Szczegółowy sposób przeprowadzania kontroli w zakresie wykonywania przez samorząd województwa zadań związanych z dokonywaniem wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2009.81.676
Akt utracił moc Wersja od: 2 czerwca 2009 r.
ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 maja 2009 r.
w sprawie szczegółowego sposobu przeprowadzania kontroli w zakresie wykonywania przez samorząd województwa zadań związanych z dokonywaniem wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju
Na podstawie art. 7 ust. 6 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób przeprowadzania kontroli przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, zwanego dalej "Ministrem", w zakresie wykonywania przez samorząd województwa zadań związanych z dokonywaniem wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju pod względem zgodności z przepisami prawa i Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 oraz prawidłowości wykonywania przez samorząd województwa tych zadań, zwanej dalej "kontrolą".
Przeprowadzanie kontroli polega w szczególności na sprawdzeniu:
1)
prawidłowości i terminowości wykonywania zadań związanych z dokonywaniem wyboru lokalnych grup działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju;2)
przestrzegania przyjętych przez właściwy organ samorządu województwa procedur wyboru lokalnych grup działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju;3)
przestrzegania wytycznych, o których mowa w art. 7 ust. 2a ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich;4)
wykonania zaleceń pokontrolnych.1.
Kontrola jest przeprowadzona w siedzibie właściwego organu samorządu województwa lub w innym miejscu wykonywania przez samorząd województwa zadań związanych z dokonywaniem wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju.2.
Kontrola dokumentów lub informacji przekazanych przez samorząd województwa może być również przeprowadzona w urzędzie obsługującym Ministra.1.
Kontrolę, o której mowa w § 3 ust. 1, przeprowadza się po zawiadomieniu samorządu województwa na piśmie o zakresie i terminie kontroli, w terminie 5 dni roboczych przed jej rozpoczęciem.2.
W przypadku powzięcia wiadomości o niewłaściwym wykonywaniu przez samorząd województwa zadań związanych z dokonywaniem wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju kontrolę, o której mowa w § 3 ust. 1, można przeprowadzić bez wcześniejszego powiadomienia samorządu województwa o zakresie i terminie kontroli.3.
Czynności w ramach kontroli, o której mowa w § 3 ust. 1, są przeprowadzane, na podstawie wydanego przez Ministra upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, co najmniej przez dwie osoby wskazane w tym upoważnieniu, zwane dalej "kontrolującymi".4.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera:1)
datę i miejsce wystawienia;2)
wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;3)
wskazanie imion i nazwisk kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kieruje przeprowadzeniem kontroli;4)
nazwę i adres jednostki kontrolowanej;5)
określenie zakresu kontroli;6)
podpis osoby udzielającej upoważnienia i informację o zajmowanym przez tę osobę stanowisku lub pełnionej funkcji;7)
termin ważności upoważnienia.1.
Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, o której mowa w § 3 ust. 1, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Kontrolujący podlega również wyłączeniu w razie zaistnienia w toku kontroli okoliczności mogących wywołać uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.2.
O przyczynach powodujących wyłączenie kontrolujący lub kierownik jednostki kontrolowanej zawiadamia Ministra, który decyduje o wyłączeniu.1.
Kontrolujący w ramach kontroli, o której mowa w § 3 ust. 1, ma prawo do:1)
swobodnego poruszania się po terenie jednostki kontrolowanej;2)
wglądu do dokumentów związanych z wyborem lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju oraz tworzenia ich kopii i odpisów;3)
żądania od pracowników jednostki kontrolowanej ustnych i pisemnych wyjaśnień;4)
zabezpieczenia dowodów;5)
wykonywania innych czynności niezbędnych do przeprowadzenia kontroli.2.
Kontrolujący o ujawnionych w toku kontroli okolicznościach uzasadniających popełnienie przestępstwa, wykroczenia, przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego niezwłocznie zawiadamia na piśmie Ministra.3.
Kontrolujący podczas wykonywania czynności w ramach kontroli, o której mowa w § 3 ust. 1, podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującym w jednostce kontrolowanej.4.
Jednostka kontrolowana zapewnia kontrolującym warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.1.
Kontrolujący dokonują ustaleń stanu faktycznego na podstawie zebranych w toku kontroli dowodów.2.
Zebrane w toku kontroli dowody kontrolujący w razie potrzeby odpowiednio zabezpieczają, w szczególności przez:1)
oddanie do przechowania, za pokwitowaniem, kierownikowi jednostki kontrolowanej lub upoważnionemu pracownikowi tej jednostki;2)
przechowanie w jednostce kontrolowanej w oddzielnym i zamkniętym pomieszczeniu.1.
Z kontroli, o której mowa w § 3 ust. 1, kontrolujący sporządzają informację pokontrolną zawierającą w szczególności:1)
datę i miejsce sporządzenia informacji pokontrolnej;2)
wskazanie podstawy prawnej do wykonywania kontroli;3)
oznaczenie jednostki kontrolowanej;4)
oznaczenie jednostki kontrolującej;5)
określenie zakresu kontroli i czynności wykonywanych w ramach tej kontroli;6)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli, z uwzględnieniem przerw w jej przeprowadzaniu;7)
wskazanie imion i nazwisk kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kierował przeprowadzeniem kontroli;8)
opis stanu faktycznego stwierdzonego w wyniku czynności wykonanych w ramach kontroli, w tym wykrytych uchybień i ich zakresu;9)
pouczenie o prawie, sposobie i terminie:a)
zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń,b)
odmowy podpisania informacji pokontrolnej;10)
wykaz załączników dołączonych do informacji pokontrolnej.2.
Informację pokontrolną sporządza się na piśmie, w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, a drugi pozostaje u kontrolujących.3.
Informację pokontrolną przekazuje się kierownikowi jednostki kontrolowanej w terminie 30 dni roboczych od dnia zakończenia kontroli.4.
Jeżeli sporządzenie informacji pokontrolnej wymaga dodatkowych wyjaśnień lub zasięgnięcia opinii, termin, o którym mowa w ust. 3, jest wydłużany o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub otrzymania opinii.5.
O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 4, kierownik jednostki kontrolowanej jest informowany na piśmie.6.
Informację pokontrolną podpisują kontrolujący oraz kierownik jednostki kontrolowanej, a jeżeli jest nieobecny - osoba przez niego upoważniona.7.
Kierownik jednostki kontrolowanej albo osoba przez niego upoważniona po podpisaniu informacji pokontrolnej przesyła ją Ministrowi w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.1.
Kierownik jednostki kontrolowanej albo osoba przez niego upoważniona przed podpisaniem informacji pokontrolnej może zgłosić na piśmie uzasadnione zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w tej informacji w terminie 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania.2.
Jeżeli zostały zgłoszone zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1, kontrolujący dokonują ich analizy i podejmują dodatkowe czynności kontrolne, jeżeli jest to konieczne.3.
Jeżeli zgłoszone zastrzeżenia są zasadne w całości albo w części, kontrolujący zmieniają lub uzupełniają w tym zakresie informację pokontrolną. Do zmiany i uzupełniania informacji pokontrolnej przepisy § 8 stosuje się odpowiednio, z wyjątkiem ust. 1 pkt 9 lit. a.4.
Jeżeli zastrzeżenia nie zostaną uwzględnione w całości albo w części, kontrolujący przekazują zgłaszającemu zastrzeżenia, na piśmie, informację zawierającą wskazanie przyczyn, ze względu na które zastrzeżenia nie zostały uwzględnione.5.
Informacja, o której mowa w ust. 4, jest przekazywana zgłaszającemu zastrzeżenia:1)
niezwłocznie - jeżeli zastrzeżenia nie zostały uwzględnione w całości;2)
z informacją pokontrolną zmienioną lub uzupełnioną w sposób określony w ust. 3 - jeżeli zastrzeżenia zostały uwzględnione w części.1.
Kierownik jednostki kontrolowanej albo osoba przez niego upoważniona może odmówić podpisania informacji pokontrolnej, składając w terminie 14 dni roboczych od dnia otrzymania tej informacji albo informacji, o której mowa w § 9 ust. 4, wyjaśnienie na piśmie odmowy podpisania informacji pokontrolnej.2.
O odmowie podpisania informacji pokontrolnej i złożeniu wyjaśnienia odmowy jej podpisania kontrolujący umieszczają wzmiankę w informacji pokontrolnej.3.
Odmowa podpisania informacji pokontrolnej nie wstrzymuje realizacji zaleceń pokontrolnych.1.
W przypadku kontroli, o której mowa w § 3 ust. 2, samorząd województwa przekazuje Ministrowi dokumenty i informacje w formie, zakresie i terminie określonych przez Ministra.2.
Do kontroli, o której mowa w § 3 ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy § 5 i 8-10.1.
Minister może sformułować zalecenia pokontrolne, które przekazuje kierownikowi jednostki kontrolowanej w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania podpisanej informacji pokontrolnej albo wyjaśnienia na piśmie odmowy jej podpisania.2.
Zalecenia pokontrolne zawierają ocenę wykonywania zadań w zakresie objętym kontrolą, a także uwagi i wnioski zmierzające w szczególności do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.3.
Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany, w terminie wskazanym w zaleceniach pokontrolnych, do poinformowania Ministra o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych oraz podjętych działaniach mających w szczególności na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości lub przyczynach niepodjęcia tych działań.
Minister przekazuje na piśmie, do wiadomości agencji płatniczej, informację o wynikach przeprowadzonych kontroli w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania podpisanej informacji pokontrolnej albo pisemnego wyjaśnienia odmowy podpisania tej informacji.
______
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655 oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 105.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »