Szczegółowy zakres działania Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1985.21.93

Akt utracił moc
Wersja od: 9 maja 1985 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 1985 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń.

Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. o utworzeniu Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów oraz Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń (Dz. U. Nr 55, poz. 280), zarządza się, co następuje:
W zakresie realizacji zadań powierzonych ustawą z dnia 3 grudnia 1984 r. o utworzeniu Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów oraz Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń (Dz. U. Nr 55, poz. 280) - Urząd Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń, zwany dalej "Urzędem", w szczególności:
1)
przygotowuje propozycje do projektów planów perspektywicznych, narodowych planów społeczno-gospodarczych i centralnych planów rocznych, w części dotyczącej postępu naukowo-technicznego i wdrożeń,
2)
inicjuje zawieranie porozumień dotyczących postępu naukowo-technicznego i wdrożeń między naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej oraz innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi,
3)
inicjuje i nadzoruje realizację zleconych i własnych programów oraz tematów prac badawczych i rozwojowych, a także działalności wdrożeniowej i upowszechniania postępu naukowo-technicznego i wdrożeń,
4)
przeprowadza ocenę realizacji centralnych programów naukowo-badawczych i rozwojowych o podstawowym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju oraz kontroluje zgodność wykorzystania środków finansowych z przepisami prawa i ustalonymi przez Komitet do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów zasadami oraz zawartymi porozumieniami i umowami; w razie stwierdzenia nieprawidłowości może:
a)
zobowiązać do usunięcia uchybień w wyznaczonym terminie, a w razie bezskutecznego upływu terminu - wstrzymać finansowanie realizacji programu i zlecić przekazanie osiągniętych rezultatów prac i przedmiotów majątkowych uzyskanych ze środków powierzonych na wykonanie programu lub tematu,
b)
występować z wnioskami o zmianę lub zniesienie programu badawczego,
5)
koordynuje przygotowywanie projektów centralnych programów badawczo-rozwojowych o podstawowym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju kraju,
6)
występuje z wnioskami w sprawach tworzenia programów badawczych o podstawowym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju kraju,
7)
inicjuje, opiniuje i współdziała w opracowywaniu założeń ważniejszych przedsięwzięć inwestycyjnych, z uwzględnieniem wymagań postępu naukowo-technicznego,
8)
podejmuje działania w zakresie promocji eksportu myśli naukowo-technicznej, wyników prac naukowo-badawczych i rozwojowych, oraz licencji,
9)
inicjuje prace postlicencyjne, z uwzględnieniem oceny wykorzystania i upowszechniania nabytych licencji,
10)
koordynuje i kontroluje realizację zamówień rządowych, obejmujących zadania z zakresu postępu naukowo-technicznego, w tym:
a)
ustala szczegółowe techniczno-ekonomiczne kryteria oraz zasady wyboru zadań w zakresie rozwoju naukowo-technicznego, które mają być przedmiotem zamówień rządowych,
b)
ustala tryb składania wniosków w sprawie objęcia zadań z zakresu rozwoju naukowo-technicznego zamówieniami rządowymi,
c)
opracowuje projekty wykazu zadań w zakresie rozwoju naukowo-technicznego, które mają być przedmiotem zamówień rządowych,
d)
ustala organy upoważnione do dokonywania zamówień rządowych, obejmujących zadania w zakresie rozwoju naukowo-technicznego,
e)
dysponuje częścią centralnie rozdzielanych środków dewizowych, przeznaczonych na realizację zamówień rządowych z zakresu postępu naukowo-technicznego,
f)
określa warunki, którym powinien odpowiadać generalny wykonawca zamówień rządowych,
g)
występuje z wnioskami do organów upoważnionych do dokonywania zamówień rządowych o cofnięcie zamówienia w razie stwierdzenia niewykonywania lub nienależytego jego wykonywania,
11)
koordynuje rozwój i zastosowanie informatyki,
12)
organizuje system informacji w zakresie postępu naukowo-technicznego, a także wymiany międzynarodowej w tym zakresie,
13)
współdziała przy ustalaniu systemów i środków zachęt do unowocześniania produkcji,
14)
prowadzi współpracę z zagranicą w zakresie postępu naukowo-technicznego i wdrożeń,
15)
podejmuje, w trybie określonym w odrębnych przepisach, czynności związane z zawieraniem umów międzynarodowych dotyczących współpracy w dziedzinie postępu naukowo-technicznego i wdrożeń oraz uczestniczy w zawieraniu innych umów międzynarodowych związanych ze współpracą naukowo-techniczną, a także nadzoruje realizację lub zapewnienie wykonania zadań wynikających z tych umów, w zakresie objętym swą działalnością,
16)
organizuje i prowadzi prace związane z uczestnictwem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w Komitecie Współpracy Naukowo-Technicznej Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej i w innych międzypaństwowych organach i międzynarodowych organizacjach w zakresie postępu naukowo-technicznego,
17)
kieruje za granicę ekspertów w celu udzielania pomocy naukowo-technicznej,
18)
wyznacza kandydatów na pracowników służb współpracy naukowo-technicznej w polskich przedstawicielstwach dyplomatycznych i w organizacjach międzynarodowych,
19)
koordynuje w zakresie objętym właściwością Urzędu, w porozumieniu z zainteresowanymi naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, działalność i współpracę organizacji badawczo-rozwojowych oraz ich rozmieszczenie,
20)
inicjuje i organizuje działania mające na celu upowszechnianie osiągnięć w zakresie postępu naukowo-technicznego w kraju i za granicą, udzielanie pomocy twórcom nauki i techniki, popieranie rozwoju wynalazczości i racjonalizacji, promowanie wykorzystywania wynalazków i wdrożonych rozwiązań oraz podejmowanie działań kształtujących kulturę techniczną społeczeństwa,
21)
występuje z wnioskami o przyznanie nagród za szczególne osiągnięcia w dziedzinie nauki i postępu naukowo-technicznego,
22)
nadzoruje rozwój wzornictwa przemysłowego,
23)
współdziała w ustalaniu zasad organizowania i prowadzenia specjalizacji zawodowej kadry inżynieryjno-technicznej,
24)
przygotowuje projekty aktów prawnych w zakresie działania Urzędu oraz wykonuje inne zadania określone w odrębnych przepisach.
