Oddział 2 - Szczegółowe zasady zawierania umów o świadczenie usług maklerskich - Tryb i warunki postępowania firm inwestycyjnych oraz banków powierniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.2.8

Akt utracił moc
Wersja od: 5 stycznia 2006 r.

Oddział  2

Szczegółowe zasady zawierania umów o świadczenie usług maklerskich

§  7.
1.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń w sposób określony w art. 73 ustawy, z zastrzeżeniem § 15, odbywa się na podstawie umowy o świadczenie usług brokerskich zawartej między firmą inwestycyjną a klientem. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin świadczenia usług brokerskich.
2.
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 121 ust. 2 pkt 2 ustawy, pośredniczy w przekazywaniu zleceń klienta, który podpisał z bankiem powierniczym umowę na warunkach, o których mowa w art. 121 ust. 1 ustawy, umowa o świadczenie usług brokerskich może być zawarta pomiędzy firmą inwestycyjną a:
1)
klientem, który podpisał z bankiem powierniczym umowę na warunkach, o których mowa w art. 121 ust. 1 ustawy - pod warunkiem że umowy, o których mowa w § 62 ust. 2, są skutecznie zawarte i obowiązują w momencie zawierania umowy o świadczenie usług brokerskich, albo
2)
podmiotem, o którym mowa w art. 121 ust. 2 pkt 2 ustawy.
3.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży maklerskich instrumentów finansowych;
3)
tryb i warunki wykonywania zleceń;
4)
tryb i warunki uczestniczenia w dogrywce oraz notowaniach ciągłych, w formie składania ustnych dyspozycji przez klientów zgromadzonych w wydzielonym pomieszczeniu;
5)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
6)
tryb i warunki prowadzenia rejestru sesji;
7)
terminy, warunki i zasady dokonywania rozliczeń z tytułu zawartych transakcji;
8)
sposób i terminy sprawdzania pokrycia zleceń, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest wymagane zgodnie z umową lub odrębnymi przepisami;
9)
tryb i warunki dokonywania płatności za nabywane maklerskie instrumenty finansowe oraz wymogi, jakie powinni spełniać klienci, w zależności od sposobu dokonywania płatności;
10)
sposób postępowania firmy inwestycyjnej w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub w odrębnych przepisach;
11)
postanowienia zabezpieczające interesy firmy inwestycyjnej w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń firmy inwestycyjnej z aktywów klienta znajdujących się na rachunkach, w ewidencji i w rejestrach klienta prowadzonych przez firmę inwestycyjną lub przechowywanych przez firmę inwestycyjną;
12)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji, związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową o świadczenie usług brokerskich, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
13)
sposoby i terminy doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
14)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
15)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
16)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
17)
tryb przekazywania dyspozycji kupna lub sprzedaży maklerskich instrumentów finansowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję;
18)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
19)
zasady udzielania porad inwestycyjnych, o których mowa w § 32, oraz zakres odpowiedzialności firmy inwestycyjnej za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do porady inwestycyjnej;
20)
tryb i warunki wystawiania na podstawie zlecenia więcej niż jednego zlecenia brokerskiego bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
21)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
22)
tryb i warunki świadczenia usługi polegającej na przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
4.
Przepisy ust. 3 pkt 4, 6 i 17-22 stosuje się, jeżeli firma inwestycyjna prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
5.
Do postanowień regulaminu, o których mowa w ust. 3 pkt 21 i 22, o ile nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu, stosuje się odpowiednio przepisy § 14 ust. 2-4 i § 24 ust. 2 i 3.
6.
Postanowienia dotyczące świadczenia usług na danym krajowym rynku regulowanym lub w danym alternatywnym systemie obrotu mogą być przedmiotem odrębnego regulaminu.
§  8.
