Rozdział 3 - Prowadzenie postępowania w sprawach wypadków żeglugowych - Szczegółowy tryb postępowania w związku z wypadkami żeglugowymi na śródlądowych drogach wodnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.17.161

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 marca 2002 r.

Rozdział  3

Prowadzenie postępowania w sprawach wypadków żeglugowych

§  7. 
1. 
Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, z zastrzeżeniem ust. 2, niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia o wypadku żeglugowym, deleguje inspektorów (inspektora) celem dokonania oględzin miejsca wypadku oraz przesłuchania uczestników i świadków wypadku.
2. 
Jeżeli rozmiar i następstwa zaistniałego wypadku żeglugowego nie uzasadniają konieczności obecności inspektorów na miejscu wypadku, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej może wyznaczyć inne miejsce i termin dla wykonania czynności określonych w ust. 1.
3. 
O delegowaniu inspektorów (inspektora) bądź wyznaczeniu innego miejsca i terminu dla wykonania czynności określonych w ust. 1 dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej niezwłocznie informuje kierownika statku, armatora oraz - w miarę potrzeby - administrację drogi wodnej.
4. 
W razie wystąpienia wypadku żeglugowego, o którym mowa w § 2 pkt 4, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej niezwłocznie zawiadamia o tym fakcie właściwego wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska i komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.
§  8. 
1. 
Inspektor, po przybyciu na miejsce wypadku żeglugowego, odbiera od kierownika statku meldunek o wypadku żeglugowym oraz zabezpieczone dowody w sprawie, przeprowadza oględziny miejsca wypadku, fotografując dla celów dowodowych miejsce wypadku, a w szczególności powstałe ślady i uszkodzenia, przesłuchuje uczestników i świadków wypadku.
2. 
Osoby, o których mowa w ust. 1, przesłuchuje się pojedynczo, bez udziału innych uczestników i świadków wypadku.
3. 
Przed przesłuchaniem osób wymienionych w ust. 1 należy je uprzedzić o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania i o prawie odmowy udzielenia odpowiedzi na pytania, stosownie do art. 83 Kodeksu postępowania administracyjnego.
4. 
Protokoły przesłuchań osób wymienionych w ust. 1 sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  9. 
Po przeprowadzeniu czynności określonych w § 8 inspektor dokonuje analizy zgromadzonego materiału, przedstawia wnioski co do okoliczności, przyczyn oraz następstw wypadku, winnych spowodowania wypadku i określenia stopnia winy sprawców, ze wskazaniem, na czym ich wina polega, a także wskazuje, czy i jakie przepisy zostały naruszone.
§  10. 
1. 
Jeżeli po zakończeniu postępowania dowodowego nie zostały wyjaśnione wszystkie okoliczności wypadku, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej przeprowadza rozprawę administracyjną przy udziale uczestników i świadków wypadku oraz przedstawicieli armatora i administracji drogi wodnej, w trakcie której, na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego i dodatkowych wyjaśnień stron, dokonuje ustaleń okoliczności, przyczyn, rozmiarów szkody i winnych spowodowania wypadku żeglugowego.
2. 
Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej może powoływać do udziału w rozprawie administracyjnej biegłych w sprawie zaistniałego wypadku, jeżeli jest to niezbędne dla wyjaśnienia wszystkich okoliczności w celu ustalenia przyczyn, rozmiarów szkody i winnych spowodowania wypadku żeglugowego.
§  11. 
1. 
Z przeprowadzonego postępowania sporządza się protokół zawierający następujące dane:
1)
datę i miejsce sporządzenia protokołu,
2)
datę i miejsce wypadku,
3)
oznaczenie wypadku,
4)
okoliczności poprzedzające wypadek,
5)
szczegółowy opis wypadku,
6)
wskazanie następstw wypadku i rozmiarów szkody,
7)
ocenę przeprowadzonej akcji ratowniczej,
8)
ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku,
9)
określenie winnych spowodowania wypadku, z podaniem stopnia winy i ze wskazaniem, na czym ich wina polega,
10)
wskazanie naruszonych przepisów.
2. 
Protokół przeprowadzonego postępowania podpisuje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej lub osoba przez niego upoważniona.
3. 
Wzór protokołu, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  12. 
Na żądanie osób, które mają w tym interes prawny, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wydaje uwierzytelnione wyciągi z dokumentów zgromadzonych w trakcie postępowania, niezbędne dla dochodzenia przez te osoby ich praw lub obrony interesów.
§  13. 
Dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej prowadzą rejestry wypadków żeglugowych.