Szkolenie kierowców wykonujących przewóz drogowy.
Dz.U.2008.124.805
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2 lipca 2008 r.
w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy2)
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Ośrodek szkolenia
Ośrodek szkolenia
Warunki prowadzenia szkolenia
Warunki prowadzenia szkolenia
- zgodnie z programem szkolenia.
- zgodnie z programem szkolenia.
Szczegółowe warunki przeprowadzania testów kwalifikacyjnych oraz wymagania wobec członków komisji egzaminacyjnej, sposób ich powoływania oraz wysokość ich wynagrodzenia
Szczegółowe warunki przeprowadzania testów kwalifikacyjnych oraz wymagania wobec członków komisji egzaminacyjnej, sposób ich powoływania oraz wysokość ich wynagrodzenia
Karta kwalifikacji kierowcy oraz sposób jej wydawania
Karta kwalifikacji kierowcy oraz sposób jej wydawania
Opłaty
Opłaty
Przepisy dostosowujące i końcowe
Przepisy dostosowujące i końcowe
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji dokonuje wdrożenia postanowień dyrektywy 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób, zmieniającej rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz dyrektywę Rady 91/439/EWG i uchylającej dyrektywę Rady 76/914/EWG (Dz. Urz. UE L 226/4 z 10.09.2003, str. 4; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 441).
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZAKRES TEMATYCZNY I CZAS TRWANIA BLOKÓW PROGRAMOWYCH KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ I KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ UZUPEŁNIAJĄCEJ
ZAKRES TEMATYCZNY I CZAS TRWANIA BLOKÓW PROGRAMOWYCH KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ I KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ UZUPEŁNIAJĄCEJ
Część podstawowa kwalifikacji wstępnej | Liczba godzin zajęć | |
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa | ||
1.1. | Poznanie charakterystyk układu przeniesienia napędu w celu jego optymalnego wykorzystania, w tym co najmniej tematy: | 30 |
- charakterystyka momentu obrotowego, | ||
- charakterystyka mocy, | ||
- charakterystyka jednostkowego zużycia paliwa przez silnik, | ||
- optymalny zakres użytkowy obrotomierza, | ||
- optymalny zakres prędkości obrotowej dla zmiany biegów. | ||
1.2. | Poznanie charakterystyki technicznej i sposobu działania urządzeń służących bezpieczeństwu, w celu zapewnienia panowania nad pojazdem, zminimalizowania jego zużycia i zapobiegania awariom, w tym co najmniej tematy: | 25 |
- szczególne cechy dwuobwodowego układu hamulcowego wyposażonego w pneumatyczne urządzenie przenoszące, | ||
- granice zastosowania układów hamulcowych i zwalniaczy, | ||
- mieszane stosowanie układu hamulcowego i zwalniacza, | ||
- najlepsza relacja między prędkością a przełożeniem skrzyni biegów, | ||
- wykorzystanie nośności pojazdu, | ||
- zastosowanie układów hamulcowych na pochyłościach, | ||
- postępowanie w przypadku awarii urządzeń służących bezpieczeństwu. | ||
2. Stosowanie przepisów | ||
2.1. | Poznanie uwarunkowań społecznych dotyczących transportu drogowego i rządzących nim zasad, w tym co najmniej tematy: | 30 |
- maksymalny czas pracy kierowcy w transporcie drogowym, | ||
- stosowanie rozporządzeń: Rady (EWG) nr 3821/85 i Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006; kary za nieużywanie, nieprawidłowe używanie i ingerencję w urządzenie rejestrujące, | ||
- prawa i obowiązki kierowców w zakresie kwalifikacji wstępnej i szkolenia okresowego. | ||
