Szczegółowy zakres działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, jej Prezydium oraz Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1984.43.225

Akt utracił moc
Wersja od: 31 marca 1987 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 sierpnia 1984 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, jej Prezydium oraz Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.

Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Dz. U. Nr 35, poz. 186) zarządza się, co następuje:
Do szczegółowego zakresu działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, zwanej dalej "Komisją Planowania", należy:
1)
w zakresie prowadzenia studiów przedplanowych, studiów dotyczących podstawowych problemów społeczno-gospodarczych kraju oraz opracowywania prognoz długoterminowych:
a)
sporządzanie okresowych analiz sytuacji społeczno-gospodarczej kraju i określanie w wyniku tych analiz podstawowych problemów wymagających rozwiązania,
b)
organizowanie badań nad stanem i kierunkami rozwoju gospodarki światowej,
c)
określanie tematów, w ramach najważniejszych problemów wymagających rozwiązania, do szczegółowych badań i inicjowanie ich wykonania,
d)
ocena wyników przeprowadzonych badań,
e)
opracowywanie, na podstawie prac wymienionych pod lit. a)-d), długoterminowych prognoz, z uwzględnieniem uwarunkowań rozwoju kraju,
f)
opracowywanie wniosków wynikających z długoterminowych prognoz;
2)
w zakresie opracowywania założeń polityki społeczno-gospodarczej i zagospodarowania przestrzennego kraju:
a)
przygotowywanie wariantów założeń polityki społeczno-gospodarczej kraju, ze szczególnym uwzględnieniem przekształceń strukturalnych w gospodarce narodowej, sytuacji demograficznej kraju i poziomu życia ludności, zasobów pracy oraz kierunków kształcenia kadr kwalifikowanych, postępu naukowo-technicznego, rozwoju stosunków gospodarczych z zagranicą oraz polityki inwestycyjnej i surowcowej,
b)
przygotowywanie wariantów założeń polityki przestrzennego zagospodarowania kraju, w tym polityki lokalizacyjnej i jej wpływu na środowisko,
c)
opracowywanie spójnej koncepcji założeń polityki społeczno-gospodarczej i przestrzennego zagospodarowania kraju,
d)
przedstawianie organom administracji państwowej oraz organizacjom społeczno-zawodowym założeń, o którym mowa pod lit. c), w celu zaopiniowania,
e)
opracowywanie projektów założeń polityki społeczno-gospodarczej i zagospodarowania przestrzennego kraju;
3)
w zakresie opracowywania programów rozwiązywania podstawowych problemów kraju:
a)
określanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, podstawowego zakresu i rodzaju programów,
b)
inicjowanie opracowania programów i współdziałanie w ich wykonaniu,
c)
opracowywanie wybranych programów rozwiązywania podstawowych problemów kraju;
4)
w zakresie opracowywania wariantów założeń i projektów planu perspektywicznego i planu zagospodarowania przestrzennego kraju:
a)
opracowywanie wariantów założeń planu perspektywicznego,
b)
opracowywanie wariantów założeń planu zagospodarowania przestrzennego kraju,
c)
opracowywanie wspólnych wariantów projektów planu perspektywicznego i planu zagospodarowania przestrzennego kraju,
d)
opracowywanie projektów planu perspektywicznego i planu zagospodarowania przestrzennego kraju,
e)
analizowanie spójności regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego z planem zagospodarowania przestrzennego kraju;
5)
w zakresie opracowywania wariantów koncepcji i projektów narodowego planu społeczno-gospodarczego:
a)
opracowywanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, wariantów koncepcji narodowego planu społeczno-gospodarczego, w szczególności na podstawie planu perspektywicznego oraz aktualnej oceny stanu gospodarki narodowej i uwarunkowań jej rozwoju,
b)
opracowywanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, instrumentów i parametrów ekonomicznych określających warunki działania przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych,
c)
opracowywanie projektów narodowego planu społeczno-gospodarczego, łącznie z określeniem instrumentów i parametrów ekonomicznych, dotyczących warunków działania przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych, w celu zapewnienia jego realizacji;
6)
w zakresie opracowywania wariantów założeń i projektów centralnego planu rocznego:
a)
przygotowywanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, wariantów założeń centralnego planu rocznego, w szczególności na podstawie ustaleń narodowego planu społeczno-gospodarczego oraz aktualnej oceny stanu gospodarki narodowej i uwarunkowań jej rozwoju,
b)
analizowanie i opracowywanie, w razie potrzeby, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej propozycji zmian instrumentów i parametrów ekonomicznych, określających warunki działania przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych,
c)
