Szkolenie obronne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.2348

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 listopada 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 października 2022 r.
w sprawie szkolenia obronnego

Na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
organizację szkolenia obronnego w państwie;
2)
podmioty objęte szkoleniem obronnym w państwie;
3)
zadania w zakresie planowania i realizacji szkolenia obronnego w państwie;
4)
właściwość organów w zakresie planowania i realizacji szkolenia obronnego w państwie.
1. 
Szkolenie obronne w państwie obejmuje:
1)
kursy obronne, prowadzone w formie zajęć teoretycznych;
2)
wyższe kursy obronne, obejmujące zajęcia teoretyczne i praktyczne;
3)
ćwiczenia obronne, zwane dalej "ćwiczeniami", prowadzone w formie zajęć praktycznych.
2. 
Szkolenie obronne ma na celu doskonalenie procesów kształtowania środowiska bezpieczeństwa państwa.
Kursy obronne polegają na zapoznaniu uczestników z:
1)
ogólnymi uwarunkowaniami środowiska bezpieczeństwa państwa, w tym obronności;
2)
wykonywaniem zadań z zakresu obronności państwa przez organy, o których mowa w art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, zwanych dalej "zadaniami obronnymi";
3)
organizacją funkcjonowania systemu obronnego państwa;
4)
sposobem realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z zobowiązań sojuszniczych, ustalonych stosownie do roli uczestników w systemie obronnym państwa.
Wyższe kursy obronne mają na celu:
1)
zapoznanie uczestników z zagadnieniami strategicznymi z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i funkcjonowania systemu obronnego państwa;
2)
nabycie przez uczestników praktycznych umiejętności realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z zobowiązań sojuszniczych.
1. 
Kursami obronnymi obejmuje się osoby kierujące wykonywaniem zadań obronnych, a także osoby wykonujące te zadania w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej, jednostkach organizacyjnych tworzonych przez organy administracji publicznej oraz u przedsiębiorców, na których nałożono obowiązek realizacji zadań obronnych, zwanych dalej "przedsiębiorcami".
2. 
Kurs obronny odbywają zwłaszcza osoby obejmujące po raz pierwszy stanowisko właściwe do spraw obronnych w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej.
1. 
Wyższymi kursami obronnymi obejmuje się:
1)
ministrów, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu i dyrektorów generalnych urzędu w rozumieniu art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1691);
2)
osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i ich zastępców;
3)
kierowników jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów i ministrom kierującym działami administracji rządowej lub przez nich nadzorowanych oraz ich zastępców;
4)
kierowników jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów;
5)
wojewodów i wicewojewodów;
6)
marszałków i wicemarszałków województw, starostów i wicestarostów (prezydentów miast oraz ich zastępców);
7)
dyrektorów i kierowników komórek organizacyjnych oraz ich zastępców w urzędach obsługujących podmioty, o których mowa w pkt 1-5;
8)
osoby pełniące funkcje organów rządowej administracji zespolonej i niezespolonej.
2. 
W wyższych kursach obronnych mogą uczestniczyć posłowie i senatorowie.
1. 
Kursy obronne i wyższe kursy obronne planuje i organizuje Minister Obrony Narodowej.
2. 
Kursy obronne i wyższe kursy obronne są prowadzone w cyklu rocznym przez uczelnię wojskową będącą jednostką organizacyjną nadzorowaną przez Ministra Obrony Narodowej.
3. 
Minister Obrony Narodowej określa w umowie z właściwą uczelnią wojskową sposób i formę prowadzenia kursów, o których mowa w ust. 1, w tym podział na grupy szkoleniowe, tematykę dostosowaną do zakresu przedmiotowego kursów określonego w § 3 i 4 oraz do roli ich uczestników w systemie obronnym.
Ćwiczenia polegają na zgrywaniu wybranych elementów systemu obronnego oraz nabywaniu przez ćwiczących praktycznych umiejętności realizacji zadań obronnych, a także umiejętności współdziałania w realizacji tych zadań.
1. 
Organizuje się następujące ćwiczenia:
1)
ćwiczenia kompleksowe - służące sprawdzeniu przygotowania elementów systemu obronnego państwa do realizacji zadań obronnych, doskonaleniu procedur kierowania, a także zgrywaniu współdziałania jednostek administracji publicznej różnych szczebli i przedsiębiorców;
2)
ćwiczenia doskonalące - służące sprawdzeniu przyjętych rozwiązań w ramach przygotowań obronnych oraz doskonaleniu procedur kierowania ich wybranymi obszarami;
3)
gry decyzyjne - służące wypracowywaniu decyzji podczas realizacji zadań obronnych;
4)
treningi - służące doskonaleniu praktycznych umiejętności pracowników w zakresie wykonywania zadań obronnych.
2. 
Ćwiczenia organizuje się i prowadzi w oparciu o komórki właściwe w sprawach obronnych, działające we współpracy z innymi komórkami i jednostkami podległymi organizatorowi ćwiczeń lub przez niego nadzorowanymi.
3. 
W ćwiczeniach danego organizatora ćwiczeń mogą brać udział podmioty, które nie podlegają mu organizacyjnie, w tym przedsiębiorcy.
4. 
Ćwiczenia mogą być prowadzone w wymiarze cywilno-wojskowym przez łączenie przedsięwzięć szkoleniowych organizatorów ćwiczeń z przedsięwzięciami szkoleniowymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w których przewiduje się udział sił układu pozamilitarnego.
5. 
Ćwiczenia poszczególnych organizatorów tego samego szczebla administracji publicznej mogą być ze sobą łączone.
1. 
Organizatorami ćwiczeń są:
1)
minister kierujący działem administracji rządowej - w odniesieniu do ćwiczeń kompleksowych, doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;
2)
osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej, wskazani przez Prezesa Rady Ministrów lub ministra, o którym mowa w pkt 1, kierownicy jednostek organizacyjnych im podległych lub przez nich nadzorowanych, a także kierownicy jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów - w odniesieniu do ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;
3)
wojewoda - w odniesieniu do ćwiczeń kompleksowych, doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;
4)
marszałek województwa, starosta, wójt, burmistrz i prezydent miasta - w odniesieniu do ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów.
2. 
Ćwiczenia przeprowadza się:
1)
nie rzadziej niż raz na sześć lat - w przypadku ćwiczeń kompleksowych;
2)
nie rzadziej niż raz na trzy lata - w przypadku ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów.
3. 
Ćwiczenia kompleksowe są organizowane także w terminie planowanych do przeprowadzenia w dziale administracji rządowej lub województwie kontroli realizowanych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny.
Do zadań organizatora ćwiczeń należy:
1)
sporządzanie planu poszczególnych ćwiczeń, w którym określa się w szczególności: cele, temat, formę, termin, miejsce, uczestników oraz główne przedsięwzięcia danych ćwiczeń;
2)
przesyłanie do odpowiedniego koordynatora ćwiczeń, o którym mowa w § 12 ust. 1:
a)
w terminie do końca listopada roku poprzedzającego realizację tych ćwiczeń:
rocznego wykazu planowanych ćwiczeń, z uwzględnieniem informacji zawartych w planach poszczególnych ćwiczeń, o których mowa w pkt 1, oraz ćwiczeń innych organizatorów, w których jest planowany udział przedstawicieli organizatora sporządzającego wykaz,
wniosków i rekomendacji z ćwiczeń przeprowadzonych w poprzednim okresie planistycznym wraz z informacją o sposobie wdrażania tych wniosków i rekomendacji,
b)
na wniosek koordynatora ćwiczeń:
planu poszczególnych ćwiczeń, o którym mowa w pkt 1,
innych niż określone w lit. a informacji dotyczących realizacji ćwiczeń;
3)
organizowanie i prowadzenie ćwiczeń zgodnie z planami ćwiczeń oraz zaleceniami koordynatora ćwiczeń, o których mowa odpowiednio w pkt 1 oraz § 12 ust. 2;
4)
zapewnianie środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z organizacją i realizacją ćwiczeń, z wyjątkiem ćwiczeń organów, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4, finansowanych na zasadach określonych w § 13 ust. 2 i 3;
5)
realizacja zaleceń, o których mowa w § 12 ust. 2.
1. 
Koordynatorami ćwiczeń są:
1)
Minister Obrony Narodowej - w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych przez:
a)
ministrów kierujących działami administracji rządowej,
b)
osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych,
c)
kierowników jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów,
d)
wojewodów;
2)
ministrowie - w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych w kierowanych przez nich działach administracji rządowej, w tym organizowanych przez osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych podległych ministrom lub przez nich nadzorowanych;
3)
wojewodowie - w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych przez marszałków województw, starostów, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
2. 
Koordynatorzy ćwiczeń, o których mowa w ust. 1, wydają zalecenia dotyczące tematyki i sposobu prowadzenia ćwiczeń.
1. 
Zadania związane z organizacją i realizacją szkolenia obronnego są finansowane przez dysponentów części budżetowych organizujących szkolenie.
2. 
Ćwiczenia i szkolenia, których organizatorem jest Minister Obrony Narodowej, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.
3. 
Ćwiczenia organizowane przez podmioty, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest wojewoda.
4. 
Ćwiczenia organizowane przez podmioty, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 2, niebędące dysponentami środków budżetowych są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest organ sprawujący nadzór nad tymi podmiotami.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 1
1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2021 r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. poz. 2259), które zgodnie z art. 821 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.