Szczegółowy zakres działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1986.1.5

Akt utracił moc
Wersja od: 31 stycznia 1986 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 grudnia 1985 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o urzędzie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 36, poz. 169) zarządza się, co następuje:
1.
Do zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego należy w szczególności:
1)
w zakresie rozwoju nauki:
a)
opracowywanie projektów założeń polityki naukowej państwa,
b)
przygotowywanie - we współdziałaniu z Polską Akademią Nauk - prognoz rozwoju nauki,
c)
opracowywanie projektów programów i planów rozwoju nauki,
d)
ustalanie - w porozumieniu z Polską Akademią Nauk - kierunków i zakresu badań podstawowych i stosowanych,
e)
projektowanie centralnych programów badawczych i centralnych programów badawczo-rozwojowych, związanych z rozwojem nauki,
f)
koordynowanie spraw dotyczących finansowania, realizacji i kontroli powierzonych przez Prezydium Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów centralnych programów badawczych i badawczo-rozwojowych,
g)
koordynowanie - we współpracy z Polską Akademią Nauk - spraw dotyczących finansowania, realizacji i kontroli badań podstawowych i stosowanych nie objętych centralnymi programami badawczymi,
h)
opracowywanie projektów głównych kierunków oraz resortowych programów i planów badań naukowych szkolnictwa wyższego; koordynowanie całokształtu problematyki badań naukowych, wynalazczości i eksportu osiągnięć naukowych i technicznych szkolnictwa wyższego; opracowywanie zasad projektowania uczelnianych programów i planów badań naukowych oraz finansowanie, kontrolowanie i nadzorowanie realizacji tych programów i planów,
i)
współdziałanie w zakresie rozwoju produkcji aparatury naukowo-badawczej i materiałów specjalnych, a także importu tej aparatury i materiałów oraz ich właściwej dystrybucji i wykorzystania w jednostkach naukowych,
j)
uczestniczenie w doradztwie naukowym,
k)
przyznawanie nagród za osiągnięcia w dziedzinie rozwoju nauki oraz kształcenia i wychowywania studentów i kadr naukowych,
2)
w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz wychowywania studentów:
a)
ustalanie kierunków i specjalności studiów zgodnie z potrzebami społeczno-gospodarczego rozwoju kraju oraz projektowanie limitów przyjęć na pierwszy rok studiów,
b)
ustalanie zasad organizacji studiów,
c)
opracowywanie projektów zasad odbywania praktyk studenckich,
d)
inicjowanie doskonalenia metod kształcenia i wychowywania studentów,
e)
określanie zasad pomocy materialnej i socjalnej dla studentów,
f)
określanie zasad tworzenia i funkcjonowania organów samorządu studenckiego,
g)
określanie zasad tworzenia i rejestrowania studenckich kół naukowych, artystycznych i sportowych,
h)
określanie zasad odpowiedzialności dyscyplinarnej studentów,
i)
w odniesieniu do podległych szkół wyższych:
ustalanie zasad przyjęć na pierwszy rok studiów,
ustalanie limitów przyjęć na studia,
ustalanie zasad opracowywania planów studiów i ramowych programów nauczania,
zatwierdzanie planów studiów oraz programów nauczania i wychowania,
ustalanie ramowego regulaminu studiów,
3)
w zakresie kształcenia i rozwoju kadr naukowych:
a)
projektowanie głównych kierunków kształcenia i rozwoju kadry naukowej,
b)
ustalanie zasad kształcenia, wychowywania i doskonalenia kadr naukowych; określanie zasad i trybu przyznawania stypendiów naukowych związanych z kształceniem i rozwojem naukowym,
c)
opracowywanie projektów zasad i trybu nadawania stopni naukowych i tytułów naukowych oraz przyznawania uprawnień do nadawania stopni naukowych,
d)
przyznawanie uprawnień do nadawania stopni naukowych w zakresie określonym w przepisach o stopniach naukowych i tytułach naukowych,
e)
prowadzenie centralnej ewidencji nadanych stopni naukowych i tytułów naukowych,
f)
ustalanie - w porozumieniu z Sekretarzem Naukowym Polskiej Akademii Nauk - zasad odbywania i organizacji studiów doktoranckich,
g)
programowanie i planowanie właściwego rozmieszczenia kadr naukowych,
h)
ustalanie kierunków i zasad polityki kadrowej i socjalnej w szkolnictwie wyższym,
i)
opracowywanie projektów zasad zatrudniania i wynagradzania oraz awansowania i wyróżniania pracowników szkolnictwa wyższego,
j)
ustalanie zasad i trybu dokonywania ocen nauczycieli akademickich,
k)
określanie zasad doskonalenia pedagogicznego nauczycieli akademickich podległych szkół wyższych,
l)
opracowywanie projektów zasad odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli akademickich,
4)
w zakresie doskonalenia zawodowego pracowników z wyższym wykształceniem:
a)
określanie zasad oraz programowanie i organizowanie dokształcania i doskonalenia w szkołach wyższych pracowników z wyższym wykształceniem, zgodnie z potrzebami społeczno-gospodarczego rozwoju kraju,
b)
opracowywanie projektów zasad i trybu uzyskiwania specjalizacji zawodowej w zakresie nie objętym właściwością innych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej; sprawowanie nadzoru nad prawidłowością stosowania tych zasad,
5)
w zakresie polityki wydawniczej w odniesieniu do wydawnictw naukowych i naukowo-dydaktycznych:
a)
ustalanie wytycznych odnośnie do jednolitej polityki wydawniczej,
b)
ustalanie zasad i programów rozwoju publikacji naukowych i naukowo-dydaktycznych,
6)
w zakresie informacji naukowej - we współdziałaniu z Urzędem Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń - organizowanie i doskonalenie jej systemu, a w szczególności koordynowanie działalności w tym zakresie ogólnokrajowej sieci bibliotek naukowych oraz koordynowanie spraw ustalania rzeczowych i finansowych planów importu i eksportu oraz rozdziału literatury naukowej (w tym czasopism naukowych).
