Szczegółowy zakres działania Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1960.38.225

Akt utracił moc
Wersja od: 13 sierpnia 1960 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 4 sierpnia 1960 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury.

Na podstawie art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. o przekształceniu Komitetu do Spraw Urbanistyki i Architektury w Komitet Budownictwa, Urbanistyki i Architektury (Dz. U. Nr 29, poz. 164) zarządza się, co następuje:
Komitet Budownictwa, Urbanistyki i Architektury:

- inicjuje, opracowuje i przedkłada Radzie Ministrów wnioski i projekty dotyczące ustalania kierunków rozwoju budownictwa, planowania przestrzennego miast, osiedli i wsi i ich zespołów oraz innych podstawowych zagadnień związanych z budownictwem,

- inicjuje i rozwija działalność w kierunku zwiększenia efektów ekonomicznych, a zwłaszcza obniżenia kosztów i poprawy jakości budownictwa,

- wytycza kierunki i koordynuje działalność w dziedzinie wdrażania postępu technicznego w budownictwie oraz opracowuje i zgłasza wnioski o zapewnienie środków na te cele,

- bada i analizuje prawidłowość realizacji wydawanych wytycznych oraz wyniki ich stosowania.

1.
Zakres działania Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury obejmuje sprawy następujące:
1)
w zakresie planowania przestrzennego i lokalizacji inwestycji:
a)
ustalanie wytycznych sporządzania programów oraz ustalanie metody, trybu i formy opracowywania planów zagospodarowania przestrzennego miast, osiedli, wsi i ich zespołów,
b)
ustalanie norm i wytycznych do merytorycznego opracowywania planów zagospodarowania przestrzennego, o których mowa pod lit. a),
c)
opiniowanie planów zagospodarowania przestrzennego, o których mowa pod lit a), zastrzeżonych do zatwierdzenia przez Radę Ministrów oraz zatwierdzanie planów zastrzeżonych do decyzji Komitetu,
d)
ustalanie zasad i wytycznych lokalizacji szczegółowej inwestycji,
e)
nadzór nad stosowaniem wyżej wymienionych zasad i wytycznych;
2)
w zakresie państwowego nadzoru budowlanego nad projektowaniem, budową i utrzymaniem obiektów budowlanych:
a)
ustalanie podstawowych zasad i wytycznych sporządzania i zatwierdzania projektów budowlanych oraz nadzór nad jakością projektów budowlanych,
b)
zatwierdzanie projektów budowlanych zastrzeżonych do decyzji Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury,
c)
ustalanie zasad i wytycznych sprawowania inspekcji budowlanej nad budową i utrzymaniem obiektów budowlanych,
d)
ustalanie podstawowych wymagań i trybu stwierdzania kwalifikacji zawodowych określonych kategorii pracowników zatrudnionych w budownictwie,
e)
nadzór nad stosowaniem wyżej wymienionych zasad i wytycznych przez właściwe organy;
3)
w zakresie spraw inwestycyjnych:
a)
ustalanie podstawowych zasad przygotowywania inwestycji budowlanych oraz opracowywania i zatwierdzania założeń tych inwestycji,
b)
ustalanie podstawowych zasad i wytycznych organizacji i pracy nadzoru inwestorskiego oraz opracowywanie zasad wynagradzania nadzoru inwestorskiego, jak również ustalanie zasad odbioru technicznego obiektów budowlanych,
c)
ustalanie ogólnych wytycznych dotyczących metod technicznej i ekonomicznej oceny części budowlanej projektów inwestycji oraz ustalanie podstawowych zasad organizacji i trybu oceny części budowlanej tych inwestycji,
d)
ocena projektów szczególnie ważnych inwestycji budownictwa ogólnego oraz ocena części budowlanej projektów innych szczególnie ważnych inwestycji;
4)
w zakresie organizacji projektowania:
a)
ustalanie podstawowych zasad tworzenia, rejonizacji i specjalizacji jednostek projektowania oraz zasad organizacji i metod pracy tych jednostek,
b)
ustalanie zasad i wytycznych udzielania pozwoleń na działalność zawodową w zakresie projektowania w budownictwie dla spółdzielczych i prywatnych jednostek projektowania,
c)
ustalanie podstawowych zasad planowania środków na prace projektowe oraz planowania prac w jednostkach projektowych, a także opracowywanie zasad wynagradzania pracowników w tych jednostkach.
