Szczegółowy sposób oraz tryb przeprowadzania przez funkcjonariusza celnego kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.191.1482

Akt utracił moc
Wersja od: 16 listopada 2009 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 3 listopada 2009 r.
w sprawie szczegółowego sposobu oraz trybu przeprowadzania przez funkcjonariusza celnego kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego

Na podstawie art. 46 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323) zarządza się, co następuje:
1.
Kontrolę rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego, zwanych dalej "pojazdem", przeprowadza funkcjonariusz celny, zwany dalej "funkcjonariuszem", poprzez:
1)
próbę kwasową;
2)
pobranie próbki paliwa i przekazanie jej celem przeprowadzenia analizy dokonywanej przez wyspecjalizowane laboratorium celne albo inne laboratorium, które uzyskało akredytację, na zasadach określonych w przepisach o systemie oceny zgodności, do wykonywania badań jakości paliwa.
2.
W celu przeprowadzenia kontroli, o której mowa w ust. 1, funkcjonariusz w obecności kierującego pojazdem pobiera ze zbiornika pojazdu próbkę paliwa w niezbędnej ilości, jednak nie większej niż 0,5 l. W przypadku braku możliwości pobrania próbki paliwa ze zbiornika pojazdu, próbkę można pobrać z przewodów paliwowych.
3.
Do pobrania próbki paliwa funkcjonariusz stosuje urządzenie umożliwiające pobranie (zassanie) odpowiedniej ilości paliwa, a następnie przelanie go lub przetłoczenie do naczynia, w którym będzie poddane próbie kwasowej, lub do pojemników, w których zostanie przekazane do przeprowadzenia analizy, o której mowa w ust. 1 pkt 2.
4.
Przed każdym pobraniem próbki paliwa urządzenie, o którym mowa w ust. 3, funkcjonariusz przepłukuje pobranym paliwem.
5.
Paliwo pochodzące z płukania umieszcza się w pojemniku na zlewki.
1.
Próbę kwasową przeprowadza się przez dodanie odpowiedniej ilości próbki paliwa do jednorazowego testera, w którym znajduje się 18 % wodny roztwór kwasu solnego, wymieszanie cieczy, a następnie pozostawienie mieszaniny przez okres 10 minut.
2.
Oddzielenie się po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1, warstwy o zabarwieniu od różowego do czerwonego oznacza, że w kontrolowanym paliwie znajduje się znacznik przeznaczony do znakowania olejów opałowych lub olejów napędowych przeznaczonych na cele opałowe, określony w przepisach o podatku akcyzowym.
3.
Oddzielenie się po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1, warstwy o zabarwieniu od niebieskiego do zielonego oznacza, że w kontrolowanym paliwie znajduje się znacznik przeznaczony do znakowania olejów opałowych lub olejów napędowych przeznaczonych do celów żeglugi, określony w przepisach o podatku akcyzowym.
1.
Decyzję o przeprowadzeniu analizy, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt 2, funkcjonariusz podejmuje w przypadku uzasadnionego zastrzeżenia co do wyników próby kwasowej albo na żądanie kierującego pojazdem.
2.
Pobrana do analizy próbka paliwa jest umieszczana w dwóch jednakowych szczelnie zamykanych pojemnikach, zabezpieczających paliwo przed zmianą jego cech charakterystycznych, oznaczonych w sposób zapewniający ustalenie pojazdu, z którego pobrano próbkę, kierującego tym pojazdem, daty i miejsca pobrania próbki i sposobu jej zabezpieczenia oraz uniemożliwiający zmianę ich zawartości w czasie przesyłki. W każdym z pojemników umieszcza się co najmniej 0,2 l paliwa.
3.
Próbkę paliwa umieszczoną w dwóch pojemnikach funkcjonariusz dostarcza niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia pobrania próbki, do laboratorium, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2.
4.
Paliwo zawarte w jednym z pojemników przeznacza się do badań, natomiast próbka paliwa umieszczona w drugim z pojemników stanowi zapas kontrolny laboratorium.
1.
Z przeprowadzonej kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu sporządza się protokół, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.
2.
Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierujący kontrolowanym pojazdem, drugi dołącza się do akt sprawy.
Pozostałość pobranej próbki paliwa, niewykorzystaną do kontroli, przelewa się lub przetłacza z powrotem do zbiornika pojazdu, za zgodą kierującego pojazdem, a w przypadku braku zgody - umieszcza się w pojemniku na zlewki.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.2)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu oraz trybu przeprowadzania przez organ celny kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego (Dz. U. Nr 258, poz. 2583), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosownie do brzmienia art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323).

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

Protokół nr ......

(pieczęć nagłówkowa

organu Służby Celnej) ........................ dnia .......................

kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego

Działając na podstawie art. 46 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323),

.......................................................................................................................................................

(stopień służbowy, imię i nazwisko funkcjonariusza celnego)

w ...................................................................................................................................................

(wskazać miejsce kontroli)

dokonał kontroli rodzaju paliwa znajdującego się w zbiorniku pojazdu lub innego środka przewozowego:

.......................................................................................................................................................

(marka i typ pojazdu lub innego środka przewozowego, pojemność zbiornika paliwa w litrach)

nr rej. .................................... kierowanego przez ........................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imię, nazwisko i adres zamieszkania osoby kierującej pojazdem lub innym środkiem przewozowym)

należącego do ...............................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(imię i nazwisko/firma, adres zamieszkania/siedziba właściciela lub posiadacza pojazdu lub innego środka przewozowego)

W wyniku przeprowadzonej próby kwasowej stwierdzono: .......................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

(opisać zmiany, jakie zaszły w próbce poddanej próbie kwasowej, lub wskazać ich brak)

Pobrana próbka paliwa zostanie przekazana do wyspecjalizowanego laboratorium celnego lub innego laboratorium, które uzyskało akredytację*), na zasadach określonych w przepisach o systemie oceny zgodności, do wykonywania badań jakości paliwa, w celu dokonania analizy.

Uwagi kierującego pojazdem: ......................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Uwagi funkcjonariusza celnego: ..................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

..................................................................... ..........................................................

(podpis kierującego kontrolowanym (pieczątka imienna i podpis

pojazdem lub innym środkiem przewozowym) funkcjonariusza celnego)

Sporządzono w 2 egz.

Otrzymują:

1. Kierujący pojazdem lub innym środkiem przewozowym

2. Organ Służby Celnej

______

*) Niepotrzebne skreślić.