Oddział 1 - Szczegółowe zasady zawierania umów o świadczenie usług brokerskich - Tryb i warunki postępowania domów maklerskich i banków prowadzących działalność maklerską oraz banków prowadzących rachunki papierów wartościowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.165.1354

Akt utracił moc
Wersja od: 4 października 2002 r.

Oddział  1

Szczegółowe zasady zawierania umów o świadczenie usług brokerskich

§  3. 
1. 
Świadczenie usług brokerskich odbywa się na podstawie umowy zawartej między domem maklerskim a klientem. Szczegółowe warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa regulamin świadczenia usług brokerskich.
2. 
W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 34a ust. 2 pkt 2 ustawy, pośredniczy w przekazywaniu zleceń klienta, który podpisał z bankiem prowadzącym rachunki papierów wartościowych umowę na warunkach, o których mowa w art. 34a ust. 1 ustawy, umowa o świadczenie usług brokerskich może być zawarta między domem maklerskim i:
1)
klientem, który podpisał z bankiem prowadzącym rachunki papierów wartościowych umowę na warunkach, o których mowa w art. 34a ust. 1 ustawy, albo
2)
podmiotem, o którym mowa w art. 34a ust. 2 pkt 2 ustawy.
3. 
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży papierów wartościowych;
3)
tryb i warunki realizacji zleceń na rynku regulowanym, na którym dom maklerski pośredniczy w obrocie;
4)
tryb i warunki uczestniczenia w dogrywce oraz notowaniach ciągłych, w formie składania ustnych dyspozycji przez klientów zgromadzonych w wydzielonym pomieszczeniu;
5)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw;
6)
tryb i warunki prowadzenia rejestru sesji;
7)
terminy, warunki i zasady dokonywania rozliczeń z tytułu zrealizowanych transakcji;
8)
sposób i terminy sprawdzania pokrycia zleceń, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest określone przez umowę lub odrębne przepisy;
9)
tryb i warunki dokonywania płatności za nabywane papiery wartościowe oraz wymogi, jakie powinni spełniać klienci, w zależności od sposobu dokonywania płatności;
10)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub w odrębnych przepisach;
11)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń domu maklerskiego z aktywów klienta znajdujących się na rachunkach i w rejestrze operacyjnym klienta prowadzonych przez dom maklerski;
12)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową o świadczenie usług brokerskich oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
13)
sposoby doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
14)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
15)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
16)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
17)
tryb składania dyspozycji kupna lub sprzedaży papierów wartościowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki składania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby składającej dyspozycję;
18)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
19)
warunki udzielania nieodpłatnych rekomendacji przez maklerów oraz zakres odpowiedzialności domu maklerskiego za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do rekomendacji;
20)
kryteria ustalania kolejności udzielania pożyczek papierów wartościowych klientom oraz zaciągania pożyczek od klientów w przypadku, gdy:
a)
popyt na papiery wartościowe jest większy od liczby papierów wartościowych, które mogą być przedmiotem pożyczek,
b)
liczba papierów wartościowych, które mogą być przedmiotem pożyczek, jest większa od zapotrzebowania na te papiery;
21)
tryb i warunki wystawiania na podstawie zlecenia klienta więcej niż jednego zlecenia brokerskiego bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
22)
tryb i warunki zawierania oraz realizacji umowy o świadczenie usług brokerskich w zakresie praw pochodnych, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
23)
tryb i warunki zawierania oraz realizacji umowy o świadczenie usług polegających na pośrednictwie w nabywaniu lub zbywaniu papierów wartościowych będących w obrocie na zagranicznych rynkach regulowanych, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
24)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu;
25)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku transakcji giełdowych oraz zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na pośrednictwie w nabywaniu i zbywaniu praw majątkowych na giełdzie towarowej, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
4. 
Przepisy ust. 3 pkt 4, 6 i 17-25 stosuje się, jeżeli dom maklerski prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
5. 
Do postanowień regulaminu, o których mowa w ust. 3 pkt 22-25, o ile nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu, stosuje się odpowiednio przepisy § 4-7.
6. 
Postanowienia dotyczące świadczenia usług na danym rynku regulowanym mogą być przedmiotem odrębnego regulaminu.
§  4. 
1. 
W przypadku gdy świadczenie usług brokerskich w zakresie praw pochodnych związane jest z obowiązkiem wnoszenia przez klienta depozytu zabezpieczającego, świadczenie takich usług wymaga zawarcia między domem maklerskim a klientem umowy w tym zakresie. Warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa, z zastrzeżeniem § 3 ust. 3 pkt 22, regulamin świadczenia usług brokerskich w zakresie praw pochodnych.
