Tryb i termin powiadamiania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przez otwarty fundusz emerytalny o zawarciu umowy z członkiem oraz dokonywania wypłaty transferowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.13.157

Akt utracił moc
Wersja od: 15 października 2003 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 lutego 2000 r.
w sprawie trybu i terminu powiadamiania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przez otwarty fundusz emerytalny o zawarciu umowy z członkiem oraz dokonywania wypłaty transferowej. *

Na podstawie art. 85 pkt 3-7, art. 123 ust. 3 oraz art. 123a ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. Nr 139, poz. 934, z 1998 r. Nr 98, poz. 610, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118 oraz z 1999 r. Nr 110, poz. 1256) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
sposób i termin zawiadamiania otwartego funduszu emerytalnego przez członka o przystąpieniu do innego otwartego funduszu emerytalnego,
2)
tryb i terminy powiadamiania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przez otwarty fundusz emerytalny o zawarciu umowy z członkiem funduszu oraz zakres danych, jakie powinno zawierać to powiadomienie,
3)
wzory oświadczeń woli o rozwiązaniu umowy lub o rezygnacji z członkostwa w dotychczasowym otwartym funduszu emerytalnym,
4)
maksymalną opłatę uiszczaną przez powszechne towarzystwo emerytalne na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu refundacji kosztów za wykonanie czynności związanych z przystąpieniem członka do innego otwartego funduszu emerytalnego oraz na rzecz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. z tytułu refundacji kosztów za wykonywanie czynności związanych z rozliczaniem wypłat transferowych,
5)
termin i tryb dokonywania wypłat transferowych, zasady współdziałania Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przy dokonywaniu rozliczeń wypłat transferowych oraz sposób rozdysponowania odsetek z tytułu przechowywania na rachunku środków przekazanych przez otwarte fundusze emerytalne w ramach rozliczania tej wypłaty,
6)
szczegółowe zasady wycofywania przez otwarty fundusz emerytalny zgłoszenia o zawarciu umowy z członkiem oraz wykreślania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wpisu w Centralnym Rejestrze Członków Otwartych Funduszy Emerytalnych,
7)
szczegółowy sposób ustalania i rozliczania nienależnie otrzymanej składki przez otwarty fundusz emerytalny.
Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają przepisy ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. Nr 139, poz. 934, z 1998 r. Nr 98, poz. 610, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118 oraz z 1999 r. Nr 110, poz. 1256), zwanej dalej "ustawą".
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Zakładzie - oznacza to Zakład Ubezpieczeń Społecznych, o którym mowa w art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 26, poz. 228, Nr 60, poz. 636, Nr 72, poz. 802, Nr 78, poz. 875 i Nr 110, poz. 1256 oraz z 2000 r. Nr 9, poz. 118),
2)
Urzędzie Nadzoru - oznacza to Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi, o którym mowa w ustawie,
3)
Krajowym Depozycie - oznacza to Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.,
4)
otwartym funduszu - oznacza to otwarty fundusz emerytalny wybrany przez ubezpieczonego spośród funduszy emerytalnych, o których mowa w ustawie,
5)
umowie o członkostwo - oznacza to umowę zawartą między otwartym funduszem a osobą występującą z wnioskiem o przyjęcie do otwartego funduszu, na podstawie której następuje uzyskanie członkostwa w otwartym funduszu,
6)
rejestrze członków - oznacza to rejestr członków otwartego funduszu, prowadzony przez otwarty fundusz, o którym mowa w ustawie,
7)
Centralnym Rejestrze Członków - oznacza to Centralny Rejestr Członków Otwartych Funduszy Emerytalnych, prowadzony przez Zakład, o którym mowa w art. 33 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych,
8)
koncie ubezpieczonego - oznacza to konto, o którym mowa w przepisach rozdziału 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, prowadzone przez Zakład,
9)
dotychczasowym funduszu - oznacza to otwarty fundusz, którego członek przystąpił do innego otwartego funduszu,
10)
nowym funduszu - oznacza to otwarty fundusz, do którego przystąpił członek innego otwartego funduszu,
11)
przyjęciu zgłoszenia - oznacza to zapisanie przez Zakład na koncie ubezpieczonego oraz w Centralnym Rejestrze Członków informacji o członkostwie danej osoby w otwartym funduszu,
12)
