Rozdział 2 - Warunki finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa i ocena efektywności ich wykorzystania - Szczegółowy sposób i tryb finansowania inwestycji z budżetu państwa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.238.1579

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 grudnia 2010 r.

Rozdział  2

Warunki finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa i ocena efektywności ich wykorzystania

§  3. [Przeznaczenie środków budżetu państwa przekazywanych na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji]
Ze środków budżetu państwa są finansowane inwestycje państwowych jednostek budżetowych oraz mogą być udzielane dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, o których mowa w art. 132 ust. 2 ustawy, o ile środki te zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów:
  1)
przygotowania do realizacji inwestycji, o których mowa w pkt 2 i 3, w tym w szczególności kosztów opracowania dokumentacji projektowej, zakupu i przygotowania gruntu pod budowę oraz ekspertyz, świadectw, operatów, studiów, pomiarów geodezyjnych i prac geologicznych oraz prac archeologicznych, dotyczących tych inwestycji;
  2)
realizacji inwestycji budowlanych oraz innych zmian w obiektach budowlanych, o których mowa w art. 3 pkt 1 Prawa budowlanego, wraz z usługami towarzyszącymi, w tym obsługą inwestorską;
  3)
zakupu obiektów budowlanych;
  4)
zakupu lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, z wyjątkiem tych, których wartość początkowa nie przekracza kwoty uprawniającej do dokonania jednorazowo odpisu amortyzacyjnego, określonej w art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.3)), z zastrzeżeniem pkt 5;
  5)
zakupu lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych bez względu na ich wartość oraz innych przedmiotów - jeżeli są pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych;
  6)
transportu i montażu oraz innych kosztów ponoszonych w celu przekazania środków trwałych do używania;
  7)
zmiany w środkach trwałych, powodującej ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o rachunkowości;
  8)
zakupu wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli:
a)
ich wartość początkowa jest wyższa od kwoty określonej w art. 16f ust. 3 ustawy wymienionej w pkt 4,
b)
są pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych - bez względu na ich wartość;
  9)
innych, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlegają finansowaniu lub dofinansowaniu ze środków budżetu państwa przeznaczonych na inwestycje.
§  4. [Przesłanki ujęcia finansowania inwestycji w materiałach do projektu ustawy budżetowej]
Dysponenci mogą podjąć decyzję o ujęciu finansowania inwestycji ze środków budżetu państwa w materiałach do projektu ustawy budżetowej:
  1)
w zakresie inwestycji budowlanej:
a)
na podstawie uzgodnionego przez inwestora z dysponentem programu inwestycji, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 - w zakresie kosztów przygotowania inwestycji lub na podstawie zaakceptowanej przez dysponenta wartości kosztorysowej inwestycji, o której mowa w § 6 ust. 2 - w zakresie realizacji inwestycji budowlanej oraz
b)
gdy inwestor uzyskał wymaganą zgodę lub opinię, o których mowa w art. 135 ust. 1 i 2 ustawy;
  2)
w zakresie innych inwestycji, gdy uzasadniona jest:
a)
celowość inwestycji,
b)
realizacja inwestycji w planowanym terminie i zakresie rzeczowym.
§  5. [Maksymalna kwota środków z budżetu państwa na finansowanie inwestycji]
Łączna kwota środków z budżetu państwa nie może być wyższa niż wartość kosztorysowa inwestycji określona przy rozpoczęciu jej realizacji, obejmująca koszty przygotowania do realizacji, koszty robót budowlanych, koszty nadzoru nad wykonywaniem robót budowlanych i koszty pierwszego wyposażenia.
§  6. [Warunki finansowania lub dofinansowania ze środków budżetu państwa realizacji inwestycji budowlanej]
1.
Realizacja inwestycji budowlanej może być finansowana lub dofinansowana ze środków budżetu państwa, jeżeli:
  1)
inwestor posiada uzgodniony z dysponentem program inwestycji, zawierający co najmniej:
a)
dane o planowanym:

– zakresie rzeczowym inwestycji,

– okresie realizacji inwestycji,

b)
ocenę efektywności inwestycji, w tym ekonomicznej efektywności,
c)
dane o planowanych efektach rzeczowych inwestycji,
d)
harmonogram rzeczowo-finansowy inwestycji,
e)
szacunkowy łączny koszt inwestycji oraz dane o planowanych z poszczególnych źródeł środkach na jej finansowanie w kolejnych latach realizacji,
f)
dane o planowanym okresie zagospodarowania obiektów budowlanych i innych składników majątkowych, po zakończeniu realizacji inwestycji, oraz o planowanej kwocie środków finansowych i źródłach ich pochodzenia, które umożliwiają zagospodarowanie tych efektów rzeczowych inwestycji w planowanym okresie;
  2)
została dokonana analiza celowości i możliwości wykonania inwestycji etapami;
  3)
planowane kwoty środków ze wszystkich źródeł na finansowanie inwestycji w całym okresie jej realizacji są określone w wysokości umożliwiającej inwestorowi terminowe regulowanie zobowiązań finansowych i terminowe zakończenie inwestycji;
  4)
inwestor posiada dokument stwierdzający prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, o którym mowa w art. 3 pkt 11 Prawa budowlanego.
2.
Wartość kosztorysową inwestycji budowlanej określa się za pomocą wskaźników cenowych lub na podstawie kosztorysów inwestorskich w układzie następujących grup kosztów:
  1)
pozyskania działki budowlanej;
  2)
przygotowania terenu i przyłączenia obiektów do sieci;
  3)
budowy obiektów podstawowych;
  4)
instalacji;
  5)
zagospodarowania terenu i budowy obiektów pomocniczych;
  6)
wyposażenia;
  7)
prac przygotowawczych, projektowych, obsługi inwestorskiej, nadzorów autorskich oraz ewentualnie szkoleń i rozruchu.
§  7. [Finansowanie ze środków budżetu państwa inwestycji budowlanej wykonywanej etapami]
Jeżeli inwestycja budowlana jest wykonywana etapami, finansowanie ze środków budżetu państwa kolejnego jej etapu może być kontynuowane wyłącznie po pozytywnej ocenie przez dysponenta dotychczasowego przebiegu realizacji inwestycji i wykorzystania jej efektów rzeczowych, które inwestor uzyskał w wyniku zakończenia poprzednich etapów inwestycji.
§  8. [Zlecenie dokonania ekspertyzy]
1.
W przypadku braku możliwości uzgodnienia programu inwestycji budowlanej dysponent może zlecić dokonanie ekspertyzy obejmującej w szczególności:
  1)
ocenę celowości i ekonomicznej efektywności inwestycji;
  2)
zasadność planowanego zakresu rzeczowego inwestycji i terminu jej realizacji;
  3)
prawidłowość obliczenia szacunkowego łącznego kosztu inwestycji;
  4)
realność kwot środków własnych i środków z innych źródeł, planowanych przez inwestora na finansowanie inwestycji;
  5)
prawidłowość przygotowania inwestycji budowlanej do realizacji.
2.
Dokonanie ekspertyzy może zlecić również Minister Finansów w porozumieniu z dysponentem.
3.
Zlecający ekspertyzę pisemnie informuje inwestora o zamiarze jej zlecenia oraz o sposobie ponoszenia kosztów.
4.
W przypadku gdy inwestor przedstawi uzupełniony program inwestycji budowlanej, który zostanie uzgodniony z dysponentem, ekspertyza nie jest zlecana.
5.
Koszty ekspertyzy inwestycji budowlanej państwowej jednostki budżetowej są finansowane ze środków ustalonych w części budżetowej dysponenta.
§  9. [Ustalanie kwot dotacji celowych z budżetu państwa planowanych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji]
1.
Wysokość kwot dotacji celowych z budżetu państwa planowanych na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji, w kolejnych latach jej realizacji, jest ustalana z uwzględnieniem:
  1)
harmonogramu realizacji inwestycji;
  2)
planowanych wydatków inwestora, w kolejnych latach realizacji inwestycji, na regulowanie zobowiązań finansowych dotyczących inwestycji;
  3)
kwot środków własnych i środków innych niż dotacje celowe z budżetu państwa, planowanych na finansowanie inwestycji w kolejnych latach jej realizacji; środki te są planowane z podziałem według źródeł ich pochodzenia.
2.
Przy ustalaniu kwot dotacji celowych, o których mowa w ust. 1, dokumentami stanowiącymi podstawę informacji o pozostałych źródłach finansowania inwestycji są:
  1)
pisemne zobowiązanie inwestora do przeznaczenia środków własnych,
  2)
umowy zawarte przez inwestora z bankiem lub pożyczkodawcą albo wydane przez nich dokumenty potwierdzające zapewnienie udzielenia kredytu lub pożyczki,
  3)
dokumenty potwierdzające przyznanie dotacji z funduszów celowych lub innych środków albo zapewnienie ich przyznania

- z uwzględnieniem planowanych kwot i terminów ich przekazywania.