Terenowe organy specjalistycznego nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1995.103.513

Akt utracił moc
Wersja od: 8 września 1995 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 18 sierpnia 1995 r.
w sprawie terenowych organów specjalistycznego nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego.

Na podstawie art. 85 ust. 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414) oraz w związku z art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 19 listopada 1987 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 36, poz. 202) zarządza się, co następuje:
Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414).
1.
Terenowymi organami specjalistycznego nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego, określonej w art. 85 ust. 2 pkt 5 lit. c) ustawy, są okręgowi inspektorzy specjalistycznego nadzoru budowlanego w Warszawie, Lublinie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu, zwani dalej inspektorami.
2.
Inspektora powołuje i odwołuje Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.
1.
Inspektor wykonuje swoje zadania przy pomocy inspektoratu specjalistycznego nadzoru budowlanego.
2.
W skład inspektoratu wchodzą zespoły: orzecznictwa, budownictwa i organizacyjny.
3.
Inspektor może w uzasadnionych wypadkach łączyć, likwidować lub przekształcać zespoły wymienione w ust. 2, powiadamiając o tym Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
4.
Terytorialny zasięg działalności inspektorów obejmuje teren dyrekcji okręgowych kolei państwowych, z wyjątkiem inspektora w Poznaniu, który obejmuje swoją działalnością teren Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Poznaniu i Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Szczecinie.
Inspektorzy obejmują specjalistycznym nadzorem budowlanym obiekty i roboty budowlane w dziedzinie transportu kolejowego, usytuowane na obszarach kolejowych, z wyłączeniem budynków użyteczności publicznej oraz budynków przeznaczonych wyłącznie na pobyt ludzi, wraz z urządzeniami związanymi z tymi budynkami, w zakresie:
1)
budowy i eksploatacji dróg szynowych, wraz z urządzeniami zabezpieczenia ruchu kolejowego,
2)
urządzeń transportowych linowych i linowo-terenowych, służących do publicznego przewozu osób w celach turystyczno-sportowych.
Do zakresu działania inspektorów należy w szczególności:
1)
nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy, o której mowa w § 1, w sprawach projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych w dziedzinie transportu kolejowego, w zakresie określonym w § 4, w tym:
a)
zgodności zagospodarowania terenów z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska projektowanych budynków i innych obiektów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy,
b)
warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w projektach budowlanych budynków i innych obiektów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy,
c)
warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia przy wykonywaniu robót oraz utrzymaniu obiektów budowlanych, o których mowa w § 4,
d)
zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami oraz zasadami wiedzy technicznej, przy projektowaniu, budowie i utrzymaniu budynków i innych obiektów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy,
2)
wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji w sprawach określonych ustawą, o której mowa w § 1, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Czynności z zakresu nadzoru budowlanego wykonują pracownicy inspektoratów, o których mowa w § 3, w zakresie określonym w § 4, na podstawie upoważnienia wydanego przez właściwego inspektora i legitymacji służbowej.
Środki na finansowanie działalności organów specjalistycznego nadzoru budowlanego są określone w budżecie państwa, w części dotyczącej Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.
Do czasu utworzenia inspektoratów, o których mowa w § 3, lecz nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 1997 r., inspektorzy działają przy okręgowych inspektoratach kolejowego dozoru technicznego.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.