nowym członku - oznacza to osobę fizyczną, która zawarła umowę o członkostwo albo na której nazwisko został otwarty rachunek w trybie art. 128 ustawy, a przynależność tego członka do otwartego funduszu nie została jeszcze potwierdzona zarejestrowaniem w Centralnym Rejestrze Członków.
1.
Otwarty fundusz powiadamia Zakład o nowych członkach na dzień, w którym uzyskali członkostwo w funduszu, przez dostarczenie sporządzonego zestawienia, nie później niż w terminie, o którym mowa w § 5 ust. 1, po uprzednim wprowadzeniu danych osobowych członka otwartego funduszu do rejestru członków.
2.
Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera następujące dane dotyczące uzyskania członkostwa:
1)
dane osobowe:
a)
imiona i nazwisko,
b)
datę urodzenia,
c)
numer powszechnego elektronicznego systemu ewidencji ludności PESEL i numer identyfikacji podatkowej NIP, a w przypadku gdy członek funduszu nie ma numeru PESEL i numeru NIP lub jednego z nich - w miejsce brakującego numeru odpowiednio serię i numer dowodu osobistego lub paszportu,
2)
imię i nazwisko osoby reprezentującej otwarty fundusz, w przypadku uzyskania członkostwa w drodze zawarcia umowy,
3)
datę zawarcia umowy o członkostwo, a także godzinę, jeżeli uzyskanie członkostwa nie nastąpiło w trybie art. 128 ustawy.
3.
W zestawieniu nie uwzględnia się osób, które zawarły umowę o członkostwo, a umowa ta nie zawiera wszystkich danych i oświadczeń wymaganych przepisami prawa.
4.
Otwarty fundusz sporządza osobne zestawienia nowych członków dla:
1)
osób, które złożyły oświadczenia o dotychczasowym nieuczestniczeniu w otwartym funduszu,
2)
osób, które złożyły oświadczenia o uczestnictwie w innym otwartym funduszu,
3)
osób, które uzyskały członkostwo w funduszu z chwilą otwarcia rachunku w trybie art. 128 ustawy.
5.
Zestawienie jest sporządzane w formie elektronicznej.
1.
Powiadomienie, o którym mowa w § 4, jest przekazywane do Zakładu, nie później niż do godz. 1400 szóstego dnia roboczego następującego po dniu zawarcia umowy o członkostwo lub uzyskania członkostwa w trybie art. 128 ustawy, z wyłączeniem podania danych dotyczących imienia i nazwiska osoby reprezentującej otwarty fundusz.
2.
Zestawienie nie spełniające wymogów określonych w § 4 ust. 2-5 Zakład odrzuca w całości bądź poszczególne jego pozycje. Zakład niezwłocznie informuje otwarty fundusz o odrzuceniu zestawienia w całości lub w części, z podaniem przyczyny.
3.
Dane zawarte w zestawieniu są przekazywane w formie elektronicznej.
4.
Zakład informuje Urząd Nadzoru o otrzymaniu zestawienia od otwartego funduszu w terminie dwóch dni roboczych od dnia jego otrzymania.
5.
Informacja, o której mowa w ust. 4, powinna zawierać:
1)
datę otrzymania zestawienia od otwartego funduszu,
2)
liczbę osób objętych otrzymanym zestawieniem,
3)
informację o braku w zestawieniu danych, o których mowa w § 4 ust. 2, z zastrzeżeniem § 5 ust. 1, lub innych braków oraz liczbę odrzuconych z tego powodu zestawień lub poszczególnych pozycji zestawienia.
6.
Informacja, o której mowa w ust. 5, zostaje przekazana w formie elektronicznej.
1.
Zakład przyjmuje lub odmawia przyjęcia zgłoszenia, z zastrzeżeniem § 22 ust. 1, w drugim dniu roboczym po otrzymaniu zestawienia, ale nie wcześniej niż w ósmym dniu roboczym następującym po dniu zawarcia umowy o członkostwo.
2.
Szczegółowy zakres danych zawartych na koncie ubezpieczonego i w Centralnym Rejestrze Członków określają odrębne przepisy.
3.
Zakład przyjmuje zgłoszenie, odnotowuje je na koncie ubezpieczonego oraz wpisuje do Centralnego Rejestru Członków, z zastrzeżeniem § 7.
4.
Zakład informuje Urząd Nadzoru o liczbie przyjętych zgłoszeń w danym dniu odrębnie dla każdego z zestawień, o których mowa w § 4 ust. 4. Informacja jest sporządzana odrębnie dla każdego funduszu i jest przekazywana do Urzędu Nadzoru w ciągu dwóch dni roboczych od dnia przyjęcia zgłoszenia.
5.
Informacja, o której mowa w ust. 4, jest przekazywana w formie elektronicznej.
Zakład odmawia przyjęcia zgłoszenia, jeżeli:
1)
z przedstawionych danych wynika, że zgłoszona osoba podpisała umowę wcześniej z innym otwartym funduszem, a umowa ta została zgłoszona w terminie,
2)
osoba przystępująca dokonała zawarcia umowy o członkostwo z więcej niż jednym otwartym funduszem, w tym samym dniu i o tej samej godzinie,
3)
zgłoszenie nie zawiera danych określonych w § 4 ust. 2 pkt 1 i 3.
1.
W przypadku odmowy przyjęcia zgłoszenia Zakład informuje, w terminie czterech dni roboczych:
1)
otwarty fundusz, podając dane, o których mowa w § 4 ust. 2, osób przystępujących, które nie zostały wpisane do Centralnego Rejestru Członków na podstawie zgłoszenia dokonanego przez otwarty fundusz; informacja jest sporządzana odrębnie dla każdego z zestawień, o których mowa w § 4 ust. 4,
