Szkolenie i egzaminowanie kierowców wykonujących przewóz drogowy.
Dz.U.2022.739
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 25 marca 2022 r.
w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy 2 , 3
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Ośrodek szkolenia
Ośrodek szkolenia
Warunki prowadzenia szkolenia
Warunki prowadzenia szkolenia
- zgodnie z programem szkolenia oraz planem wykonania szkolenia.
- zgodnie z programem szkolenia oraz planem wykonania szkolenia.
- zmniejsza wymiar godzinowy szkolenia.
Warunki przeprowadzania testu kwalifikacyjnego przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego
Warunki przeprowadzania testu kwalifikacyjnego przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego
- pod warunkiem że ich obecność nie zakłóca i nie utrudnia przebiegu testu kwalifikacyjnego.
Warunki przeprowadzania testu kwalifikacyjnego przez okręgową komisję egzaminacyjną
Warunki przeprowadzania testu kwalifikacyjnego przez okręgową komisję egzaminacyjną
Opłaty
Opłaty
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1 53
ZAKRES TEMATYCZNY I CZAS TRWANIA BLOKÓW PROGRAMOWYCH KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ, KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ PRZYSPIESZONEJ, KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ UZUPEŁNIAJĄCEJ, KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ UZUPEŁNIAJĄCEJ PRZYSPIESZONEJ
ZAKRES TEMATYCZNY I CZAS TRWANIA BLOKÓW PROGRAMOWYCH KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ, KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ PRZYSPIESZONEJ, KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ UZUPEŁNIAJĄCEJ, KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ UZUPEŁNIAJĄCEJ PRZYSPIESZONEJ
I.
Część podstawowa
Część podstawowa
Zakres tematyczny | Czas trwania | |||
KW | KWP | KWU | KWUP | |
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa | ||||
1.1. Poznanie charakterystyk w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa, w tym co najmniej zagadnienia: | 30 | 15 | - | - |
1.1.1. charakterystyka momentu obrotowego | ||||
1.1.2. charakterystyka mocy | ||||
1.1.3. charakterystyka jednostkowego zużycia paliwa przez silnik | ||||
1.1.4. optymalny zakres użytkowy obrotomierza | ||||
1.1.5. optymalny zakres prędkości obrotowej dla zmiany biegów | ||||
1.2. Poznanie charakterystyki technicznej i sposobu działania urządzeń służących bezpieczeństwu w celu zapewnienia panowania nad pojazdem, zminimalizowania jego zużycia, zapobiegania awariom, w tym co najmniej zagadnienia: | 25 | 15 | - | - |
1.2.1. granice zastosowania układów hamulcowych i zwalniaczy | ||||
1.2.2. mieszane stosowanie układu hamulcowego i zwalniacza | ||||
1.2.3. lepsze wykorzystanie relacji między prędkością a przełożeniem skrzyni biegów | ||||
1.2.4. wykorzystanie nośności pojazdu | ||||
1.2.5. zastosowanie układów hamulcowych na pochyłościach | ||||
1.2.6. postępowanie w przypadku awarii | ||||
1.2.7. wykorzystanie urządzeń elektronicznych i mechanicznych, takich jak elektroniczny program stabilizacji (ESP), zaawansowane systemy hamowania awaryjnego (AEBS), układ przeciwdziałający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS), systemy kontroli trakcji (TCS) i systemy monitoringu w pojeździe (IVMS) oraz inne zatwierdzone do użytku urządzenia wspomagania kierowcy lub układy automatyki | ||||
2. Stosowanie przepisów | ||||