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska | ||
3.1. | Uświadomienie kierowcom zagrożenia wypadkami na drodze i w pracy, w tym co najmniej tematy: | 30 |
- rodzaje wypadków przy pracy w transporcie drogowym, | ||
- statystyka wypadków drogowych, | ||
- udział samochodów ciężarowych/autokarów w wypadkach drogowych, | ||
- statystyki dotyczące zabitych i rannych w wypadkach drogowych, | ||
- straty materialne i finansowe. | ||
3.2. | Umiejętność zapobiegania przestępstwom i przemytowi nielegalnych imigrantów, w tym co najmniej tematy: | 15 |
- problemy związane z międzynarodową przestępczością transgraniczną i przemytem, | ||
- środki zapobiegawcze, | ||
- metody i cele działań przestępczych, | ||
- przepisy prawa i obowiązki kierowcy oraz obowiązki przewoźnika w tym zakresie. | ||
3.3. | Umiejętność zapobiegania zagrożeniom fizycznym, w tym co najmniej tematy: | 20 |
- zasady ergonomii, | ||
- zachowania i postawy stanowiące zagrożenie, | ||
- kondycja fizyczna i ćwiczenia sprawnościowe, | ||
- ochrona osobista. | ||
3.4. | Świadomość znaczenia predyspozycji fizycznych i psychicznych, w tym co najmniej tematy: | 10 |
- zasady zdrowego, regularnego odżywiania, | ||
- wpływ alkoholu, narkotyków lub innych substancji na zachowanie, | ||
- objawy, przyczyny, skutki zmęczenia i stresu, | ||
- zasadnicza rola podstawowego cyklu pracy/odpoczynku. | ||
3.5. | Umiejętność oceny sytuacji awaryjnych, zachowanie w sytuacjach krytycznych, w tym co najmniej tematy: | 20 |
- ocena sytuacji krytycznej, | ||
- unikanie komplikacji w razie wypadku, | ||
- wzywanie pomocy, | ||
- pomoc poszkodowanym i udzielanie pierwszej pomocy, | ||
- postępowanie w razie pożaru, | ||
- ewakuacja osób z samochodu ciężarowego/pasażerów z autobusu, | ||
- zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich pasażerów, | ||
- reakcja na akty agresji, | ||
- podstawowe zasady sporządzania informacji z wypadku. | ||
3.6. | Umiejętność zachowania się w sposób poprawiający wizerunek przewoźnika, w tym co najmniej tematy: | 15 |
- znaczenie poziomu usług świadczonych przez kierowcę dla przewoźnika, | ||
- rola kierowcy, | ||
- kontakty kierowcy z innymi osobami w czasie pracy, | ||
- utrzymanie pojazdu, | ||
- organizacja pracy, | ||
- handlowe i finansowe skutki sporów występujących w pracy kierowcy. | ||
Razem | 195 |
Część specjalistyczna kwalifikacji wstępnej w zakresie bloku programowego C, C+E, C1, C1+E | Liczba godzin zajęć | |
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa | ||
1.3. | Umiejętność załadowania pojazdu zgodnie z wymaganiami przepisów bhp i zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu, w tym co najmniej tematy: | 30 |
- siły działające na pojazd podczas jazdy, | ||
- zastosowanie przełożenia skrzyni biegów odpowiadającego obciążeniu pojazdu oraz profilowi jezdni, | ||
- obliczenie obciążenia użytkowego pojazdu lub zespołu pojazdów, | ||
- obliczenie objętości użytkowej, | ||
- rozłożenie ładunku, | ||
- skutki oddziałujące przy przekroczeniu nacisku ładunku na oś, | ||
- stabilność pojazdu i środek ciężkości, | ||
- rodzaje opakowań i palet, | ||
- podstawowe kategorie towarów, które wymagają zabezpieczenia ładunku, | ||
- techniki mocowania, również za pomocą lin i łańcuchów, | ||
- zastosowanie taśm mocujących, | ||
- sprawdzenie urządzeń mocujących, | ||
- zastosowanie urządzeń transportu wewnętrznego (w szczególności wózki widłowe), | ||