2)
Urząd Nadzoru, podając liczbę osób przystępujących nie wpisanych do Centralnego Rejestru Członków odrębnie dla każdego funduszu oraz odrębnie dla każdego z zestawień, o których mowa w § 4 ust. 4.
2.
W informacji, o której mowa w ust. 1, Zakład podaje przyczynę odmowy przyjęcia zgłoszenia osoby przystępującej.
1.
Otwarty fundusz zawiadamia osobę przystępującą o odmowie przyjęcia przez Zakład zgłoszenia o zawarciu umowy o członkostwo, z podaniem przyczyny odmowy przyjęcia zgłoszenia.
2.
Zawiadomienie jest przesyłane poleconą przesyłką listową w terminie siedmiu dni roboczych od dnia otrzymania przez otwarty fundusz informacji o odmowie przyjęcia zgłoszenia.
1.
Otwarty fundusz powiadamia Zakład o wycofaniu zgłoszenia o uzyskaniu członkostwa w funduszu, nie później niż szóstego dnia roboczego po dniu, w którym została stwierdzona nieważność umowy o członkostwo.
2.
Powiadomienie, o którym mowa w ust. 1, powinno być przekazane w formie elektronicznej i zawierać dane wymienione w § 4 ust. 2 pkt 1.
3.
Nie później niż drugiego dnia roboczego po dniu otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, Zakład zawiadamia otwarty fundusz o wstrzymaniu przekazywania składek od dnia przesłania tego zawiadomienia.
4.
Nie później niż szóstego dnia roboczego po dniu otrzymania powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, Zakład przekazuje otwartemu funduszowi dane, o których mowa w § 12 ust. 1.
5.
O wycofaniu zgłoszenia o uzyskaniu członkostwa otwarty fundusz powiadamia osobę, której zgłoszenie dotyczyło, poleconą przesyłką listową, nie później niż siódmego dnia roboczego po dniu, w którym została stwierdzona nieważność umowy.
6.
Nie później niż szóstego dnia roboczego po otrzymaniu powiadomienia, o którym mowa w ust. 1, Zakład dokonuje zmian odpowiednich zapisów na koncie ubezpieczonego i w Centralnym Rejestrze Członków, z zastrzeżeniem § 13.
7.
O dokonaniu zmian zapisów, o których mowa w ust. 6, Zakład informuje otwarty fundusz nie później niż szóstego dnia roboczego od ich dokonania.
1.
W przypadku stwierdzenia przez Zakład z urzędu, że wpis do Centralnego Rejestru Członków jest nieprawidłowy, Zakład dokonuje wykreślenia tego wpisu.
2.
Nie później niż szóstego dnia roboczego po dniu stwierdzenia nieprawidłowości Zakład zawiadamia otwarty fundusz o wykreśleniu wpisu, o którym mowa w ust. 1, oraz przekazuje dane, o których mowa w § 12 ust. 1.
3.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 2, powinno być przekazane w formie elektronicznej.
4.
Nie później niż siódmego dnia roboczego po dniu stwierdzenia nieprawidłowości Zakład zawiadamia o wykreśleniu wpisu osobę, której ten wpis dotyczył.
1.
Jeżeli następuje zwrot nienależnie otrzymanej składki, Zakład zawiadamia otwarty fundusz o nominalnej wartości poszczególnych składek przekazanych przez Zakład podlegających zwrotowi, dacie obciążenia rachunku bankowego Zakładu oraz okresie, za który były przekazane.
2.
Nie później niż szóstego dnia roboczego po dniu otrzymania zawiadomień, o których mowa w ust. 1, § 10 ust. 3 i § 11 ust. 2, otwarty fundusz przesyła do Zakładu, z zastrzeżeniem ust. 4, informację zawierającą:
1)
wysokość kwot otrzymanych w wyniku umorzenia jednostek rozrachunkowych uzyskanych za nienależnie otrzymane poszczególne składki, podane przez Zakład w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 1, z uwzględnieniem ust. 5,
2)
nominalną wartość opłat pobranych od nienależnie otrzymanych poszczególnych składek przekazanych przez Zakład, przez zarządzające otwartym funduszem towarzystwo.
3.
W przypadku gdy przekazanie do otwartego funduszu emerytalnego nienależnej składki nastąpiło z przyczyn leżących po stronie Zakładu, a fundusz dokonał wypłaty transferowej, Zakład przesyła do tego funduszu zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1.
4.
Otwarty fundusz, o którym mowa w ust. 3, przesyła do Zakładu informacje wymienione w ust. 2 pkt 1.
5.
Umorzenie jednostek uczestnictwa uzyskanych za nienależnie otrzymane składki przekazane przez Zakład następuje według wyceny z dnia poprzedzającego przesłanie informacji, o której mowa w ust. 2.
6.
Informacje, o których mowa w ust. 2-4, są przesyłane w formie elektronicznej.
7.
Jeżeli Zakład przekazał składkę wraz z odsetkami określonymi w przepisach Kodeksu cywilnego, do odsetek tych stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1-6.
1.