1.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia derywatów, z zastrzeżeniem § 15, wymaga zawarcia między firmą inwestycyjną a klientem umowy w tym zakresie. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin wykonywania zleceń nabycia lub zbycia derywatów.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży derywatów;
3)
tryb i warunki wykonywania zleceń;
4)
tryb i warunki uczestniczenia w notowaniach ciągłych, w formie składania ustnych dyspozycji przez klientów zgromadzonych w wydzielonym pomieszczeniu;
5)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
6)
tryb i warunki prowadzenia rejestru sesji;
7)
tryb, warunki i zasady dokonywania rozliczeń z tytułu zawartych transakcji;
8)
sposób i terminy sprawdzania pokrycia zleceń, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest wymagane zgodnie z umową lub odrębnymi przepisami;
9)
sposoby ustalania wysokości depozytu zabezpieczającego oraz tryb informowania klienta o zmianie jego wysokości;
10)
sposoby i tryb wnoszenia depozytu zabezpieczającego i jego uzupełniania;
11)
tryb przekazywania przez firmę inwestycyjną żądania uzupełnienia depozytu zabezpieczającego do poziomu określonego umową i odrębnymi przepisami;
12)
tryb przekazywania przez firmę inwestycyjną informacji dotyczącej konieczności spełnienia zobowiązania wynikającego z pozycji zajętej w zakresie derywatów;
13)
sposób postępowania firmy inwestycyjnej w przypadku niewniesienia lub nieuzupełnienia przez klienta depozytu zabezpieczającego lub w przypadku przekroczenia limitów zaangażowania, określonych przez właściwą izbę rozrachunkową;
14)
postanowienia zabezpieczające interesy firmy inwestycyjnej w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń firmy inwestycyjnej z aktywów klienta znajdujących się na rachunkach, w ewidencji i rejestrach klienta prowadzonych przez firmę inwestycyjną lub z aktywów klienta przechowywanych przez firmę inwestycyjną;
15)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
16)
sposoby i terminy doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
17)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
18)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
19)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
20)
tryb przekazywania dyspozycji kupna lub sprzedaży derywatów za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję;
21)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
22)
zasady udzielania porad inwestycyjnych, o których mowa w § 32, oraz zakres odpowiedzialności firmy inwestycyjnej za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do porady inwestycyjnej;
23)
tryb i warunki wystawiania na podstawie zlecenia więcej niż jednego zlecenia brokerskiego bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
24)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku derywatów i rachunku pieniężnego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
25)
tryb i warunki świadczenia usługi polegającej na przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
3.
Jeżeli na podstawie umowy, o której mowa w ust. 1, mają być świadczone usługi polegające na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia derywatów dopuszczonych do obrotu na regulowanym rynku giełdowym lub pozagiełdowym, przed zawarciem umowy, firma inwestycyjna ma obowiązek uzyskać od klienta informację o Numerze Identyfikacji Klienta w Krajowym Depozycie, jeżeli klient posiada już taki numer.
4.
Firma inwestycyjna określi wymagania finansowe, jakie powinien spełniać klient, aby móc za pośrednictwem firmy inwestycyjnej dokonywać transakcji derywatami. Firma inwestycyjna uzależni zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, od uprzedniego uzyskania od klienta oświadczenia o jego sytuacji finansowej, złożonego w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji.
5.
Przepisu ust. 4 nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym, o ile klient profesjonalny nie zażądał od firmy inwestycyjnej traktowania go jak klienta nieprofesjonalnego.
6.
Przepisy ust. 2 pkt 4, 6 i 20-25 stosuje się, jeżeli firma inwestycyjna prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
7.
Do postanowień regulaminu, o których mowa w ust. 2 pkt 24 i 25, o ile nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu, stosuje się odpowiednio przepisy § 14 ust. 2-4 i § 24 ust. 2 i 3.
8.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, może nie zawierać wszystkich postanowień, o których mowa w ust. 2, jeżeli w danym zakresie zawiera odesłanie do innego regulaminu, który doręczany jest klientowi przed zawarciem umowy, o której mowa w ust. 1.
§  9.