2.1. Poznanie uwarunkowań społecznych dotyczących transportu drogowego i rządzących nim zasad, w tym co najmniej zagadnienia: | 30 | 15 | - | - |
2.1.1. maksymalny czas pracy kierowcy w transporcie drogowym | ||||
2.1.2. stosowanie i konsekwencje rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się | ||||
do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) nr 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 1) i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1); kary za nieużywanie, nieprawidłowe używanie i ingerencję w urządzenie rejestrujące | ||||
2.1.3. znajomość środowiska społecznego transportu drogowego | ||||
2.1.4. prawa i obowiązki kierowców w zakresie kwalifikacji wstępnej i szkolenia okresowego | ||||
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska | ||||
3.1. Uświadomienie kierowcom zagrożenia wypadkami na drodze i w pracy, w tym co najmniej zagadnienia: | 30 | 15 | - | - |
3.1.1. rodzaje wypadków przy pracy w transporcie drogowym | ||||
3.1.2. statystyka wypadków drogowych | ||||
3.1.3. udział samochodów ciężarowych / autokarów w wypadkach drogowych | ||||
3.1.4. statystyki dotyczące zabitych i rannych w wypadkach drogowych | ||||
3.1.5. straty materialne i finansowe | ||||
3.2. Umiejętność zapobiegania przestępstwom i przemytowi nielegalnych imigrantów, w tym co najmniej zagadnienia: | 15 | 7 | - | - |
3.2.1. problemy związane z międzynarodową przestępczością transgraniczną i przemytem | ||||
3.2.2. środki zapobiegawcze | ||||
3.2.3. metody i cele działań przestępczych | ||||
3.2.4. przepisy prawa i obowiązki kierowcy oraz obowiązki przewoźnika w tym zakresie | ||||
3.3. Umiejętność zapobiegania zagrożeniom fizycznym, w tym co najmniej zagadnienia: | 20 | 10 | - | - |
3.3.1. zasady ergonomii | ||||
3.3.2. zachowania i postawy stanowiące zagrożenie | ||||
3.3.3. kondycja fizyczna i ćwiczenia sprawnościowe | ||||
3.3.4. ochrona osobista | ||||
3.4. Świadomość znaczenia predyspozycji fizycznych i psychicznych, w tym co najmniej zagadnienia: | 10 | 5 | - | - |
3.4.1. zasady zdrowego, regularnego odżywiania | ||||
3.4.2. wpływ alkoholu, narkotyków lub innych substancji na zachowanie | ||||
3.4.3. objawy, przyczyny, skutki zmęczenia i stresu | ||||
3.4.4. zasadnicza rola podstawowego cyklu pracy/odpoczynku | ||||
3.5. Umiejętność oceny sytuacji awaryjnych, zachowanie w sytuacjach krytycznych, w tym co najmniej zagadnienia: | 20 | 10 | - | - |
3.5.1. ocena sytuacji krytycznej | ||||
3.5.2. unikanie komplikacji w razie wypadku | ||||
3.5.3. wzywanie pomocy | ||||
3.5.4. pomoc poszkodowanym i udzielanie pierwszej pomocy | ||||
3.5.5. postępowanie w razie pożaru | ||||
3.5.6. ewakuacja osób z samochodu ciężarowego / pasażerów z autobusu | ||||
3.5.7. zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich pasażerów | ||||
3.5.8. reakcja na akty agresji | ||||
3.5.9. podstawowe zasady sporządzania informacji z wypadku | ||||
3.6. Umiejętność zachowania się w sposób poprawiający wizerunek przewoźnika, w tym co najmniej zagadnienia: | 15 | 5 | - | - |
3.6.1. znaczenie poziomu usług świadczonych przez kierowcę dla przewoźnika | ||||
3.6.2. rola kierowcy | ||||
3.6.3. kontakty kierowcy z innymi osobami w czasie pracy | ||||
3.6.4. utrzymanie pojazdu | ||||
3.6.5. organizacja pracy | ||||
3.6.6. handlowe i finansowe skutki sporów występujących w pracy kierowcy | ||||
Razem | 195 | 97 | - | - |
II.
