Rozdział 3 - Rachunki bankowe - Szczegółowy sposób wykonywania budżetu państwa i szczegółowe zasady obsługi rachunków bankowych budżetu państwa oraz zakres i terminy sporządzania przez Narodowy Bank Polski informacji i sprawozdań z wykonania budżetu państwa w ramach obsługi bankowej budżetu państwa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.122.1335

Akt utracił moc
Wersja od: 1 września 2003 r.

Rozdział  3

Rachunki bankowe

§  4.
1.
Dla obsługi budżetu państwa prowadzone są następujące rachunki bankowe:
1)
centralny rachunek bieżący budżetu państwa, obejmujący subkonta dla:
a) 1
wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych, wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych, wpływów z podatku akcyzowego, wpływów z podatków pośrednich, dochodów państwowych jednostek budżetowych oraz pozostałych dochodów - odrębne dla każdego rodzaju dochodów,
b)
środków budżetowych przekazywanych dysponentom głównym,
c)
przychodów i rozchodów budżetu państwa, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4 i art. 4 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, oraz przyjętych depozytów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych,
d)
środków na sfinansowanie wydatków, o których mowa w art. 102 ust. 5 ustawy o finansach publicznych,
2)
rachunki bieżące państwowych jednostek budżetowych, z wyodrębnieniem subkont dla dochodów i wydatków,
3)
rachunki bieżące urzędów skarbowych dla gromadzenia dochodów budżetowych, z wyodrębnieniem subkont dla: wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych, wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych, wpływów z podatków pośrednich, dochodów państwowych jednostek budżetowych oraz pozostałych dochodów,
3a) 2
rachunki bieżące izb celnych dla gromadzenia dochodów budżetowych z podatku akcyzowego,
4)
rachunki bieżące państwowych funduszy celowych,
5)
rachunki bieżące zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych,
6)
rachunki pomocnicze.
2.
Narodowy Bank Polski prowadzi obsługę bankową budżetu państwa w zakresie rachunków wymienionych w ust. 1, z wyłączeniem rachunków państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Obsługa bankowa rachunków wymienionych w ust. 1 pkt 5 i 6 może być wykonywana przez dowolne banki.
4.
Kierownik placówki - za zgodą dysponenta głównego - zleca obsługę rachunków bankowych na zasadach obowiązujących w kraju będącym siedzibą placówki, z uwzględnieniem:
1)
wysokości kosztów obsługi i wiarygodności banku,
2)
przepisów rozporządzenia, z zastrzeżeniem § 7 ust. 4.
5.
Obsługa bankowa rachunków budżetu państwa prowadzona jest na podstawie umów rachunku bankowego i obowiązujących norm prawnych.
6. 3
Suma sald rachunków bankowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3 i 3a, stanowi stan środków budżetu państwa. Szczegółowe zasady ustalania stanu środków budżetu państwa określa porozumienie zawarte pomiędzy Narodowym Bankiem Polskim a Ministerstwem Finansów.
§  5.
Centralny rachunek bieżący budżetu państwa, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, służy do:
1)
gromadzenia dochodów budżetu państwa pobieranych przez:
a)
urzędy skarbowe,
b)
państwowe jednostki budżetowe, które przekazują pobrane dochody za pośrednictwem urzędów skarbowych,
c) 4
urzędy celne i izby celne,
2)
przekazywania środków budżetu państwa na sfinansowanie wydatków budżetu państwa, ujętych w planach finansowych dysponentów głównych i podległych im dysponentów drugiego i trzeciego stopnia, oraz przyjmowania zwrotów środków budżetu państwa w danym roku budżetowym przez dysponentów głównych i podległych im dysponentów niższego stopnia,
3)
przeprowadzania operacji finansowych związanych z finansowaniem potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w zakresie:
a)
sprzedaży i wykupu papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa na rynku krajowym i zagranicznym,
b)
zaciągania i spłaty pożyczek oraz kredytów na rynku krajowym i zagranicznym,
c)
innych operacji związanych z zarządzaniem długiem Skarbu Państwa,
4)
obsługi nie wygasających wydatków budżetu państwa, o których mowa w art. 102 ust. 5 ustawy o finansach publicznych,
5)
przyjmowania wpływów z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa,
6)
obsługi operacji związanych z udzielonymi z budżetu państwa oprocentowanymi pożyczkami krajowymi i zagranicznymi i ich spłatą, w zakresie ustalonym w ustawie budżetowej,
7)
przekazywania udziałów w dochodach budżetu państwa jednostkom samorządu terytorialnego, w terminach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
8)
przekazywania środków na rachunki urzędów skarbowych - na wniosek naczelnika urzędu skarbowego - w celu zapewnienia pełnej i terminowej realizacji zwrotów, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 1,
9)
obsługi operacji związanych z realizacją innych przychodów i rozchodów wynikających z ustawy budżetowej.