- zakładanie plandeki i jej zdejmowanie. | ||
1.4. | Umiejętność optymalizacji zużycia paliwa oraz jazda w warunkach specjalnych, w tym co najmniej tematy: | 20 |
- jazda w szerokim zakresie momentu obrotowego i śledzenie wskaźnika zużycia paliwa, | ||
- jazda w najniższym i najwyższym zakresie mocy, ze śledzeniem wskaźnika zużycia paliwa, | ||
- jazda przy najniższym jednostkowym zużyciu paliwa, | ||
- jazda w optymalnym przedziale prędkości silnika i utrzymywanie się w sektorze elastycznej prędkości optymalnej, z zachowaniem zaleceń producenta silnika pojazdu, | ||
- jazda w optymalnym zakresie prędkości silnika poprzez zmianę biegów w odpowiednim momencie, | ||
- kontrola części w dwuobwodowym układzie hamulcowym (w szczególności wyjęcie cylindra membranowego, regulacja hamulców, kontrola złączek pneumatycznych, kontrola przewodów pneumatycznych, kontrola nastaw regulatora siły hamowania (ręcznego i automatycznego)), | ||
- nauka przez ostrożne próby hamowania w specjalnym terenie, pokazująca działanie hamulców, ze zwróceniem uwagi na wpływ hamowania na prowadzenie pojazdu, | ||
- nauka jazdy ze wzniesienia z użyciem obu układów hamulcowych jednocześnie albo osobno, | ||
- nauka jazdy z kontrolą wskazań prędkościomierza i obrotomierza na różnych biegach, | ||
- nauka jazdy ciężarówką z ładunkiem: ruszanie pod górę, rozpędzanie się do 50 km/h i mierzenie czasu w przypadku pojazdu z ładunkiem i bez ładunku, | ||
- ostrożne próby układów hamulcowych ciężarówki podczas jazdy ze wzniesienia; poznanie zjawiska spadku siły hamowania i sposobu reagowania na nie, | ||
- próba znalezienia symulowanych awarii w pojeździe, opisanie wykrytej sytuacji, próba znalezienia przyczyny, naprawa awarii, o ile jest możliwa, i decyzja o rozpoczęciu jazdy albo pozostaniu na parkingu, | ||
- prezentacja oszczędnego stylu jazdy, uzyskanego przez poprawę kryteriów optymalizacji zużycia paliwa podczas jazdy. | ||
2. Stosowanie przepisów | ||
2.2. | Poznanie przepisów regulujących przewóz towarów, w tym co najmniej tematy: | 20 |
- warunki uzyskania licencji przez wykonującego przewóz drogowy i dostępu do rynku przewozów drogowych, | ||
- umowy i konwencje wielostronne, | ||
- dwustronne umowy międzynarodowe, | ||
- rozporządzenia techniczne, | ||
- stosunki umowne w transporcie drogowym; przepisy międzynarodowe i krajowe, | ||
- odpowiedzialność wykonującego przewóz drogowy za dostawy oraz zwolnienia z tej odpowiedzialności, | ||
- dokumenty wysyłkowe; prawidłowe wykorzystywanie i wypełnianie dokumentów, | ||
- dokumentacja specjalna dołączana do towarów. | ||
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska | ||
3.7. | Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dotyczących przewozu drogowego i organizacji rynku, w tym co najmniej tematy: | 15 |
- transport drogowy w stosunku do innych rodzajów transportu (konkurencja, spedycja), | ||
- działalność w zakresie przewozu drogowego rzeczy (transport zarobkowy i przewozy na potrzeby własne), | ||
- organizacja i formy prowadzenia działalności w zakresie przewozu drogowego rzeczy, | ||
- specjalizacje w zakresie transportu (w szczególności przewóz materiałów niebezpiecznych, przewóz artykułów szybko psujących się), | ||
- transport kombinowany. | ||
Razem | 85 |
Część specjalistyczna kwalifikacji wstępnej w zakresie bloku programowego D, D+E, D1, D1+E | Liczba godzin zajęć | |
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa | ||