1.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia zagranicznych instrumentów finansowych, z zastrzeżeniem § 15, wymaga zawarcia w tym zakresie umowy między firmą inwestycyjną a klientem. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin świadczenia usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia zagranicznych instrumentów finansowych.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży zagranicznych instrumentów finansowych;
3)
tryb i warunki wykonywania zleceń na zagranicznym rynku regulowanym, na którym firma inwestycyjna pośredniczy w obrocie;
4)
terminy i sposoby informowania klienta o zawarciu transakcji;
5)
terminy i sposoby informowania klienta o stanie posiadania zagranicznych instrumentów finansowych;
6)
określenie sposobu przekazywania przez klienta dyspozycji dotyczących wykonywania praw majątkowych i niemajątkowych związanych z nabytymi przez klienta zagranicznymi instrumentami finansowymi;
7)
sposoby i tryb przekazywania klientom informacji o:
a)
prawach przysługujących im do zagranicznych instrumentów finansowych oraz
b)
przepisach i zwyczajach obowiązujących na danym zagranicznym rynku regulowanym;
8)
sposoby informowania klientów o wyborze zagranicznego podmiotu przechowującego zagraniczne instrumenty finansowe, jeżeli usługi są świadczone z wykorzystaniem pośrednictwa takiego podmiotu;
9)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
10)
terminy, warunki i sposoby dokonywania rozliczeń z tytułu zawartych transakcji;
11)
sposoby i terminy sprawdzania pokrycia zleceń, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest wymagane przez umowę lub odrębne przepisy;
12)
tryb i warunki dokonywania płatności za nabywane zagraniczne instrumenty finansowe oraz warunki, jakie powinni spełniać klienci, w zależności od sposobu płatności;
13)
sposoby i terminy doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
14)
sposób postępowania firmy inwestycyjnej w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub odrębnych przepisach;
15)
postanowienia zabezpieczające interesy firmy inwestycyjnej w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań;
16)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z umową, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
17)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
18)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
19)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
20)
sposób informowania klienta o zasadach przechowywania nabytych zagranicznych instrumentów finansowych przez zagraniczny podmiot, jeżeli usługi są świadczone z wykorzystaniem pośrednictwa takiego podmiotu, oraz tryb i warunki otwierania i prowadzenia rachunku lub rejestru służącego do rejestrowania zagranicznych instrumentów finansowych;
21)
tryb przekazywania dyspozycji kupna lub sprzedaży zagranicznych instrumentów finansowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przekazywania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby przekazującej dyspozycję;
22)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
23)
zasady udzielania porad inwestycyjnych, o których mowa w § 32, oraz zakres odpowiedzialności firmy inwestycyjnej za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do porady inwestycyjnej;
24)
tryb i warunki zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
3.
Przepisy ust. 2 pkt 21-24 stosuje się, jeżeli firma inwestycyjna prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
4.
Do postanowień regulaminu, o których mowa w ust. 2 pkt 24, o ile nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu, stosuje się odpowiednio przepisy § 14 ust. 2-4.
5.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, może nie zawierać wszystkich postanowień, o których mowa w ust. 2, jeżeli w danym zakresie zawiera odesłanie do innego regulaminu, który doręczany jest klientowi przed zawarciem umowy, o której mowa w ust. 1.
6.
W przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia nabycia lub zbycia zagranicznych instrumentów finansowych, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do regulaminu, o którym mowa w ust. 2, stosuje się dodatkowo przepisy § 8 ust. 2 pkt 9-13.
§  10.
1.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia praw majątkowych, z zastrzeżeniem § 15 i § 25 ust. 4, wymaga zawarcia w tym zakresie umowy między firmą inwestycyjną a klientem. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin świadczenia usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4.
2.
Do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 7 ust. 3, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia nabycia lub zbycia praw majątkowych, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do regulaminu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 8 ust. 2.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 dotyczących obowiązku opracowania regulaminu świadczenia usług wykonywania zleceń nabycia lub zbycia praw majątkowych nie stosuje się, jeżeli konstrukcja praw majątkowych lub specyfika obrotu tymi prawami majątkowymi uniemożliwiają uregulowanie praw i obowiązków związanych z zawarciem i realizacją umowy, o której mowa w ust. 1, w sposób jednolity dla wszystkich klientów, na rzecz których świadczone są usługi polegające na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia praw majątkowych.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, zasady wykonywania zleceń nabycia lub zbycia praw majątkowych określa się w umowie wskazanej w ust. 1. Do umowy stosuje się odpowiednio przepisy § 7 ust. 3, a w przypadku gdy w ramach usług, o których mowa w ust. 1, wykonywane są zlecenia nabycia lub zbycia praw majątkowych, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania depozytu zabezpieczającego, do umowy stosuje się odpowiednio przepisy § 8 ust. 2.
