§ 3. - Szczegółowy zakres i tryb działania Ministra Kultury i Sztuki.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1983.32.150
Akt utracił moc Wersja od: 11 czerwca 1983 r.
§ 3.
1.
Minister Kultury i Sztuki współdziała w toku wykonywania zadań z innymi naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej oraz społecznymi przedstawicielstwami środowisk twórców, stowarzyszeniami kulturalnymi, organizacjami społecznymi, spółdzielniami i związkami zawodowymi, których statutowa działalność wiąże się z jego zakresem działania.2.
Minister Kultury i Sztuki współdziałając z naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej, organizacjami społecznymi, spółdzielczymi i związkami zawodowymi:1)
przedstawia propozycje form działalności mających na celu realizację polityki kulturalnej,2)
opracowuje projekty wspólnych przedsięwziąć w dziedzinie kultury i sztuki, łączących działania różnych resortów, instytucji i organizacji, oraz koordynuje i nadzoruje ich realizację,3)
opracowuje oraz przedstawia Radzie Ministrów wnioski i projekty aktów prawnych w sprawach dotyczących ustalania kierunków polityki państwa w dziedzinie kultury i sztuki,4)
zgłasza wnioski dotyczące rozwoju produkcji maszyn, urządzeń technicznych i wyposażenia dla jednostek organizacyjnych działających w dziedzinie kultury i sztuki,5)
opiniuje:a)
części planów społeczno-gospodarczych opracowywanych przez innych ministrów oraz planów zagospodarowania przestrzennego z punktu widzenia kultury i sztuki,b)
programy rozwoju kultury opracowywane przez terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego,c)
zasady i tryb opracowywania wieloletnich i rocznych planów społeczno-gospodarczych w zakresie kultury i sztuki,d)
zasady ustalania lokalizacji inwestycji stwarzających zagrożenie dla zabytkowych ośrodków miejskich,e)
projekty rewaloryzacji miast i zespołów zabytkowych,f)
projekty ochrony cennych tworów przyrody oraz obszarów o szczególnych wartościach przyrodnicznych i krajobrazowych, występujących w połączeniu z zabytkami lub wartościami kulturowymi,g)
zasady wykorzystania obiektów kultury w celach turystycznych,h)
programy, organizację i metody nauczania przedmiotów artystycznych i przedmiotów związanych z kulturą i sztuką w szkołach wszystkich typów i stopni podległych innym ministrom,i)
programy rozwoju produkcji papieru na cele wydawnicze,j)
programy popierania twórczości artystycznej i literackiej w radiofonii i telewizji,k)
kierunki i założenia prezentowania kultury i sztuki za pośrednictwem radia i telewizji, prasy oraz klubów książki i prasy,l)
kierunki upowszechniania kultury,ł)
programy rozwoju wzornictwa przemysłowego,m)
projekty tworzenia, rozwoju albo znoszenia instytucji kultury raz programy rozmieszczenia nowych instytucji kultury,n)
projety planów tematycznych wydawnictw książkowych i fonograficznych.3.
Minister Kultury i Sztuki współdziałając z uczestniczącymi we współpracy i wymianie kulturalnej z zagranicą naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej, instytucjami państwowmi, organizacjami spółdzielczymi, społecznymi, związkami zawodowymi oraz stowarzyszeniami twórców opiniuje:1)
kierunki i założenia ich działalności w sprawach związanych z kulturą i sztuką w stosunkach z zagranicą,2)
projekty planów współpracy i wymiany kulturalnej z zagranicą,3)
projekty planów wymiany handlowej z zagranicą w zakresie obrotu dobrami kultury.4.
Minister Kultury i Sztuki współdziałając ze społecznymi przedstawicielstwami środowisk twórców, stowarzyszeniami kulturalnymi, działaczami kultury oraz przedstawicielami nauki:1)
zapewnia ich udział w działalności organów doradczych Ministra Kultury i Sztuki oraz specjalistycznych rad opiniodawczych działających przy Ministrze Kultury i Sztuki,2)
zasięga ich opinii w procesie tworzenia prawa oraz w innych sprawach o istotnym znaczeniu dla kultury,3)
analizuje oraz wykorzystuje przy opracowywaniu programów rozwoju kultury zgłaszane przez nich wnioski,4)
ustala formy i sposoby realizacji zadań wspólnych dla organów administracji państwowej oraz twórców, pracowników naukowych i działaczy kultury.