Część specjalistyczna
Część specjalistyczna
Zakres prawa jazdy kategorii C1, C1+E, C i C+E | Metodyka*) | Czas trwania | |||
KW | KWP | KWU | KWUP | ||
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa | |||||
1.3. Umiejętność załadowania pojazdu zgodnie z wymaganiami przepisów bhp i zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu, w tym co najmniej zagadnienia: | 30 | 15 | 20 | 10 | |
1.3.1. siły działające na pojazd podczas jazdy | T/J | ||||
1.3.2. zastosowanie przełożenia skrzyni biegów odpowiadającego obciążeniu pojazdu oraz profilowi jezdni | T/J | ||||
1.3.3. wykorzystanie automatycznych skrzyń biegów | T/J | ||||
1.3.4. obliczenie obciążenia użytkowego pojazdu lub zespołów pojazdów | T | ||||
1.3.5. obliczenie objętości użytkowej | T | ||||
1.3.6. rozłożenie ładunku | T/C | ||||
1.3.7. skutki oddziałujące przy przekroczeniu nacisku ładunku na oś | T | ||||
1.3.8. stabilność pojazdu i środek ciężkości | T | ||||
1.3.9. rodzaje opakowań i palet | T | ||||
1.3.10. podstawowe kategorie towarów, które wymagają zabezpieczenia ładunku | T | ||||
1.3.11. techniki mocowania, również za pomocą lin i łańcuchów | T/C | ||||
1.3.12. zastosowanie taśm mocujących | T/C | ||||
1.3.13. sprawdzenie urządzeń mocujących | T/C | ||||
1.3.14. zastosowanie urządzeń transportu wewnętrznego (w szczególności wózki widłowe) | T/C | ||||
1.3.15. zakładanie plandeki i jej zdejmowanie | T/C | ||||
1.4. Umiejętność optymalizacji zużycia paliwa oraz jazda w warunkach specjalnych, w tym co najmniej zagadnienia: | 20 | 8 | 15 | 5 | |
1.4.1. znaczenie przewidywania zachowania uczestników ruchu drogowego | T/J | ||||
1.4.2. zachowanie odpowiedniej odległości od innych pojazdów i wykorzystanie dynamiki pojazdu | T/J | ||||
1.4.3. stała prędkość, płynna jazda i odpowiednie ciśnienie w oponach | T/J | ||||
1.4.4. inteligentne systemy transportu, które poprawiają efektywność prowadzenia pojazdu oraz umożliwiają lepsze planowanie trasy (ćwiczenia polegające na nauce obsługi urządzeń mogą być realizowane w sali szkoleniowej) | T/C | ||||
1.4.5. jazda w szerokim zakresie momentu obrotowego i śledzenie wskaźnika zużycia paliwa | T/J | ||||
1.4.6. jazda w najniższym i najwyższym zakresie mocy, ze śledzeniem wskaźnika zużycia paliwa | T/J | ||||
1.4.7. jazda przy najniższym jednostkowym zużyciu paliwa | T/J | ||||
1.4.8. jazda w optymalnym przedziale prędkości silnika i utrzymywanie się w sektorze elastycznej prędkości optymalnej, z zachowaniem zaleceń producenta silnika pojazdu | T/J | ||||
1.4.9. jazda w optymalnym zakresie prędkości silnika poprzez zmianę biegów w odpowiednim momencie | T/J | ||||
1.4.10. kontrola dwuobwodowego układu hamulcowego (w szczególności kontrola złączek pneumatycznych, kontrola przewodów pneumatycznych, kontrola działania hamulców) | T/C | ||||
1.4.11. nauka przez ostrożne próby hamowania w specjalnym terenie, pokazująca działanie hamulców, ze zwróceniem uwagi na wpływ hamowania na prowadzenie pojazdu | T/J | ||||
1.4.12. nauka jazdy ze wzniesienia z użyciem obu układów hamulcowych jednocześnie albo osobno | T/J | ||||
1.4.13. nauka jazdy z kontrolą wskazań prędkościomierza i obrotomierza na różnych biegach | T/J | ||||
1.4.14. nauka jazdy ciężarówką z ładunkiem: ruszanie pod górę, rozpędzanie się do 50 km/h i mierzenie czasu w przypadku pojazdu z ładunkiem i bez ładunku | T/J | ||||
1.4.15. ostrożne próby układów hamulcowych ciężarówki podczas jazdy ze wzniesienia; poznanie zjawiska spadku siły hamowania i sposobu reagowania na nie | T/J | ||||
1.4.16. próba znalezienia symulowanych awarii w pojeździe, opisanie wykrytej sytuacji, próba znalezienia przyczyny, naprawa awarii, o ile jest możliwa, i decyzja o rozpoczęciu jazdy albo pozostaniu na parkingu | T/C | ||||
1.4.17. nauka oszczędnego stylu jazdy, uzyskanego przez poprawę kryteriów optymalizacji zużycia paliwa podczas jazdy | T/J | ||||
1.4(a). Umiejętność przewidywania i oceny zagrożeń w ruchu oraz dostosowanie się do nich, w tym zagadnienia: | 10 | 5 | 10 | 5 | |
1.4(a).1. świadomość różnych warunków na drodze, w ruchu i warunków pogodowych oraz dostosowanie się do nich | T | ||||
1.4(a).2. umiejętność przygotowania i planowania podróży podczas anomalii pogodowych | T | ||||
1.4(a).3. wiedza na temat użytkowania powiązanego wyposażenia bezpieczeństwa, a także rozeznanie, kiedy daną podróż należy przełożyć lub odwołać ze względu na ekstremalne warunki pogodowe | T | ||||
1.4(a).4. dostosowanie się do zagrożeń związanych z ruchem, w tym niebezpiecznych zachowań w ruchu drogowym lub nieuważnej jazdy (spowodowanej korzystaniem z urządzeń elektronicznych, jedzeniem, piciem itp.) | T | ||||
1.4(a).5. identyfikacja niebezpiecznych sytuacji i dostosowanie się do nich oraz radzenie sobie ze stresem z nich wynikającym, w szczególności w odniesieniu do wielkości i masy pojazdów oraz szczególnie zagrożonych użytkowników dróg, takich jak piesi, rowerzyści i motocykliści | T | ||||
1.4(a).6. zidentyfikowanie możliwych sytuacji niebezpiecznych i prawidłowa interpretacja tego, w jaki sposób te potencjalnie niebezpieczne sytuacje mogą przekształcić się w sytuacje, w których nie da się już zapobiec zderzeniu | T | ||||
1.4(a).7. dobór i zastosowanie działań, które zwiększają margines bezpieczeństwa w taki sposób, że można jeszcze uniknąć zderzenia, w przypadku gdy wystąpią potencjalne zagrożenia | T/J | ||||
2. Stosowanie przepisów | |||||
2.2. Poznanie przepisów regulujących przewóz drogowy rzeczy, w tym co najmniej zagadnienia: | 15 | 10 | 15 | 10 | |
2.2.1. warunki uzyskania licencji przez wykonującego przewóz drogowy i dostępu do rynku przewozów drogowych | T | ||||
2.2.2. wymagane dokumenty w pojeździe | T | ||||
2.2.3. zakaz jazdy po niektórych drogach | T | ||||
2.2.4. opłaty za korzystanie z dróg | T | ||||
2.2.5. umowy i konwencje wielostronne | T | ||||
2.2.6. dwustronne umowy międzynarodowe | T | ||||
2.2.7. rozporządzenia techniczne | T | ||||
2.2.8. stosunki umowne w transporcie drogowym; przepisy międzynarodowe i krajowe | T | ||||
2.2.9. odpowiedzialność wykonującego przewóz drogowy za dostawy oraz zwolnienia z tej odpowiedzialności | T | ||||
2.2.10. dokumenty wysyłkowe; prawidłowe wykorzystywanie i wypełnianie dokumentów | T | ||||
2.2.11. przekraczanie granic | T | ||||
2.2.12. spedytorzy | T | ||||
2.2.13. dokumentacja specjalna dołączana do towarów | T | ||||
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska | |||||
3.7. Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dotyczących przewozu drogowego i organizacji rynku, w tym co najmniej zagadnienia: | 10 | 5 | 10 | 5 | |
3.7.1. transport drogowy w stosunku do innych rodzajów transportu (konkurencja, spedycja) | T | ||||
3.7.2. działalność w zakresie przewozu drogowego rzeczy (transport zarobkowy i przewozy na potrzeby własne) | T | ||||
3.7.3. organizacja i formy prowadzenia działalności w zakresie przewozu drogowego rzeczy | T | ||||
3.7.4. specjalizacje w zakresie transportu, w szczególności przewóz materiałów cysterną, artykułów szybko psujących się, materiałów niebezpiecznych, zwierząt itd. | T | ||||
3.7.5. transport kombinowany | T | ||||
Razem | 85 | 43 | 70 | 35 |
Tabela nr 3
Zakres prawa jazdy kategorii D1, D1+E, D i D+E | Metodyka* | Czas trwania | |||||||||