5.
Firma inwestycyjna określi wymagania finansowe, jakie powinien spełniać klient, aby móc za pośrednictwem firmy inwestycyjnej dokonywać transakcji prawami majątkowymi, którymi obrót związany jest z obowiązkiem posiadania przez klienta depozytu zabezpieczającego. Firma inwestycyjna uzależni zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, od uprzedniego uzyskania od klienta oświadczenia o jego sytuacji finansowej, złożonego w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji.
6.
Przepisu ust. 5 nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym, o ile klient profesjonalny nie zażądał od firmy inwestycyjnej traktowania go jak klienta nieprofesjonalnego.
§  11.
Świadczenie usług polegających na wykonywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów rynku niepublicznego, z zastrzeżeniem § 26 ust. 4, odbywa się na podstawie umowy między firmą inwestycyjną a klientem. Przepisy § 10 stosuje się odpowiednio.
§  12.
1.
Świadczenie usług polegających na zarządzaniu portfelem maklerskich instrumentów finansowych, z zastrzeżeniem § 15, wymaga zawarcia w tym zakresie umowy między firmą inwestycyjną a klientem. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin zarządzania portfelami maklerskich instrumentów finansowych.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb i warunki podejmowania i realizacji przez firmę inwestycyjną decyzji inwestycyjnych dotyczących aktywów wchodzących w skład zarządzanych portfeli;
3)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
4)
tryb dokonywania wyboru podmiotu przechowującego aktywa wchodzące w skład zarządzanych przez firmę inwestycyjną portfeli oraz podmiotów wykonujących zlecenia nabycia lub zbycia maklerskich instrumentów finansowych wchodzących w skład zarządzanych przez firmę inwestycyjną portfeli - jeżeli firma inwestycyjna wykorzystuje pośrednictwo takich podmiotów przy świadczeniu usług zarządzania portfelami maklerskich instrumentów finansowych;
5)
postanowienia zabezpieczające interesy firmy inwestycyjnej w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, w tym sposoby zaspokajania roszczeń firmy inwestycyjnej z aktywów klienta wchodzących w skład zarządzanych przez firmę inwestycyjną portfeli;
6)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami świadczonymi na rzecz klientów na podstawie umowy, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
7)
obiektywne wskaźniki finansowe wykorzystywane przez firmę inwestycyjną w celu ustalenia poziomu efektywności świadczonej usługi zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych, z zastrzeżeniem ust. 3;
8)
zasady i metody wyceny instrumentów wchodzących w skład zarządzanych przez firmę inwestycyjną portfeli;
9)
sposoby i terminy przekazywania przez firmę inwestycyjną klientowi raportów dotyczących składu i wartości zarządzanego portfela maklerskich instrumentów finansowych oraz zakres informacji przekazywanych w raportach;
10)
sposoby i terminy informowania klienta o spadku wartości portfela poniżej wielkości ustalonej w umowie z klientem;
11)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
12)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
13)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
14)
sposoby i tryb przekazywania przez klienta dyspozycji dotyczących aktywów wchodzących w skład zarządzanego przez firmę inwestycyjną portfela maklerskich instrumentów finansowych.
3.
Przepisu ust. 2 pkt 7 nie stosuje się w przypadku, gdy ze względu na specyficzną strategię inwestycyjną, wykorzystywaną do zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych, nie jest możliwe wykorzystywanie wskaźników finansowych. W takim przypadku w umowie, o której mowa w ust. 1, przewiduje się alternatywny sposób ustalania poziomu efektywności świadczonej usługi zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych.
4.
Umowa, o której mowa w ust. 1, określa strategię inwestycyjną, zgodnie z którą świadczona ma być usługa zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych.
5.
Strategia inwestycyjna zawiera w szczególności wskazanie:
1)
celów inwestycyjnych zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych;
2)
rodzaju maklerskich instrumentów finansowych wchodzących w skład portfela;
3)
rodzaju transakcji i inwestycji dokonywanych w ramach zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych;
4)
ograniczeń i limitów w zakresie dokonywanych transakcji lub inwestycji w ramach zarządzania portfelem maklerskich instrumentów finansowych.
§  13.
W przypadku zmiany regulaminów, o których mowa w § 7-12, firma inwestycyjna informuje klienta o treści zmiany w takim terminie, aby klient mógł wypowiedzieć umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, a rozwiązanie umowy nastąpiło przed dniem wejścia w życie zmian.
§  14.
1.
Świadczenie usług przyjmowania i przekazywania zleceń, z zastrzeżeniem § 7-9 i 15, odbywa się na podstawie umowy zawartej między firmą inwestycyjną a klientem. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin przyjmowania i przekazywania zleceń.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna lub sprzedaży maklerskich instrumentów finansowych;
3)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw przez klienta;
4)
tryb i zasady przekazywania zleceń;
5)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
6)
sposoby doręczania klientowi informacji dotyczących wykonywania zleceń lub nieprzyjęcia do wykonania składanych przez niego zleceń, jeżeli informacje te są dostarczane za pośrednictwem firmy inwestycyjnej przyjmującej i przekazującej zlecenia;
7)
tryb przyjmowania i przekazywania przez firmę inwestycyjną dyspozycji nabycia lub zbycia maklerskich instrumentów finansowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki przyjmowania i przekazywania takich dyspozycji, sposób identyfikacji osoby składającej dyspozycję oraz tryb przekazywania przez firmę inwestycyjną takich dyspozycji do podmiotu uprawnionego do wystawiania na ich podstawie zleceń;
8)
tryb i warunki podejmowania przez firmę inwestycyjną czynności mających na celu znalezienie podmiotu zainteresowanego zawarciem umowy sprzedaży maklerskich instrumentów finansowych ze zleceniodawcą oraz tryb i formę uzyskiwania zgody klienta na taki sposób działania firmy inwestycyjnej;
9)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
10)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
11)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
12)
zasady udzielania porad inwestycyjnych, o których mowa w § 32, oraz zakres odpowiedzialności firmy inwestycyjnej za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do porady inwestycyjnej.
3.
W przypadku gdy firma inwestycyjna, według własnego wyboru, zawiera w imieniu i na rachunek klienta, na podstawie udzielonego przez niego pełnomocnictwa, umowy o świadczenie usług brokerskich, umowy o wykonywanie zleceń lub umowy o prowadzenie rachunków lub ewidencji, na których przechowywane mają być maklerskie instrumenty finansowe nabywane na rachunek klienta, lub umowy o przechowywanie nabywanych na rachunek klienta maklerskich instrumentów finansowych, regulamin, o którym mowa w ust. 2, powinien również określać sposób dokonywania wyboru podmiotu świadczącego taką usługę.
4.
Przepisy ust. 2 pkt 7, 8 i 12 stosuje się do firmy inwestycyjnej, która prowadzi taką działalność.
§  15.
1.
Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji poszczególnych umów o świadczenie usług maklerskich mogą być określone w jednym lub kilku regulaminach świadczenia usług maklerskich, pod warunkiem że regulaminy te zawierają wyraźnie wyodrębnione zapisy odnoszące się do każdej ze świadczonych usług oraz spełniają wymogi przewidziane w przepisach niniejszego oddziału dla poszczególnych regulaminów świadczenia usług maklerskich.
2.
Przepisów niniejszego oddziału dotyczących obowiązku opracowania przez firmę inwestycyjną regulaminu świadczenia usług maklerskich nie stosuje się w przypadku, gdy umowa zawierana jest z klientem profesjonalnym, o ile klient profesjonalny nie zażądał od firmy inwestycyjnej traktowania go jak klienta nieprofesjonalnego.