§  6.
1.
Rachunki bieżące urzędów skarbowych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 3, służą do gromadzenia:
1)
wpływów budżetowych z tytułu podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych,
2)
dochodów przekazanych przez państwowe jednostki budżetowe, zrealizowanych przez te jednostki we własnym zakresie.
2.
Z rachunków bieżących urzędów skarbowych nie mogą być dokonywane wypłaty, z wyjątkiem:
1)
zwrotów nadpłat i oprocentowania tych nadpłat, na podstawie odrębnych przepisów,
2)
przekazywania pobieranych przez urzędy skarbowe dochodów jednostkom samorządu terytorialnego oraz należnych tym jednostkom udziałów w dochodach budżetu państwa, w terminach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
3)
przekazywania środków z tytułu potrąceń z dochodów, ustalonych na podstawie odrębnych przepisów.
3.
Dochody budżetu państwa zgromadzone na rachunkach bieżących urzędów skarbowych przekazywane są przez te urzędy, trzy razy w miesiącu, według stanu środków na:
1)
15 dzień miesiąca - do dnia 20 danego miesiąca,
2)
25 dzień miesiąca - do ostatniego dnia danego miesiąca,
3)
ostatni dzień danego miesiąca - do dnia 5 następnego miesiąca

- na centralny rachunek bieżący budżetu państwa, z zachowaniem podziału według subkont, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a), z zastrzeżeniem § 20 ust. 5 pkt 1 i 2.

4.
Przekazywane kwoty dochodów, w terminach określonych w ust. 3, należy skorygować o zwroty nadpłat dokonane do dnia przekazania i zwroty nadpłat przewidywane w ciągu pięciu dni po terminie przekazania, jeśli w tym czasie upływają terminy zwrotów nadpłat, ustalone w odrębnych przepisach.
§  6a. 5
Dochody budżetu państwa gromadzone na rachunkach izb celnych są przekazywane przez te izby, w terminach określonych w § 6 ust. 3, na centralny rachunek bieżący budżetu państwa.
§  7.
1.
Rachunkami bieżącymi państwowych jednostek budżetowych dysponują dysponenci, o których mowa w § 3.
2.
Rachunki bieżące państwowych jednostek budżetowych służą do rozliczeń operacji finansowych związanych z realizacją dochodów i wydatków budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 4.
3.
W ramach rachunków bieżących państwowych jednostek budżetowych, z wyjątkiem placówek, prowadzone są subkonta dla dochodów i wydatków budżetu państwa.
4.
Rachunek bankowy placówki służy do rozliczeń operacji finansowych prowadzonych przez placówki, związanych z:
1)
realizacją dochodów i wydatków, o których mowa w § 8 i 9,
2)
wykonaniem sum na zlecenie, o których mowa w § 11,
3)
przechowywaniem sum depozytowych, o których mowa w § 12,
4)
gromadzeniem środków pieniężnych środków specjalnych, działających na podstawie art. 21 i art. 193 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
§  8.
1.
Na rachunki bieżące - subkonto dochodów państwowych jednostek budżetowych przyjmowane są:
1)
dochody budżetowe państwowych jednostek budżetowych oraz wpłaty nadwyżek środków obrotowych zakładów budżetowych i środków specjalnych oraz części zysku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych, z zastrzeżeniem ust. 4,
2)
wpływy z tytułu zwrotu wydatków, jeżeli zwrot następuje po upływie roku budżetowego, w którym wydatku dokonano,
3)
wpływy z tytułu oprocentowania środków zgromadzonych na rachunkach pomocniczych państwowych jednostek budżetowych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
2.
Z rachunków bieżących - subkonto dochodów państwowych jednostek budżetowych dokonywane są:
1)
zwroty nadpłat i zwroty kwot nienależnie pobranych wraz z oprocentowaniem uregulowanym odrębnymi przepisami,
2)
przelewy zrealizowanych dochodów budżetowych na odpowiednie subkonto rachunku bieżącego właściwego urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.
3.
Państwowe jednostki budżetowe, z wyjątkiem placówek, przekazują pobrane dochody budżetowe, dwa razy w miesiącu, według stanu środków na:
1)
15 dzień miesiąca - do dnia 20 danego miesiąca,
2)
25 dzień miesiąca - do ostatniego dnia miesiąca

- na rachunki bieżące właściwych miejscowo urzędów skarbowych, z zastrzeżeniem ust. 5 i z uwzględnieniem § 20 ust. 3 pkt 1.

4.
Wpłaty nadwyżek środków obrotowych środków specjalnych dotyczą rozliczeń z budżetem państwa, z działalności prowadzonej zgodnie z art. 193 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, do dnia 31 grudnia 2000 r.
5.
W terminach ustalonych w ust. 3 i § 20 ust. 3 pkt 1 dysponenci wskazani przez Ministra Finansów przekazują pobrane dochody bezpośrednio na centralny rachunek bieżący budżetu państwa.
6.
Placówki, jeśli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przekazują pobrane dochody budżetowe, według stanu środków na ostatni dzień miesiąca, do dnia 15 następnego miesiąca bezpośrednio na centralny rachunek bieżący budżetu państwa.
§  9.
1.
Na rachunki bieżące - subkonto wydatków państwowych jednostek budżetowych przyjmowane są:
1)
wpływy środków pieniężnych od dysponenta wyższego stopnia,
2)
zwrot środków pieniężnych z rachunków bieżących - subkonto wydatków dysponenta niższego stopnia,
3)
wpływy z tytułu zwrotu wydatków dokonanych w tym samym roku, w którym poniesiono wydatki.
2.
Z rachunków bieżących - subkonto wydatków państwowych jednostek budżetowych dokonywane są:
1)
wydatki bieżące i inwestycyjne,
2)
przekazania (przelewy) dotacji i subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego,
3)
przekazania (przelewy) pozostałych dotacji, ujętych w ustawie budżetowej,
4)
przelewy środków pieniężnych do dysponentów niższego stopnia,
5)
zwroty środków nie wykorzystanych w danym roku budżetowym, na rachunek bieżący - subkonto wydatków dysponenta wyższego stopnia,
6)
przekazania (przelewy) środków dla placówek oraz na opłacanie składek do organizacji międzynarodowych.
3.
Dotacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, przekazywane są z rachunku bieżącego - subkonto wydatków dysponenta głównego środków budżetu państwa lub dysponenta drugiego stopnia, jeżeli dysponent główny ujął w jego planie finansowym taki rodzaj wydatku w związku z realizacją dotowanego zadania, z zastrzeżeniem ust. 4-6.
4.
Zespoły i delegatury wojewódzkie Krajowego Biura Wyborczego mogą przekazywać dotacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, gminom.
5.
Urzędy statystyczne mogą przekazać dotacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, przyznane Głównemu Urzędowi Statystycznemu na finansowanie spisów powszechnych i zadań zleconych gminom w związku ze spisami rolnymi.
6.
Kierownik państwowej jednostki budżetowej przekazuje gospodarstwu pomocniczemu dotacje, o których mowa w art. 20 ust. 7 i 8 ustawy o finansach publicznych, z rachunku bieżącego państwowej jednostki budżetowej.
§  10.
1.
Akredytywa budżetowa - wyodrębnienie środków na czas określony lub do odwołania - służy do finansowania zadań ze środków budżetowych: zleconych przez państwową jednostkę budżetową jednostce organizacyjnej, osobie fizycznej lub wykonywanych przez wyodrębnioną delegaturę (komórkę) tej państwowej jednostki budżetowej, mającą siedzibę w innej miejscowości.
2.
Kierownik państwowej jednostki budżetowej, za zgodą dysponenta głównego, otwiera rachunek pomocniczy dla finansowania zadań w formie akredytywy budżetowej, na czas określony lub do odwołania, i upoważnia kierownika jednostki organizacyjnej do dysponowania środkami akredytywy budżetowej.
3.
Rachunek pomocniczy, o którym mowa w ust. 2, podlega zamknięciu z upływem okresu, na który otwarto akredytywę budżetową, lub z dniem jej odwołania, a stan środków na dzień zamknięcia przekazuje się na rachunek bieżący - subkonto wydatków, z którego przekazano środki na otwarcie akredytywy budżetowej.
4.
Środki akredytywy budżetowej nie wykorzystane do końca roku budżetowego zwraca się do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego na rachunek bieżący - subkonto wydatków, z którego przekazano środki.
§  11.
1.
Sumy na zlecenie służą do:
1)
finansowania ze środków zleceniodawcy zadań zleconych do wykonania państwowej jednostce budżetowej lub państwowemu zakładowi budżetowemu przez inne jednostki organizacyjne,
2)
gromadzenia środków na finansowanie inwestycji realizowanych z innych źródeł niż środki własne państwowej jednostki budżetowej, otrzymanych od innych jednostek organizacyjnych.
2.
Kierownik państwowej jednostki budżetowej, z wyjątkiem, o którym mowa w § 7 ust. 4 pkt 2, otwiera, za zgodą dysponenta głównego, jeden rachunek pomocniczy dla wykonania zadań, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem § 12 ust. 3.
3.
Środki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli pochodzą ze środków budżetowych, zwraca się do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego na rachunek bieżący - subkonto wydatków państwowej jednostki budżetowej, która przekazała środki, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
4.
Państwowa jednostka budżetowa po wykonaniu zlecenia w terminie określonym w umowie rozlicza się przed zleceniodawcą z otrzymanych środków, a pozostałe środki, jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przekazuje na rachunek zleceniodawcy.
§  12.
1.
Sumy depozytowe są to sumy obce (środki pieniężne) przechowywane przez państwowe jednostki budżetowe i zakłady budżetowe, w szczególności kaucje, wadia oraz sumy stanowiące przedmiot sporu, otrzymane w związku z postępowaniem sądowym lub administracyjnym.
2.
Sumy depozytowe są przechowywane na rachunku pomocniczym państwowej jednostki budżetowej, z zastrzeżeniem § 7 ust. 4 pkt 3.
3.
Państwowa jednostka budżetowa prowadzi jeden rachunek pomocniczy dla sum depozytowych i sum na zlecenie, z zastrzeżeniem § 7 ust. 4 pkt 2 i 3.
§  13.
Rachunek bieżący państwowego funduszu celowego otwiera w Narodowym Banku Polskim osoba prawna lub dysponent funduszu, który został wskazany w ustawie tworzącej fundusz.
§  14.
1.
Państwowe jednostki budżetowe i państwowe fundusze celowe mające siedzibę poza miastem, w którym Narodowy Bank Polski prowadzi obsługę kasową, mogą korzystać, po uzgodnieniu z Narodowym Bankiem Polskim, z zastępczej obsługi kasowej (wpłaty i wypłaty gotówkowe) w najbliżej położonych oddziałach banków.
2.
Realizacja wypłat gotówkowych następuje do wysokości środków zgromadzonych na rachunku bieżącym jednostki, o której mowa w ust. 1, na podstawie czeków podpisanych zgodnie z kartą wzorów podpisów potwierdzoną przez oddział Narodowego Banku Polskiego prowadzący rachunek bieżący tej jednostki.
3.