2. 
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży praw pochodnych;
3)
tryb i warunki realizacji zleceń na rynku regulowanym, na którym dom maklerski pośredniczy w obrocie;
4)
tryb i warunki uczestniczenia w notowaniach ciągłych, w formie składania ustnych dyspozycji przez klientów zgromadzonych w wydzielonym pomieszczeniu;
5)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw;
6)
tryb i warunki prowadzenia rejestru sesji;
7)
tryb, warunki i zasady dokonywania rozliczeń z tytułu zrealizowanych transakcji;
8)
sposób i terminy sprawdzania pokrycia zleceń, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest określone przez umowę lub odrębne przepisy;
9)
tryb i warunki dokonywania płatności za nabywane prawa pochodne oraz wymogi, jakie powinni spełniać klienci, w zależności od sposobu dokonywania płatności, jeżeli obowiązek dokonywania płatności jest określony przez umowę lub odrębne przepisy;
10)
sposoby ustalania wysokości depozytu zabezpieczającego oraz tryb informowania klienta o zmianie jego wysokości;
11)
sposoby i tryb wnoszenia depozytu zabezpieczającego i jego uzupełniania;
12)
tryb przekazywania przez dom maklerski żądania uzupełnienia zabezpieczenia do poziomu określonego umową i odrębnymi przepisami lub tryb uzyskiwania przez klienta informacji o konieczności uzupełnienia zabezpieczenia;
13)
tryb przekazywania przez dom maklerski informacji dotyczącej konieczności spełnienia zobowiązania wynikającego z pozycji zajętej w zakresie praw pochodnych lub tryb uzyskiwania przez klienta informacji o konieczności spełnienia tego zobowiązania;
14)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku niewniesienia lub nieuzupełnienia przez klienta zabezpieczenia lub w przypadku przekroczenia limitów zaangażowania, określonych przez Krajowy Depozyt lub podmiot organizujący rynek;
15)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub w odrębnych przepisach;
16)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń domu maklerskiego z aktywów klienta znajdujących się na rachunkach i w rejestrze operacyjnym klienta prowadzonych przez dom maklerski;
17)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
18)
sposoby doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
19)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
20)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
21)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
22)
tryb składania dyspozycji kupna lub sprzedaży praw pochodnych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki składania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby składającej dyspozycję;
23)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
24)
warunki udzielania nieodpłatnych rekomendacji przez maklerów oraz zakres odpowiedzialności domu maklerskiego za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do rekomendacji;
25)
tryb i warunki wystawiania na podstawie zlecenia klienta więcej niż jednego zlecenia brokerskiego bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
26)
tryb i warunki otwierania, prowadzenia i zamykania rachunku transakcji giełdowych oraz zawierania i realizacji umowy o świadczenie usług polegających na pośrednictwie w nabywaniu i zbywaniu praw majątkowych na giełdzie towarowej, jeżeli nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
3. 
Przed podpisaniem umowy, o której mowa w ust. 1, dom maklerski ma obowiązek uzyskać od klienta informację o Numerze Identyfikacji Klienta w Krajowym Depozycie, jeżeli klient posiada już taki numer.
4. 
Dom maklerski określi wymagania finansowe, jakie powinien spełniać klient, aby móc za pośrednictwem domu maklerskiego dokonywać transakcji prawami pochodnymi, jeżeli jest związane to z obowiązkiem wnoszenia depozytu zabezpieczającego przez klienta. Dom maklerski uzależni podpisanie umowy, o której mowa w ust. 1, od uprzedniego uzyskania od klienta oświadczenia o jego sytuacji finansowej, złożonego w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji.
5. 
Przepisy ust. 2 pkt 4, 6 i 22-26 stosuje się, jeżeli dom maklerski prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
6. 
Do postanowień regulaminu, o których mowa w ust. 2 pkt 26, o ile nie są one przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu, stosuje się odpowiednio przepisy § 7.
7. 
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, może nie zawierać wszystkich postanowień, o których mowa w ust. 2, jeżeli w danym zakresie zawiera odesłanie do regulaminu, o którym mowa w § 3.
§  5. 
1. 
