Szczegółowy zakres obowiązku i warunków technicznych zakupu ciepła z odnawialnych źródeł energii oraz warunków przyłączania instalacji do sieci.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.1084

Akt obowiązujący
Wersja od: 5 czerwca 2017 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII 1
z dnia 18 maja 2017 r.
w sprawie szczegółowego zakresu obowiązku i warunków technicznych zakupu ciepła z odnawialnych źródeł energii oraz warunków przyłączania instalacji do sieci

Na podstawie art. 116 ust. 3 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. poz. 478 i 2365, z 2016 r. poz. 925, 1579 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 624) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres obowiązku i warunki techniczne zakupu ciepła wytworzonego w instalacjach:
a)
termicznego przekształcania odpadów,
b)
odnawialnego źródła energii, innych niż instalacja termicznego przekształcania odpadów, wytworzonego z odnawialnych źródeł energii z wyłączeniem ciepła wytworzonego w instalacjach spalania wielopaliwowego innego niż ciepło użytkowe wytworzone w wysokosprawnej kogeneracji

- zwanych dalej "instalacją";

2)
warunki przyłączenia instalacji do sieci ciepłowniczych, w tym wymagania techniczne w zakresie przyłączania tych instalacji;
3)
sposób ustalania rzeczywistej ilości ciepła objętego obowiązkiem zakupu ciepła;
4)
zasady i sposób prowadzenia przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, zwanego dalej "Prezesem URE", kontroli warunków technicznych zakupu ciepła;
5)
sposób uwzględniania kosztów realizacji obowiązku zakupu ciepła w kalkulacji cen ciepła ustalanych w taryfach przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się w obszarze danej sieci ciepłowniczej obrotem ciepłem lub wytwarzaniem ciepła i jego sprzedażą odbiorcom końcowym;
6)
sposób załatwiania reklamacji w zakresie przyłączania instalacji do sieci ciepłowniczych.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
charakterystyka odbioru ciepła - charakterystykę możliwości dostarczania ciepła do sieci ciepłowniczej z instalacji przez przepływ nośnika ciepła lub wymiennik ciepła w zakresie:
a)
układu technologicznego instalacji oraz wydajności wytwarzania ciepła z instalacji,
b)
układu regulacji ilości ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczej oraz charakterystyki urządzeń regulujących dostarczanie ciepła przez wymiennik ciepła lub natężenie przepływu i temperaturę nośnika ciepła,
c)
urządzeń służących do pomiaru ilości i parametrów nośnika ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczej,
d)
możliwości odbioru ciepła wytworzonego w danej instalacji przez dystrybutora ciepła;
2)
dystrybutor ciepła - przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją ciepła zakupionego od innego przedsiębiorstwa energetycznego;
3)
obiekt - budowlę lub budynek wraz z instalacjami odbiorczymi;
4)
obowiązek zakupu ciepła - obowiązek, o którym mowa w art. 116 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii;
5)
przyłączeniowa sieć ciepłownicza - połączone ze sobą urządzenia lub instalacje, służące do przesyłania i dystrybucji ciepła z instalacji do sieci dystrybutora ciepła;
6)
tabela regulacyjna - przedstawioną w postaci tabeli lub na wykresie zależność temperatury nośnika ciepła od warunków atmosferycznych;
7)
układ pomiarowo-rozliczeniowy - zespół urządzeń służących do pomiaru ilości i parametrów nośnika ciepła albo ilości ciepła dostarczonego przez wymiennik ciepła, których wskazania stanowią podstawę do rozliczeń z tytułu dostarczonego ciepła, dopuszczony do stosowania zgodnie z odrębnymi przepisami;
8)
wytwórca ciepła z instalacji - przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem ciepła z instalacji i jego sprzedażą;
9)
źródło ciepła - połączone ze sobą urządzenia lub instalacje służące do wytwarzania ciepła.
1. 
Zakup ciepła oferowanego przedsiębiorstwu energetycznemu zajmującemu się obrotem ciepła lub wytwarzaniem ciepła i jego sprzedażą odbiorcom końcowym jest realizowany w pierwszej kolejności przed zakupem ciepła z innych źródeł, niebędących instalacjami.
2. 
Obowiązek zakupu ciepła dotyczy ciepła, które jest oferowane po cenie nie wyższej od średniej ceny ciepła z innych źródeł zasilających sieć, powiększonej o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, określony w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", dla roku kalendarzowego poprzedzającego odpowiednio rok zatwierdzenia taryfy lub rok ustalenia cen i stawek opłat dla ciepła wytworzonego w instalacji.
3. 
W przypadku gdy wskaźnik, o którym mowa w ust. 2, jest ujemny, obowiązek zakupu ciepła dotyczy ciepła, które jest oferowane po cenie nie wyższej od średniej ceny ciepła z innych źródeł zasilających sieć.
4. 
W przypadku gdy ciepło zostanie wytworzone w instalacji, w której są spalane biomasa, biopłyny, biogaz lub biogaz rolniczy wspólnie z innymi paliwami, obowiązek zakupu dotyczy jedynie części wytworzonego ciepła, odpowiadającej wartości energetycznej biomasy, biopłynów, biogazu lub biogazu rolniczego w łącznej wartości energetycznej wszystkich paliw zużytych do wytworzenia ciepła w tej instalacji.
5. 