Jeżeli osoba, której zgłoszenie o uzyskaniu członkostwa zostało wycofane, była zgłoszona przez inne otwarte fundusze i zgłoszenia te zostały przez Zakład odrzucone, z przyczyn podanych w § 7 pkt 1, nie później niż drugiego dnia roboczego po dniu otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 10 ust. 1, o ustaniu okoliczności uzasadniającej odmowę przyjęcia zgłoszenia Zakład zawiadamia fundusz, z którym osoba podpisała umowę najwcześniej i umowa ta została zgłoszona w terminie.
2.
Jeżeli osoba wymieniona w zawiadomieniu określonym w ust. 1 nie jest członkiem otwartego funduszu, do którego zawiadomienie to zostało przekazane, fundusz zawiadamia o tym Zakład nie później niż siódmego dnia roboczego po dniu otrzymania zawiadomienia.
3.
Jeżeli osoba, o której mowa w ust. 2, była zgłoszona jeszcze przez inny otwarty fundusz, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
4.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 i 2, powinno być przekazane w formie elektronicznej.
5.
O otrzymaniu zawiadomienia o ustaniu okoliczności uzasadniających odmowę przyjęcia zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, otwarty fundusz zawiadamia członka funduszu, przesyłką listową za zwrotnym poświadczeniem odbioru, nie później niż siódmego dnia roboczego po jego otrzymaniu.
6.
Zakład dokonuje odpowiednich zmian na koncie ubezpieczonego i w Centralnym Rejestrze Członków nie później niż ósmego dnia roboczego po dniu wysłania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1.
7.
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio do przypadku, o którym mowa w § 11.
1.
Zakład pomniejsza kwotę składek odprowadzanych do otwartego funduszu, o kwotę ustaloną zgodnie z art. 100a ust. 3, 4, 6 lub 7 ustawy, w najbliższym terminie odprowadzania składek po otrzymaniu od funduszu informacji, o której mowa w § 12 ust. 2 lub 4, nie wcześniej jednak niż w dniu dokonania zmiany w Centralnym Rejestrze Członków, z zastrzeżeniem ust. 3.
2.
W przypadku gdy osoba była członkiem innego otwartego funduszu, Zakład odprowadza do tego funduszu kwotę, o której mowa w art. 100a ust. 3, 4 lub 9 ustawy, za okres członkostwa w tym funduszu, w dniu dokonania pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, nie wcześniej jednak niż w dniu wpisania do Centralnego Rejestru Członków funduszu ustalonego zgodnie z § 13.
3.
W przypadku wycofania przez otwarty fundusz zgłoszenia o uzyskaniu członkostwa osoby będącej członkiem innego otwartego funduszu, pomniejszenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się nie wcześniej niż w dniu wpisania do Centralnego Rejestru Członków funduszu ustalonego zgodnie z § 13.
1.
Członek otwartego funduszu, zawierając umowę o członkostwo z innym otwartym funduszem, jest obowiązany zawiadomić, w formie pisemnej, o zawarciu umowy z tym funduszem otwarty fundusz, do którego dotychczas wpłacał składki, w terminie czternastu dni od dnia zawarcia umowy z nowym funduszem.
2.
Wraz z zawiadomieniem, o którym mowa w ust. 1, członek otwartego funduszu składa na piśmie oświadczenie woli o rozwiązaniu dotychczasowej umowy z dniem dokonania wypłaty transferowej, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Jeżeli uzyskanie członkostwa w dotychczasowym funduszu nastąpiło w wyniku losowania przeprowadzonego przez Zakład na zasadach określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych lub w wyniku otwarcia rachunku przez otwarty fundusz w trybie określonym w przepisach art. 128 ust. 1 i art. 131 ust. 1 ustawy, członek otwartego funduszu składa na piśmie oświadczenie woli o rezygnacji z członkostwa w dotychczasowym funduszu z chwilą dokonania wypłaty transferowej. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4.
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, wraz z oświadczeniem, o którym mowa w ust. 2 lub 3, powinno być doręczone dotychczasowemu funduszowi osobiście lub poleconą przesyłką listową. Zawiadomienie wywołuje skutki prawne od chwili doręczenia.
Wypłata transferowa środków znajdujących się na rachunku członka otwartego funduszu odbywa się w terminach określonych w art. 122 ust. 1 ustawy.
1.
Środki zgromadzone na rachunku członka dotychczasowego funduszu są przekazywane, w ramach wypłaty transferowej, do nowego funduszu, z którym członek zawarł umowę o członkostwo, w najbliższym terminie dokonania wypłaty transferowej, jeżeli członek zawrze umowę o członkostwo w nowym funduszu do dwudziestego piątego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest dokonywana wypłata transferowa, i dokona czynności, o których mowa w § 15 ust. 1.
2.