W zakresie sprawowania funkcji aparatu wykonawczego Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów, zwanego dalej "Komitetem", oraz jego organów - Urząd w szczególności:
1)
opracowuje projekty założeń polityki naukowo-technicznej,
2)
przedstawia projekty planów perspektywicznych, narodowych planów społeczno-gospodarczych i centralnych planów rocznych, w części dotyczącej postępu naukowo-technicznego i wdrożeń,
3)
przygotowuje projekty zasad zawierania umów o finansowanie i realizację programów i tematów prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych pomiędzy naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej a organizacjami badawczo-rozwojowymi, szkołami wyższymi, przedsiębiorstwami państwowymi i innymi jednostkami gospodarczymi oraz wzajemnie między nimi i inicjuje zawieranie tych umów,
4)
przygotowuje projekty podziału wyodrębnionych centralnie środków finansowych przeznaczonych na działalność naukowo-badawczą i wdrożeniową oraz prowadzi sprawy związane z centralnym finansowaniem prac rozwojowych i wdrożeniowych wykonywanych na rzecz gospodarki narodowej,
5)
inicjuje lub przygotowuje analizy i prognozy rozwoju techniki w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na tle osiągnięć światowych, ze szczególnym uwzględnieniem istotnej dla postępu naukowo-technicznego problematyki prac badawczo-rozwojowych oraz przewidzianych skutków społecznych, ekonomicznych i technicznych wdrożenia wyników tych prac,
6)
przygotowuje projekty centralnych programów badawczo-rozwojowych o podstawowym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju kraju oraz przedstawia analizy stanu ich realizacji, ze szczególnym uwzględnieniem wdrażania i upowszechniania ich wyników,
7)
opracowuje projekty rozwiązań systemowych: ekonomiczno-finansowych, w tym motywacyjnych oraz planistycznych, organizacyjnych i innych, zmierzających do podnoszenia efektywności prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych,
8)
opracowuje projekty rozwoju bazy materialnej zaplecza badawczo-rozwojowego, w szczególności rozwoju produkcji aparatury naukowo-badawczej oraz materiałów specjalnych niezbędnych do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych,
9)
opracowuje projekty zasad współpracy naukowo-technicznej z zagranicą,
10)
opracowuje projekty założeń polityki licencyjnej państwa, inicjuje i opracowuje wnioski w zakresie zakupu licencji oraz przedstawia Radzie Ministrów projekty programów nabywania licencji,
11)
opracowuje projekty założeń polityki państwa w zakresie eksportu osiągnięć naukowych i technicznych,
12)
opracowuje na potrzeby Komitetu analizy, ekspertyzy, oceny i inne dokumenty, w tym dotyczące działalności Urzędu.
Minister-Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń, kierując wykonywaniem zadań Urzędu, współdziała z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, organizacjami spółdzielczymi, społecznymi i zawodowymi w sprawach związanych z postępem naukowo-technicznym, w zakresie objętym ich zakresem działania.
Minister-Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń finansuje oraz kontroluje realizację zadań badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych, dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa, współpracując w zakresie obronności z Komitetem Przemysłu Obronnego Rady Ministrów oraz z Ministrem Obrony Narodowej, a w zakresie bezpieczeństwa państwa - z Ministrem Spraw Wewnętrznych.
Minister-Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń może w porozumieniu z zainteresowanymi naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej powoływać międzyresortowe komisje i zespoły do opracowania opinii, ekspertyz i analiz w sprawach objętych zakresem działania Urzędu.
Minister-Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń nadzoruje i koordynuje działalność podporządkowanych Urzędowi oraz tworzonych przez Urząd jednostek organizacyjnych.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.