Rozdział 1 - Postępowanie w sprawie rejestracji układów zbiorowych pracy - Szczegółowy tryb postępowania w sprawie rejestracji układów zbiorowych pracy oraz wzór rejestru tych układów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1994.123.606

Akt utracił moc
Wersja od: 23 listopada 1994 r.

Rozdział  1

Postępowanie w sprawie rejestracji układów zbiorowych pracy

§  1.
Przepisy rozporządzenia odnoszące się do układów zbiorowych pracy, zwanych dalej "układami", stosuje się odpowiednio do:
1)
protokołów dodatkowych do układów,
2)
porozumień o stosowaniu układów, zwanych dalej "porozumieniami", oraz protokołów dodatkowych do tych porozumień.
§  2.
1.
Wpisu do rejestru układów dokonuje się:
1)
na wniosek jednej ze stron układu, jeżeli przepisy nie stanowią inaczej,
2)
z urzędu.
2.
Na wniosek jednej ze stron układu:
1)
dokonuje się rejestracji układu,
2)
wpisuje się do rejestru układu informacje dotyczące:
a)
wypowiedzenia układu,
b)
rozwiązania układu,
c)
podziału, połączenia, rozwiązania się (likwidacji) organizacji lub innych podmiotów, które układ zawarły,
d)
rezygnacji stron układu z zawarcia nowego układu oraz daty ustania stosowania dotychczasowego układu,
e)
zawieszenia stosowania układu zakładowego,
f)
odstąpienia od stosowania układu przez pracodawcę w przypadku rozwiązania organizacji pracodawców lub wszystkich organizacji związkowych będących stroną tego układu,
g)
ustaleń w sprawie stosowania układu po połączeniu zakładów pracy.
3.
Z urzędu podlega wpisaniu do rejestru układów:
1)
rozszerzenie przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, na podstawie art. 24118) Kodeksu pracy, zakresu stosowania układu ponadzakładowego,
2)
ustanie stosowania układu na podstawie wymienionej w pkt 1.
§  3.
Wniosek o rejestrację układu oraz o wpis do rejestru układów informacji, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, składa się na piśmie. W razie gdy wniosek dotyczy okoliczności wymagających stwierdzenia w formie pisemnej, do wniosku tego powinien być dołączony odpowiedni dokument.
§  4.
1.
Wniosek o rejestrację układu powinien zawierać informacje dotyczące:
1)
daty i miejsca zawarcia układu oraz daty jego wejścia w życie,
2)
stron układu i ich siedzib,
3)
spełnienia przez strony układu warunków wymaganych do zawarcia układu,
4)
terminu mocy obowiązującej układu,
5)
zakresu obowiązywania układu, w szczególności terytorialnego i podmiotowego.
2.
Do wniosku o rejestrację układu załącza się co najmniej cztery zszyte lub oprawione egzemplarze układu.
3.
W przypadku wniosku o rejestrację układu zakładowego wnioskodawca powinien udostępnić tekst układu ponadzakładowego obowiązującego pracodawcę.
§  5.
Wniosek o rejestrację układu oraz o wpis do rejestru układów informacji, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, nie spełniający wymogów przewidzianych w § 3 i 4, nie podlega rozpatrzeniu. Wniosek ten podlega zwrotowi, wraz z pisemnym uzasadnieniem odmowy jego rozpatrzenia.
§  6.
1.
Układ rejestruje się po uprzednim zamieszczeniu przez organ rejestrujący klauzuli rejestracyjnej oraz pieczęci lakowej na oryginale układu i egzemplarzach przeznaczonych dla stron układu. Oryginał pozostaje w zbiorze układów.
2.
Wzory klauzul rejestracyjnych układu oraz porozumienia określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  7.
1.
O wpisaniu układu do rejestru organ rejestrujący powiadamia na piśmie strony układu i przesyła im po jednym egzemplarzu układu. W piśmie podaje się datę dokonania wpisu.
2.
W przypadku wpisania do rejestru porozumienia, organ rejestrujący powiadamia o tym na piśmie również strony tego układu.
3.
O dokonaniu wpisu informacji, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, organ rejestrujący powiadamia strony układu.
§  8.
Wezwanie do dokonania zmian w treści układu oraz powiadomienie o możliwości zarejestrowania układu bez niektórych jego postanowień przekazuje się stronom układu na piśmie, ze wskazaniem postanowień układu niezgodnych z prawem.
§  9.
Powiadomienie o odmowie wpisania układu do rejestru układów przekazuje się stronom układu na piśmie. Pismo powinno zawierać uzasadnienie odmowy i pouczenie o przysługujących środkach odwoławczych.