KW | KWP | KWU | KWUP | ||||||||
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa | |||||||||||
1.5. Umiejętność optymalizacji zużycia paliwa oraz jazda w warunkach specjalnych, w tym co najmniej zagadnienia: | 20 | 12 | 15 | 5 | |||||||
1.5.1. znaczenie przewidywania zachowania uczestników ruchu drogowego | T/J | ||||||||||
1.5.2. zachowanie odpowiedniej odległości od innych pojazdów i wykorzystanie dynamiki pojazdu | T/J | ||||||||||
1.5.3. stała prędkość, płynna jazda i odpowiednie ciśnienie w oponach | T/J | ||||||||||
1.5.4. inteligentne systemy transportu, które poprawiają efektywność prowadzenia pojazdu oraz umożliwiają lepsze planowanie trasy (ćwiczenia polegające na nauce obsługi urządzeń mogą być realizowane w sali szkoleniowej) | T/C | ||||||||||
1.5.5. jazda w szerokim zakresie momentu obrotowego i śledzenie wskaźnika zużycia paliwa | T/J | ||||||||||
1.5.6. jazda w najniższym i najwyższym zakresie mocy, ze śledzeniem wskaźnika zużycia paliwa | T/J | ||||||||||
1.5.7. jazda przy najniższym jednostkowym zużyciu paliwa | T/J | ||||||||||
1.5.8. jazda w optymalnym przedziale prędkości silnika i utrzymywanie się w sektorze elastycznej prędkości optymalnej, z zachowaniem zaleceń producenta silnika pojazdu | T/J | ||||||||||
1.5.9. jazda w optymalnym zakresie prędkości silnika poprzez zmianę biegów w odpowiednim momencie | T/J | ||||||||||
1.5.10. kontrola dwuobwodowego układu hamulcowego (w szczególności kontrola złączek pneumatycznych, kontrola przewodów pneumatycznych, kontrola działania hamulców) | T/C | ||||||||||
1.5.11. nauka przez ostrożne próby hamowania w specjalnym terenie, pokazująca działanie hamulców, ze zwróceniem uwagi na wpływ hamowania na prowadzenie pojazdu | T/J | ||||||||||
1.5.12. nauka jazdy ze wzniesienia z użyciem obu układów hamulcowych jednocześnie lub osobno | T/J | ||||||||||
1.5.13. nauka jazdy z kontrolą wskazań prędkościomierza i obrotomierza na różnych biegach | T/J | ||||||||||
1.5.14. nauka jazdy autobusem obciążonym: ruszanie pod górę, rozpędzanie się do 50 km/h i mierzenie czasu w przypadku autobusu obciążonego i nieobciążonego | T/J | ||||||||||
1.5.15. ostrożne próby układów hamulcowych autobusu podczas jazdy ze wzniesienia; poznanie zjawiska spadku siły hamowania i sposobu reagowania na nie | T/J | ||||||||||
1.5.16. próba znalezienia symulowanych awarii w pojeździe, opisanie wykrytej sytuacji, próba znalezienia przyczyny, naprawa awarii, o ile jest możliwa, i decyzja o rozpoczęciu jazdy albo pozostaniu na parkingu | T/J | ||||||||||
1.5.17. nauka oszczędnego stylu jazdy, uzyskanego przez poprawę kryteriów optymalizacji zużycia paliwa podczas jazdy | T/J | ||||||||||
1.6. Umiejętność zapewnienia pasażerom komfortu i bezpieczeństwa, w tym co najmniej zagadnienia: | 20 | 9 | 10 | 10 | |||||||
1.6.1. prawidłowa ocena wzdłużnych i poprzecznych ruchów pojazdu na drodze | T/J | ||||||||||
1.6.2. zachowania w ruchu drogowym | T/J | ||||||||||
1.6.3. położenie pojazdu na jezdni | T/J | ||||||||||
1.6.4. łagodne zakończenie hamowania | T/J | ||||||||||
1.6.5. uwzględnianie zwisów pojazdu | T/J | ||||||||||
1.6.6. wykorzystanie właściwej infrastruktury (ogólnodostępne obszary, drogi komunikacyjne zastrzeżone dla konkretnych uczestników ruchu) | T/J | ||||||||||
1.6.7. właściwa ocena priorytetów pod względem bezpiecznego kierowania pojazdem oraz spełnienia innych zadań nałożonych na kierującego | T | ||||||||||
1.6.8. zachowanie wobec pasażerów | T/C | ||||||||||
1.6.9. specyfika pewnych grup pasażerów (osoby niepełnosprawne, starsze, kobiety w ciąży i dzieci) | T/C | ||||||||||