opracowywanie wariantów, a następnie projektów centralnego planu rocznego, łącznie z określeniem instrumentów i parametrów ekonomicznych, dotyczących warunków działania przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych, w celu zapewnienia ich realizacji,
d)
opracowywanie, w razie potrzeby, projektów zmian narodowego planu społeczno-gospodarczego oraz centralnego planu rocznego;
7)
w zakresie udziału Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w socjalistycznej integracji gospodarczej:
a)
opracowywanie, we współpracy z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, koncepcji udziału Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w socjalistycznej integracji gospodarczej,
b)
koordynacja dwustronna i wielostronna planów z krajami-członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej i z pozostałymi krajami socjalistycznymi,
c)
zapewnianie w planach centralnych warunków realizacji wyników koordynacji planów, o których mowa pod lit. b);
8)
w zakresie inwestycji centralnych i lokalizacji inwestycji:
a)
opracowywanie, na podstawie ekspertyz i konsultacji, propozycji uznania określonych przedsięwzięć za inwestycje centralne wraz ze wskazaniem podstawowych parametrów techniczno-ekonomicznych i źródeł finansowania,
b)
opracowywanie propozycji ustalania imiennych wykazów inwestycji centralnych wraz z określeniem maksymalnej wysokości poziomu nakładów na te inwestycje w narodowym planie społeczno-gospodarczym,
c)
przygotowywanie wniosków dotyczących ustalenia terminów rozpoczęcia realizacji poszczególnej inwestycji centralnej lub jej etapu,
d)
opracowywanie propozycji zmian podstawowych parametrów techniczno-ekonomicznych poszczególnych inwestycji centralnych oraz zmian programu kontynuowanych inwestycji centralnych,
e)
przygotowywanie rocznych informacji o realizacji inwestycji centralnych, dokonanych zmianach oraz rzeczywistych kosztach i efektach zrealizowanych inwestycji centralnych,
f)
udzielanie wskazań lokalizacyjnych dla inwestycji o znaczeniu krajowym w rozumieniu przepisów o planowaniu przestrzennym,
g)
opracowywanie rocznych informacji o podjętych decyzjach lokalizacyjnych w kraju;
9)
w zakresie bilansowania podstawowych surowców, energii, materiałów i wyrobów:
a)
opracowywanie wniosków o ustalenie nomenklatury centralnych bilansów,
b)
opracowywanie projektów centralnych bilansów zatwierdzanych przez Radę Ministrów,
c)
opiniowanie bilansów opracowywanych przez Urząd Gospodarki Materiałowej,
d)
współdziałanie z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej w opracowywaniu zasad zaopatrzenia materiałowo-technicznego, w szczególności w celu realizacji zamówień rządowych i programów operacyjnych;
10)
w zakresie opracowywania bieżących i okresowych ocen, analiz oraz prognoz rozwoju społeczno-gospodarczego i realizacji planów centralnych:
a)
opracowywanie corocznych analiz i sprawozdań z realizacji narodowego planu społeczno-gospodarczego,
b)
opracowywanie miesięcznych i kwartalnych analiz realizacji centralnego planu rocznego oraz ocen sytuacji gospodarczej kraju,
c)
prowadzenie badań umożliwiających wczesne ostrzeganie o występujących zagrożeniach w realizacji planów centralnych,
d)
opracowywanie rocznych analiz i ocen realizacji centralnego planu rocznego,
e)
opracowywanie okresowych analiz i ocen podstawowych problemów gospodarczych,
f)
sporządzanie okresowych prognoz rozwoju społeczno-gospodarczego kraju,
g)
dokonywanie porównawczych analiz sytuacji gospodarczej kraju na tle innych krajów, w tym w szczególności krajów-członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej,
h)
współdziałanie z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej i bankami w realizacji zadań określonych pod lit. a)-f);
11)
w zakresie doskonalenia systemu kierowania i zarządzania gospodarką narodową:
a)
sporządzanie, we współpracy z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, okresowych analiz i ocen sprawności i skuteczności funkcjonowania systemu kierowania i zarządzania gospodarką narodową,
b)
opracowywanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, propozycji zmian i doskonalenia systemu kierowania i zarządzania gospodarką narodową,
c)
okresowe przedstawianie wyników analiz wraz z wnioskami z przeprowadzonych studiów i badań nad metodami kierowania i zarządzania gospodarką, w szczególności w krajach socjalistycznych, we współdziałaniu z właściwymi jednostkami naukowo-badawczymi,
d)
analiza narzędzi i parametrów sterowania gospodarką z punktu widzenia skuteczności oddziaływania na realizację założeń planów centralnych wraz z propozycjami ich zmian i doskonalenia,
e)
opracowywanie, we współpracy z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, propozycji dotyczących instrumentów zapewniających zgodność planów przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarki uspołecznionej z założeniami planów centralnych;
12)
przygotowywanie opracowań zleconych przez Radę Ministrów albo Prezesa Rady Ministrów, należących do zakresu działania Komisji Planowania.
