Rozdział 3 - Administracja i gospodarka w szkole. - Szkolnictwo wyższe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1973.32.191 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 17 sierpnia 1973 r.

Rozdział  3.

Administracja i gospodarka w szkole.

1.
Rektor kieruje administracją i gospodarką szkoły przy pomocy dyrektora administracyjnego, odpowiedzialnego przed rektorem za powierzony mu zakres działania.
2.
Dyrektor administracyjny kieruje jednostkami administracyjnymi, gospodarczymi i usługowymi szkoły w zakresie i w sposób ustalony przez rektora w oparciu o rozporządzenie wydane na podstawie art. 35.
3.
Kwestor jest kierownikiem działu finansowo-księgowego szkoły i pełni funkcje głównego księgowego.
4.
Dyrektora administracyjnego powołuje i odwołuje Minister na wniosek lub po zasięgnięciu opinii rektora, a kwestora - rektor za zgodą Ministra.

Szkoły są jednostkami budżetowymi. W ramach szkoły mogą być tworzone jednostki organizacyjne nie będące jednostkami budżetowymi.

Rektor przedstawia senatowi co najmniej raz w roku sprawozdanie z zarządu sprawami finansowo-administracyjnymi i majątkowymi szkoły.

Przyjęcie lub odmowa przyjęcia darowizny lub zapisu albo przyjęcie lub odrzucenie spadku wymaga zwolnienia Ministra. Zezwolenia jednakże nie wymaga darowizna dokonana przez jednostkę gospodarki uspołecznionej.

Minister określi w drodze rozporządzenia ramowe zasady organizacji administracji szkół oraz ogólne zasady gospodarki szkół, a także zakres i sposób wykonywania nadzoru i kontroli nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkół i jednostek im podległych.

1.
Minister może na wniosek szkoły lub z inicjatywy własnej nadać szkole statut.
2.
Statut określa szczegółową organizację, zadania i ustrój szkoły. W szczególności statut może określić:
1)
rodzaje prowadzonych w szkole studiów oraz głównych kierunków nauczania,
2)
rolę szkoły w organizowaniu i prowadzeniu badań naukowych,
3)
zadania w zakresie kształcenia kadr naukowych oraz popularyzacji wiedzy,
4)
szczegółową strukturę oraz kompetencje organów szkoły.
3.
Statut może określić organizację i ustrój szkoły odmienne od ustalonych w niniejszym dziale i dostosowane do jej szczególnych zadań.