1.6(a). Umiejętność przewidywania i oceny zagrożeń w ruchu oraz dostosowanie się do nich, w tym zagadnienia: | 10 | 5 | 10 | 5 | |||||||
1.6(a).1. świadomość różnych warunków na drodze, w ruchu i warunków pogodowych oraz dostosowanie się do nich | T | ||||||||||
1.6(a).2. umiejętność przygotowania i planowania podróży podczas anomalii pogodowych | T | ||||||||||
1.6(a).3. wiedza na temat użytkowania powiązanego wyposażenia bezpieczeństwa, a także rozeznanie, kiedy daną podróż należy przełożyć lub odwołać ze względu na ekstremalne warunki pogodowe | T | ||||||||||
1.6(a).4. dostosowanie się do zagrożeń związanych z ruchem, w tym niebezpiecznych zachowań w ruchu drogowym lub nieuważnej jazdy (spowodowanej korzystaniem z urządzeń elektronicznych, jedzeniem, piciem itP*) | T | ||||||||||
1.6(a).5. identyfikacja niebezpiecznych sytuacji i dostosowanie się do nich oraz radzenie sobie ze stresem z nich wynikającym, w szczególności w odniesieniu do wielkości i masy pojazdów oraz szczególnie zagrożonych użytkowników dróg, takich jak piesi, rowerzyści i motocykliści | T | ||||||||||
1.6(a).6. zidentyfikowanie możliwych sytuacji niebezpiecznych i prawidłowa interpretacja tego, w jaki sposób te potencjalnie niebezpieczne sytuacje mogą przekształcić się w sytuacje, w których nie da się już zapobiec zderzeniu | T | ||||||||||
1.6(a).7. dobór i zastosowanie działań, które zwiększają margines bezpieczeństwa w taki sposób, że można jeszcze uniknąć zderzenia, w przypadku gdy wystąpią potencjalne zagrożenia | T/J | ||||||||||
1.7. Umiejętność równomiernego obciążenia pojazdu zgodnie z wymaganiami przepisów bhp i zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu, w tym co najmniej zagadnienia: | 10 | 6 | 10 | 5 | |||||||
1.7.1. siły działające na pojazd podczas jazdy | T | ||||||||||
1.7.2. zastosowanie przełożenia skrzyni biegów odpowiadającego obciążeniu pojazdu i profilowi jezdni | T/J | ||||||||||
1.7.3. wykorzystanie automatycznych skrzyń biegów | T/J | ||||||||||
1.7.4. obliczenie obciążenia użytkowego pojazdu lub zespołów pojazdów | T | ||||||||||
1.7.5. rozmieszczenie pasażerów w autobusie | T/C | ||||||||||
1.7.6. skutki oddziałujące przy przekroczeniu nacisku ładunku na oś | T | ||||||||||
1.7.7. stabilność pojazdu i środek ciężkości | T | ||||||||||
2. Stosowanie przepisów | |||||||||||
2.3. Poznanie przepisów regulujących przewóz pasażerów, w tym co najmniej zagadnienia: | 15 | 6 | 15 | 5 | |||||||
2.3.1. przewóz szczególnych grup osób | T | ||||||||||
2.3.2. urządzenia bezpieczeństwa w autobusach | T | ||||||||||
2.3.3. pasy bezpieczeństwa | T | ||||||||||
2.3.4. obciążenie pojazdu | T | ||||||||||
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska | |||||||||||
3.8. Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dotyczących pasażerskiego przewozu drogowego i organizacji rynku, w tym co najmniej zagadnienia: | 10 | 5 | 10 | 5 | |||||||
3.8.1. przewóz drogowy osób w stosunku do innych rodzajów transportu osób (kolej, samochód osobowy) | T | ||||||||||
3.8.2. działalność w zakresie przewozu drogowego osób (transport zarobkowy i przewozy na potrzeby własne) | T | ||||||||||
3.8.3. uwrażliwienie na problemy osób niepełnosprawnych | T | ||||||||||
3.8.4. przekraczanie granic (transport międzynarodowy) | T | ||||||||||
3.8.5. organizacja i formy prowadzenia działalności w zakresie przewozu drogowego osób | T | ||||||||||
Razem | 85 | 43 | 70 | 35 |
*) "T" - zajęcia teoretyczne, "J" - indywidualna jazda z instruktorem, "C" - ćwiczenia prowadzone w grupie. Jeżeli ćwiczenia są realizowane na placu manewrowym ośrodka szkolenia, to mogą być prowadzone w grupie nie większej niż 10 osób.
