§ 2. - Szczegółowy zakres działania Ministra Oświaty i Wychowania.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.24.171

Akt utracił moc
Wersja od: 20 czerwca 1972 r.
§  2.
W szczególności do zakresu działania Ministra Oświaty i Wychowania należy:
1)
w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży:
a)
ustalanie zasad i form wychowania w przedszkolach i innych placówkach wychowania przedszkolnego, zasad kształcenia i wychowania w szkołach podstawowych, średnich ogólnokształcących i zawodowych wszystkich stopni,
b)
ustalanie planów i programów nauczania i wychowania w szkołach, placówkach oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
c)
ustalanie nomenklatury zawodów i specjalności kształcenia uczniów,
d)
zatwierdzanie podręczników, książek pomocniczych, skryptów dla uczniów i nauczycieli, czasopism oraz programów oświatowych radia, telewizji i filmu,
e)
programowanie i zatwierdzanie wzorów pomocy naukowych i specjalistycznego sprzętu wyposażenia szkolnego oraz norm zaopatrzenia szkół w pomoce naukowe,
f)
kontrola realizacji obowiązku szkolnego,
g)
organizowanie badań naukowych w zakresie nowoczesnych treści, metod, form i środków nauczania we wszystkich stopniach szkół oraz wymiany doświadczeń w tym zakresie z zagranicą,
h)
ustalanie zasad i form powszechnego poradnictwa wychowawczego i zawodowego dla dzieci i młodzieży szkolnej,
i)
ustalanie zasad przyjęć dzieci i młodzieży do wszystkich typów szkół i innych placówek oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
j)
określanie, na podstawie ustalonego przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów zapotrzebowania na kadry kwalifikowane, limitów przyjęć uczniów według typów szkół i kierunków kształcenia,
k)
ustalanie zasad tworzenia sieci szkół i placówek oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
l)
ustalanie zasad organizacji wszelkich typów szkół i innych placówek oświatowych, bibliotek szkolnych i pedagogicznych,
ł)
udzielanie zezwoleń na prowadzenie niepaństwowych szkół i innych placówek oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych oraz sprawowanie nad nimi nadzoru,
m)
ustalanie zasad, treści i form organizacji zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
n)
ustalanie systemu opieki nad młodzieżą szczególnie uzdolnioną;
2)
w zakresie opieki wychowawczej i pomocy socjalnej dla dzieci i uczącej się młodzieży:
a)
ustalanie zasad i form wychowania dzieci w rodzinach zastępczych, opiekuńczych i rodzinnych domach dziecka oraz zasad udzielania pomocy materialnej dla tych dzieci,
b)
wytyczanie kierunków wychowawczego współdziałania szkoły z rodziną, środowiskiem, organizacjami młodzieżowymi i społecznymi oraz środkami masowego przekazu,
c)
ustalanie zasad rozwijania samorządności dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
d)
ustalanie zasad i form upowszechniania kultury fizycznej, turystyki i wypoczynku młodzieży,
e)
ustalanie zasad systemu stypendialnego i innych form pomocy materialnej dla młodzieży szkolnej,
f)
ustalanie zasad bezpieczeństwa i higieny nauki i wychowania w szkołach i placówkach oświatowych, wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych,
g)
wytyczanie programu i współdziałanie szkoły z rodziną i innymi środowiskami wychowawczymi w organizowaniu różnych form spędzania czasu wolnego;
3)
w zakresie kształcenia i wychowania dzieci upośledzonych fizycznie lub psychicznie oraz resocjalizacji młodzieży nieprzystosowanej społecznie:
a)
ustalanie zasad i form przystosowania dzieci i młodzieży z wadami fizycznymi i psychicznymi do nauki, życia społecznego i pracy zawodowej,
b)
wytyczanie kierunków i form przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości wśród nieletnich oraz ścisłe współdziałanie w tym zakresie ze środowiskami oddziaływania wychowawczego, zwłaszcza organizacjami młodzieżowymi i społecznymi oraz środkami masowego przekazu,
c)
inicjowanie badań w zakresie pedagogiki kompensacyjnej, resocjalizacyjnej i leczniczej oraz wdrażanie ich wyników do pracy dydaktycznej i wychowawczej;
4)
w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego pracowników na poziomie szkoły średniej:
a)
sprawowanie ogólnego nadzoru pedagogicznego nad praktyczną nauką zawodu młodocianych pracujących oraz nad kursowym szkoleniem i doskonaleniem zawodowym pracujących,
b)
opracowywanie zakresu świadczeń i ulg dla pracowników kształcących się do poziomu wykształcenia średniego włącznie,
c)
udzielanie zezwoleń organizacjom społecznym i spółdzielczym na prowadzenie doskonalenia i dokształcania pracujących do poziomu wykształcenia średniego włącznie;
5)
w zakresie ustawicznego kształcenia dorosłych:
a)
wytyczanie kierunków działalności dydaktyczno-wychowawczej różnych form oświaty dorosłych,
b)
ustalanie zasad i form upowszechniania kultury pedagogicznej;
6)
w zakresie planowania rozwoju oświaty i wychowania oraz rozwoju bazy materialnej:
a)
prognozowanie i planowanie rozwoju szkół ogólnokształcących, zawodowych, placówek opieki nad dzieckiem, placówek nieszkolnych form oświaty dorosłych oraz upowszechniania nauczania na poziomie średnim zgodnie z wytycznymi Rady Ministrów oraz ustalonym przez Komisję Planowania Gospodarczego przy Radzie Ministrów zapotrzebowaniem na kadry kwalifikowane,
b)
prognozowanie i koordynowanie budownictwa szkolnego, internatów i burs,
c)
nadzór nad polityką wydawniczą i produkcją podręczników, książek szkolnych, pomocy naukowych i specjalistycznego sprzętu do użytku szkół i instytucji poradnictwa wychowawczego i zawodowego dla młodzieży;
7)
w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia, zatrudnienia i spraw socjalnych nauczycieli:
a)
ustalanie treści i form doskonalenia zawodowego nauczycieli,
b)
organizowanie kształcenia nauczycieli praktycznej nauki zawodu oraz kształcenia wychowawczyń placówek wychowania przedszkolnego,
c)
ustalanie planów rozmieszczenia kadr nauczycielskich,
d)
ustalanie kwalifikacji pedagogicznych i zawodowych nauczycieli,
e)
przedstawianie Radzie Ministrów projektów systemów płac nauczycieli i pracowników administracji szkolnej,
f)
organizowanie badań naukowych nad zawodem nauczyciela,
g)
planowanie rozwoju urządzeń socjalno-kulturalnych i wypoczynkowych dla nauczycieli,
h)
udzielanie pomocy materialnej w zakresie opieki profilaktyczno-leczniczej,
i)
ustalanie form opieki socjalnej dla nauczycieli.