Szczegółowy sposób sprawowania nadzoru nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.192.1487

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 listopada 2009 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 28 października 2009 r.
w sprawie szczegółowego sposobu sprawowania nadzoru nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 7 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób sprawowania nadzoru, w tym kontroli, przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, zwanego dalej "Ministrem", nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej "Agencją", w zakresie wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej, w tym przyznawaniem tej pomocy, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej "Programem".
Kontrola w ramach nadzoru, o którym mowa w § 1, zwana dalej "kontrolą", jest przeprowadzana w Agencji i polega na sprawdzeniu w szczególności:
1)
prawidłowości i terminowości wykonywania przez Agencję zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej, w tym w zakresie dotyczącym informowania i rozpowszechniania informacji określonym w art. 76 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.);
2)
przestrzegania wiążących wytycznych i poleceń Ministra związanych z wdrażaniem pomocy technicznej;
3)
zgodności procedur wdrażania pomocy technicznej z przepisami prawa;
4)
przestrzegania przyjętych przez Agencję procedur wdrażania pomocy technicznej;
5)
efektywności i skuteczności wdrażania pomocy technicznej;
6)
wykonania zaleceń pokontrolnych.
1.
Kontrolę przeprowadza się po uprzednim zawiadomieniu na piśmie Agencji o zakresie i terminie kontroli, w terminie 5 dni roboczych przed jej rozpoczęciem.
2.
W przypadku powzięcia wiadomości o niewłaściwym wykonywaniu przez Agencję zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej, kontrolę można przeprowadzić bez wcześniejszego zawiadomienia.
3.
Kontrola jest przeprowadzana na podstawie wydanego przez Ministra upoważnienia do przeprowadzenia kontroli przez osoby wskazane w tym upoważnieniu, zwane dalej "kontrolującymi".
4.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:
1)
datę i miejsce wystawienia;
2)
wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
3)
imiona i nazwiska kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kieruje przeprowadzeniem kontroli, stanowiska służbowe kontrolujących, nazwę komórki organizacyjnej, w której kontrolujący są zatrudnieni, i rodzaj dokumentu tożsamości kontrolujących;
4)
miejsce przeprowadzenia kontroli;
5)
termin przeprowadzenia kontroli;
6)
określenie zakresu kontroli;
7)
podpis Ministra, osoby go zastępującej albo przez niego upoważnionej w tym zakresie i informację o zajmowanym przez tę osobę stanowisku lub pełnionej funkcji;
8)
termin ważności upoważnienia.
1.
Kontrolujący ma prawo w zakresie kontroli do:
1)
swobodnego poruszania się po terenie jednostki organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli;
2)
wglądu do dokumentów związanych z działalnością Agencji podlegającą kontroli oraz tworzenia ich kopii i odpisów;
3)
przeprowadzenia oględzin składników majątkowych Agencji;
4)
żądania od pracowników Agencji ustnych i pisemnych wyjaśnień;
5)
zabezpieczenia dowodów;
6)
wykonywania innych czynności niezbędnych do przeprowadzenia kontroli.
2.
Kontrolujący niezwłocznie zawiadamia na piśmie Ministra o ujawnionych w toku kontroli okolicznościach wskazujących na uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa.
3.
Kontrolujący podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w Agencji.
4.
Agencja zapewnia kontrolującym warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.
1.
Kontrolujący dokonują ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.
2.
Zebrane w toku kontroli dowody kontrolujący w razie potrzeby zabezpieczają, w szczególności przez:
1)
oddanie na przechowanie za pokwitowaniem Prezesowi Agencji lub upoważnionemu pracownikowi Agencji;
2)
przechowanie w jednostce organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli w oddzielnym i zamkniętym pomieszczeniu.
1.
W razie potrzeby ustalenia stanu składników majątkowych Agencji albo przebiegu określonych czynności, kontrolujący mogą przeprowadzić oględziny.
2.
Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika jednostki organizacyjnej Agencji podlegającej kontroli albo osoby przez niego upoważnionej.
3.
Z przebiegu oględzin sporządza się na piśmie protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, które podpisują i otrzymują kontrolujący oraz osoby określone w ust. 2.
1.