Ilekroć w tabelach nr 2 i 3 jest mowa o "T/C" albo "T/J", rozumie się przez to "T i C" albo "T i J".
ZAŁĄCZNIK Nr 2 54
MODUŁY SZKOLENIA OKRESOWEGO
MODUŁY SZKOLENIA OKRESOWEGO
Lp. | Tytuł modułu | Metodyka*) | Czas trwania |
1 | Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa | T/C | 7 |
2 | Stosowanie przepisów prawa | T | 7 |
3 | Bezpieczeństwo i higiena pracy, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska | T | 7 |
4 | Bezpieczeństwo ruchu drogowego | T | 7 |
5 | Czynnik ludzki w przewozie drogowym | T | 7 |
6 | Wizerunek przedsiębiorcy - obsługa klientów | T | 7 |
7 | Pierwsza pomoc | T/C | 7 |
8 | Ergonomia dla kierowców | T/C | 7 |
9 | Bezpieczna jazda samochodem ciężarowym lub autobusem | T/C | 7 |
10 | Krajowy przewóz drogowy | T/C | 7 |
11 | Międzynarodowy przewóz drogowy | T/C | 7 |
12 | Mocowanie ładunku | T/C | 7 |
13 | Przewóz drogowy osób niepełnosprawnych, starszych, kobiet w ciąży i dzieci | T/C | 7 |
14 | Przewóz drogowy zwierząt | T/C | 7 |
15 | Przewóz drogowy realizowany przez przedsiębiorcę świadczącego usługi przeprowadzkowe | T/C | 7 |
16 | Przewóz drogowy realizowany pojazdami wyposażonymi w żurawie samochodowe | T/C | 7 |
17 | Przewóz drogowy artykułów szybko psujących się | T/C | 7 |
18 | Przewóz drogowy substancji płynnych pojazdem z cysterną | T/C | 7 |
19 | Przewóz drogowy drewna | T/C | 7 |
20 | Przewóz drogowy towarów budowlanych, w tym zasady zachowania się na placu budowy | T/C | 7 |
21 | Przewóz drogowy odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych | T/C | 7 |
22 | Ograniczenia w przewozie drogowym towarów | T | 7 |
23 | Nienormatywne przewozy drogowe | T/C | 7 |
24 | Nowe technologie w przewozie drogowym | T/C | 7 |
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Ewidencja osób szkolonych numer1)........
wzór
ZAŁĄCZNIK Nr 4
KSIĄŻKA PRZEPROWADZONYCH ZAJĘĆ
wzór
ZAŁĄCZNIK Nr 5
Protokół testów kwalifikacyjnych nr ........ z dnia ........
wzór
ZAŁĄCZNIK Nr 6 55
- zmieniony przez § 1 pkt 27 lit. a rozporządzenia z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.2023.673) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 kwietnia 2023 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 27 lit. b i c rozporządzenia z dnia 17 marca 2023 r. (Dz.U.2023.673) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2023 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »