Szczegółowy tryb funkcjonowania Komitetu Ochrony Informacji Niejawnych, zasady udziału w jego posiedzeniach oraz zakres czynności sekretarza Komitetu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.18.158

Akt utracił moc
Wersja od: 5 marca 1999 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 25 lutego 1999 r.
w sprawie szczegółowego trybu funkcjonowania Komitetu Ochrony Informacji Niejawnych, zasad udziału w jego posiedzeniach oraz zakresu czynności sekretarza Komitetu.

Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95) zarządza się, co następuje:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95),
2)
Komitecie - należy przez to rozumieć Komitet Ochrony Informacji Niejawnych utworzony przy Radzie Ministrów na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy.
1.
Pierwsze posiedzenie Komitetu zwołuje Przewodniczący Komitetu nie później niż w terminie 30 dni od dnia powołania Komitetu.
2.
Kolejne posiedzenia Komitetu zwołuje Przewodniczący Komitetu z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej połowy składu ustawowego Komitetu.
3.
Przewodniczący Komitetu może ustalić, że posiedzenia będą odbywać się według określonego planu.
1.
Do zadań Przewodniczącego Komitetu należy w szczególności:
1)
ustalanie przedmiotu i terminu posiedzenia Komitetu,
2)
zawiadamianie o terminie posiedzenia Komitetu,
3)
przewodniczenie posiedzeniom Komitetu,
4)
zapraszanie na posiedzenie Komitetu osób, o których mowa w art. 8 pkt 5 oraz w art. 11 pkt 1, 4 i 5 ustawy,
5)
wyznaczanie członkom Komitetu, w miarę potrzeby, zadań związanych z działalnością Komitetu.
2.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komitetu jego zadania wykonuje upoważniony zastępca.
1.
Posiedzenia Komitetu odbywają się w obecności co najmniej połowy członków Komitetu.
2.
Przewodniczący Komitetu może w trakcie posiedzenia wprowadzić do porządku obrad sprawy nie przewidziane w tym porządku.
1.
Zawiadomienie o terminie posiedzenia Komitetu, wraz z porządkiem posiedzenia i materiałami w sprawach przewidzianych do rozpatrzenia, powinno być doręczone przez sekretarza Komitetu uczestnikom posiedzenia najpóźniej na siedem dni przed terminem posiedzenia.
2.
W przypadku zwołania posiedzenia, o którym mowa w § 2 ust. 2, zawiadomienie o terminie posiedzenia Komitetu, wraz z porządkiem posiedzenia i materiałami, powinno być doręczone uczestnikom posiedzenia najpóźniej na trzy dni przed terminem posiedzenia.
1.
Posiedzenia Komitetu są jawne.
2.
Przewodniczący Komitetu może zarządzić tajność posiedzenia lub jego części.
3.
Przewodniczący Komitetu, przed każdym posiedzeniem Komitetu, określa, które z osób wymienionych w art. 8 pkt 5 oraz w art. 11 pkt 1, 4 i 5 ustawy uczestniczą w całości lub w określonej części posiedzenia, pod warunkiem spełniania przez te osoby wymagań w zakresie dostępu do informacji niejawnych.
1.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Przewodniczącego, członek Komitetu zapewnia udział w posiedzeniu wyznaczonego przez siebie zastępcy, mającego poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające go do dostępu do określonych informacji niejawnych.
2.
Obowiązuje osobiste uczestnictwo w posiedzeniach Komitetu:
1)
przedstawiciela delegowanego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
Prezesa Najwyższej Izby Kontroli,
3)
Prezesa Narodowego Banku Polskiego,
4)
upoważnionych zastępców członków Komitetu, na których uczestnictwo w posiedzeniu wyraził zgodę Przewodniczący,
5)
ministrów nie będących członkami Komitetu, zaproszonych do udziału w posiedzeniu Komitetu w związku z rozpatrywaniem spraw należących do zakresu ich działania,
6)
osób powołanych na członków Komitetu, których doświadczenie lub sprawowane funkcje mogą mieć istotne znaczenie dla realizacji zadań Komitetu.
1.
Z posiedzenia Komitetu sporządza się protokół oraz pełny zapis jego przebiegu, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
2.
Protokół powinien zawierać w szczególności:
1)
porządek obrad,
2)
imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu,
3)
wypowiedzi i wnioski osób biorących udział w posiedzeniu,
4)
stanowiska Komitetu, o których mowa w § 9.
3.
Protokół podpisuje Przewodniczący Komitetu i sekretarz Komitetu.
4.
W terminie siedmiu dni od dnia podpisania protokołu osoby biorące udział w posiedzeniu mogą wnieść sprostowanie do zamieszczonych w protokole sformułowań własnych wypowiedzi i wniosków. Sprostowanie, podpisane przez osobę, która je wniosła, umieszcza się w aneksie do protokołu.
1.
Komitet wyraża swoje stanowisko w formie założeń, ustaleń, wytycznych, opinii, projektów, ocen lub wniosków, podlegających udokumentowaniu w protokole.
2.
W sprawach wymagających jednolitego stanowiska Komitetu ustaleń dokonuje się w drodze uzgodnienia stanowisk. W przypadku gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, propozycja stanowiska może być, z inicjatywy Przewodniczącego Komitetu, poddana głosowaniu. O treści stanowiska decyduje większość głosów, a w razie równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
3.
Osoby biorące udział w posiedzeniu mogą zgłosić do protokołu odrębne stanowisko w stosunku do przyjętego rozstrzygnięcia.
1.
Obsługę organizacyjną i techniczną prac Komitetu oraz wykonywanie zadań wynikających z ustaleń Komitetu i decyzji Przewodniczącego Komitetu zapewnia sekretarz Komitetu.
2.
Do obowiązków sekretarza Komitetu należy:
1)
opracowywanie projektów planów pracy Komitetu, w tym posiedzeń i porządku posiedzeń,
2)
koordynacja przygotowania oraz dostarczenia materiałów i projektów dokumentów przeznaczonych do rozpatrzenia, oceny, analizy, zaopiniowania albo do opracowania zakresu prac Komitetu,
3)
uczestniczenie w posiedzeniach Komitetu oraz sporządzanie protokołów z posiedzeń i przedstawianie ich do podpisu Przewodniczącemu Komitetu,
4)
prowadzenie rejestru założeń, ustaleń, analiz, ocen, opinii, wniosków i projektów przyjętych lub opracowanych przez Komitet, a także decyzji Przewodniczącego Komitetu, oraz prowadzenie harmonogramu ich realizacji,
5)
gromadzenie i przechowywanie dokumentacji Komitetu, z zachowaniem zasad ochrony informacji niejawnych,
6)
zapewnienie właściwego przygotowania i sprawnej obsługi posiedzeń Komitetu,
7)
sporządzanie corocznie projektu sprawozdania z działalności Komitetu i przedstawianie Przewodniczącemu Komitetu, wraz z podsumowaniem, w celu przedstawienia Radzie Ministrów oraz przekazania Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej i przewodniczącemu sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych,
8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Komitet i Przewodniczącego Komitetu.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 11 marca 1999 r.