Z kontroli w Agencji jest sporządzana na piśmie informacja pokontrolna w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje Agencja, a drugi Minister.
2.
Informacja pokontrolna zawiera w szczególności:
1)
datę i miejsce sporządzenia informacji pokontrolnej;
2)
wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
3)
miejsce przeprowadzenia kontroli;
4)
określenie zakresu kontroli i czynności kontrolnych wykonanych w ramach tej kontroli;
5)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z uwzględnieniem przerw w jej przeprowadzaniu;
6)
wskazanie imion, nazwisk oraz stanowisk służbowych kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kierował przeprowadzeniem kontroli;
7)
opis stwierdzonego w wyniku czynności kontrolnych stanu faktycznego, w tym wykrytych uchybień i ich zakresu;
8)
pouczenie o prawie, sposobie i terminie:
a)
zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń,
b)
odmowy podpisania informacji pokontrolnej;
9)
wykaz załączników dołączonych do informacji pokontrolnej.
3.
Informacja pokontrolna jest wysyłana do Agencji w terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia kontroli.
4.
Jeżeli sporządzenie informacji pokontrolnej wymaga dodatkowych wyjaśnień lub zasięgnięcia przez kontrolujących opinii, termin, o którym mowa w ust. 3, zostaje wydłużony o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub otrzymania opinii.
5.
O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 4, Prezes Agencji jest informowany na piśmie.
6.
Informację pokontrolną podpisują kontrolujący oraz Prezes Agencji albo osoba przez niego upoważniona.
7.
Agencja wysyła Ministrowi podpisaną informację pokontrolną w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.
1.
Prezes Agencji albo osoba przez niego upoważniona przed podpisaniem informacji pokontrolnej może zgłosić na piśmie uzasadnione zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w tej informacji, w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.
2.
Jeżeli zostały zgłoszone zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, kontrolujący dokonują ich analizy i, gdy to konieczne, podejmują dodatkowe czynności kontrolne.
3.
Jeżeli zgłoszone zastrzeżenia są zasadne, w całości albo w części, kontrolujący zmieniają lub uzupełniają w tym zakresie informację pokontrolną. Do zmiany i uzupełniania informacji pokontrolnej przepisy § 7, z wyjątkiem ust. 2 pkt 8 lit. a, stosuje się odpowiednio.
4.
Jeżeli zastrzeżenia nie zostaną uwzględnione, w całości albo w części, kontrolujący wskazują na piśmie zgłaszającemu zastrzeżenia przyczyny nieuwzględnienia zastrzeżeń.
1.
Prezes Agencji albo osoba przez niego upoważniona może odmówić podpisania informacji pokontrolnej, składając, w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania tej informacji albo od dnia otrzymania stanowiska, o którym mowa w § 8 ust. 4, pisemne wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.
2.
O odmowie podpisania informacji pokontrolnej i złożeniu wyjaśnienia przyczyn tej odmowy kontrolujący umieszczają wzmiankę w informacji pokontrolnej.
3.
Odmowa podpisania informacji pokontrolnej nie wstrzymuje realizacji zaleceń pokontrolnych.
1.
Minister, w razie potrzeby, formułuje zalecenia pokontrolne, które przekazuje Agencji.
2.
Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę kontrolowanej działalności, wynikającą z ustaleń zawartych w informacji pokontrolnej, a także uwagi i wnioski zmierzające w szczególności do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
3.
Prezes Agencji jest obowiązany, w terminie wyznaczonym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania Ministra o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych oraz podjętych działaniach, mających w szczególności na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i zapobieżenie ich powstaniu w przyszłości, lub o przyczynach niepodjęcia tych działań.
Minister w razie potrzeby może żądać, w zakresie przez niego wskazanym, przeprowadzenia przez Agencję audytu wewnętrznego dotyczącego wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej.
W ramach nadzoru, o którym mowa w § 1, Minister:
1)
jest zawiadamiany przez Agencję o udostępnieniu potencjalnym beneficjentom, w szczególności na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, informacji dotyczących pomocy technicznej oraz o aktualizacji tych informacji;
2)
otrzymuje od Agencji sprawozdania z wykonywania zadań związanych z wdrażaniem pomocy technicznej w ramach Programu.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655 oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 105.