d)
ustalanie warunków zamawiania przez jednostki państwowe prac projektowych, a także ustalanie zasad zawierania umów i dokonywania rozliczeń za prace projektowe wykonywane przez jednostki projektowania,
e)
ustalanie ogólnych zasad wspólnych dla wszystkich cenników, ujętych w formę części ogólnej cennika prac projektowych, ustalanie cen i cenników prac projektowych budownictwa ogólnego, przemysłowego i urbanistyki oraz koordynacja prac związanych z opracowywaniem wszystkich innych cenników prac projektowych w zakresie ilości cenników, ich układu i wysokości cen,
f)
ustalanie zasad dotyczących kwalifikacji fachowych osób zatrudnionych przy projektowaniu w budownictwie,
g)
ustalanie zasad sprawowania nadzoru autorskiego przy realizacji projektów budowlanych;
5)
w zakresie planowania postępu technicznego i typizacji w budownictwie:
a)
ustalanie zasad opracowywania i koordynacja planów postępu technicznego w budownictwie oraz koordynacja i opiniowanie projektów dotyczących planowania środków na prace związane z realizacją postępu technicznego w budownictwie,
b)
ustalanie zasad opracowywania przez resorty wieloletnich i rocznych planów typizacji oraz uzgadnianie tych planów, jak również opracowywanie ogólnych planów typizacji,
c)
ustalanie wytycznych dotyczących zakresu i zasad typizacji w poszczególnych dziedzinach budownictwa oraz dotyczących środków potrzebnych do prowadzenia tych spraw,
d)
ustalanie wytycznych sporządzania i zatwierdzania planów opracowań normatywów projektowania oraz zatwierdzanie normatywów, a także niezbędna koordynacja wytycznych projektowania o charakterze międzyresortowym,
e)
ustalanie wytycznych i koordynacja sporządzania opracowań i projektów typowych, zatwierdzania tych projektów,
f)
badanie i ocena stosowania opracowań i projektów typowych, normatywów projektowania oraz inicjowanie odpowiednich zmian,
g)
zgłaszanie wniosków w zakresie produkcji materiałów i elementów budowlanych oraz w dziedzinie normalizacji tych materiałów i elementów,
h)
zgłaszanie wniosków w zakresie typizacji maszyn i sprzętu budowlanego oraz norm ich pracy,
i)
opracowywanie normatywów cykli budowy obiektów budowlanych,
j)
inicjowanie i koordynacja programów i realizacji budownictwa doświadczalnego i prototypowego oraz planowania środków na te cele,
k)
ocena efektywności zastosowania postępu technicznego w budownictwie, a także analiza kształtowania się wskaźników techniczno-ekonomicznych w poszczególnych rodzajach budownictwa,
l)
ustalanie wytycznych i koordynacja informacji technicznej w budownictwie, a w szczególności koordynacja wydawania katalogów opracowań i projektów typowych materiałów i elementów budowlanych, sprzętu budowlanego itp.;
6)
w zakresie organizacji wykonawstwa budowlanego:
a)
ustalanie podstawowych zasad i wytycznych tworzenia, rejonizacji i specjalizacji przedsiębiorstw budowlano-montażowych i remontowo-budowlanych,
b)
opracowywanie i zgłaszanie wniosków w sprawie zasad normowania pracy i systemów płac w budownictwie oraz uzgadnianie i opiniowanie powszechnie obowiązujących norm pracy i cen jednostkowych na roboty budowlano-montażowe i remontowo-budowlane,
c)
ustalanie zasad sporządzania kosztorysów, normatywów kosztorysowych i cenników robót budowlano-montażowych i remontowo-budowlanych, ustalanie i zatwierdzanie powszechnie obowiązujących normatywów i wskaźników kosztorysowych oraz cenników na roboty, elementy, obiekty i usługi budowlane oraz ustalanie stawek narzutów na normatywne koszty bezpośrednie,
d)
ustalanie ogólnych warunków umownych przy wykonywaniu robót budowlano-montażowych i remontowo-budowlanych przez przedsiębiorstwa budowlane,
e)
ustalanie podstaw, zasad i trybu rozliczeń za produkcję budowlano-montażową i remontowo-budowlaną,
f)
ustalanie zasad i wytycznych w dziedzinie udzielania koncesji na prowadzenie przedsiębiorstw budowlanych i rzemiosła;
7)
w zakresie pomocy dla budownictwa wiejskiego:

koordynacja międzyresortowej polityki budowlanej na wsi;

