Rozdział 6 - Tryb zdejmowania i ponownego umieszczania zamknięć celnych - Szczegółowy tryb legitymowania osób, zatrzymywania pojazdów i innych środków przewozowych, wchodzenia do niektórych lokali mieszkalnych oraz umieszczania zamknięć celnych przez funkcjonariuszy Inspekcji Celnej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.89.565

Akt utracił moc
Wersja od: 15 lipca 1998 r.

Rozdział  6

Tryb zdejmowania i ponownego umieszczania zamknięć celnych

§  13.
1.
Jeżeli na pojazd lub inny środek przewozowy albo na przewożone towary są nałożone zamknięcia celne, funkcjonariusze są obowiązani zbadać, czy na tych zamknięciach nie ma śladów naruszeń.
2.
W przypadku gdy stwierdzono ślady naruszenia nałożonych zamknięć celnych, należy te ślady utrwalić oraz zabezpieczyć naruszone zamknięcia w sposób przewidziany dla dowodów w przepisach ustawy karnej skarbowej.
3.
W przypadku gdy nie stwierdzono śladów naruszenia nałożonych zamknięć celnych, należy te zamknięcia dostarczyć do siedziby urzędu Inspekcji Celnej w celu protokolarnego przekazania do utylizacji właściwemu w tym zakresie przedsiębiorcy.
4.
Po zdjęciu zamknięć i zakończeniu czynności kontrolnych należy ponownie umieścić zamknięcia celne w miejscach, gdzie znajdowały się zamknięcia zdjęte.
§  14.
1.
Do ponownego umieszczania zamknięć celnych funkcjonariusze stosują plomby ołowiane o średnicy 10 mm, wykonane według normy branżowej nr BN-89/8511-15. Na przedniej stronie plomb odciska się plombownicą godło państwowe, a na odwrocie - litery "IC" oraz numer identyfikacyjny plombownicy.
2.
W Generalnym Inspektoracie Celnym prowadzi się ewidencję plombownic wprowadzonych do użytku służbowego w Inspekcji Celnej.
3.
Generalny Inspektor Celny informuje Prezesa Głównego Urzędu Ceł o numerach identyfikacyjnych plombownic, wprowadzonych do użytku służbowego, ze wskazaniem jednostek organizacyjnych Inspekcji Celnej, dysponujących poszczególnymi plombownicami.
§  15.
1.
Przeprowadzone przez funkcjonariuszy czynności zdjęcia i ponownego umieszczenia zamknięć celnych dokumentuje się przez dokonanie:
1)
stosownego wpisu do protokołu, o którym mowa w § 8,
2)
adnotacji zawierającej dane o ilości, rodzaju i cechach identyfikacyjnych ponownie umieszczonych zamknięć celnych oraz o ewentualnym pobraniu zakwestionowanych towarów za pokwitowaniem.
2.
Adnotację, o której mowa w ust. 1 pkt 2, zamieszcza się w protokole potwierdzonym odciskiem indywidualnego stempla identyfikacyjnego funkcjonariusza. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, z których jeden jest przeznaczony dla kierującego zatrzymywanym pojazdem lub uprawnionego dysponenta towaru, drugi włącza się do dokumentów celnych, przewozowych lub innych związanych z towarem, a trzeci - do akt Inspekcji Celnej.
3.
Indywidualny stempel identyfikacyjny ma formę kwadratu o boku 20 mm, ze znajdującym się wewnątrz oznaczeniem jednostki organizacyjnej Inspekcji Celnej oraz numeru identyfikacyjnego funkcjonariusza.
4.
Jeżeli nie jest możliwe ponowne umieszczenie zamknięć celnych ze względu na warunki wykonywania czynności albo właściwości towaru lub środka przewozowego, funkcjonariusze konwojują zatrzymany pojazd lub inny środek przewozowy do siedziby najbliższej jednostki organizacyjnej urzędu celnego bądź do uzgodnionego z właściwym urzędem celnym miejsca, w którym może być zapewniony dozór celny.