Rozdział 6b - Stacje pasażerskie i perony  - Transport kolejowy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1786 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 października 2023 r.

Rozdział  6b 

Stacje pasażerskie i perony 

1. 
Udostępnianie stacji pasażerskiej polega na:
1)
umożliwieniu korzystania przez podróżnych ze stacji pasażerskiej;
2)
udostępnianiu przewoźnikom kolejowym, na zasadach określonych w rozdziale 6a:
a)
powierzchni przeznaczonej do obsługi podróżnych, w tym powierzchni przed kasami, poczekalni, powierzchni stanowiącej dostęp do peronów z drogi publicznej lub dworca kolejowego, a także powierzchni służącej do umieszczania dodatkowych informacji dla pasażerów lub,
b)
systemu sprzedaży biletów obsługiwanego przez operatora stacji pasażerskiej.
2. 
Operator stacji pasażerskiej może nie udostępniać podróżnym dworca kolejowego, jeżeli stacja pasażerska nie jest udostępniana przewoźnikom w sposób określony w ust. 1 pkt 2. W takim przypadku dworzec kolejowy nazywa się nieczynnym.
1. 
Stacje pasażerskie są udostępniane podróżnym nieodpłatnie.
2. 
Operator stacji pasażerskiej opracowuje i udostępnia w formie ogłoszeń na tablicach informacyjnych regulamin korzystania ze stacji pasażerskiej przez podróżnych, w którym w szczególności wymienia elementy stacji pasażerskiej, które są nieczynne.
3. 
Jeżeli stacja pasażerska jest zarządzana przez kilku operatorów stacji pasażerskich, opracowują oni wspólny regulamin korzystania ze stacji pasażerskiej.
4. 
Operator stacji pasażerskiej zarządzający czynnym dworcem kolejowym obowiązany jest zapewnić dla podróżnych poczekalnię.
1. 
Nazwę stacji pasażerskiej określa zarządca linii kolejowej, przy której stacja pasażerska jest położona. Jeżeli stacja pasażerska jest położona przy liniach kolejowych zarządzanych przez różnych zarządców, nazwę stacji określają wszyscy zarządcy w porozumieniu.
2. 
Koszty zmiany nazwy stacji pasażerskiej ponosi wnioskodawca.

Do peronów stosuje się przepisy art. 36j ust. 1 pkt 1, art. 36k ust. 1 i art. 36l.

1. 
Minister właściwy do spraw transportu może określić, w drodze rozporządzenia, standardy oznakowania stacji pasażerskich.
2. 
Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się:
1)
potrzebę zapewnienia jednolitości i czytelności oznakowania stacji pasażerskich;
2)
potrzebę poprawy obsługi pasażerów i zwiększenia dostępu do przewozów kolejowych, w szczególności podróżnym o ograniczonej możliwości poruszania się.