1.5. | Umiejętność optymalizacji zużycia paliwa oraz jazda w warunkach specjalnych, w tym co najmniej tematy: | 20 |
- jazda w szerokim zakresie momentu obrotowego i śledzenie wskaźnika zużycia paliwa, | ||
- jazda w najniższym i najwyższym zakresie mocy, ze śledzeniem wskaźnika zużycia paliwa, | ||
- jazda przy najniższym jednostkowym zużyciu paliwa, | ||
- jazda w optymalnym przedziale prędkości silnika i utrzymywanie się w sektorze elastycznej prędkości optymalnej, z zachowaniem zaleceń producenta silnika pojazdu, | ||
- jazda w optymalnym zakresie prędkości silnika poprzez zmianę biegów w odpowiednim momencie, | ||
- kontrola części w dwuobwodowym układzie hamulcowym (w szczególności wyjęcie cylindra membranowego, regulacja hamulców, kontrola złączek pneumatycznych, kontrola przewodów pneumatycznych, kontrola nastaw regulatora siły hamowania (ręcznego i automatycznego)), | ||
- nauka przez ostrożne próby hamowania w specjalnym terenie, pokazująca działanie hamulców, ze zwróceniem uwagi na wpływ hamowania na prowadzenie pojazdu, | ||
- nauka jazdy ze wzniesienia z użyciem obu układów hamulcowych jednocześnie lub osobno, | ||
- nauka jazdy z kontrolą wskazań prędkościomierza i obrotomierza na różnych biegach, | ||
- nauka jazdy autobusem obciążonym: ruszanie pod górę, rozpędzanie się do 50 km/h i mierzenie czasu w przypadku autobusu obciążonego i nieobciążonego, | ||
- ostrożne próby układów hamulcowych autobusu podczas jazdy ze wzniesienia; poznanie zjawiska spadku siły hamowania i sposobu reagowania na nie, | ||
- próba znalezienia symulowanych awarii w pojeździe, opisanie wykrytej sytuacji, próba znalezienia przyczyny, naprawa awarii, o ile jest możliwa, i decyzja o rozpoczęciu jazdy albo pozostaniu na parkingu, | ||
- prezentacja oszczędnego stylu jazdy, uzyskanego przez poprawę kryteriów optymalizacji zużycia paliwa podczas jazdy. | ||
1.6. | Umiejętność zapewnienia pasażerom komfortu i bezpieczeństwa, w tym co najmniej tematy: | 20 |
- prawidłowa ocena wzdłużnych i poprzecznych ruchów pojazdu na drodze, | ||
- zachowania w ruchu drogowym, | ||
- łagodne zakończenie hamowania, | ||
- uwzględnianie zwisów pojazdu, | ||
- wykorzystanie właściwej infrastruktury (ogólnodostępne obszary, drogi komunikacyjne zastrzeżone dla konkretnych uczestników ruchu), | ||
- właściwa ocena priorytetów pod względem bezpiecznego kierowania pojazdem oraz spełnienia innych zadań nałożonych na kierującego, | ||
- zachowanie wobec pasażerów, | ||
- szczególne okoliczności związane z przewozem pewnych grup pasażerów (inwalidzi, dzieci). | ||
1.7. | Umiejętność równomiernego obciążenia pojazdu zgodnie z wymaganiami przepisów bhp i zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu, w tym co najmniej tematy: | 15 |
- siły działające na pojazd podczas jazdy, | ||
- zastosowanie przełożenia skrzyni biegów odpowiadającego obciążeniu pojazdu i profilowi jezdni, | ||
- obliczenie obciążenia użytkowego pojazdu, | ||
- rozmieszczenie pasażerów w autobusie, | ||
- skutki oddziałujące przy przekroczeniu nacisku ładunku na oś, | ||
- stabilność pojazdu i środek ciężkości. | ||
2. Stosowanie przepisów | ||
2.3. | Poznanie przepisów regulujących przewóz pasażerów, w tym co najmniej tematy: | 20 |
- przewóz szczególnych grup osób, | ||
- urządzenia bezpieczeństwa w autobusach, | ||
- pasy bezpieczeństwa, | ||
- obciążenie pojazdu. | ||
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska | ||
3.8. | Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dotyczących pasażerskiego przewozu drogowego i organizacji rynku, w tym co najmniej tematy: | 10 |
- przewóz drogowy osób w stosunku do innych rodzajów transportu osób (kolej, samochód osobowy), | ||
- działalność w zakresie przewozu drogowego osób (transport zarobkowy i przewozy na potrzeby własne), | ||
- przekraczanie granic (transport międzynarodowy), | ||
- organizacja i formy prowadzenia działalności w zakresie przewozu drogowego osób. | ||
Razem | 85 |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ZAKRES TEMATYCZNY I CZAS TRWANIA MODUŁÓW SZKOLENIA OKRESOWEGO I ZAJĘĆ ODBYWANYCH W RAMACH SZKOLENIA OKRESOWEGO
ZAKRES TEMATYCZNY I CZAS TRWANIA MODUŁÓW SZKOLENIA OKRESOWEGO I ZAJĘĆ ODBYWANYCH W RAMACH SZKOLENIA OKRESOWEGO
Lp. | Tytuł modułu | Liczba godzin zajęć |
1 | Moduły obowiązkowe "Przypomnienie wiadomości" - w zakresie tematyki objętej kwalifikacją wstępną: | |
1) Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa; | 7 | |
2) Stosowanie przepisów; | 7 | |
3) Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska. | 7 | |
2 | Bezpieczeństwo ruchu drogowego | 7 |
3 | Czynnik ludzki w przewozie drogowym | 7 |
4 | Wizerunek firmy - obsługa klientów | 7 |
5 | Pierwsza pomoc | 7 |
6 | Ergonomia dla kierowców | 7 |
7 | Bezpieczna jazda samochodem ciężarowym lub autobusem | 7 |
8 | Krajowy przewóz drogowy | 7 |
9 | Międzynarodowy przewóz drogowy | 7 |
10 | Mocowanie ładunku | 7 |
11 | Przewóz drogowy zwierząt | 7 |
12 | Przewóz drogowy realizowany przez firmy przeprowadzkowe | 7 |
13 | Przewóz drogowy realizowany pojazdami wyposażonymi w żurawie samochodowe | 7 |
14 | Przewóz drogowy artykułów szybko psujących się | 7 |
15 | Przewóz drogowy substancji płynnych pojazdem z cysterną | 7 |
16 | Przewóz drogowy drewna | 7 |
17 | Przewóz drogowy towarów budowlanych - w tym zasady zachowania się na placu budowy | 7 |
18 | Przewóz drogowy odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych | 7 |
19 | Ograniczenia w przewozie drogowym towarów | 7 |
20 | Nienormatywne przewozy drogowe | 7 |
ZAŁĄCZNIK Nr 4
WYSOKOŚĆ WYNAGRODZENIA CZŁONKÓW KOMISJI EGZAMINACYJNEJ
WYSOKOŚĆ WYNAGRODZENIA CZŁONKÓW KOMISJI EGZAMINACYJNEJ
Poz. | Funkcja | Wynagrodzenie (w zł) |
1 | Przewodniczący komisji | 400 |
2 | Członek komisji | 300 |
ZAŁĄCZNIK Nr 6
WYMAGANIA DLA FOTOGRAFII DO KARTY KWALIFIKACJI KIEROWCY
WYMAGANIA DLA FOTOGRAFII DO KARTY KWALIFIKACJI KIEROWCY
- przedstawia osobę patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami i oprawkami okularów, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami,
- pokazuje wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby wysokość głowy mierzona od brody do górnej krawędzi głowy zajmowała 70-80 % wysokości fotografii, część fryzury może znajdować się poza fotografią,
- przedstawia osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami,
- dopuszczalne są fotografie osób w biżuterii, jednakże poza obrębem owalu twarzy,
- równomierne oświetlenie twarzy,
- dobra ostrość i kontrast oraz naturalne odwzorowanie koloru skóry,
- jednolite białe tło o parametrach RGB koloru tła w zakresie wartości 250-255,
- osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku może dostarczyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swego wyznania - fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy - pod warunkiem że fotografia taka zamieszczona jest w dokumencie potwierdzającym tożsamość tej osoby.
