Rozdział 6 - Sztauerka. - Transport morski materiałów niebezpiecznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1963.25.147

Akt utracił moc
Wersja od: 20 czerwca 1971 r.

Rozdział  6.

Sztauerka.

§  71.
Przez sztauerkę materiałów niebezpiecznych rozumie się sposób ich układania, rozmieszczania i zamocowania w pomieszczeniach statku oraz na pokładzie statku zapewniający bezpieczeństwo ludzi, statku i ładunku w czasie przewozu morskiego.
§  72.
1.
Materiały niebezpieczne powinny być sztauowane odpowiednio do ich właściwości. Materiały nie nadające się do wspólnego lokowania powinny być umieszczone oddzielnie.
2. 16
Materiały wybuchowe przedstawiające poważne niebezpieczeństwo powinny być sztauowane w magazynie statkowym, który powinien być dokładnie zamknięty w czasie podróży. Materiały takie powinny być sztauowane oddzielnie od detonatorów zgodnie z przepisami szczegółowymi, dotyczącymi klasy 1.
3.
Urządzenia elektryczne i kable znajdujące się we wszelkich pomieszczeniach, w których przewożone są materiały wybuchowe, powinny być tak umieszczone i używane, aby zmniejszyć do minimum niebezpieczeństwo pożaru lub wybuchu.
4.
Materiały, które wydzielają niebezpieczne pary, powinny być sztauowane w dobrze wietrzonych pomieszczeniach lub na pokładzie.
5.
Na statkach przewożących łatwopalne ciecze lub gazy należy przedsięwziąć specjalne środki ostrożności, zapobiegające powstaniu pożaru lub wybuchu.
6.
Materiały skłonne do samoczynnego nagrzewania się lub zapalania nie powinny być sztauowane, zanim nie zostaną przedsięwzięte odpowiednie środki ostrożności zapobiegające powstaniu pożaru.
§  73.
1.
Wykonywanie wszelkich prac sztauerskich przy materiałach niebezpiecznych dozwolone jest jedynie pod nadzorem:
1)
I oficera - dla materiałów kategorii O i A,
2)
oficera wachtowego - dla innych materiałów niebezpiecznych.
2.
Przy wykonywaniu prac sztauerskich w przypadkach określonych w § 43 wymagany jest ponadto nadzór rzeczoznawcy.
§  74.
Przed rozpoczęciem prac sztauerskich kapitan statku powinien:
1)
sprawdzić stan pomieszczeń statku przeznaczonych do umieszczenia materiałów niebezpiecznych,
2)
poinstruować załogę o niebezpiecznych właściwościach materiałów i zarządzić środki bezpieczeństwa, niezbędne przy sztauerce danego materiału,
3)
omówić sposób wykonania prac sztauerskich z odpowiedzialnym kierownikiem zespołów sztauerskich.
§  75.
1.
Wstępny plan przeładunkowy statku powinien być sporządzony z uwzględnieniem w miarę możności zasad określonych w § 49.
2.
W planie sztauerskim statku miejsca, w których zostały umieszczone materiały niebezpieczne, powinny być wyraźnie zaznaczone, z podaniem w miarę możności klasy i kategorii niebezpieczeństwa.
§  76.
Przy sztauerce materiałów niebezpiecznych rozróżnia się następujące rodzaje pomieszczeń ładunkowych statków:
1)
pokład otwarty - pokład narażony na działanie warunków atmosferycznych,
2)
pomieszczenia międzypokładowe - przestrzeń utworzona przez dwa pokłady, grodzie oraz burty statku,
3)
pomieszczenia pokładu ochronnego - przestrzeń utworzona przez pokład główny i znajdujący się nad nim pokład ochronny,
4)
pojedyncza ładownia - przestrzeń utworzona przez pokład główny, dno statku oraz jego grodzie i burty, nie posiadająca międzypokładów.
§  77.
Sztauowanie materiałów niebezpiecznych na statkach morskich dozwolone jest w następujący sposób:
1)
"pod pokładem",
2)
"pod pokładem bez nadsztauowania",
3)
"pod pokładem z daleka od gorąca",
4)
"w międzypokładzie",
5)
"w międzypokładzie łatwo dostępnym",
6)
"na pokładzie bez zabezpieczenia",
7)
"na pokładzie z zabezpieczeniem",
8)
"na pokładzie pod zakryciem".
§  78.
1.
Określenia użyte w § 77 mają następujące znaczenia:
1)
"pod pokładem" - materiały umieszcza się we wszelkich pomieszczeniach ładunkowych pod pokładem pod warunkiem, że posiadają one dostateczną wentylację,
2)
"pod pokładem bez nadsztauowania" - tak jak "pod pokładem", z tym że na materiałach niebezpiecznych nie wolno kłaść towarów innego rodzaju,
3)
"pod pokładem z daleka od gorąca" - materiały umieszcza się we wszelkich pomieszczeniach pod pokładem nie narażonych na sztuczne ogrzewanie i posiadających dostateczną wentylację; umieszczenie materiałów niebezpiecznych w tak określony sposób sztauowania w pomieszczeniach sąsiadujących z kotłownią, maszynownią (z wyjątkiem statków o napędzie spalinowym), zasobnią węglową lub kuchnią jest dozwolone pod warunkiem zachowania odległości przynajmniej 6 m od wymienionych pomieszczeń,
4)
"w międzypokładzie" - materiały umieszcza się w dowolnym pomieszczeniu międzypokładowym lub pomieszczeniu pokładu ochronnego,
5)
"w międzypokładzie łatwo dostępnym" - materiały umieszcza się w pomieszczeniach międzypokładowych, znajdujących się bezpośrednio pod otwartym pokładem lub w pomieszczeniach pokładu ochronnego,
6)
"na pokładzie bez zabezpieczenia" - materiały umieszcza się na otwartym pokładzie i zabezpiecza w miarę potrzeby przed działaniem warunków atmosferycznych,
7)
"na pokładzie z zabezpieczeniem" - materiały umieszcza się na otwartym pokładzie i zabezpiecza przed działaniem morza (przy pomocy specjalnie do tego celu zbudowanych nadbudówek) oraz przed działaniem słońca (przy pomocy rozwieszonych brezentów lub materiału sztauerskiego),
8)
"na pokładzie pod zakryciem" - materiały umieszcza się w krytych nadbudówkach pokładu otwartego (dziobówka, średniówka, rufówka itp.), pod warunkiem że są one oddzielone grodzią od pomieszczeń mieszkalnych, chłodniczych i sterowych.
2.
Dla statków posiadających pojedyncze ładownie określenie "w międzypokładzie łatwo dostępnym" jest równoznaczne z określeniem "pod pokładem z daleka od gorąca".
§  79.
W czasie wykonywania prac sztauerskich przy materiałach niebezpiecznych klas 1, 2, 3, 4 i 5 urządzenia gaśnicze statku powinny znajdować się w pełnej gotowości. W pobliżu ładowni, w których wykonywane są prace sztauerskie, powinien znajdować się gotowy do użycia sprzęt gaśniczy.
§  80.
Materiały niebezpieczne sztauowane na pokładzie nie mogą zajmować więcej niż 50% całkowitej powierzchni pokładu wykorzystywanej do przewozu ładunków.
§  81.
Sztauowanie materiałów niebezpiecznych w pomieszczeniach, w których znajduje się bagaż pasażerski, lub w pomieszczeniach łatwo dostępnych dla pasażerów jest zabronione.
§  82.
Do wykonywania prac sztauerskich mają odpowiednie zastosowanie przepisy §§ 42, 44, 45, 47, 48, 49 i 51 ust. 2.
16 § 72 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 19 maja 1967 r. (Dz.U.67.22.104) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 1967 r.