Szczegółowy zakres działania Ministra Górnictwa i Energetyki.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1982.13.100

Akt utracił moc
Wersja od: 17 maja 1982 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 kwietnia 1982 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Górnictwa i Energetyki.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 1981 r. o utworzeniu urzędu Ministra Górnictwa i Energetyki (Dz. U. Nr 17, poz. 77) zarządza się, co następuje:
Do zakresu działania Ministra Górnictwa i Energetyki należą sprawy:
1)
eksploatacji złóż węgla kamiennego, węgla brunatnego i kopalin towarzyszących oraz wzbogacania i przetwórstwa węgla,
2)
eksploatacji złóż ropy naftowej, gazu ziemnego i kopalin towarzyszących,
3)
eksploatacji złóż piasku podsadzkowego i produkcji innych materiałów podsadzkowych na potrzeby górnictwa węglowego,
4)
poszukiwania i rozpoznawania złóż ropy naftowej i gazu ziemnego,
5)
geologii związanej z ruchem zakładów górniczych górnictwa węglowego, naftowego, gazu ziemnego i piasku podsadzkowego,
6)
ratownictwa górniczego,
7)
wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, rozdzielania, dostarczania i sprzedaży energii elektrycznej,
8)
wytwarzania energii cieplnej w podporządkowanych elektrowniach, elektrociepłowniach i ciepłowniach,
9)
wytwarzania paliw gazowych w podporządkowanych gazowniach,
10)
przetwarzania, oczyszczania, przesyłania, rozdzielania, dostarczania i sprzedaży paliw gazowych, z wyłączeniem gazyfikacji bezprzewodowej,
11)
kierowania pracą krajowego systemu elektroenergetycznego i gazowniczego oraz współdziałania z systemami elektroenergetycznymi i gazowniczymi innych państw, zgodnie z umowami międzynarodowymi obowiązującymi w tym zakresie,
12)
dysponowania mocą urządzeń energetycznych przyłączonych do wspólnej sieci elektrycznej, cieplnej i gazowej,
13)
koordynacji pozyskiwania i wykorzystywania nowych, niekonwencjonalnych źródeł energii,
14)
produkcji maszyn, urządzeń i sprzętu górniczego, wiertniczego oraz ratunkowego na potrzeby górnictwa i geologii,
15)
produkcji maszyn i urządzeń energetycznych oraz uzupełniającego sprzętu energetycznego na potrzeby energetyki,
16)
produkcji materiałów tartych i kopalniaków na potrzeby górnictwa węglowego i naftowego,
17)
produkcji niektórych taśm transportowych i niektórych innych artykułów gumowych na potrzeby górnictwa i energetyki,
18)
produkcji betonowych i żelbetowych, prefabrykatów, konstrukcji stalowych, ceramiki budowlanej, kruszywa i niektórych innych materiałów budowlanych na potrzeby górnictwa węglowego, naftowego oraz energetyki,
19)
budownictwa w zakresie górnictwa węglowego, naftowego, gazu ziemnego i piasku podsadzkowego,
20)
budownictwa elektrowni, elektrociepłowni i sieci elektroenergetycznych,
21)
budownictwa gazowni i sieci gazowych,
22)
remontów urządzeń energetycznych, elektrowni i gazowni, sieci elektroenergetycznych i gazowych oraz urządzeń i sprzętu wiertniczego,
23)
produkcji eksportowej oraz kompletowania na eksport obiektów, maszyn i urządzeń, sprzętu, robót i usług w zakresie górnictwa i energetyki,
24)
utrzymania i eksploatacji kolei piaskowych, bezpieczeństwa ruchu na tych kolejach oraz wykonywania nadzoru technicznego nad kolejami piaskowymi,
25)
ochrony środowiska przed ujemnymi skutkami działalności gospodarczej jednostek organizacyjnych resortu górnictwa i energetyki,
26)
dozoru technicznego i gospodarki paliwowo-energetycznej w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach.
W celu realizacji zadań określonych w § 1 Minister Górnictwa i Energetyki:
1)
nadaje kierunek działaniom zmierzającym do zaspokojenia potrzeb społecznych i realizacji podstawowych zadań, dokonuje ocen oraz podejmuje inicjatywy zmierzające do podwyższania ekonomicznej i społecznej efektywności działań,
2)
stwarza warunki do realizacji zadań wynikających z narodowych planów społeczno-gospodarczych, koordynuje wykonanie tych zadań oraz współdziała z przedsiębiorstwami i udziela im pomocy w celu wykonania ich zadań społeczno-gospodarczych,
3)
opracowuje założenia, prognozy i programy rozwoju górnictwa i energetyki oraz współdziała w opracowywaniu narodowych planów społeczno-gospodarczych, a także innych planów centralnych,
4)
koordynuje proces planowania w resorcie górnictwa i energetyki,
5)
współdziała w kształtowaniu systemów ekonomiczno-finansowych oraz narzędzi ekonomicznych służących do sterowania działalnością przedsiębiorstw,
6)
inicjuje i tworzy warunki do prowadzenia prac naukowo-badawczych związanych z realizacją zadań oraz zapewnia wdrożenie wyników tych badań,
7)
inicjuje i tworzy warunki do poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy,
8)
prowadzi politykę inwestycyjną w resorcie górnictwa i energetyki,
9)
przygotowuje i nadzoruje sprawy dotyczące współpracy z zagranicą, w szczególności w ramach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, oraz koordynuje działalność przedsiębiorstw i innych nadzorowanych jednostek organizacyjnych we współpracy z zagranicą,
10)
nadzoruje działalność przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych w zakresie określonym w odrębnych przepisach oraz kompleksowo analizuje i ocenia działalność tych przedsiębiorstw i jednostek,
11)
prowadzi politykę kadrową, udziela pomocy w szkoleniu kadr oraz dokonuje oceny kadr kierowniczych,
12)
tworzy warunki doskonalenia organizacji zarządzania oraz funkcjonowania przedsiębiorstw i innych nadzorowanych jednostek organizacyjnych, efektywności gospodarowania i przestrzegania prawa.
Minister Górnictwa i Energetyki ustala podstawowe kierunki przygotowań obronnych w resorcie oraz obowiązki i zadania produkcyjne przedsiębiorstw i innych nadzorowanych jednostek organizacyjnych, związane z potrzebami obronności kraju, zapewnieniem bezpieczeństwa oraz ciągłości pracy krajowego systemu elektroenergetycznego i gazowniczego oraz pracy urządzeń energetycznych przyłączonych do wspólnej sieci elektrycznej, cieplnej i gazowej.
Minister Górnictwa i Energetyki wykonuje zadania określone w odrębnych przepisach.
Minister Górnictwa i Energetyki współdziała w toku wykonywania swoich zadań z innymi naczelnymi oraz centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej, związkami zawodowymi i organizacjami społeczno-politycznymi, spółdzielczymi i innymi, jak również z przedsiębiorstwami państwowymi i innymi nadzorowanymi jednostkami organizacyjnymi, zwłaszcza w zakresie przekazywania im niezbędnych informacji oraz rozpatrywania opinii i postulatów załóg.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.