Art. 5. - [Zadania zarządcy infrastruktury] - Transport kolejowy.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2024.697 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 7 maja 2024 r. do: 27 czerwca 2025 r.
Art. 5. [Zadania zarządcy infrastruktury]
1.
Do zadań zarządcy infrastruktury, zwanego dalej "zarządcą", należy:1)
zarządzanie infrastrukturą kolejową polegające na:a)
nadawaniu drodze kolejowej statusu linii kolejowej przez określenie:–
elementów infrastruktury kolejowej wchodzących w jej skład,–
jej punktu początkowego i końcowego,–
stacji kolejowych wchodzących w jej skład,–
odcinków, na jakie jest podzielona,–
jej numeru,b)
nadawaniu drodze kolejowej statusu bocznicy kolejowej przez określenie jej punktu początkowego i końcowego,c)
znoszeniu statusu linii kolejowej i bocznicy kolejowej,d)
określaniu elementów infrastruktury kolejowej, które stanowią infrastrukturę prywatną lub nieczynną,e)
wykonywaniu funkcji podstawowych,f)
(uchylona);1a)
eksploatacja infrastruktury kolejowej polegająca na:a)
udostępnianiu infrastruktury kolejowej, świadczeniu usług z tym związanych i pobieraniu z tego tytułu opłat,b)
prowadzeniu ruchu kolejowego;2)
utrzymanie infrastruktury kolejowej przez prowadzenie prac mających na celu utrzymanie stanu i zdolności istniejącej infrastruktury kolejowej do bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego, w tym nadzór nad funkcjonowaniem urządzeń sterowania ruchem kolejowym i przytorowych urządzeń kontroli bezpiecznej jazdy pociągów;3)
zarządzanie nieruchomościami będącymi elementem infrastruktury kolejowej;4)
udział w rozwoju infrastruktury kolejowej;5)
odnowienie infrastruktury kolejowej.1a.
Przepisów ust. 1 pkt 1 lit. a-c i e oraz pkt 1a nie stosuje się do zarządcy, który nie zarządza torami kolejowymi.1b.
Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1-2, w szczególności w zakresie prowadzenia ruchu kolejowego i utrzymania infrastruktury kolejowej, są wykonywane przez zarządcę w sposób przejrzysty, zapewniający niedyskryminujące traktowanie aplikantów i przewoźników kolejowych oraz uniemożliwiający konflikt interesów.2.
(uchylony).2a.
Zarządca sporządza statut sieci kolejowej wskazujący linie kolejowe, bocznice kolejowe oraz inne drogi kolejowe przez niego zarządzane, a także wskazujący, które z nich stanowią infrastrukturę nieczynną lub prywatną. Zarządca umieszcza w statucie sieci kolejowej również informację o elementach infrastruktury kolejowej wchodzących w skład linii kolejowej, które są zarządzane przez innego zarządcę.2b.
Brak statutu sieci kolejowej, o którym mowa w ust. 2a, jest równoznaczny z nadaniem zarządzanej infrastrukturze statusu infrastruktury nieczynnej.2c.
Podmioty, o których mowa w ust. 1a, przekazują zarządcy, o którym mowa w ust. 2a, informację o elementach infrastruktury kolejowej, o których mowa w pkt 2-12 załącznika nr 1 do ustawy, funkcjonalnie połączonych z liniami kolejowymi zarządcy, o którym mowa w ust. 2a.3.
Zarządca, który udostępnia infrastrukturę kolejową, z wyjątkiem zarządcy, który udostępnia wyłącznie infrastrukturę kolejową stanowiącą element obiektu infrastruktury usługowej, nie jest uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych, z wyjątkiem wykonywania przewozów technologicznych dla własnych potrzeb.3a.
Przewoźnik kolejowy nie jest uprawniony do zarządzania infrastrukturą kolejową z wyjątkiem infrastruktury kolejowej stanowiącej element obiektu infrastruktury usługowej, którego jest operatorem, oraz infrastruktury prywatnej.3b.
Przepisów ust. 3 i 3a, rozdziału 2aa oraz art. 37 ust. 3-8 nie stosuje się do przedsiębiorcy, który łączy funkcję zarządcy i przewoźnika kolejowego przez zarządzanie infrastrukturą kolejową i wykonywanie wyłącznie miejskich, podmiejskich lub regionalnych przewozów kolejowych na sieciach kolejowych lub liniach kolejowych:1)
wydzielonych, o zasięgu lokalnym lub regionalnym, lub2)
przeznaczonych wyłącznie do wykonywania miejskich lub podmiejskich przewozów kolejowych.3c.
Do przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 3b, udostępniającego infrastrukturę kolejową innym przewoźnikom kolejowym przepisy art. 37 ust. 3-8 stosuje się.3d.
Jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 3b lub 3c, znajduje się pod bezpośrednią lub pośrednią kontrolą podmiotu wykonującego lub integrującego usługi transportu kolejowego inne niż przewozy miejskie, podmiejskie lub regionalne, stosuje się następujące zasady:1)
środki publiczne nie mogą być przenoszone pomiędzy przedsiębiorcą a podmiotem wykonującym lub integrującym usługi transportu kolejowego inne niż przewozy miejskie, podmiejskie lub regionalne;2)
przedsiębiorca prowadzi rachunkowość w sposób umożliwiający monitorowanie zakazu, o którym mowa w pkt 1;3)
przedsiębiorca sporządza bilans oraz rachunek zysków i strat oddzielnie od podmiotu wykonującego lub integrującego usługi transportu kolejowego inne niż przewozy miejskie, podmiejskie lub regionalne;4)
przedsiębiorca, który nie jest obowiązany na podstawie przepisów o rachunkowości do publikowania własnych sprawozdań finansowych, publikuje te sprawozdania na swoich stronach internetowych.3e.
Minister właściwy do spraw transportu ogłasza, w drodze obwieszczenia, wykaz przedsiębiorców, o których mowa w ust. 3b i 3c.4.
(uchylony).5.
(uchylony).6.
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zasady współdziałania Ministra Obrony Narodowej z zarządcami i przewoźnikami kolejowymi w zakresie dostosowania infrastruktury kolejowej do wymogów obronności państwa, uwzględniając wymagania związane z obronnością państwa.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (11)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (11)
- Czy budynki i budowle na terenie kolejowym, należące do zarządcy infrastruktury kolejowej i nie wykorzystywane ze względu na ich stan techniczny oraz planowaną rozbudowę, mogą być zwolnione z opodatkowania?
- Czy należy uzyskać uzgodnienie wykonywania robót ziemnych w przypadku, gdy inwestorem jest zarządca infrastruktury?
- Kto i na jakim etapie powinien uzyskać uzgodnienie z zarządcą infrastruktury na wykonywanie robót ziemnych w odległości od 4 do 20 m od granicy obszaru kolejowego?
Akty prawne liczba obiektów na liście: (2)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (129)
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (2)
- DF-Fn-III.310.2.2011, Zwolnienie z podatku od nieruchomości budowli infrastruktury kablowej. - Pismo wydane przez: Urząd Miasta w Łodzi
- WPiOL.I.3110-P-53t2007, Czy budynki i inne budowle stanowiące elementy infrastruktury kolejowej, bez których nie jest możliwe jej funkcjonowanie mogą być objęte przedmiotowym zwolnieniem z podatku od nieruchomości, jak np. mury oporowe, zapory drogowe, kanalizacje, linie kablowe? - Pismo wydane przez: Urząd Miasta w Mysłowicach