Dyspozycje rozliczeń bezgotówkowych jednostka, o której mowa w ust. 1, przesyła bezpośrednio do oddziału Narodowego Banku Polskiego prowadzącego jej rachunek bieżący.
4.
Urzędy skarbowe i urzędy celne mające siedzibę poza miastem, w którym Narodowy Bank Polski prowadzi obsługę kasową, mogą korzystać z zastępczej obsługi kasowej (wpłaty gotówkowe) w najbliżej położonych oddziałach banków w zakresie wpłat gotówkowych z tytułu wpływów podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych, odpowiednio do kas urzędów skarbowych lub kas urzędów celnych.
§  15.
1.
Polecenia przelewu oraz dowody wpłat na rachunki i wypłat z rachunków bieżących, o których mowa w § 6, powinny zawierać, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, symbol paragrafu klasyfikacji budżetowej w polu "tytułem", z zastrzeżeniem ust. 3.
2.
Polecenia przelewu związane z przekazywaniem i zwrotem dotacji powinny zawierać w polu "tytułem", poczynając od roku 2001, podziałki klasyfikacji budżetowej w szczegółowości: część, rozdział, paragraf.
3.
Polecenia przelewu związane z przekazem dochodów, o których mowa w § 6 ust. 3, powinny zawierać w polu "tytułem", poczynając od roku 2001, symbol 910.
4.
Polecenia przelewu związane z przekazem dochodów, o których mowa w § 8 ust. 3, powinny zawierać w polu "tytułem", poczynając od roku 2001, symbol XX-930, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.
W miejscu umownego symbolu "XX" - pierwszy element symbolu wymienionego w ust. 4 - należy wpisać właściwy symbol części budżetu państwa, w ramach której dochody zostały zrealizowane.
6.
Polecenia przelewu służące do przekazywania środków budżetowych, o których mowa w § 19, poczynając od roku 2001, powinny zawierać w polu "tytułem" symbol 920.
7.
Przepisy ust. 1-6 nie dotyczą placówek.
§  16.
1.
Rachunek bieżący zakładu budżetowego otwiera się na podstawie decyzji organu powołującej zakład budżetowy.
2.
Rachunek bieżący zakładu budżetowego służy do gromadzenia środków pieniężnych z przychodów własnych oraz dotacji z budżetu państwa i pokrywania z tych środków wydatków stanowiących koszty działalności zakładu budżetowego oraz wydatków inwestycyjnych.
3.
Zakłady budżetowe przechowują na własnych rachunkach bieżących środki innych jednostek organizacyjnych stanowiące sumy depozytowe i sumy na zlecenie.
4.
Zakłady budżetowe przekazują nadwyżkę środków obrotowych na rachunek bieżący - subkonto dochodów dysponenta głównego.
§  17.
1.
Rachunek bieżący gospodarstwa pomocniczego otwiera się na podstawie decyzji kierownika państwowej jednostki budżetowej, powołującej gospodarstwo pomocnicze.
2.
Rachunek bieżący gospodarstwa pomocniczego służy do gromadzenia środków pieniężnych z przychodów własnych oraz dotacji budżetu państwa i pokrywania z tych środków wydatków stanowiących koszty działalności gospodarstwa pomocniczego.
§  18.
Państwowa jednostka budżetowa otwiera odrębny rachunek pomocniczy dla gromadzenia środków pieniężnych środków specjalnych utworzonych zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, z zastrzeżeniem § 7 ust. 4 pkt 4.
1 § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 29 sierpnia 2003 r. (Dz.U.03.153.1501) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2003 r.
2 § 4 ust. 1 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) tiret drugie rozporządzenia z dnia 29 sierpnia 2003 r. (Dz.U.03.153.1501) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2003 r.
3 § 4 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 29 sierpnia 2003 r. (Dz.U.03.153.1501) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2003 r.
4 § 5 pkt 1 lit. c) dodana przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 29 sierpnia 2003 r. (Dz.U.03.153.1501) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2003 r.
5 § 6a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 29 sierpnia 2003 r. (Dz.U.03.153.1501) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2003 r.