Szczegółowy zakres działania okręgowych inspektoratów kolejnictwa jako organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.166.1260

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1998 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 28 grudnia 1998 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania okręgowych inspektorów kolejnictwa jako organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego.

Na podstawie art. 89 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowy zakres działania okręgowych inspektorów kolejnictwa jako organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego w sprawach obiektów i robót budowlanych usytuowanych na obszarze kolejowym, określonym w przepisach o transporcie kolejowym, w zakresie budowy i eksploatacji dróg szynowych, wraz z przeznaczonymi do prowadzenia ruchu kolejowego budynkami, budowlami i urządzeniami.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668),
2)
budynku przeznaczonym do prowadzenia ruchu kolejowego - należy przez to rozumieć w szczególności podstacje trakcyjne i kabiny sekcyjne, nastawnie, budynki telekomunikacji kolejowej, strażnice przejazdowe,
3)
budowli przeznaczonej do prowadzenia ruchu kolejowego - należy przez to rozumieć w szczególności drogi szynowe, podtorze, mosty, wiadukty, tunele, przepusty, konstrukcje oporowe, rampy, perony, place ładunkowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych,
4)
urządzeniu przeznaczonym do prowadzenia ruchu kolejowego - należy przez to rozumieć w szczególności urządzenia służące do sterowania ruchem kolejowym, sieci trakcyjnej, podstacji trakcyjnych, kabin sekcyjnych.
Organami administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego są:
1)
okręgowy inspektor kolejnictwa, zwany dalej "inspektorem", jako organ pierwszej instancji,
2)
Główny Inspektor Kolejnictwa, jako organ wyższego stopnia w stosunku do inspektora.
1.
Do obowiązków inspektorów należy:
1)
nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, a w szczególności:
a)
zgodności zagospodarowania terenu z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska,
b)
warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w projektach budowlanych przy wykonywaniu robót budowlanych oraz utrzymywaniu obiektów budowlanych,
c)
zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami oraz zasadami wiedzy technicznej,
d)
właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie,
e)
wprowadzania do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie,
2)
wydawanie decyzji i postanowień administracyjnych w sprawach określonych ustawą, a w szczególności wydawanie odrębnych decyzji o zatwierdzeniu lub odmowie zatwierdzenia projektu budowlanego, decyzji o pozwoleniu, odmowie lub zmianie pozwolenia na budowę, wydawanie postanowień o wstrzymaniu prowadzenia robót budowlanych usytuowanych na obszarze kolejowym oraz prowadzenie rejestru tych decyzji i postanowień,
3)
prowadzenie ujednoliconej ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do użytkowania nadzorowanych obiektów budowlanych,
4)
wydawanie pozwoleń na użytkowanie obiektu budowlanego.
2.
Inspektor, jako organ administracji architektoniczno-budowlanej, wydaje pozwolenia, o których mowa w ust. 1 pkt 4, po protokolarnym stwierdzeniu na miejscu budowy:
1)
zgodności wykonania obiektu z warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu oraz warunkami pozwolenia na budowę,
2)
uporządkowania terenu budowy.
3.
W przypadkach szczególnie uzasadnionych inspektor może wystąpić przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub o zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego do Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z wnioskiem o uzyskanie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, o których mowa w art. 7 ustawy.
4.
Inspektor przesyła niezwłocznie organom, które wydały decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wydane decyzje o pozwoleniu na budowę i na użytkowanie obiektu.
1.
Inspektor przy wykonywaniu obowiązków określonych przepisami prawa budowlanego może dokonywać czynności kontrolnych. Protokolarne ustalenia dokonane w toku tych czynności stanowią podstawę do wydania decyzji oraz podejmowania innych środków przewidzianych w przepisach ustawy.
2.
Do sposobu prowadzenia kontroli, sporządzania ustaleń kontroli, prawa zgłaszania zastrzeżeń do ustaleń kontroli i terminów stosuje się, odpowiednio w zakresie nie uregulowanym przepisami ustawy, tryb wykonywania kontroli przez Głównego Inspektora Kolejnictwa.
Inspektor wykonujący nadzór budowlany lub osoby działające z jego upoważnienia mają prawo wstępu na tereny obiektów i robót budowlanych usytuowanych na obszarze kolejowym.
1.
Postępowanie wyjaśniające w sprawie katastrofy budowlanej obiektu budowlanego lub jego części, a także konstrukcyjnych elementów rusztowań, elementów urządzeń formujących, ścianek szczelnych i obudowy wykopów, usytuowanego na obszarze kolejowym prowadzi inspektor jako właściwy organ nadzoru budowlanego.
2.
Inspektor o katastrofie budowlanej niezwłocznie zawiadamia Głównego Inspektora Kolejnictwa oraz Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 27 maja 1998 r. w sprawie wewnętrznej organizacji i szczegółowego zakresu działania terenowych organów specjalistycznego nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu kolejowego oraz obszaru ich działania (Dz. U. Nr 73, poz. 470).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.