8)
w zakresie prac naukowo-badawczych, studialnych i doświadczalnictwa:
a)
inicjowanie, koordynacja i ocena planów prac studialnych i naukowo-badawczych oraz doświadczalnictwa, prowadzonych przez jednostki państwowe w zakresie budownictwa,
b)
prowadzenie za pośrednictwem podległych jednostek organizacyjnych prac studialnych, doświadczalnictwa i prac naukowo-badawczych w zakresie działania Komitetu,
c)
współdziałanie z organizacjami naukowymi i resortami w zakresie organizowania i koordynowania badań i opracowań naukowych oraz inicjowanie takich opracowań,
d)
inicjowanie współpracy naukowo-technicznej z zagranicą, opiniowanie działalności w tym zakresie oraz współpraca z instytucjami zagranicznymi w zakresie działania Komitetu,
e)
koordynacja rozpowszechniania wyników badań naukowych;
9)
w zakresie podnoszenia poziomu pracy w budownictwie:
a)
inicjowanie, organizowanie, prowadzenie i koordynowanie wszelkiej działalności mającej na celu podnoszenie poziomu fachowego i poziomu pracy kadr technicznych w budownictwie,
b)
inicjowanie i nadzór nad organizowaniem konkursów na projekty urbanistyczne i budowlane,
c)
organizowanie pokazów, wystaw i narad mających na celu podnoszenie poziomu pracy w budownictwie, a także koordynacja działalności wydawniczej w tym zakresie,
d)
przyznawanie nagród za wybitne osiągnięcia w zakresie projektowania w budownictwie,
e)
prowadzenie i koordynacja informacji technicznej w budownictwie,
f)
inicjowanie i koordynowanie działalności organizacji społeczno-zawodowych w powyższym zakresie;
10)
w zakresie zapotrzebowania, rozmieszczenia i kwalifikacji kadr inżynieryjno-technicznych w budownictwie:

zgłaszanie wniosków w sprawach ilości, zasad rozmieszczania i kwalifikacji kadr inżynieryjno-technicznych dla potrzeb budownictwa i miejscowego planowania przestrzennego oraz inicjowanie, zgłaszanie wniosków i współpraca z właściwymi organami w zakresie ustalania form organizacyjnych, programów i metod kształcenia kadr inżynieryjno-technicznych dla budownictwa i planowania przestrzennego;

