Szczegółowy sposób prowadzenia gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.118.801

Akt utracił moc
Wersja od: 2 lipca 2010 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA1)
z dnia 29 czerwca 2010 r.
w sprawie szczegółowego sposobu prowadzenia gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa

Na podstawie art. 56 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób prowadzenia gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa, zwanego dalej "Funduszem", utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji oraz sposób postępowania w zakresie uzupełniania środków brakujących na pokrycie kosztów procesu likwidacyjnego lub postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa.
Fundusz stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, zwany dalej "dysponentem Funduszu".
1. 
Roczny plan finansowy Funduszu, zwany dalej "planem", obejmuje:
1)
przychody i koszty Funduszu;
2)
stan środków obrotowych Funduszu na początek i na koniec roku budżetowego, w tym należności i zobowiązania.
2. 
Dysponent Funduszu zapewnia zgodność projektu planu z projektem ustawy budżetowej.
3. 
Dysponent Funduszu w terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej zatwierdza plan z uwzględnieniem kwot wynikających z ustawy budżetowej.
Właściwa delegatura terenowa ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa dokonuje weryfikacji środków finansowych wpływających na rachunek Funduszu na podstawie dokumentacji przekazanej protokolarnie przez organ założycielski w terminie 30 dni od dnia wykreślenia z rejestru sądowego przedsiębiorstwa państwowego, zawierającej w szczególności:
1)
dokumenty związane z zakończeniem procesu likwidacji lub postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego;
2)
dokumenty potwierdzające przekazanie na rachunek Funduszu środków finansowych pozostałych po przedsiębiorstwie państwowym wykreślonym z rejestru sądowego;
3)
dokumenty potwierdzające istnienie oraz wymagalność należności przekazywanych wraz z mieniem pozostałym po przedsiębiorstwie państwowym wykreślonym z rejestru sądowego, w szczególności tytuły prawne i egzekucyjne oraz dokumenty potwierdzające działania podejmowane w celu dochodzenia należności;
4)
notę księgową, wystawioną na wartość należności przekazanych ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa jako następcy prawnemu przedsiębiorstwa państwowego wykreślonego z rejestru sądowego, z wyszczególnieniem należnych, a niezaspokojonych należności stanowiących zgodnie z przepisami o rachunkowości aktywa przedsiębiorstwa wykreślonego z rejestru, z uwzględnieniem należności głównej oraz odsetek za zwłokę, według stanu na dzień wyksięgowania należności z ksiąg rachunkowych organu założycielskiego.
Koszty ujęte w planie mogą być pokrywane w granicach kwot określonych w tym planie, zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących bieżące przychody i środki finansowe pozostałe z okresów poprzednich.
1. 
Dysponent Funduszu może podjąć decyzję o dofinansowaniu procesu likwidacyjnego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa po rozpatrzeniu wniosku likwidatora tego podmiotu, sporządzonego zgodnie z wzorem wniosku o uzupełnienie brakujących środków finansowych na pokrycie kosztów procesu likwidacyjnego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa.
2. 
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
1. 
Dysponent Funduszu może podjąć decyzję o dofinansowaniu postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa po rozpatrzeniu wniosku syndyka masy upadłości tego podmiotu, sporządzonego zgodnie z wzorem wniosku o uzupełnienie brakujących środków finansowych na pokrycie kosztów procesu postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa.
2. 
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Przekazanie środków Funduszu na dofinansowanie procesu likwidacji lub postępowania upadłościowego następuje po zawarciu, odpowiednio, z likwidatorem lub syndykiem umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu kosztów procesu likwidacyjnego albo postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa.
Dokonywanie lokat, o których mowa w art. 56 ust. 2a ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, nie może uchybiać terminowym wypłatom środków finansowych na cele Funduszu, wskazane w art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, lub w inny sposób ograniczać realizacji tych celów.
1. 
Obsługę finansowo-księgową Funduszu prowadzi urząd obsługujący dysponenta Funduszu.
2. 
Koszty obsługi Funduszu obciążają wydatki urzędu obsługującego dysponenta Funduszu.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 3 lipca 2010 r.3)
______

1) Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 216, poz. 1601).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208, poz. 1532, z 2008 r. Nr 180, poz. 1109, z 2009 r. Nr 13, poz. 70 i Nr 157, poz. 1241 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 144 i Nr 108, poz. 685.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Skarbu Państwa z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 116, poz. 789), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2010 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2010 r. Nr 96, poz. 620 i Nr 108, poz. 685).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR

....................................., dnia .....................................

WNIOSEK

O UZUPEŁNIENIE BRAKUJĄCYCH ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA POKRYCIE KOSZTÓW

PROCESU LIKWIDACYJNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA PAŃSTWOWEGO/SPÓŁKI

Z UDZIAŁEM SKARBU PAŃSTWA*

1. Firma podmiotu: .....................................................................................................................................................

2. NIP: ........................................................................................................................................................................

3. REGON: .................................................................................................................................................................

4. Wnioskodawca: ......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko/firma/nazwa)

................................................................................................................................................................................

(adres zamieszkania/siedziba)

................................................................................................................................................................................

(telefon kontaktowy, faks)

5. Podstawa prawna likwidacji podmiotu:

................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................

6. Data rozpoczęcia procesu likwidacji: .....................................................................................................................