Jeżeli umowa o członkostwo została zawarta później niż dwudziestego piątego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest dokonywana wypłata transferowa, wypłata transferowa zostanie dokonana w następnym najbliższym terminie, pod warunkiem dokonania czynności, o których mowa w § 15 ust. 1.
1.
W przypadku, o którym mowa w art. 128 ust. 1 lub art. 131 ust. 1 ustawy, środki przypadające uprawnionemu współmałżonkowi są przekazywane na jego rachunek w otwartym funduszu, w ramach wypłaty transferowej, w najbliższym terminie jej dokonania, jeżeli do dwudziestego piątego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc dokonania wypłaty transferowej zostaną przedstawione dokumenty stanowiące podstawę do dokonania przeniesienia środków zgromadzonych na rachunku członka w ramach wypłaty transferowej i zostanie wskazany rachunek, na który mają być przeniesione te środki.
2.
W przypadku gdy zawarcie umowy o członkostwo przez byłego współmałżonka z nowym funduszem nastąpi później niż w dwudziestym piątym dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest dokonywana wypłata transferowa, wypłata transferowa nastąpi w następnym najbliższym terminie.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, współmałżonek uprawniony do otrzymania środków wskazuje otwarty fundusz, do którego zostanie przekazana wypłata transferowa przysługujących mu środków po byłym współmałżonku. Przy wskazaniu otwartego funduszu stosuje się odpowiednio przepis § 15 ust. 1.
1.
Dotychczasowy fundusz przesyła do Zakładu, w dwunastym dniu miesiąca, w którym jest dokonywana wypłata transferowa, imienne wykazy członków zmieniających ten fundusz w najbliższym terminie dokonania wypłaty transferowej, sporządzone na podstawie złożonych przez członków dotychczasowego funduszu zawiadomień o zawarciu umowy z nowym funduszem.
2.
W przypadku, o którym mowa w § 18 ust. 1, otwarty fundusz, z którego zostanie dokonana wypłata transferowa na rzecz współmałżonka uprawnionego do otrzymania środków, przesyła do Zakładu w dwunastym dniu miesiąca, w którym jest dokonywana wypłata transferowa, imienny wykaz osób, z rachunków których mają być przekazane środki, sporządzony na podstawie § 18 ust. 3.
3.
Imienne wykazy członków, o których mowa w ust. 1, zawierają dane osobowe członka wymienione w § 4 ust. 2 pkt 1.
4.
Imienny wykaz członków, o którym mowa w ust. 2, zawiera dane osobowe członka wymienione w § 4 ust. 2 pkt 1, z rachunku którego nastąpi wypłata transferowa na rzecz uprawnionego współmałżonka, oraz członka, na rachunek którego przeniesione zostaną środki wypłaty transferowej.
1.
Imienne wykazy członków, o których mowa w § 19 ust. 1 i 2, są sporządzane w formie elektronicznej i w formie pisemnej w jedenastym dniu miesiąca, w którym jest dokonywana wypłata transferowa.
2.
Zakład wzywa dotychczasowe fundusze, w ciągu dwóch dni roboczych od otrzymania imiennych wykazów członków, o których mowa w § 19 ust. 1 i 2, do wyjaśnienia stwierdzonych nieprawidłowości, w szczególności w przypadku stwierdzenia umieszczenia w wykazie członków nie zarejestrowanych w Centralnym Rejestrze Członków, o czym informuje Urząd Nadzoru.
1.
Zakład w dziesiątym dniu roboczym przed najbliższym terminem dokonania wypłaty transferowej:
1)
dokonuje ustalenia zgodności danych osób przystępujących do otwartych funduszy emerytalnych w trybie zmiany funduszu, które zostały zgłoszone do Zakładu przez nowy fundusz oraz przez dotychczasowy fundusz w trybie § 19 ust. 1; w przypadku stwierdzenia rozbieżności Zakład wzywa fundusze do złożenia wyjaśnień, o czym niezwłocznie informuje Urząd Nadzoru,
2)
sporządza listę członków otwartych funduszy, z rachunków których nastąpi wypłata transferowa dokonywana w związku ze zmianą funduszu przez członka,
3)
sporządza listę członków otwartych funduszy, z rachunków których nastąpi wypłata transferowa, wraz ze wskazaniem danych osobowych członków, na rachunek których wpłyną środki z tytułu wypłaty transferowej,
4)
dokonuje odpowiednich zmian w Centralnym Rejestrze Członków,
5)
przekazuje do Urzędu Nadzoru informacje, z zastrzeżeniem, że dotyczą one wypłat transferowych, o których mowa w art. 70 ust. 2 i art. 119 ustawy, sporządzone według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2.
Od chwili dokonania przez Zakład zmian w Centralnym Rejestrze Członków Zakład przekazuje składki na rachunek członka w nowym funduszu.
1.
Zakład odmawia przyjęcia zgłoszenia umowy o członkostwo zawartej z nowym funduszem, jeżeli:
1)
członek zmieniający otwarty fundusz nie został objęty przez dotychczasowy fundusz imiennym wykazem członków, o którym mowa w § 19 ust. 1,