Świadczenie usług polegających na pośrednictwie w nabywaniu lub zbywaniu papierów wartościowych, będących w obrocie na zagranicznych rynkach regulowanych, wymaga zawarcia w tym zakresie umowy między domem maklerskim a klientem. Warunki zawarcia i realizacji tej umowy określa, z zastrzeżeniem § 3 ust. 3 pkt 23, regulamin świadczenia usług w zakresie pośrednictwa w nabywaniu lub zbywaniu papierów wartościowych będących w obrocie na zagranicznych rynkach regulowanych.
2. 
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży papierów wartościowych;
3)
tryb i warunki realizacji zleceń na rynku regulowanym, na którym dom maklerski pośredniczy w obrocie;
4)
terminy i sposoby informowania klienta o zawarciu transakcji;
5)
sposoby rejestrowania przez dom maklerski nabytych papierów wartościowych;
6)
terminy i sposoby informowania klienta o stanie posiadania papierów wartościowych, będących w obrocie na zagranicznych rynkach regulowanych, oraz środków pieniężnych;
7)
określenie sposobu składania przez klienta dyspozycji dotyczących realizacji praw majątkowych i niemajątkowych związanych z nabytymi przez klienta papierami wartościowymi;
8)
sposoby i tryb przekazywania klientom informacji na temat:
a)
praw przysługujących im do papierów wartościowych, będących w obrocie na zagranicznych rynkach regulowanych, oraz
b)
przepisów i zwyczajów obowiązujących na danym rynku zagranicznym;
9)
sposoby informowania klientów o wyborze zagranicznego podmiotu przechowującego papiery wartościowe oraz zagranicznego podmiotu świadczącego usługi brokerskie;
10)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw;
11)
terminy, warunki i sposoby dokonywania rozliczeń z tytułu zrealizowanych transakcji;
12)
sposoby i terminy sprawdzania pokrycia zleceń, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest określone przez umowę lub odrębne przepisy;
13)
tryb i warunki dokonywania płatności za nabywane papiery wartościowe oraz warunki, jakie powinni spełniać klienci, w zależności od sposobu płatności;
14)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub odrębnych przepisach;
15)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań;
16)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z umową, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
17)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
18)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
19)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
20)
sposób informowania klienta o zasadach przechowywania nabytych papierów wartościowych przez zagraniczny podmiot;
21)
tryb składania dyspozycji kupna lub sprzedaży papierów wartościowych za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki składania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby składającej dyspozycję;
22)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
23)
warunki udzielania nieodpłatnych rekomendacji przez maklerów oraz zakres odpowiedzialności domu maklerskiego za szkody powstałe wskutek zastosowania się klienta do rekomendacji;
24)
tryb i warunki wystawiania przez dom maklerski na podstawie zlecenia klienta więcej niż jednego zlecenia bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem.
3. 
Przepisy ust. 2 pkt 21-24 stosuje się, jeżeli dom maklerski prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
4. 
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, może nie zawierać wszystkich postanowień, o których mowa w ust. 2, jeżeli w danym zakresie zawiera odesłanie do regulaminu, o którym mowa w § 3.
§  6. 
1. 
Prowadzenie rachunku papierów wartościowych oraz rachunku pieniężnego przez dom maklerski, a także prowadzenie rachunku papierów wartościowych przez bank odbywa się na podstawie umowy oraz regulaminu prowadzenia rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, z zastrzeżeniem § 3 ust. 3 pkt 24.
2. 
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
sposoby wydawania przez klienta dyspozycji co do papierów wartościowych, praw majątkowych na rynku regulowanym i środków pieniężnych zapisanych na rachunku;
3)
sposób naliczania odsetek od środków zgromadzonych na rachunku pieniężnym oraz tryb określania ich wysokości, jeżeli umowa określa oprocentowanie tych środków;
4)
sposoby udzielania przez klienta pełnomocnictw;
5)
tryb, warunki i przyczyny ustanawiania lub znoszenia blokady papierów wartościowych oraz praw do otrzymania papierów wartościowych klienta;
6)
sposoby postępowania z papierami wartościowymi, na których ustanowiono ograniczone prawo rzeczowe, lub których zbywalność jest ograniczona;
7)
sposoby postępowania z papierami wartościowymi, stanowiącymi przedmiot zabezpieczenia umowy kredytu lub pożyczki, jeżeli zabezpieczenia nie dokonano w drodze ustanowienia ograniczonego prawa rzeczowego;
8)
tryb i warunki przenoszenia papierów wartościowych, praw majątkowych na rynku regulowanym i środków pieniężnych na rachunki klienta prowadzone przez inny podmiot;
9)
terminy i sposoby wnoszenia przez klientów opłat związanych z prowadzeniem rachunków oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
10)
sposób sporządzania i przekazywania klientowi wyciągów z rachunków;
11)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
12)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1, likwidacji rachunku papierów wartościowych i rachunku pieniężnego, a także tryb postępowania z papierami wartościowymi i prawami majątkowymi na rynku regulowanym, co do których klient nie wydał dyspozycji;
13)
tryb, terminy i warunki dokonywania zmian regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach.
