Rozdział 2 - Obowiązki kierownika statku po zaistnieniu wypadku żeglugowego - Szczegółowy tryb postępowania w związku z wypadkami żeglugowymi na śródlądowych drogach wodnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.17.161

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 marca 2002 r.

Rozdział  2

Obowiązki kierownika statku po zaistnieniu wypadku żeglugowego

§  3. 
1. 
Jeżeli w wyniku wypadku żeglugowego statek utracił właściwości manewrowe lub grozi mu zatonięcie, kierownik tego statku podejmuje działania zmierzające do usunięcia statku ze szlaku żeglownego na płytkie i bezpieczne miejsce.
2. 
Podejmując działania, o których mowa w ust. 1, kierownik statku informuje znajdujące się w pobliżu statki o utracie przez jego statek właściwości manewrowych, używając, w zależności od okoliczności, sygnałów wzrokowych, dźwiękowych lub świetlnych.
§  4. 
Jeżeli w wyniku wypadku żeglugowego nastąpiło całkowite lub częściowe zatarasowanie przez statek szlaku żeglownego, kierownik statku niezwłocznie oznakowuje miejsce wypadku znakami żeglugowymi, sygnalizującymi zamknięcie lub ograniczenie przejazdu dla innych statków.
§  5. 
1. 
Jeżeli kierownik statku napotyka na trudne do przezwyciężenia przeszkody w zawiadomieniu o wypadku żeglugowym właściwego terytorialnie dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, może to uczynić za pośrednictwem innego statku, z którym nawiązał łączność. Fakt pośrednictwa w powiadomieniu o wypadku kierownik statku odnotowuje w dzienniku pokładowym z podaniem daty i godziny oraz nazwy statku i nazwiska kierownika statku pośredniczącego.
2. 
Kierownik statku pośredniczącego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do natychmiastowego przekazania otrzymanej informacji dyrektorowi urzędu żeglugi śródlądowej, a kierownikowi statku, który uległ wypadkowi - poleceń dyrektora urzędu co do sposobu dalszego postępowania.
§  6. 
1. 
Po zawiadomieniu dyrektora właściwego terytorialnie urzędu żeglugi śródlądowej o zaistnieniu wypadku żeglugowego i niezwłocznie po zakończeniu akcji ratowniczej, kierownik statku - niezależnie od odnotowania faktu zaistnienia wypadku żeglugowego w dzienniku pokładowym:
1)
sporządza meldunek o wypadku żeglugowym,
2)
zabezpiecza ślady i dowody w sprawie.
2. 
Meldunek o wypadku żeglugowym, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, sporządzony według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, powinien zawierać:
1)
datę i miejsce sporządzenia meldunku,
2)
datę wypadku - godzinę, dzień, miesiąc i rok,
3)
miejsce wypadku - określenie km drogi wodnej,
4)
oznaczenie rodzaju wypadku,
5)
szczegółowy opis wypadku,
6)
warunki hydrologiczno-meteorologiczne - w szczególności stan wody, głębokość tranzytową i widzialność,
7)
okoliczności, które poprzedziły wypadek, ze wskazaniem w porządku chronologicznym:
a)
wydanych komend i poleceń,
b)
nadanych sygnałów dźwiękowych, wzrokowych i świetlnych, z określeniem odległości i czasu ich nadania,
c)
wykonanych manewrów,
8)
wskazanie domniemanych przyczyn wypadku oraz okoliczności mogących służyć ustaleniu przyczyn wypadku,
9)
szczegółowe wymienienie następstw wypadku,
10)
opis przebiegu akcji ratowniczej,
11)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe członków załogi statku,
12)
wykaz osób, które były świadkami wypadku żeglugowego,
13)
podpis kierownika statku sporządzającego meldunek.
3. 
Zabezpieczając ślady i dowody w sprawie, kierownik statku jest obowiązany:
1)
sporządzić szkice miejsca wypadku, ze wskazaniem kursu statku i wykonanych manewrów w poszczególnych fazach wypadku oraz granic szlaku żeglownego i usytuowania znaków żeglugowych,
2)
uzyskać oświadczenie pilota o przebiegu wypadku, jeżeli statek przed zaistnieniem wypadku żeglugowego korzystał z usług pilota,
3)
sporządzić szkic i opis uszkodzeń, jeżeli wypadek nastąpił na statku,
4)
dokonać innych czynności i zebrać dokumenty, które mogą być pomocne w wyjaśnieniu okoliczności wypadku.
4. 
Meldunek o wypadku żeglugowym oraz zabezpieczone dowody kierownik statku przekazuje, za pokwitowaniem odbioru, właściwemu dyrektorowi urzędu żeglugi śródlądowej za pośrednictwem inspektora, o którym mowa w § 7 ust. 1.