Rozdział 2 - Obowiązki kierownika statku po zaistnieniu wypadku żeglugowego - Szczegółowy tryb postępowania w związku z wypadkami żeglugowymi na śródlądowych drogach wodnych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2002.17.161
Akt obowiązujący Wersja od: 1 marca 2002 r.
Rozdział 2
Obowiązki kierownika statku po zaistnieniu wypadku żeglugowego
Obowiązki kierownika statku po zaistnieniu wypadku żeglugowego
§ 3.
1.
Jeżeli w wyniku wypadku żeglugowego statek utracił właściwości manewrowe lub grozi mu zatonięcie, kierownik tego statku podejmuje działania zmierzające do usunięcia statku ze szlaku żeglownego na płytkie i bezpieczne miejsce.2.
Podejmując działania, o których mowa w ust. 1, kierownik statku informuje znajdujące się w pobliżu statki o utracie przez jego statek właściwości manewrowych, używając, w zależności od okoliczności, sygnałów wzrokowych, dźwiękowych lub świetlnych.§ 4.
Jeżeli w wyniku wypadku żeglugowego nastąpiło całkowite lub częściowe zatarasowanie przez statek szlaku żeglownego, kierownik statku niezwłocznie oznakowuje miejsce wypadku znakami żeglugowymi, sygnalizującymi zamknięcie lub ograniczenie przejazdu dla innych statków.§ 5.
1.
Jeżeli kierownik statku napotyka na trudne do przezwyciężenia przeszkody w zawiadomieniu o wypadku żeglugowym właściwego terytorialnie dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, może to uczynić za pośrednictwem innego statku, z którym nawiązał łączność. Fakt pośrednictwa w powiadomieniu o wypadku kierownik statku odnotowuje w dzienniku pokładowym z podaniem daty i godziny oraz nazwy statku i nazwiska kierownika statku pośredniczącego.2.
Kierownik statku pośredniczącego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do natychmiastowego przekazania otrzymanej informacji dyrektorowi urzędu żeglugi śródlądowej, a kierownikowi statku, który uległ wypadkowi - poleceń dyrektora urzędu co do sposobu dalszego postępowania.§ 6.
1.
Po zawiadomieniu dyrektora właściwego terytorialnie urzędu żeglugi śródlądowej o zaistnieniu wypadku żeglugowego i niezwłocznie po zakończeniu akcji ratowniczej, kierownik statku - niezależnie od odnotowania faktu zaistnienia wypadku żeglugowego w dzienniku pokładowym:1)
sporządza meldunek o wypadku żeglugowym,2)
zabezpiecza ślady i dowody w sprawie.2.
Meldunek o wypadku żeglugowym, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, sporządzony według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, powinien zawierać:1)
datę i miejsce sporządzenia meldunku,2)
datę wypadku - godzinę, dzień, miesiąc i rok,3)
miejsce wypadku - określenie km drogi wodnej,4)
oznaczenie rodzaju wypadku,5)
szczegółowy opis wypadku,6)
warunki hydrologiczno-meteorologiczne - w szczególności stan wody, głębokość tranzytową i widzialność,7)
okoliczności, które poprzedziły wypadek, ze wskazaniem w porządku chronologicznym:a)
wydanych komend i poleceń,b)
nadanych sygnałów dźwiękowych, wzrokowych i świetlnych, z określeniem odległości i czasu ich nadania,c)
wykonanych manewrów,8)
wskazanie domniemanych przyczyn wypadku oraz okoliczności mogących służyć ustaleniu przyczyn wypadku,9)
szczegółowe wymienienie następstw wypadku,10)
opis przebiegu akcji ratowniczej,11)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe członków załogi statku,12)
wykaz osób, które były świadkami wypadku żeglugowego,13)
podpis kierownika statku sporządzającego meldunek.3.
Zabezpieczając ślady i dowody w sprawie, kierownik statku jest obowiązany:1)
sporządzić szkice miejsca wypadku, ze wskazaniem kursu statku i wykonanych manewrów w poszczególnych fazach wypadku oraz granic szlaku żeglownego i usytuowania znaków żeglugowych,2)
uzyskać oświadczenie pilota o przebiegu wypadku, jeżeli statek przed zaistnieniem wypadku żeglugowego korzystał z usług pilota,3)
sporządzić szkic i opis uszkodzeń, jeżeli wypadek nastąpił na statku,4)
dokonać innych czynności i zebrać dokumenty, które mogą być pomocne w wyjaśnieniu okoliczności wypadku.4.
Meldunek o wypadku żeglugowym oraz zabezpieczone dowody kierownik statku przekazuje, za pokwitowaniem odbioru, właściwemu dyrektorowi urzędu żeglugi śródlądowej za pośrednictwem inspektora, o którym mowa w § 7 ust. 1.