11)
nadzór nad właściwymi organami prezydiów rad narodowych w zakresie ustalonym ustawą z 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. Nr 5, poz. 16) oraz nad podległymi jednostkami organizacyjnymi;
12)
opieka nad organizacjami społeczno-zawodowymi działającymi w zakresie planowania przestrzennego i budownictwa.
2.
Komitetowi służy prawo badania stosowania przez właściwe organy przepisów, zasad i wytycznych wydawanych na podstawie ust. 1.
Komitet Budownictwa, Urbanistyki i Architektury współdziała i porozumiewa się z organami administracji państwowej, a w szczególności:
1)
współdziała z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów w zakresie planowania regionalnego, a w szczególności przedstawia opinie i wnioski co do zasad, metod i trybu opracowywania planów regionalnych i ustalania lokalizacji ogólnej inwestycji, współdziała w zakresie ustalania bilansów materiałowych dla budownictwa, a także porozumiewa się w sprawach ustalania zasad i metod opracowywania planów, o których mowa w § 2 ust. 1, w sprawach ustalania zasad programowania i przygotowywania inwestycji budowlanych oraz w sprawach ustalania metod oceny inwestycji, a w szczególności ich efektywności, metod oceny efektywności postępu technicznego w budownictwie, jak również przy ustalaniu norm i wytycznych sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego miast, osiedli, wsi i ich zespołów,
2)
współdziała z Komitetem do Spraw Techniki w zakresie rozwiązywania podstawowych zagadnień postępu technicznego mających wpływ na budownictwo oraz w sprawach ustalania kierunków rozwoju produkcji materiałów, urządzeń i wyposażenia dla budownictwa,
3)
porozumiewa się z Komitetem Pracy i Płac i z Centralną Radą Związków Zawodowych w zakresie zatrudnienia i płac w budownictwie i w jednostkach projektowania,
4)
współdziała z Komitetem Drobnej Wytwórczości w zakresie zasad udzielania zezwoleń na prowadzenie przedsiębiorstw budowlanych i wykonywanie rzemiosła,
5)
współdziała z Polską Akademią Nauk w zakresie planowania i koordynacji badań naukowych w dziedzinie budownictwa, urbanistyki i architektury,
6)
porozumiewa się z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz z innymi zainteresowanymi ministrami w zakresie postępu technicznego i organizacyjnego w budownictwie oraz w zakresie ustalania zasad organizacji i działalności jednostek budowlano-montażowych i remontowo-budowlanych,
7)
współdziała z Ministrem Kultury i Sztuki w zakresie ochrony i konserwacji zabytków urbanistycznych i architektonicznych,
8)
porozumiewa się z właściwymi ministrami w zakresie zasad programowania inwestycji budowlanych oraz opracowywania założeń projektowych,
9)
współpracuje z właściwymi ministrami w zakresie produkcji materiałów, elementów i wyrobów budowlanych, jak również sprzętu, urządzeń i innego wyposażenia technicznego,
10)
współdziała z Ministrem Finansów w zakresie ustalania zasad finansowania inwestycji budowlanych, jednostek projektowania oraz jednostek budowlano-montażowych i remontowo-budowlanych, a także współdziała z Ministrem Finansów, Ministrem Górnictwa i Energetyki oraz Ministrem Komunikacji w zakresie ustalania zasad dokonywania rozliczeń za prace projektowe i roboty budowlano-montażowe; przepisy w tych sprawach wydaje Przewodniczący Komitetu w porozumieniu z Ministrem Finansów,
11)
współdziała z Ministrem Szkolnictwa Wyższego i z Ministrem Oświaty w zakresie opracowywania planów i programów studiów oraz form kształcenia kadr inżynieryjno-technicznych dla budownictwa i planowania przestrzennego,
12)
współpracuje z Polskim Komitetem Normalizacyjnym w zakresie normalizacji w budownictwie.
1.
Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych oraz inni ministrowie w zakresie ogólnego kierownictwa i nadzoru nad podległymi im przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi, remontowymi, biurami projektowymi i innymi jednostkami do spraw budownictwa działają w ramach swych uprawnień ustalonych odrębnymi przepisami.
2.
W zakresie zastrzeżonym właściwości Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury w § 1 i 2 ministrowie, o których mowa w ust. 1, współpracują z Komitetem i wydają w ramach swej właściwości niezbędne przepisy szczegółowe dla wykonania przez podległe i nadzorowane przez nich jednostki normatywów, przepisów, zasad i wytycznych ustalonych przez Komitet.
3.
Przewodniczący Komitetu określi, które przepisy szczegółowe wydawane będą przez właściwych ministrów w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu.
1.
Wydawane przez Przewodniczącego Komitetu normatywy i przepisy, o których mowa w § 2 pkt 5, 8, 9 i 10, nie obejmują specjalistycznych urządzeń technicznych, produkcyjnych i eksploatacyjnych, w odniesieniu do których wydawanie normatywów i przepisów należy na podstawie przepisów szczególnych do właściwych ministrów.
2.
W stosunku do budynków, urządzeń budowlanych i instalacyjnych związanych z urządzeniami, o których mowa w ust. 1, właściwi ministrowie mogą w porozumieniu z Komitetem, a w odniesieniu do górniczego budownictwa specjalistycznego również z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego - określać dodatkowe warunki techniczne, którym mają odpowiadać te budynki, urządzenia budowlane i instalacyjne.
Przewodniczący Komitetu łącznie z Ministrem Obrony Narodowej oraz właściwymi ministrami ustali zakres i zasady stosowania przepisów § 1 i 2 do obiektów budowlanych służących celom ściśle wojskowym, obrony przeciwlotniczej oraz celom łączności bądź produkcji materiałów i środków służących do obrony kraju.
Przepisy niniejszego rozporządzenia ustalające właściwość Komitetu w zakresie nadzoru budowlanego nie naruszają dotychczasowych przepisów szczególnych o właściwości innych ministrów w sprawach tego nadzoru. Nie dotyczy to spraw nadzoru budowlanego nad utrzymaniem budynków, wykonywanego dotychczas przez Ministra Gospodarki Komunalnej, które przeszły do właściwości Komitetu.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.