Szczegółowe zasady wykonywania zadań przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.130.1388

Akt utracił moc
Wersja od: 8 czerwca 2004 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 17 maja 2004 r.
w sprawie szczegółowych zasad wykonywania zadań przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym

Na podstawie art. 128 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Wykonywanie zadań państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, o których mowa w art. 127 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą", polega w szczególności na:
1)
zapewnianiu następujących służb ruchu lotniczego:
a)
służby kontroli ruchu lotniczego:
obszaru i zbliżania,
lotniska - na podstawie umowy zawartej z zarządzającym lotniskiem,
b)
służby informacji powietrznej,
c)
służby alarmowej;
2)
kontroli z powietrza systemów nawigacji lotniczej i systemów radiolokacyjnych;
3)
prowadzeniu systemu zarządzania bezpieczeństwem operacyjnym, zgodnie z wymaganiami Europejskiej Organizacji do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL), obejmującego:
a)
doraźne lub okresowe kontrole poziomu zagrożeń dla ruchu lotniczego, które wynikają z pracy służb ruchu lotniczego i służb pomocniczych oraz systemów i urządzeń wykorzystywanych w ruchu lotniczym,
b)
przyjęcie dopuszczalnych poziomów potencjalnych zagrożeń dla ruchu lotniczego,
c)
podejmowanie czynności w celu zmian w organizacji służb ruchu lotniczego, ich procedurach pracy lub systemach i urządzeniach, na podstawie bieżących i dopuszczalnych poziomów zagrożeń występujących w ruchu lotniczym,
d)
kontrolę osiągania zakładanych poziomów zagrożeń dla ruchu lotniczego, będącej wynikiem zmian wprowadzanych w organizacji i procedurach pracy służb lub systemach i urządzeniach wykorzystywanych w ruchu lotniczym,
e)
określanie procedur postępowania w przypadku stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnych poziomów potencjalnych zagrożeń w zarządzaniu ruchem lotniczym;
4)
działalności doradczej w dziedzinie zarządzania ruchem lotniczym;
5)
współpracy z:
a)
Szefostwem Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz z Wojskami Lotniczymi i Obrony Powietrznej, w oparciu o porozumienia zawarte z Dowódcą Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej,
b)
wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego, w oparciu o porozumienia zawarte z dowódcami właściwych terytorialnie jednostek wojskowych, w tym baz lotniczych,
c)
organami służb ruchu lotniczego na cywilnych lotniskach niekontrolowanych, w oparciu o porozumienia zawarte z zarządzającymi lotniskami,
d)
organami służb ruchu lotniczego państw sąsiednich oraz z organizacjami międzynarodowymi w zakresie zarządzania ruchem lotniczym,
e)
organami służb zarządzania przestrzenią powietrzną państw sąsiednich;
6)
zapewnianiu służb ruchu lotniczego na rzecz organizacji międzynarodowych lub w przestrzeni powietrznej innych państw lub nad wodami międzynarodowymi, o ile wiążące Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowe tak stanowią;
7)
organizacji i planowaniu szkolenia lotniczego;
8)
prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych;
9)
zakupie, instalacji, utrzymaniu i modernizacji:
a)
elektronicznych systemów przetwarzania i zobrazowania danych ruchu lotniczego,
b)
systemów łączności lotniczej oraz systemów nawigacji lotniczej,
c)
lotniskowych systemów nawigacji lotniczej w przestrzeni kontrolowanej na podstawie odpowiednich umów z zarządzającymi lotniskami.
Określone w ustawie zadania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym wykonuje jednostka organizacyjna przedsiębiorstwa państwowego "Porty Lotnicze" - Agencja Ruchu Lotniczego, zwana dalej "Agencją".
W celu realizacji zadań państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym dyrektor Agencji:
1)
zapewnia techniczne i organizacyjne warunki umożliwiające właściwe funkcjonowanie:
a)
organów zarządzania ruchem lotniczym,
b)
systemu zarządzania bezpieczeństwem operacyjnym,
c)
służby informacji lotniczej;
2)
zapewnia odpowiednie wyposażenie techniczne Agencji;
3)
zgłasza Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego propozycję niezbędnych zmian przepisów w zakresie zarządzania ruchem lotniczym;
4)
przygotowuje i przedstawia naczelnemu dyrektorowi przedsiębiorstwa państwowego "Porty Lotnicze" do zatwierdzenia:
a)
długoterminowe plany realizacji zadań związanych z zarządzaniem ruchem lotniczym wykonywane przez Agencję,
b)
roczne plany finansowe Agencji,
c)
politykę bezpieczeństwa i jakości w zarządzaniu ruchem lotniczym.
1.
Kontrolę bezpieczeństwa ruchu lotniczego w organach służb ruchu lotniczego na lotniskach niekontrolowanych wykonują osoby posiadające odpowiednie uprawnienia na podstawie upoważnienia Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwani dalej "kontrolującymi".
2.
W toku kontroli kontrolujący może w szczególności:
1)
sprawdzać stopień zagrożenia dla ruchu lotniczego, odnotowywanego w rejestrach bezpieczeństwa operacyjnego, prowadzonych dla urządzeń, systemów i ośrodków zarządzania ruchem lotniczym;
2)
określać nieprawidłowości w ruchu lotniczym;
3)
badać jakość pracy organów służb ruchu lotniczego;
4)
badać jakość pracy technicznych systemów zabezpieczania ruchu lotniczego i nawigacji lotniczej.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 maja 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 106, poz. 1121).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959 i Nr 99, poz. 1002.