2.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego:
1)
ustala - w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - perspektywiczne i okresowe plany rozwoju szkolnictwa wyższego,
2)
występuje z wnioskami dotyczącymi tworzenia, znoszenia, łączenia i przekształcania szkół wyższych,
3)
opracowuje zasady organizacji i funkcjonowania szkół wyższych; ustala wzorcowy statut szkoły wyższej,
4)
w odniesieniu do podległych szkół wyższych:
a)
programuje rozwój bazy materialnej szkół,
b)
ustala zasady i system zaopatrzenia materiałowo-technicznego szkół,
c)
dokonuje rozdziału środków finansowych i materialnych pomiędzy szkoły.
3.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego prowadzi współpracę z zagranicą, z uwzględnieniem kompetencji w tym przedmiocie innych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej oraz Polskiej Akademii Nauk, a w szczególności:
1)
określa wytyczne do współpracy z zagranicą,
2)
programuje i nadzoruje współpracę z zagranicą,
3)
podejmuje - w trybie określonym w odrębnych przepisach - czynności związane z zawieraniem umów międzynarodowych dotyczących współpracy w dziedzinie rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego oraz uczestniczy w zawieraniu innych umów międzynarodowych związanych ze współpracą naukową; nadzoruje realizację lub zapewnia wykonanie zadań wynikających z tych umów w zakresie swojego działania,
4)
ustala zasady polityki i organizacji kształcenia studentów, dokształcania i doskonalenia polskich kadr naukowych i specjalistów za granicą oraz cudzoziemców w Polsce; koordynuje całokształt przedsięwzięć w tym zakresie,
5)
podejmuje działania na rzecz pozyskiwania stypendiów zagranicznych oraz ustanawia stypendia dla cudzoziemców podejmujących studia w Polsce,
6)
prowadzi współpracę z organizacjami międzynarodowymi systemu ONZ oraz koordynuje sprawy związane z członkostwem osób prawnych i fizycznych w organizacjach międzynarodowych i zagranicznych towarzystwach naukowych,
7)
organizuje wymianę informacji naukowej,
8)
koordynuje i prowadzi sprawy związane ze wzajemnym uznawaniem we współpracy międzynarodowej dyplomów ukończenia studiów wyższych oraz stopni i tytułów naukowych; określa zasady nostryfikacji dyplomów, stopni i tytułów naukowych uzyskanych za granicą,
9)
wyznacza kandydatów na pracowników służb współpracy naukowej w polskich przedstawicielstwach dyplomatycznych i urzędach konsularnych oraz w organizacjach międzynarodowych.
4.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego w zakresie swojego działania:
1)
uczestniczy w opracowywaniu projektów i realizacji planów perspektywicznych, narodowych planów społeczno-gospodarczych i centralnych planów rocznych,
2)
uczestniczy w opracowywaniu projektu budżetu państwa i realizacji tego budżetu.
5.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wykonuje zadania w zakresie obronności państwa, określone w odrębnych przepisach.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego sprawuje zwierzchni nadzór nad narodowym zasobem archiwalnym oraz nadzoruje działalność Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych na zasadach określonych w przepisach o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Do zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego należą również inne sprawy określone w odrębnych przepisach.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego w zakresie swojego działania:
1)
koordynuje działalność innych organów administracji państwowej,
2)
sprawuje nadzór nad podległymi szkołami wyższymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi i innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi oraz wykonuje funkcje organu założycielskiego w stosunku do przedsiębiorstw państwowych na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
3)
kontroluje działalność państwowych, spółdzielczych, społecznych i innych niepaństwowych jednostek organizacyjnych, w szczególności w zakresie realizacji zadań finansowanych przez państwo w dziedzinie nauki i szkolnictwa wyższego,
4)
opracowuje projekty aktów normatywnych i wydaje akty prawne.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, wykonując zadania określone w § 1-4, współdziała - w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach - z Komitetem do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów, naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej oraz - w zakresie objętym ustawą o Polskiej Akademii Nauk - z Sekretarzem Naukowym Polskiej Akademii Nauk, a także z Radą Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Centralną Komisją Kwalifikacyjną do Spraw Kadr Naukowych, związkami zawodowymi, stowarzyszeniami naukowymi i innymi organizacjami społecznymi.
Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego w zakresie swojego działania może w porozumieniu z zainteresowanymi naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej powoływać międzyresortowe komisje do opracowania lub opiniowania oraz realizacji określonych zadań, określając ich nazwę, skład osobowy, zakres i tryb działania.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.