Komisja Planowania, realizując zadania określone w § 1, uwzględnia zagadnienia obronności i bezpieczeństwa Państwa oraz inne zadania w tym zakresie, określone w odrębnych przepisach.
1.
Komisja Planowania działa na posiedzeniach plenarnych zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Prezesa Rady Ministrów.
2.
Posiedzenia Komisji Planowania zwołuje i nimi kieruje Przewodniczący Komisji Planowania albo z jego upoważnienia - Pierwszy Zastępca Przewodniczącego Komisji Planowania.
3.
Komisja Planowania na posiedzeniach plenarnych rozpatruje i ocenia materiały dotyczące spraw określonych w art. 5 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Dz. U. Nr 35, poz. 186), zwanej dalej "ustawą", przekazane jej członkom przez Przewodniczącego Komisji Planowania.
1.
Prezydium Komisji Planowania działa zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Przewodniczącego Komisji Planowania.
2.
Prezydium Komisji Planowania rozpatruje i ocenia sprawy, o których mowa w art. 6 ustawy.
Przewodniczący Komisji Planowania realizuje zadania Komisji Planowania określone w ustawie, z uwzględnieniem przepisów § 3 ust. 3 i § 4 ust. 2, oraz kieruje pracą urzędu Komisji Planowania.
Przewodniczący Komisji Planowania ustala w szczególności:
1)
metody, tryb i terminy opracowywania założeń i projektów planów perspektywicznych, planów zagospodarowania przestrzennego kraju, narodowych planów społeczno-gospodarczych i centralnych planów rocznych,
1a) 1
zasady metodyczne opracowywania projektów terytorialnych planów społeczno-gospodarczych,
1b) 2
zasady sporządzania projektów założeń do regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego, projektów tych planów oraz kontroli ich realizacji,
2)
metody, tryb i terminy bilansowania surowców, energii, materiałów i wyrobów,
3)
metody rachunku ekonomicznego efektywności gospodarowania oraz inwestycji i postępu technicznego,
4) 3
metodykę ekonomicznej oceny działalności jednostek gospodarki uspołecznionej, uwzględniającej w szczególności efektywność gospodarowania czynnikami wytwórczymi oraz zdolność do samofinansowania i rozwoju,
5)
metodykę sporządzania analiz gospodarczych.
Przewodniczący Komisji Planowania:
1)
organizuje współdziałanie naczelnych i centralnych organów administracji państwowej w zakresie planowania centralnego,
2)
sprawuje nadzór, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 41, poz. 185 i Nr 62, poz. 286 oraz z 1984 r. Nr 21, poz. 100 i Nr 31, poz. 173), nad terenowymi organami administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia wojewódzkiego w sprawach planowania,
3)
organizuje stałą współpracę z wybranymi jednostkami gospodarczymi i określa jej zasady na potrzeby planowania centralnego i doskonalenia systemu kierowania oraz zarządzania gospodarką narodową, a także na potrzeby opracowywania planów przedsiębiorstw,
3a) 4
opiniuje projekty wojewódzkich planów społeczno-gospodarczych co do ich zgodności z podstawowymi celami i kierunkami polityki społeczno-gospodarczej oraz ustaleniami określonymi w narodowym planie społeczno-gospodarczym,
3b) 5
bada zgodność projektów regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego z planem zagospodarowania przestrzennego kraju oraz w razie potrzeby podejmuje, w trybie określonym w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 35, poz. 185 i z 1986 r. Nr 47, poz. 226), działania mające na celu doprowadzenie do ich wzajemnej zgodności,
4)
współdziała z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego w ustalaniu podstawowych definicji, pojęć, klasyfikacji nomenklatur i kodów dotyczących planowania oraz zapewnia ich stosowanie w planowaniu,
5)
organizuje i przeprowadza konsultacje społeczne, także w prasie i innych środkach masowego przekazywania, w sprawach podstawowych problemów planów centralnych oraz proponowanych kierunków ich rozwiązań i przedstawia wyniki tych konsultacji do publicznej wiadomości wraz ze wskazaniem sposobu ich uwzględnienia.
Przewodniczący Komisji Planowania określa metody, tryb i terminy przekazywania Komisji Planowania informacji przez wybrane jednostki gospodarcze o ich planach pięcioletnich i rocznych oraz o zamierzeniach rozwojowych.
Przewodniczący Komisji Planowania wydaje Dziennik Urzędowy Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, w którym publikuje akty prawne i inne dokumenty dotyczące planowania centralnego.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 6 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
2 § 6 pkt 1b dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
3 § 6 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
4 § 7 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
5 § 7 pkt 3b dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.