Szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku marszałka województwa o określenie warunków zwrotu, odstąpienie od dochodzenia zwrotu lub umorzenie należności Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.387 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 23 marca 2016 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 16 grudnia 2011 r.
w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych we wniosku marszałka województwa o określenie warunków zwrotu, odstąpienie od dochodzenia zwrotu lub umorzenie należności Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

Na podstawie art. 23 ust. 11 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z 2014 r. poz. 272, 598 i 923 oraz z 2015 r. poz. 978, 1268 i 1830) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy do dysponenta Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych o określenie warunków zwrotu należności Funduszu, w szczególności rozłożenie na raty i odroczenie terminu spłaty należności lub o odstąpienie w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności lub o ich umorzenie w całości lub w części.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Funduszu - rozumie się przez to Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
2)
CEIDG - rozumie się przez to Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej prowadzoną w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego do spraw gospodarki;
3)
dłużniku Funduszu - rozumie się przez to przedsiębiorcę, likwidatora lub inną osobę zarządzającą majątkiem dłużnika Funduszu lub zarządzającą masą upadłości dłużnika Funduszu, zobowiązanych do zwrotu z majątku dłużnika Funduszu świadczeń wypłaconych ze środków Funduszu, lub osobę fizyczną zobowiązaną do zwrotu świadczeń wypłaconych ze środków Funduszu na zaspokojenie roszczeń pracowniczych;
4)
dysponencie Funduszu - rozumie się przez to ministra właściwego do spraw pracy;
5)
pomocy de minimis - rozumie się przez to pomoc de minimis w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. poz. 404, z 2008 r. poz. 585, z 2010 r. poz. 99 oraz z 2011 r. poz. 1381 oraz z 2015 r. poz. 1830);
5a)
pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie - rozumie się przez to pomoc spełniającą przesłanki określone w przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących odpowiednio pomocy de minimis w rolnictwie lub pomocy de minimis w rybołówstwie;
6)
pomocy publicznej - rozumie się przez to pomoc publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
7)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy;
8)
wniosku - rozumie się przez to wniosek, o którym mowa w art. 23 ust. 9 oraz art. 23a ust. 4 ustawy.
Wniosek zawiera:
1)
opis stanu faktycznego ze wskazaniem: kwot należności Funduszu, których dotyczy wniosek, z podziałem na należność główną, odsetki, koszty i inne należności, okresów, za które zostały wypłacone świadczenia ze środków Funduszu i ich wysokość, podstaw prawnych wypłaty każdego ze świadczeń ze środków Funduszu, wykazu spłaconych kwot i przebiegu postępowania windykacyjnego;
2)
stanowisko marszałka województwa określające przedmiot wniosku, jego podstawę prawną oraz proponowane warunki zwrotu lub odstąpienia od dochodzenia zwrotu, lub umorzenia należności Funduszu wraz z uzasadnieniem;
3)
opinię prawną w sprawie, dotyczącą aktualnego stanu prawnego, zawierającą ocenę możliwości lub zasadności dalszego dochodzenia zwrotu należności Funduszu od dłużnika Funduszu oraz od osób trzecich odpowiedzialnych za zobowiązania dłużnika Funduszu; w przypadku gdy do wniosku marszałka województwa jest załączony wniosek dłużnika Funduszu, opinia prawna powinna odnosić się również do stanowiska przedstawionego przez dłużnika Funduszu;
4)
informację o zabezpieczeniach posiadanych przez Fundusz;
5)
informację, czy w stosunku do dłużnika Funduszu było prowadzone postępowanie o orzeczenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, reprezentanta lub pełnomocnika w spółce handlowej, przedsiębiorstwie państwowym, spółdzielni, fundacji lub stowarzyszeniu, o którym mowa w przepisach Prawa upadłościowego, wraz z potwierdzającymi je dokumentami.
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt 1 ustawy, do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1)
dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia, lub o pozostawaniu w stanie likwidacji lub upadłości:
a)
aktualną informację z CEIDG,
b)
prawomocne orzeczenie o rozwiązaniu spółki przez sąd lub uchwałę wspólników o rozwiązaniu spółki, w formie protokołu sporządzonego przez notariusza wraz z aktualnym odpisem z Krajowego Rejestru Sądowego, zwanego dalej "KRS", uwzględniającym podjętą uchwałę,
c)
prawomocne postanowienie o ogłoszeniu upadłości lub prawomocne postanowienie o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego - wraz z aktualnym odpisem z KRS lub aktualną informacją z CEIDG,
d)
sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, zaświadczenie urzędu skarbowego o wykreśleniu dłużnika Funduszu jako podatnika lub zaświadczenie o nieodprowadzaniu podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej lub informację urzędu skarbowego w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym,
e)
sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej "ZUS", o wyrejestrowaniu pracowników z ubezpieczeń społecznych lub informację ZUS w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym albo zaświadczenie ZUS o dacie zaprzestania odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne,
f)
oświadczenie likwidatora lub syndyka o nieprowadzeniu działalności gospodarczej;
2)
analizę wykazującą, że deklarowana kwota wpłaty przez dłużnika Funduszu spowodowałaby korzystniejszą sytuację Funduszu niż w przypadku wszczęcia postępowania sądowego i poniesienia kosztów sądowych lub w drodze przymusowego dochodzenia zwrotu w postępowaniu egzekucyjnym, wraz z oświadczeniem dłużnika Funduszu zawierającym uprawdopodobnienie zaspokojenia należności Funduszu w wyższym stopniu;
3)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt 1 ustawy.
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt 2 ustawy, do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1)
dokumenty, o których mowa w § 4 pkt 1;
2)
analizę wykazującą, że dochodzenie zwrotu należności Funduszu jest związane z poniesieniem kosztów znacznie przewyższających wysokość dochodzonych kwot, z wyliczeniem rzeczywistych kosztów, które należałoby ponieść w postępowaniu sądowym i egzekucyjnym;
3)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt 2 ustawy.
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt 3 ustawy, do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1)
dokumenty, o których mowa w § 4 pkt 1;
2)
oświadczenie dłużnika Funduszu, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym uzyskiwanie dochodu uniemożliwiającego spłacenie należności do Funduszu, nie jest w stanie spłacić należności jednorazowo lub w całości, ponieważ spowodowałoby to zbyt dotkliwe skutki dla niego i jego rodziny, w szczególności pozbawiłoby jego i jego rodzinę możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych;
3)
dokumenty potwierdzające zawarty w oświadczeniu stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym ostatnie złożone zeznanie podatkowe;
4)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt 3 ustawy.
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 4 ustawy, do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1)
analizę wykazującą, że zwrot należności Funduszu zgodnie z warunkami zaproponowanymi we wniosku jest korzystniejszy niż zwrot możliwy do uzyskania przez Fundusz w wyniku egzekucji, upadłości dłużnika Funduszu lub postępowania likwidacyjnego, zawierającą w szczególności:
a)
ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku; obliczenie kwoty należności możliwej do uzyskania w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku powinno uwzględniać następujące informacje:
wartość należności Funduszu,
wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku,
wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku zdyskontowaną na dzień rozpatrzenia wniosku w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności Funduszu,
b)
ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu możliwego do uzyskania w wyniku egzekucji, upadłości dłużnika Funduszu lub w postępowaniu likwidacyjnym; obliczenie kwoty możliwej do uzyskania na drodze przymusowej powinno uwzględniać następujące informacje:
wartość należności Funduszu,
rodzaje zabezpieczeń posiadanych przez Fundusz,
wartość należności innych wierzycieli oraz rodzaje posiadanych przez nich zabezpieczeń,
pozycję Funduszu w kolejności zaspokajania wierzycieli, z uwzględnieniem zabezpieczeń i przepisów Prawa upadłościowego,
szacowaną wartość majątku dłużnika Funduszu wraz z podaniem metod, na których podstawie dokonano oszacowania, oraz podmiotu, który dokonał tego oszacowania,
szacowane koszty postępowania likwidacyjnego,
szacowany czas niezbędny do uzyskania zwrotu należności Funduszu w postępowaniu likwidacyjnym,
c)
założenia uzasadniające ustalone poziomy zwrotu należności Funduszu, o których mowa w lit. a i b;
2)
dokumenty, na których podstawie została przygotowana analiza, o której mowa w pkt 1:
a)
dokumenty pozwalające ocenić aktualną sytuację finansową dłużnika Funduszu,
b)
plan naprawczy pozwalający ocenić, czy dłużnik Funduszu będzie w stanie zrealizować spłatę należności zgodnie z zaproponowanymi warunkami, wraz z prognozami finansowymi obejmującymi cały okres, w którym będzie następowała spłata należności Funduszu,
c)
ocenę prawnych możliwości przymusowego odzyskania należności przez Fundusz;
3)
aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS lub aktualną informację z CEIDG;
4)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 4 ustawy.