3. 
Przepisy ust. 2 dotyczące praw majątkowych na rynku regulowanym stosuje się, o ile dom maklerski prowadzi rachunki praw majątkowych na rynku regulowanym.
4. 
W przypadku gdy w banku prowadzącym rachunki papierów wartościowych na rachunku papierów wartościowych mają być również rejestrowane prawa pochodne, regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa dodatkowo:
1)
sposoby ustalania wysokości depozytu zabezpieczającego oraz tryb informowania klienta o zmianie jego wysokości;
2)
sposoby i tryb wnoszenia depozytu zabezpieczającego oraz jego uzupełniania;
3)
tryb przekazywania przez bank żądania uzupełnienia zabezpieczenia do poziomu określonego umową i odrębnymi przepisami lub tryb uzyskiwania przez klienta informacji o konieczności uzupełnienia zabezpieczenia;
4)
sposób postępowania banku w przypadku niewniesienia lub nieuzupełnienia przez klienta zabezpieczenia lub przekroczenia limitów zaangażowania, określonych przez Krajowy Depozyt lub podmiot organizujący rynek.
5. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, bank ma obowiązek uzyskać od klienta informację o Numerze Identyfikacji Klienta w Krajowym Depozycie, jeżeli klient posiada już taki numer.
6. 
Bank określi wymagania finansowe, jakie powinien spełniać klient, aby móc dokonywać transakcji prawami pochodnymi, rejestrowanymi na rachunku papierów wartościowych w tym banku.
7. 
Postanowienia, o których mowa w ust. 4, mogą być przedmiotem odrębnego regulaminu.
8. 
Przepisów ust. 2 dotyczących praw majątkowych na rynku regulowanym i rachunku pieniężnego nie stosuje się do banków prowadzących rachunki papierów wartościowych.
§  7. 
1. 
Prowadzenie rachunku transakcji giełdowych oraz świadczenie przez dom maklerski usług polegających na pośredniczeniu w nabywaniu i zbywaniu praw majątkowych na giełdzie towarowej odbywa się na podstawie umowy zawartej między klientem a domem maklerskim oraz regulaminu prowadzenia rachunku transakcji giełdowych i pośredniczenia w nabywaniu oraz zbywaniu praw majątkowych na giełdzie towarowej, z zastrzeżeniem § 3 ust. 3 pkt 25 oraz § 4 ust. 2 pkt 26.
2. 
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, określa w szczególności:
1)
tryb i warunki zawierania umowy, o której mowa w ust. 1;
2)
sposoby wydawania przez klienta dyspozycji co do praw majątkowych na giełdzie towarowej zapisanych na rachunku transakcji giełdowych;
3)
tryb, warunki i formę ustanawiania pełnomocnictw;
4)
sposoby postępowania z prawami majątkowymi na giełdzie towarowej, na których ustanowiono ograniczone prawo rzeczowe, lub których zbywalność jest ograniczona;
5)
tryb i warunki przenoszenia praw majątkowych na giełdzie towarowej na rachunki transakcji giełdowych klienta prowadzone przez inny podmiot;
6)
sposób sporządzania i przekazywania klientowi wyciągów z rachunku transakcji giełdowych;
7)
tryb składania, modyfikowania i anulowania zleceń kupna i sprzedaży praw majątkowych na giełdzie towarowej;
8)
tryb i warunki realizacji zleceń na giełdzie towarowej, na której dom maklerski pośredniczy w obrocie;
9)
tryb i warunki uczestniczenia w notowaniach ciągłych, w formie składania ustnych dyspozycji przez klientów zgromadzonych w wydzielonym pomieszczeniu;
10)
terminy, warunki i zasady dokonywania rozliczeń z tytułu zrealizowanych transakcji;
11)
sposób i terminy sprawdzania pokrycia zleceń, jeżeli sprawdzenie pokrycia jest określone przez umowę lub odrębne przepisy;
12)
tryb i warunki dokonywania płatności za nabywane prawa majątkowe na giełdzie towarowej oraz warunki, jakie powinni spełniać klienci, w zależności od sposobu dokonywania płatności, jeżeli obowiązek dokonania płatności jest określony przez umowę lub odrębne przepisy;
13)
sposoby ustalania wysokości depozytu zabezpieczającego oraz tryb informowania klienta o zmianie jego wysokości, jeżeli obowiązek wnoszenia depozytu wynika z umowy lub odrębnych przepisów;