W przypadku gdy na całym obszarze danej sieci ciepłowniczej funkcjonuje efektywny system ciepłowniczy w rozumieniu art. 7b ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 220 i 791), przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się na tym obszarze obrotem ciepłem lub wytwarzaniem ciepła i jego sprzedażą odbiorcom końcowym nie jest objęte obowiązkiem zakupu ciepła od podmiotów wytwarzających ciepło z instalacji, których przyłączenie do danej sieci nastąpiło od dnia funkcjonowania na obszarze tej sieci efektywnego systemu ciepłowniczego.
Obowiązek zakupu ciepła jest wykonywany przy zapewnieniu minimalizacji ilości strat ciepła w przyłączeniowej sieci ciepłowniczej.
1. 
Instalacja może być przyłączona do sieci pod warunkiem, że:
1)
są spełnione w szczególności następujące wymagania techniczne:
a)
jest zapewnione racjonalne wykorzystanie ciepła oraz oddziaływanie na warunki eksploatacji sieci ciepłowniczej i sterowanie pracą tej sieci przez układ technologiczny instalacji oraz przyłączeniowej sieci ciepłowniczej,
b)
są spełnione warunki określone w tabelach regulacyjnych, odzwierciedlających charakter pracy danej instalacji i innych źródeł współpracujących z siecią ciepłowniczą,
c)
jest zapewniona odpowiednia wydajność instalacji do uzdatniania wody, a także są spełnione wymagania dotyczące jakości wody uzdatnionej w celu napełniania sieci ciepłowniczej oraz uzupełniania ubytków nośnika ciepła, w przypadku dostarczania ciepła przez przepływ nośnika ciepła,
d)
jest zapewnione rejestrowanie i kontrolowanie parametrów nośnika ciepła oraz ilości ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczej, a także zdalne rejestrowanie i kontrolowanie tych parametrów oraz zdalne sterowanie pracą instalacji w przypadku dostarczania ciepła przez przepływ nośnika ciepła,
e)
są zapewnione odpowiednie parametry techniczne wymiennika ciepła, przez który następuje odbiór ciepła z instalacji do sieci, oraz miejsca i sposób jego włączenia do sieci ciepłowniczej, w przypadku gdy dostawa ciepła z instalacji odbywa się przez wymiennik ciepła,
f)
są spełnione odpowiednie wymagania dotyczące układu pomiarowo-rozliczeniowego, układu regulacji ilości ciepła dostarczanego do sieci ciepłowniczej, a w szczególności do regulacji natężenia przepływu nośnika ciepła oraz regulacji temperatury nośnika ciepła, a także miejsc ich zainstalowania;
2)
zostały wydane warunki przyłączenia instalacji do sieci.
2. 
Wydając warunki przyłączenia instalacji do sieci ciepłowniczej, uwzględnia się ocenę wpływu przyłączanej instalacji na warunki techniczne funkcjonowania systemu ciepłowniczego, a także możliwości wpływu przyłączanej instalacji na wzrost opłat za dostarczanie ciepła, ponoszonych przez odbiorców końcowych w tym systemie ciepłowniczym, sporządzoną przez dystrybutora ciepła.
3. 
Warunki przyłączenia wydaje się w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
4. 
W przypadku gdy wynika to z uwarunkowań pracy sieci ciepłowniczej wynikających z tabeli regulacyjnej, instalacja może być przyłączona do rurociągu powrotnego sieci ciepłowniczej.
Na potrzeby ustalenia rzeczywistej ilości zakupionego ciepła przyjmuje się wskazania układu pomiarowo-rozliczeniowego określonego w umowie, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.
1. 
Kontrolę warunków technicznych zakupu ciepła przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Prezesa URE, które powinno zawierać w szczególności:
1)
oznaczenie osoby dokonującej kontroli;
2)
nazwę i adres siedziby kontrolowanego przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się obrotem ciepłem lub jego wytwarzaniem i sprzedażą odbiorcom końcowym;
3)
określenie zakresu kontroli.
2. 
Osoby upoważnione przez Prezesa URE do dokonywania kontroli są uprawnione do:
1)
wstępu na teren nieruchomości i do miejsc, gdzie są zamontowane układy pomiarowo-rozliczeniowe;
2)
analizy dokumentów dotyczących realizacji obowiązku zakupu ciepła;
3)
żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień.
3. 
Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół i przedstawia się organom kontrolowanego przedsiębiorstwa energetycznego.
Koszty realizacji obowiązku zakupu ciepła z instalacji uwzględnia się w kalkulacji cen lub stawek opłat za ciepło dostarczone odbiorcom końcowym lub stawek opłat za usługi przesyłowe ustalanych w taryfach przedsiębiorstw energetycznych realizujących ten obowiązek, przyjmując, że każda jednostka ciepła sprzedawanego przez dane przedsiębiorstwo energetyczne wszystkim odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci ciepłowniczej jest w tej samej wysokości obciążona tymi kosztami.
1. 
Reklamacja dotycząca:
1)
braku wydania w terminie warunków przyłączenia instalacji do sieci ciepłowniczej,
2)
odmowy zawarcia umowy o przyłączenie do sieci, w tym zwiększenia mocy przyłączeniowej,
3)
odmowy przyłączenia instalacji pomimo upływu terminu wynikającego z zawartej umowy,
4)
nieuzasadnionego ograniczenia pracy instalacji lub odłączenia instalacji od sieci ciepłowniczej

- jest rozpatrywana przez dystrybutora ciepła w terminie 14 dni od dnia jej złożenia.

2. 
Reklamację rozpatruje się w formie pisemnej w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej - w przypadku gdy reklamacja została złożona w postaci elektronicznej albo składający reklamację wyraził zgodę na prowadzenie sprawy w tej postaci.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Energii kieruje działem administracji rządowej - energia, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Energii (Dz. U. poz. 2087).