2)
osoba, z rachunku której mają być przekazane środki, nie została objęta imiennym wykazem członków, o którym mowa w § 19 ust. 2,
3)
zgłoszenie dokonane przez nowy otwarty fundusz nie zawiera wszystkich danych określonych w § 4 ust. 2 pkt 1 i 3,
4)
osoba przystępująca do nowego funduszu dokonała zawarcia więcej niż jednej umowy o członkostwo z różnymi otwartymi funduszami w tym samym dniu i o tej samej godzinie,
5)
osoba przystępująca do nowego funduszu dokonała zawarcia umowy o członkostwo z innym otwartym funduszem w tym samym dniu, ale przed zawarciem umowy z funduszem, który dokonuje zgłoszenia.
2.
Otwarty fundusz nie uwzględnia w zestawieniu, o którym mowa w § 5 ust. 1, osoby, która jest już członkiem otwartego funduszu i zawarła z nim umowę o członkostwo, a następnie zawiadomiła ten fundusz przed dniem dokonania wypłaty transferowej o zawarciu umowy o członkostwo z innym funduszem.
1.
Zakład, w ósmym dniu roboczym przed najbliższym terminem dokonania wypłaty transferowej, przekazuje do Krajowego Depozytu listy, o których mowa w § 21 ust. 1 pkt 2 i 3.
2.
Krajowy Depozyt przekazuje otwartym funduszom prowadzącym rachunki, z których nastąpi wypłata transferowa, listy, o których mowa w ust. 1, w szóstym dniu roboczym przed najbliższym terminem dokonania wypłaty transferowej.
1.
Dotychczasowy fundusz sporządza imienne wykazy członków zmieniających ten fundusz wraz z indywidualnymi kwotami transferowymi oraz ogólną kwotą transferową będącą sumą indywidualnych kwot transferowych, w terminie określonym w art. 122 ust. 2 ustawy, i przekazuje je Krajowemu Depozytowi do godziny 900 w czwartym dniu roboczym przed najbliższym terminem dokonania wypłaty transferowej.
2.
Indywidualną kwotę transferową stanowi kwota iloczynu liczby jednostek rozrachunkowych zgromadzonych na rachunku członka otwartego funduszu i wartości jednostki rozrachunkowej, obliczonej w piątym dniu roboczym przed najbliższym terminem dokonania wypłaty transferowej, pomniejszona o należne opłaty pobierane przez otwarty fundusz w związku z obsługą wypłaty transferowej.
3.
Otwarty fundusz, w którym współmałżonek posiada albo posiadał rachunek, z którego ma zostać dokonana wypłata transferowa, sporządza imienne wykazy osób, z rachunków których mają być przekazane środki, wraz z indywidualnymi kwotami transferowymi oraz ogólną kwotą transferową będącą sumą indywidualnych kwot transferowych, i przekazuje je Krajowemu Depozytowi do godziny 900 w czwartym dniu roboczym przed najbliższym terminem dokonania wypłaty transferowej.
1.
Krajowy Depozyt, na podstawie indywidualnych kwot transferowych otrzymanych od otwartych funduszy, ustala kwoty należności lub zobowiązań dla poszczególnych funduszy oraz przekazuje tę informację do Urzędu Nadzoru.
2.
Krajowy Depozyt, w czwartym dniu roboczym przed najbliższym terminem dokonania wypłaty transferowej, wzywa otwarte fundusze - w których na mocy rozliczenia wzajemnych zobowiązań między funduszami wartość zobowiązań przekracza wartość należności - do dokonania wpłaty na rachunek i w wysokości wskazanej przez Krajowy Depozyt.
1.
Otwarte fundusze dokonują wpłaty, o której mowa w § 25 ust. 2, w trzecim dniu roboczym przed najbliższym terminem dokonania wypłaty transferowej.
2.
Towarzystwo zarządzające funduszem, który nie dokonał wpłaty w terminie, jest zobowiązane zapłacić Krajowemu Depozytowi odsetki za opóźnienie, w wysokości odsetek ustawowych, za czas od dnia następującego po terminie, o którym mowa w ust. 1, do dnia dokonania tej wpłaty. Zapłaty odsetek dokonuje się łącznie z dokonaniem wpłaty.
1.
Jeżeli otwarty fundusz obowiązany do dokonania wpłaty, o której mowa w § 25 ust. 2, nie dokona wpłaty najpóźniej w drugim dniu roboczym przed terminem najbliższej wypłaty transferowej pomimo wezwania Krajowego Depozytu, Krajowy Depozyt ponownie dokonuje rozliczenia wypłat transferowych między funduszami, z wyłączeniem z rozliczeń otwartego funduszu, który nie dokonał wpłaty, o której mowa w § 25 ust. 2, i ponownie ustala kwoty zobowiązań bądź należności poszczególnych funduszy.
2.
O fakcie niedokonania przez otwarty fundusz wpłaty, o której mowa w § 25 ust. 2, po wezwaniu do tego przez Krajowy Depozyt, Krajowy Depozyt niezwłocznie powiadamia Urząd Nadzoru.
Rozliczenie wypłat transferowych funduszu, który nie dokona wpłaty, o której mowa w § 25 ust. 2, w terminie, o którym mowa w § 27 ust. 1, zostanie dokonane w następnym najbliższym terminie.
W przypadku nierozliczenia wypłaty transferowej dotychczasowy fundusz jest zobowiązany sporządzić i przekazać imienne wykazy członków, o których mowa w § 19 ust. 1 i 2 oraz § 24 ust. 1 i 3, przed następnym najbliższym terminem wypłaty transferowej.
1.
Dokumenty związane z czynnościami dotyczącymi wypłat transferowych są przekazywane w formie elektronicznej.
2.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny być w sposób należyty utrwalone i zabezpieczone.
1.
W ostatnim dniu miesiąca, w którym odbywa się wypłata transferowa, Krajowy Depozyt dokonuje transferu środków do otwartych funduszy, w których wierzytelności z tytułu wypłat transferowych od innych otwartych funduszy były większe niż zobowiązania z tego tytułu.
2.
Otwarty fundusz prowadzący rachunek, z którego ma nastąpić wypłata transferowa, i jednocześnie prowadzący rachunek, na który ma nastąpić ta wypłata, w przypadkach określonych w rozdziałach 12 i 13 ustawy, dokonuje zapisów na rachunku uprawnionego i rachunku, z którego są przenoszone środki.
3.
Kwota wypłaty transferowej jest ustalana w piątym dniu roboczym przed dniem tej wypłaty, z zastrzeżeniem § 24 ust. 2.
Odsetki z tytułu przechowywania na rachunku środków przekazanych przez otwarte fundusze w ramach rozliczeń wypłat transferowych przysługują Krajowemu Depozytowi w wysokości 50% wartości tych środków. Pozostała kwota odsetek zostaje podzielona między fundusze proporcjonalnie do wysokości środków przekazanych przez każdy z nich.
1.
Maksymalna opłata, jaką powszechne towarzystwo emerytalne uiszcza na rzecz Zakładu z tytułu refundacji kosztów za wykonanie czynności związanych z przystąpieniem członka do innego otwartego funduszu, wynosi 1% kwoty najniższego wynagrodzenia, ustalanej na podstawie odrębnych przepisów, od każdej czynności polegającej na rejestracji umowy o członkostwo osoby przystępującej do nowego funduszu.
2.
Powszechne towarzystwo emerytalne przekazuje kwotę opłaty, o której mowa w ust. 1, na rachunek Zakładu w ciągu dziesięciu dni od dnia, w którym nastąpiła wypłata transferowa.
1.
Maksymalna opłata, jaką powszechne towarzystwo emerytalne uiszcza na rzecz Krajowego Depozytu z tytułu refundacji kosztów za wykonanie czynności związanych z obsługą wypłat transferowych, wynosi 1% kwoty najniższego wynagrodzenia, ustalanej na podstawie odrębnych przepisów, od każdej rozliczonej wypłaty transferowej.
2.
Powszechne towarzystwo emerytalne przekazuje kwotę opłaty, o której mowa w ust. 1, na rachunek Krajowego Depozytu w ciągu dziesięciu dni od dnia, w którym nastąpiła wypłata transferowa.
1.
Dotychczasowy fundusz jest zobowiązany do przekazania członkom funduszu, na rzecz których zrealizował wypłatę transferową, pisemnej informacji, która powinna zawierać:
1)
numer rachunku członka,
2)
podstawowe dane osobowe członka zawarte w rejestrze członków otwartego funduszu,
3)
wartość jednostki rozrachunkowej, liczbę i łączną wartość jednostek rozrachunkowych na rachunku członka otwartego funduszu w piątym dniu roboczym poprzedzającym dokonanie wypłaty transferowej,
4)
daty i kwoty wpłat składek i wypłat transferowych do otwartego funduszu, kwoty opłat potrącanych ze składek oraz liczbę jednostek rozrachunkowych zaliczonych na rachunek członka w okresie ostatnich 12 miesięcy,
5)
wysokość opłaty, o której mowa w art. 134 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, potrąconej przez fundusz,
6)
pouczenie o trybie postępowania, w przypadku uznania przez członka otwartego funduszu, że otrzymana informacja zawiera błędne dane.
2.
Informacja jest przesyłana członkom otwartego funduszu poleconą przesyłką listową w terminie siedmiu dni od dnia dokonania wypłaty transferowej.
1.
Do umów o członkostwo zawartych przed dniem 1 stycznia 2000 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.
2.
Przepisy § 10-14 rozporządzenia stosuje się do spraw wszczętych przed dniem ich wejścia w życie.
3.
W przypadku stwierdzenia nieważności umów o członkostwo przed dniem wejścia w życie § 10-14 rozporządzenia, otwarty fundusz powiadamia Zakład o wycofaniu zgłoszenia o uzyskaniu członkostwa w tym funduszu, w formie elektronicznej, nie później niż 6 dnia roboczego po dniu ich wejścia w życie.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 1999 r. w sprawie przystąpienia członka otwartego funduszu emerytalnego do innego otwartego funduszu emerytalnego (Dz. U. Nr 32, poz. 313).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 31 grudnia 1999 r., z wyjątkiem przepisów § 10 i 11, które wchodzą w życie po upływie 45 dni od dnia ogłoszenia, i § 12-14, które wchodzą w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Wzór

ZAWIADOMIENIE O ZAWARCIU UMOWY O CZŁONKOSTWO Z INNYM OTWARTYM FUNDUSZEM EMERYTALNYM PRZEZNACZONE DLA OSÓB, KTÓRE ROZWIĄZUJĄ UMOWĘ O CZŁONKOSTWO W OTWARTYM FUNDUSZU EMERYTALNYM Z NAJBLIŻSZYM TERMINEM DOKONANIA WYPŁATY TRANSFEROWEJ

Na podstawie art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r.

o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U.

Nr 139, poz. 934, z 1998 r. Nr 98, poz. 610, Nr 106, poz. 668

i Nr 162, poz. 1118 oraz z 1999 r. Nr 110, poz. 1256):

......................... ..................................

(imiona i nazwisko) (nazwa otwartego funduszu

emerytalnego, w którym

zawiadamiający rezygnuje

z członkostwa)

......................... ..................................

(data urodzenia) (numer rachunku członka w otwartym

funduszu emerytalnym)

.........................

(numer PESEL)

.........................

(numer NIP)

.........................

(adres zamieszkania)

1. Zawiadamiam o zawarciu umowy z innym otwartym funduszem

emerytalnym w dniu ....................

.........................

(podpis)

2. Oświadczam, że rozwiązuję umowę o członkostwo z dnia

................ w otwartym funduszu emerytalnym

z najbliższym terminem dokonania wypłaty transferowej.

..........................

(podpis)

...............................

(miejscowość) (data)

Pouczenie:

Wypełnia osoba, która rozwiązuje umowę o członkostwo

w otwartym funduszu emerytalnym z najbliższym terminem

dokonania wypłaty transferowej.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Wzór

ZAWIADOMIENIE O ZAWARCIU UMOWY O CZŁONKOSTWO Z INNYM OTWARTYM FUNDUSZEM EMERYTALNYM PRZEZNACZONE DLA OSÓB, KTÓRE REZYGNUJĄ Z CZŁONKOSTWA W OTWARTYM FUNDUSZU EMERYTALNYM Z NAJBLIŻSZYM TERMINEM DOKONANIA WYPŁATY TRANSFEROWEJ

Na podstawie art. 84 ust. 1 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r.

o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U.

Nr 139, poz. 934, z 1998 r. Nr 98, poz. 610, Nr 106, poz. 668

i Nr 162, poz. 1118 oraz z 1999 r. Nr 110, poz. 1256):

......................... ..................................

(imiona i nazwisko) (nazwa otwartego funduszu

emerytalnego, w którym

zawiadamiający rezygnuje

z członkostwa)

......................... ..................................

(data urodzenia) (numer rachunku członka w otwartym

funduszu emerytalnym)

.........................

(numer PESEL)

.........................

(numer NIP)

.........................

(adres zamieszkania)

1. Zawiadamiam o zawarciu umowy z innym otwartym funduszem

emerytalnym w dniu ....................

.........................

(podpis)

2. Oświadczam, że rezygnuję z członkostwa w otwartym funduszu

emerytalnym z najbliższym terminem dokonania wypłaty

transferowej.

..........................

(podpis)

...............................

(miejscowość) (data)

Pouczenie:

Wypełnia osoba, która rezygnuje z członkostwa w otwartym

funduszu emerytalnym z najbliższym terminem dokonania wypłaty

transferowej.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Wzór

INFORMACJA DLA URZĘDU NADZORU NAD FUNDUSZAMI EMERYTALNYMI O WYPŁATACH TRANSFEROWYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 70 UST. 2 I ART. 119 USTAWY

Nazwa otwartego funduszu emerytalnegoDotychczasowy otwarty fundusz emerytalnyNowy otwarty fundusz emerytalny
123
Pouczenie:

1) w kolumnie 2 wpisywana jest liczba członków, którzy wystąpili z otwartego funduszu emerytalnego określonego w kolumnie 1;

2) w kolumnie 3 wpisywana jest liczba członków, którzy przystąpili do otwartego funduszu emerytalnego określonego w kolumnie 1.

* Z dniem 15 października 2003 r. nin. rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną w związku z uchyleniem art. 123 ust. 3 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz.U.97.139.934) przez art. 1 pkt 50 lit. c) ustawy z dnia 27 sierpnia 2003 r. o zmianie ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.03.170.1651).