2. W przypadku gdy organ wydający kartę kwalifikacji kierowcy umożliwia dostarczenie fotografii w postaci elektronicznej, fotografia do karty kwalifikacji kierowcy powinna zostać wykonana zgodnie z wymaganiami normy ISO/IEC 19794-5:2005 dla zdjęć biometrycznych typu Full Frontal i zapisana w pliku formatu JPEG, który będzie spełniał następujące wymagania:
- wymiary 480 x 615 pikseli,
- przestrzeń barw RGB,
- głębia kolorów 24 bity,
- plik z nagłówkiem EXIF zawierającym datę wykonania fotografii,
- maksymalny rozmiar pliku 100 kB.
ZAŁĄCZNIK Nr 7
II.
OPIS WZORU KARTY KWALIFIKACJI KIEROWCY
OPIS WZORU KARTY KWALIFIKACJI KIEROWCY
1) PN-ISO/IEC 7810:1997. Karty identyfikacyjne. Charakterystyki fizyczne,
2) PN-ISO 7818-1:1997. Karty identyfikacyjne. Elektroniczne karty stykowe,
3) PN-EN ISO/IEC 10373:1997. Karty identyfikacyjne. Metody testowania.
1.2. Karta kwalifikacji kierowcy jest kartą tworzywową.
1.3. Barwa tła rdzenia karty jest utrzymana w tonacji różowej z nadrukami wyrazów "karta kwalifikacji kierowcy" w językach państw członkowskich Unii Europejskiej (awers).
1.4. Karta kwalifikacji kierowcy zawiera elementy zabezpieczające dokument przed sfałszowaniem i podrobieniem.
1.5. Karta kwalifikacji kierowcy ma dwie strony.
2.1. Na pierwszej stronie umieszcza się:
2.2. W trzech wierszach - wyrazy o treściach: "KARTA KWALIFIKACJI KIEROWCY", "RZECZPOSPOLITA POLSKA", "WZÓR WSPÓLNOT EUROPEJSKICH".
2.3. W lewym górnym rogu - symbol "PL" wpisany w okrąg utworzony przez 12 gwiazdek o barwie żółtej na niebieskim tle w kształcie prostokąta o wymiarze 10 x 7 mm.
2.4. Następujące cyfry i dane oznaczające:
1 - nazwisko,
2 - imię (imiona),
3 - datę i miejsce urodzenia,
4a - datę wydania,
4b - datę ważności,
4c - nazwę organu wydającego,
5a - numer prawa jazdy,
5b - numer karty,
7 - podpis posiadacza,
8 - miejsce zamieszkania,
9 - kategorie prawa jazdy, w odniesieniu do których spełnione są wymagania w zakresie kwalifikacji wstępnej i okresowego szkolenia.
2.5. Pod symbolem, o którym mowa w pkt 2.3. - fotografię.
2.6. Pod zdjęciem (w lewym dolnym rogu) znajduje się element CLI zawierający datę upływu ważności dokumentu przechodzącą w duże litery "PL".
2.7. W prawym górnym rogu znajduje się numer blankietu dokumentu.
3.1. Na drugiej stronie umieszcza się:
3.2. W lewym górnym rogu - ramkę ograniczającą o wymiarze 7 x 18 mm oznaczoną liczbą 11.
3.3. Poniżej ramki, o której mowa w pkt 3.2., kod kreskowy z numerem blankietu dokumentu oraz objaśnienia dotyczące rodzaju wypełnianych danych.
3.4. Po prawej stronie - tabelę o wymiarze 50,25 x 45,45 mm zawierającą 9 wierszy podzielonych na dwie kolumny oznaczone cyframi:
9 - kategorie prawa jazdy,
10 - kod wspólnotowy 95 określony w przepisach w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »