Art. 12. - Traktat Handlowy. Bruksela.1922.12.30.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.106.836

Akt obowiązujący
Wersja od: 6 sierpnia 1937 r.
Art.  12. 

Okręty, statki żeglujące pod flagą jednej z Układających się Stron, które zawijać będą próżne lub załadowane na wody lub do portów przynależnych do drugiej strony, lub które z nich będą wypływać bez względu na miejsce ich odjazdu lub na miejsce ich przeznaczenia, nie będą podlegały, zarówno przy wyjeździe jak i przy przyjeździe, żadnym poborom lub opłatom, pod jakąkolwiek nazwą, pobieranym w imieniu lub na korzyść Rządu, administracji publicznych, gmin lub jakichkolwiek organizacji, innym lub wyższym od tych, które są obecnie lub które będą nałożone w przyszłości na okręty krajowe. Ich ładunki bez względu na ich pochodzenie nie będą podlegały innym, ani wyższym opłatom wejściowym, ani nie będą podlegały innym ciężarom, niż gdyby były przywiezione pod banderą krajową. Ich pasażerowie i bagaże tychże, będą również traktowane tak samo, jak gdyby podróżowali pod flagą krajową.

Co do przystawania okrętów i statków, ich ładowania i wyładowania w portach, redach i basenach i wogóle co do jakichkolwiek formalności i postanowień, którym podlegać mogą okręty handlowe, ich załogi i ich ładunki postanawia się, iż okrętom krajowym nie będzie przyznany żaden przywilej, ani żadna ulga, któreby nie były jednakowo przyznane okrętom drugiego Państwa, wobec tego, że życzeniem Układających się Stron jest, by i pod tym względem ich okręty były traktowane na stopie zupełnej równości.

Poprzedzające postanowienia nie stanowią przeszkody do zarezerwowania przez każdą z obydwu Układających się Stron dla floty krajowej, handlu pobrzeżnego (kabotażu), połowu ryb na wodach terytorjalnych, jak również holownictwa i innych czynności portowych.

Okręty i statki, żeglujące pod banderą jednej z Układających się Stron i posiadające papiery portowe i dokumenty wymagane przez ustawy kraju tej bandery, będą w pełni uznane, jako posiadające narodowość powyższego kraju, na wodach terytorjalnych, wodach wewnętrznych i w portach drugiej Układającej się Strony, bez dostarczania innego usprawiedliwienia.

Świadectwa wymiarowe, wydane dla okrętów każdego z dwóch krajów według metody Moorson, będą uznane pod warunkami, które określone będą w przyszłości przy wymianie rozporządzeń stosowanych w tym przedmiocie.