Art. 7. - Traktat zmieniający niektóre postanowienia budżetowe traktatów ustanawiających Wspólnoty Europejskie i Traktatu ustanawiającego jedną Radę i jedną Komisję Wspólnot Europejskich. Luksemburg.1970.04.22.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.90.864/6

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 kwietnia 2004 r.
Artykuł  7

Artykuł 177 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 177

1. Rok budżetowy rozpoczyna się 1 stycznia i kończy 31 grudnia.

W rozumieniu tego artykułu, termin "budżet" zawiera budżet operacyjny oraz budżet badań i inwestycji.

2. Każda instytucja Wspólnoty sporządza przed 1 lipca preliminarz wydatków. Komisja łączy te preliminarze we wstępny projekt budżetu. Dołącza do tego opinię, która może zawierać różne warianty preliminarzy.

Wstępny projekt budżetu obejmuje prognozę dochodów i wydatków.

3. Komisja przedkłada wstępny projekt budżetu Radzie najpóźniej 1 września roku, który poprzedza rok, w którym budżet ma być wykonywany.

Rada konsultuje Komisję i, w stosownych przypadkach, inne zainteresowane instytucje za każdym razem, kiedy zamierza odstąpić od wstępnego projektu budżetu.

Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną, uchwala projekt budżetu i przekazuje go do Zgromadzenia.

4. Projekt budżetu jest przedkładany Zgromadzeniu najpóźniej 5 października roku, który poprzedza rok, w którym budżet ma być wykonywany.

Zgromadzenie ma prawo, stanowiąc większością głosów swoich członków, zmienić projekt budżetu i zaproponować Radzie, stanowiąc bezwzględną większością oddanych głosów, poprawki do projektu co do wydatków wynikających obowiązkowo z niniejszego Traktatu lub z aktów uchwalonych zgodnie z nim.

Jeśli w terminie 45 dni od chwili przedłożenia projektu budżetu Zgromadzenie wyrazi swoją zgodę, budżet jest ostatecznie uchwalony. Jeśli w tym terminie Zgromadzenie nie zmieniło projektu budżetu, ani nie zaproponowało do niego poprawek, budżet uważa się za ostatecznie uchwalony.

Jeśli w tym terminie Zgromadzenie przyjęło zmiany lub zaproponowało poprawki, projekt budżetu ze zmianami lub proponowanymi poprawkami jest przekazywany do Rady.

5. Po rozważeniu projektu budżetu z Komisją i, w odpowiednim przypadku, z innymi zainteresowanymi instytucjami, Rada stanowiąc większością kwalifikowaną może zmodyfikować każdą ze zmian przyjętych przez Zgromadzenie oraz wypowiada się, także większością kwalifikowaną, w sprawie poprawek zaproponowanych przez Zgromadzenie. Projekt budżetu jest zmieniany stosownie do proponowanych poprawek zaakceptowanych przez Radę.

Jeśli, w terminie 15 dni od chwili przedłożenia projektu, Rada nie zmodyfikowała żadnej ze zmian przyjętych przez Zgromadzenie i jeśli poprawki przez nie przedstawione zostały zaakceptowane, budżet uważa się za ostatecznie uchwalony. Rada informuje Zgromadzenie, że nie zmodyfikowała żadnej ze zmian i że proponowane poprawki zostały zaakceptowane.

Jeśli w tym terminie Rada zmodyfikowała jedną lub więcej zmian przyjętych przez Zgromadzenie lub jeśli proponowane poprawki przez nie przedstawione nie zostały przyjęte, projekt budżetu jest ponownie przekazywany do Zgromadzenia. Rada przedstawia Zgromadzeniu wyniki swoich obrad.

6. W terminie 15 dni od chwili przedłożenia projektu budżetu, Zgromadzenie, poinformowane o biegu nadanym proponowanym przez nie poprawkom, może, stanowiąc większością głosów swoich członków i trzech piątych oddanych głosów, zmieniać lub odrzucać poprawki do jego zmian dokonane przez Radę i, w konsekwencji, uchwala budżet. Jeśli w tym terminie Zgromadzenie nie podjęło uchwały, budżet uważa się za ostatecznie uchwalony.

7. Gdy procedura przewidziana w niniejszym artykule została zakończona, przewodniczący Zgromadzenia stwierdza, że budżet jest ostatecznie uchwalony.

8. Dla całości wydatków innych niż wynikające obowiązkowo z niniejszego Traktatu lub z aktów uchwalonych zgodnie z nim, maksymalna stopa wzrostu w stosunku do wydatków tej samej natury wykonywanych w bieżącym roku budżetowym jest ustalana corocznie.

Komisja, po konsultacji z Komitetem Polityki Koniunkturalnej i Komitetem Polityki Budżetowej, ustala maksymalną stopę, biorąc pod uwagę:

- tendencję wielkości produktu narodowego brutto we Wspólnocie,

- średnie zmiany budżetów Państw Członkowskich

oraz

- tendencję kosztów utrzymania w poprzednim roku budżetowym.

Maksymalna stopa jest komunikowana przed 1 maja wszystkim instytucjom Wspólnoty. Zobowiązane są one do jej poszanowania w trakcie procedury budżetowej, z zastrzeżeniem postanowień czwartego i piątego akapitu niniejszego ustępu.

Jeśli, w odniesieniu do wydatków innych niż wynikające obowiązkowo z niniejszego Traktatu lub z aktów uchwalonych na jego mocy, rzeczywista stopa wzrostu w projekcie budżetu przyjętym przez Radę jest wyższa od połowy maksymalnej stopy, Zgromadzenie w wykonaniu swojego prawa wnoszenia zmian, może zwiększyć jeszcze całkowitą kwotę tych wydatków do wysokości nie przekraczającej połowy maksymalnej stopy.

Gdy, w wyjątkowych przypadkach, Zgromadzenie, Rada lub Komisja uznają, że działania Wspólnot wymagają przekroczenia stopy ustalonej według procedury określonej w niniejszym ustępie, inna stopa może być ustalona w drodze porozumienia między Radą, stanowiącą większością kwalifikowaną, a Zgromadzeniem, stanowiącym większością głosów swoich członków i trzech piątych oddanych głosów.

9. Każda instytucja wykonuje uprawnienia, które są jej przyznane niniejszym artykułem, w poszanowaniu postanowień niniejszego Traktatu oraz aktów uchwalonych na jego mocy, zwłaszcza dotyczących zasobów własnych Wspólnoty oraz równowagi dochodów i wydatków."