Rozdział 4 - Sposób rozliczania inwestycji finansowanych ze środków budżetu państwa - Szczegółowy sposób i tryb finansowania inwestycji z budżetu państwa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.238.1579

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 grudnia 2010 r.

Rozdział  4

Sposób rozliczania inwestycji finansowanych ze środków budżetu państwa

§  15. [Zwrot niewykorzystanych środków finansowych przyznanych w ramach dotacji celowej]
1.
Niewykorzystane środki finansowe przyznane w ramach dotacji celowej są zwracane przez inwestora do budżetu państwa w terminie 7 dni od dnia uregulowania ostatniej płatności związanej z finansowaniem inwestycji, nie później jednak niż w terminie:
  1)
50 dni od dnia odbioru końcowego inwestycji budowlanej albo
  2)
30 dni od dnia zakończenia inwestycji innej niż inwestycja budowlana.
2.
Jeżeli środki dotacji zostaną zwrócone po upływie terminów, o których mowa w ust. 1, nalicza się odsetki w wysokości określonej w art. 168 ust. 3 ustawy.
3.
Dotacje udzielone z budżetu w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego lub w terminie określonym w przepisach o wydatkach niewygasających z upływem roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu państwa w terminach określonych w art. 168 ust. 1 i 2 ustawy.
§  16. [Rozliczenie zakończonej inwestycji]
1.
Inwestor, po zakończeniu i przekazaniu do użytku inwestycji, sporządza, w terminie do 60 dni od dnia, w którym była uregulowana ostatnia płatność związana z finansowaniem inwestycji, rozliczenie zawierające co najmniej:
  1)
porównanie rzeczywistych kosztów, podstawowych efektów rzeczowych, okresu realizacji i źródeł finansowania inwestycji z odpowiednimi wielkościami planowanymi przy jej rozpoczęciu oraz określonymi w wyniku zmian dokonanych w okresie realizacji tej inwestycji;
  2)
analizę i uzasadnienie różnic między wielkościami, o których mowa w pkt 1;
  3)
opis ważniejszych działań, które inwestor podjął w celu usunięcia nieprawidłowości występujących w okresie realizacji inwestycji;
  4)
informację dotyczącą podatku od towarów i usług zapłaconego i zwróconego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług.
2.
Inwestor sporządza rozliczenie inwestycji, o której mowa w § 4 pkt 1, według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia, i przekazuje je:
  1)
dysponentowi, który finansował inwestycję ze środków budżetu państwa;
  2)
bankowi lub pożyczkodawcy, jeżeli inwestycja była finansowana z udziałem kredytu bankowego lub pożyczki.
3.
Informacje, w zakresie określonym we wzorze, o którym mowa w ust. 2, mogą być przekazywane właściwym adresatom również w formie elektronicznej.
4.
Dysponent, w razie stwierdzenia nieprawidłowości w rozliczeniu, poleca inwestorowi ich usunięcie i wyznacza termin przekazania poprawionego rozliczenia; przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
5.
Jeżeli inwestycja była realizowana poza granicami kraju, dysponent na wniosek inwestora może przedłużyć termin, o którym mowa w ust. 1, nie więcej jednak niż o 30 dni.
6.
Jeżeli inwestor odliczył od podatku należnego kwotę podatku od towarów i usług zawartą w nakładach poniesionych na realizację inwestycji lub otrzymał jej zwrot, to kwotę tę zwraca na rachunek dochodów budżetu państwa, w wysokości proporcjonalnej do kwoty uzyskanej dotacji na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.
7.
Zwrot, o którym mowa w ust. 6, następuje w terminie 7 dni od dnia złożenia deklaracji dla podatku od towarów i usług, w której dokonał obniżenia podatku należnego lub wykazał kwotę podatku do zwrotu, nie później jednak niż od upływu terminu na złożenie tej deklaracji.
8.
Jeżeli dotacja otrzymywana jest po upływie terminów określonych w ust. 7, zwrotu, o którym mowa w ust. 6, inwestor dokonuje w terminie 3 dni od dnia otrzymania dotacji.
§  17. [Rozliczenie inwestycji zaniechanej lub czasowo wstrzymanej]
1.
Inwestor sporządza rozliczenie, o którym mowa w § 16, również gdy realizacja inwestycji została zaniechana albo czasowo wstrzymana.
2.
W rozliczeniu inwestycji, o której mowa w ust. 1, informacje o rzeczywistych kosztach, podstawowych efektach rzeczowych i źródłach finansowania inwestycji są przedstawiane według stanu na dzień wstrzymania albo zaniechania realizacji inwestycji.
3.
Jeżeli realizacja inwestycji wstrzymanej zostanie wznowiona, inwestor po jej zakończeniu sporządza także rozliczenie według zasad określonych w § 16.