14)
sposoby i tryb wnoszenia depozytu zabezpieczającego i jego uzupełniania, jeżeli obowiązek wnoszenia depozytu wynika z umowy lub odrębnych przepisów;
15)
tryb przekazywania przez dom maklerski żądania uzupełnienia zabezpieczenia do poziomu określonego umową i odrębnymi przepisami lub tryb uzyskiwania przez klienta informacji o konieczności uzupełnienia zabezpieczenia;
16)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku niewniesienia lub nieuzupełnienia przez klienta zabezpieczenia lub w przypadku przekroczenia limitów zaangażowania, określonych przez właściwą izbę rozrachunkową lub podmiot organizujący rynek;
17)
sposób postępowania domu maklerskiego w przypadku, gdy klient nie dostarcza środków pieniężnych w terminach określonych w umowie lub w odrębnych przepisach;
18)
postanowienia zabezpieczające interesy domu maklerskiego w przypadku niewywiązania się klienta z przyjętych zobowiązań, a także sposoby zaspokajania roszczeń domu maklerskiego z aktywów klienta znajdujących się na rachunkach i w rejestrze operacyjnym klienta prowadzonych przez dom maklerski;
19)
sposoby i terminy wnoszenia przez klientów opłat i prowizji związanych z usługami wykonywanymi na rzecz klientów w związku z umową, o której mowa w ust. 1, oraz sposób i tryb określania ich wysokości;
20)
sposoby doręczania klientowi potwierdzenia zawarcia transakcji;
21)
sposoby i terminy załatwiania skarg składanych przez klientów;
22)
tryb i warunki wypowiedzenia oraz rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1;
23)
tryb, terminy i warunki zmiany regulaminu, a także sposób informowania klientów o tych zmianach;
24)
tryb składania dyspozycji kupna lub sprzedaży praw majątkowych na giełdzie towarowej za pomocą telefonu oraz innych urządzeń technicznych, warunki składania takich dyspozycji oraz sposób identyfikacji osoby składającej dyspozycję;
25)
tryb i warunki składania zleceń lub dyspozycji za pomocą elektronicznych nośników informacji, w szczególności sposób identyfikacji osoby składającej zlecenie, bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem;
26)
tryb i warunki wystawiania na podstawie zlecenia klienta więcej niż jednego zlecenia brokerskiego bądź wskazanie, że ten tryb i warunki podlegają uregulowaniu w umowie z klientem.
3. 
Przepisy ust. 2 pkt 9 i 24-26 stosuje się, jeżeli dom maklerski prowadzi działalność określoną w tych przepisach.
4. 
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, może nie zawierać wszystkich postanowień, o których mowa w ust. 2, jeżeli w danym zakresie zawiera odesłanie do regulaminu, o którym mowa w § 3 lub § 4.
5. 
Postanowienia dotyczące świadczenia usług, o których mowa w ust. 1, na danej giełdzie towarowej, mogą być przedmiotem regulacji odrębnego regulaminu.
6. 
Dom maklerski określi wymagania finansowe, jakie powinien spełniać klient, aby móc za pośrednictwem domu maklerskiego dokonywać transakcji prawami majątkowymi na giełdzie towarowej, jeżeli jest związane to z obowiązkiem wnoszenia depozytu zabezpieczającego przez klienta. Dom maklerski uzależni podpisanie umowy, o której mowa w ust. 1, od uprzedniego uzyskania od klienta oświadczenia o jego sytuacji finansowej, złożonego w formie pisemnej lub za pomocą elektronicznych nośników informacji.
§  8. 
Świadczenie usług brokerskich w zakresie pośrednictwa w sprzedaży pożyczonych papierów wartościowych odbywa się na podstawie odrębnej umowy.
§  9. 
W przypadku zmiany regulaminów, o których mowa w § 3-7, dom maklerski lub bank prowadzący rachunki papierów wartościowych informuje klienta o treści zmiany w takim terminie, aby klient mógł wypowiedzieć umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, a rozwiązanie umowy nastąpiło przed dniem wejścia w życie zmian.