(dzień, miesiąc, rok)

7. Koszty procesu likwidacji i źródła ich sfinansowania na dzień złożenia wniosku

Koszty

likwidacji

ogółem według

harmonogramu

Przychody

ogółem według

harmonogramu

Kwota

wydatkowana

dotychczas

przez

likwidatora

Zaktualizo-

wane koszty

ogółem

Kwota

zapotrzebo-

wania

ogółem

Źródła pokrycia

brakujących środków

w poszczególnych latach

Przewidywane

wpływy na

Fundusz Skarbu

Państwa po

zakończeniu

likwidacji

środki

podmiotu

Fundusz

Skarbu

Państwa

8. Przewidywany termin zakończenia procesu likwidacji: ..........................................................................................

(miesiąc, rok)

9. Kwota dofinansowania z Funduszu Skarbu Państwa wnioskowana przez likwidatora w złotych: .........................

słownie: ..................................................................................................................................................................

10. Przyznaną kwotę dofinansowania proszę przekazać na następujący rachunek bankowy:

Nazwa posiadacza rachunku bankowego: ............................................................................................................

Nazwa banku: ........................................................................................................................................................

Numer rachunku: ...................................................................................................................................................

11. Preliminarz kosztów procesu likwidacyjnego podmiotu obejmujący dofinansowanie z Funduszu Skarbu

Państwa

Lp.WyszczególnienieKwotaTermin realizacji

(miesiąc/rok)

Ogółem

12. Harmonogram wykorzystania środków z Funduszu Skarbu Państwa

RokWyszczególnienie w zł
Rok .......I kwartałII kwartałIII kwartałIV kwartałOgółem
Rok .......I kwartałII kwartałIII kwartałIV kwartałOgółem

Oświadczam, że koszty, o których mowa w pkt 11, nie stanowią zobowiązań likwidowanego podmiotu.

Zobowiązuję się do każdorazowego rozliczania otrzymanych kwot środków pochodzących z Funduszu Skarbu

Państwa notą księgową oraz do udokumentowania poniesionych kosztów kopią dokumentów, poświadczo-

nych za zgodność z oryginałem, potwierdzających poniesione wydatki.

.....................................................................................................

(data) (podpis likwidatora)

Załączniki do wniosku:

1. Opinia organu założycielskiego lub organu nadzorującego do wniosku likwidatora

2. Bilans otwarcia likwidacji (w przypadku likwidacji trwającej dłużej niż 1 rok - ostatni bilans)

3. Opis przebiegu likwidacji

4. Wykaz rzeczowych składników majątkowych likwidowanego podmiotu wraz z aktualną wyceną, jeżeli została wykonana

do dnia złożenia wniosku

_______________

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR

...................................., dnia .......................

WNIOSEK

O UZUPEŁNIENIE BRAKUJĄCYCH ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA POKRYCIE KOSZTÓW

POSTĘPOWANIA UPADŁOŚCIOWEGO PRZEDSIĘBIORSTWA PAŃSTWOWEGO/SPÓŁKI

Z UDZIAŁEM SKARBU PAŃSTWA*

1. Firma podmiotu: ...............................................................................................................................................

2. NIP: ..................................................................................................................................................................

3. REGON: ...........................................................................................................................................................

4. Wnioskodawca: ................................................................................................................................................

(imię i nazwisko/firma/nazwa)

..........................................................................................................................................................................

(adres zamieszkania/siedziba)

..........................................................................................................................................................................

(telefon kontaktowy, faks)

5. Postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości:

..........................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................

6. Kwota przewidywana do podziału między wierzycieli masy upadłości:

..........................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................

7. Koszty postępowania upadłościowego finansowane z masy upadłości:

..........................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................

8. Przewidywany termin zakończenia postępowania upadłościowego: ...............................................................

(miesiąc, rok)

9. Kwota dofinansowania z Funduszu Skarbu Państwa wnioskowana przez syndyka w złotych: .......................

słownie: ............................................................................................................................................................

10. Przyznaną kwotę dofinansowania proszę przekazać na następujący rachunek bankowy:

Nazwa posiadacza rachunku bankowego: .......................................................................................................

Nazwa banku: ..................................................................................................................................................

Numer rachunku: .............................................................................................................................................

11. Preliminarz kosztów postępowania upadłościowego podmiotu obejmujący dofinansowanie z Funduszu

Skarbu Państwa

Lp.WyszczególnienieKwotaTermin realizacji

(miesiąc/rok)

Ogółem

12. Harmonogram wykorzystania środków z Funduszu Skarbu Państwa

RokWyszczególnienie w zł
Rok ......I kwartałII kwartałIII kwartałIV kwartałOgółem
Rok ......I kwartałII kwartałIII kwartałIV kwartałOgółem

Oświadczam, że koszty, o których mowa w pkt 11, nie stanowią zobowiązań upadłego podmiotu. Zobowiązuję

się do każdorazowego rozliczania otrzymanych kwot środków pochodzących z Funduszu Skarbu Państwa notą

księgową oraz do udokumentowania poniesionych kosztów kopią dokumentów, poświadczonych za zgodność

z oryginałem, potwierdzających poniesione wydatki.

.................................................................................................................

(data) (podpis syndyka)

Załączniki do wniosku:

1. Opinia sędziego komisarza do wniosku syndyka

2. Postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości

3. Bilans otwarcia upadłości (w przypadku upadłości trwającej dłużej niż 1 rok - ostatni bilans)

4. Opis przebiegu upadłości

5. Wykaz rzeczowych składników majątkowych podmiotu przeznaczonych do zbycia wraz z wyceną na dzień ogłoszenia

upadłości oraz zestawienie informujące o wartości sprzedanego majątku w celu zaspokojenia wierzycieli

6. Postanowienie sądu o przyznaniu zaliczek w poczet wynagrodzenia syndyka

7. Postanowienie sądu o wynagrodzeniu syndyka

______________

* Niepotrzebne skreślić.