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 5 ustawy, do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1)
zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jaką dłużnik Funduszu otrzymał w roku podatkowym, w którym złożono wniosek, oraz w dwóch poprzednich latach podatkowych lub oświadczenie o wysokości pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w tym okresie;
2)
informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
3)
dokumenty potwierdzające prowadzenie przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej, w związku z którą ubiega się o pomoc de minimis;
4)
(uchylony);
5)
informację, do jakiej kategorii ratingowej należy dłużnik Funduszu zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6);
6)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 5 ustawy.
(uchylony).
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 6 pkt 1 ustawy, do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1)
informację organu egzekucyjnego o stanie majątkowym dłużnika Funduszu;
2)
informacje uzyskane w postępowaniu sądowym o wyjawienie majątku dłużnika Funduszu;
3)
informację organu egzekucyjnego, o której mowa w art. 7601 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. 2014 r. poz. 101, z późn. zm.);
4)
protokół lub inny dokument z wysłuchania wierzyciela i dłużnika Funduszu w trybie art. 827 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego;
5)
postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, które uprawomocniło się nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
6)
porównanie kosztów dochodzenia i egzekucji należności Funduszu z kwotą możliwą do uzyskania w postępowaniu windykacyjnym;
7)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 6 pkt 1 ustawy.
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 6 pkt 2 ustawy, do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1)
odpis aktu zgonu dłużnika Funduszu;
2)
prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub sporządzony przez notariusza akt poświadczenia dziedziczenia;
3)
informacje, o których mowa w § 10 pkt 1 i 3;
4)
informacje o składnikach majątkowych wchodzących w skład spadku, uzyskane od spadkobierców dłużnika Funduszu;
5)
protokół lub inny dokument z wysłuchania spadkobierców dłużnika Funduszu w trybie art. 827 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego stwierdzający brak majątku dłużnika Funduszu;
6)
prawomocne postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego;
7)
dokumentację dotyczącą ustalenia stanu czynnego spadku przez organ egzekucyjny;
8)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 6 pkt 2 ustawy.
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 6 pkt 3 ustawy, do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1)
aktualny odpis z KRS uwzględniający wykreślenie dłużnika Funduszu z KRS;
2)
postanowienie, o którym mowa w § 11 pkt 6;
3)
prawomocne postanowienie sądu o zakończeniu lub umorzeniu postępowania upadłościowego wskazujące na brak majątku dłużnika Funduszu;
4)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 6 pkt 3 ustawy.
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 6 pkt 4 ustawy, do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1)
prawomocne postanowienie sądu wydane na podstawie przepisów Prawa upadłościowego o oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnika Funduszu, jeżeli jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania lub wystarcza jedynie na zaspokojenie tych kosztów;
2)
prawomocne postanowienie sądu wydane na podstawie przepisów Prawa upadłościowego o oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnika Funduszu w razie stwierdzenia, że jego majątek obciążony jest hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym lub hipoteką morską, a pozostały jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania;
3)
prawomocne postanowienie sądu wydane na podstawie przepisów Prawa upadłościowego o umorzeniu postępowania upadłościowego dłużnika Funduszu, jeżeli majątek pozostały po wyłączeniu z niego przedmiotów majątkowych dłużnika Funduszu obciążonych hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym lub hipoteką morską nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania;
3a)
informację o dacie wpływu wniosku o ogłoszenie upadłości;
4)
aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS lub aktualną informację z CEIDG;
5)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 6 pkt 4 ustawy.
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 7 ustawy, do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1)
zaświadczenia, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. d i e;
2)
informację, o której mowa w § 10 pkt 3;
3)
dokument, o którym mowa w § 10 pkt 4;
4)
postanowienie, o którym mowa w § 10 pkt 5;
5)
protokół lub inny dokument z wysłuchania likwidatora lub osoby upoważnionej do reprezentacji dłużnika Funduszu w trybie art. 827 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego;
6)
protokół organu egzekucyjnego z czynności terenowych;
7)
postanowienie, o którym mowa w § 12 pkt 3;
8)
aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS;
9)
wystąpienie z wnioskiem do sądu rejestrowego w trybie ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1142, 1893 i 1923) w celu udokumentowania braku podstaw do przerejestrowania z rejestru handlowego działu B do KRS z uwagi na faktyczne zaprzestanie działalności przez dłużnika Funduszu;
10)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 7 ustawy.
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 8 ustawy, do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1)
dokumenty, o których mowa w § 4 pkt 1 i § 13 pkt 4;
2)
postanowienie, o którym mowa w § 10 pkt 5;
3)
dokumenty potwierdzające stan majątkowy dłużnika Funduszu;
4)
oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym;
5)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 8 ustawy.
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23a ust. 2 ustawy, do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1)
układ zawarty w ramach prowadzonego postępowania restrukturyzacyjnego dłużnika Funduszu zgodnie z przepisami Prawa restrukturyzacyjnego, plan restrukturyzacyjny oraz inne dokumenty dotyczące układu;
2)
wyliczenie rachunkowe uwzględniające spłaty należności z oprocentowaniem;
3)
projekt porozumienia zawieranego z dłużnikiem Funduszu w sprawie określenia warunków zwrotu należności Funduszu w całości, wraz z uzasadnieniem;
4)
analizę, o której mowa w § 7 pkt 1;
5)
dokumenty, o których mowa w § 7 pkt 2 lit. a i c oraz pkt 3;
6)
uzasadnienie przyczyn odmowy wyrażenia przez marszałka województwa zgody na objęcie wierzytelności Funduszu układem w przypadku braku wyrażenia tej zgody;
7)
dokumenty, o których mowa w § 8 pkt 1-5, w przypadku gdy wniosek dotyczy udzielenia pomocy de minimis;
8)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23a ust. 2 ustawy.
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23a ust. 3 ustawy, do wniosku należy dołączyć odpowiednio:
1)
wyliczenie rachunkowe uwzględniające spłaty należności z oprocentowaniem;
2)
informacje, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
3)
opinię marszałka województwa, z której wynika, że dłużnik Funduszu znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu komunikatu Komisji - Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji;
4)
ocenę marszałka województwa wskazującą, czy plan restrukturyzacyjny prowadzi do odzyskania przez dłużnika Funduszu długookresowej konkurencyjności na rynku;
5)
dokumenty, o których mowa w § 8 pkt 1-5, w przypadku gdy wniosek dotyczy udzielenia pomocy de minimis;
6)
projekt porozumienia, o którym mowa w § 16 pkt 3;
7)
układ zawarty w ramach prowadzonego postępowania restrukturyzacyjnego dłużnika Funduszu zgodnie z przepisami Prawa restrukturyzacyjnego, plan restrukturyzacyjny oraz inne dokumenty dotyczące układu;
8)
uzasadnienie przyczyn odmowy wyrażenia przez marszałka województwa zgody na objęcie wierzytelności Funduszu układem w przypadku braku wyrażenia tej zgody;
9)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23a ust. 3 ustawy.
Jeżeli informacje zawarte we wniosku lub załączone dokumenty nie są wystarczające do jego rozpatrzenia, dysponent Funduszu wystąpi do marszałka województwa o uzupełnienie wniosku, wskazując termin dokonania tej czynności.
1.
Marszałek województwa zawiadamia niezwłocznie dysponenta Funduszu o każdej zmianie okoliczności mających wpływ na rozpatrzenie wniosku.
2.
Marszałek województwa na żądanie dysponenta Funduszu uaktualnia kwoty zawarte we wniosku na dzień rozpatrzenia wniosku przez dysponenta Funduszu.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.
1 Obecnie działem administracji rządowej - praca kieruje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz.U.2015.1905).