§ 3. - Szczegółowy zakres działania Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1976.38.222
Akt utracił moc Wersja od: 11 grudnia 1976 r.
§ 3.
1.
Do zakresu działania Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług należy w szczególności:1)
organizowanie zaopatrzenia rynku w towary i usługi, oddziaływanie na wielkość i strukturę podaży towarów i usług oraz dostosowanie ich do potrzeb nabywców,2)
określanie w ramach narodowego planu społeczno-gospodarczego kierunków rozwoju handlu wewnętrznego, usług i drobnej wytwórczości oraz zadań gospodarczych, polityki inwestowania, zatrudnienia i płac w zakresie handlu i usług dla centralnych organizacji prowadzących działalność handlową i usługową,3)
opracowywanie systemów planowania i zarządzania w handlu wewnętrznym i usługach, stosowanie ekonomicznych instrumentów oddziaływania na jednostki handlowe, usługowe i drobnej wytwórczości oraz grupujące je organizacje,4)
opracowywanie programów rozwoju i kształtowania struktury konsumpcji indywidualnej,5)
ocena potrzeb rynku na towary i usługi,6)
podejmowanie działań w celu niedopuszczenia na rynek wewnętrzny towarów nieodpowiedniej jakości,7)
inicjowanie badań naukowych w zakresie problematyki handlu wewnętrznego i usług,8)
programowanie kształcenia, doskonalenia i rozwoju kadr stosownie do potrzeb handlu wewnętrznego i usług,9)
sprawy produkcji w jednostkach podporządkowanych oraz importu urządzeń i sprzętu na potrzeby handlu wewnętrznego, usług i drobnej wytwórczości.2.
Minister Handlu Wewnętrznego i Usług w celu wykonania swoich zadań:1)
ustala zasady obrotu towarami rynkowymi, organizacji i funkcjonowania handlu wewnętrznego, usług i drobnej wytwórczości oraz inicjuje kierunki postępu organizacyjno-technicznego,2)
opracowuje i przedstawia Komisji Planowania przy Radzie Ministrów zbiorcze projekty wieloletnich i rocznych planów obejmujące działalność resortów, centralnych organizacji handlu i centralnych związków spółdzielni w zakresie handlu wewnętrznego i usług, a także kompleksowe projekty wieloletnich i rocznych planów jednostek bezpośrednio podporządkowanych,3)
określa kierunki inwestowania oraz rozwoju sieci handlowo-usługowej w kraju,4)
określa w ramach zasad ustalonych przez Radę Ministrów politykę zatrudnienia i płac w dziedzinie handlu wewnętrznego i usług,5)
kontroluje wyniki ekonomiczne osiągane w działalności handlowej i usługowej,6)
przedstawia propozycje, wnioski i opinie w sprawie zasad systemów ekonomiczno-finansowych, zasad opodatkowania i polityki kredytowej,7)
ustala zasady i opracowuje okresowe plany zaopatrzenia rynku w towary i usługi oraz sprzedaży detalicznej prowadzonej przez wszystkie uspołecznione organizacje,8)
przedstawia Komisji Planowania przy Radzie Ministrów stanowisko wobec projektów planów dostaw towarów przez resorty i organizacje dostarczające towary na rynek,9)
dysponuje określoną w narodowym planie społeczno-gospodarczym masą towarową na zaopatrzenie rynku wewnętrznego i drobnej wytwórczości oraz podejmuje działania w kierunku dostosowania wielkości i struktury podaży towarów do potrzeb rynku i w tym celu:a)
decyduje o wielkości dostaw towarów rynkowych realizowanych przez wszystkie resorty dla poszczególnych regionów kraju,b)
przyznaje nagrody dla zakładów przemysłowych z funduszu aktywizacji produkcji towarów rynkowych,c)
wyraża zgodę na ograniczenie lub zaniechanie przez resorty dotychczasowej produkcji towarów rynkowych,d)
wydaje i cofa uprawnienia do prowadzenia działalności hurtowej,e)
określa zasady wyprzedaży towarów posezonowych oraz obniżek cen towarów o podaży przekraczającej popyt,10)
planuje limity dewizowe na import towarów przeznaczonych na zaopatrzenie rynku i drobnej wytwórczości, dysponuje nimi oraz ustala strukturę asortymentową towarów importowanych,11)
określa strukturę wymiany towarów rynkowych z zagranicą oraz zasady eksportu wewnętrznego towarów rynkowych,12)
przyznaje prawo do oznaczania wyrobów rynkowych znakami jakości,13)
wydaje zakazy zakupu towarów nieodpowiedniej jakości oraz występuje do właściwych ministrów o wydanie zakazu produkcji tych wyrobów,14)
ustala w porozumieniu z właściwymi ministrami wykaz towarów rynkowych, które powinny być objęte gwarancją producenta, oraz szczegółowe zasady tej gwarancji,15)
zgłasza wnioski i wydaje opinie co do zasad ustalania i wysokości cen towarów rynkowych, stawek i opłat taryfowych, usług i marż handlowych oraz w ramach ustalonych łącznie marż handlowych ustala podział tych marż na hurtową i detaliczną,16)
inicjuje i organizuje wspólnie z resortami przemysłowymi reklamę towarów rynkowych i usług,17)
organizuje i prowadzi badania rynku, spożycia towarów i świadczenia usług opłacanych z dochodów osobistych ludności oraz badania naukowe w zakresie problematyki handlu wewnętrznego i usług,18)
inicjuje i organizuje współpracę naukowo-techniczną i gospodarczą z zagranicą w zakresie działania resortu, reprezentuje handel wewnętrzny, usługi i drobną wytwórczość wobec organizacji międzynarodowych (z wyłączeniem organizacji spółdzielczych i organizacji ruchu księgarskiego) oraz koordynuje działalność w tym zakresie w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych i innymi zainteresowanymi ministrami,19)
prowadzi politykę w dziedzinie informacji, publikacji i wydawnictw dotyczących handlu wewnętrznego i usług,20)
ustala zasady dokumentacji i ewidencji oraz organizuje systemy informatyki handlu wewnętrznego i usług,21)
wprowadza w szczególnie uzasadnionych wypadkach doraźne, uproszczone informacje o sytuacji rynkowej, powiadamiając o tym Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,22)
określa zadania handlu wewnętrznego i usług związane z obronnością kraju.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »