Szczegółowe zasady współpracy pomiędzy instytucjami finansowymi a Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska i Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wzory formularzy zabezpieczenia finansowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.95.662

Akt utracił moc
Wersja od: 6 czerwca 2006 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 30 maja 2006 r.
w sprawie szczegółowych zasad współpracy pomiędzy instytucjami finansowymi a Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska i Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wzorów formularzy zabezpieczenia finansowego

Na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe zasady współpracy pomiędzy instytucjami finansowymi, upoważnionymi do gwarantowania długu celnego, zwanymi dalej "instytucjami finansowymi" a Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska i Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwanym dalej "Narodowym Funduszem", oraz
2)
wzory formularzy zabezpieczenia finansowego w formie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej i gwarancji bankowej.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;
2)
decyzji - rozumie się przez to decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska o:
a)
przeznaczeniu środków pochodzących z zabezpieczenia finansowego, wniesionego przez wprowadzającego sprzęt, na sfinansowanie kosztów zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu - o której mowa w art. 20 ust. 2 ustawy,
b)
zwrocie zabezpieczenia finansowego wniesionego przez wprowadzającego sprzęt - o której mowa w art. 20 ust. 3 ustawy.
1. 
Główny Inspektor Ochrony Środowiska i Narodowy Fundusz współpracują z instytucjami finansowymi przez wzajemne przekazywanie niezbędnych dokumentów i udzielanie pisemnych informacji mogących mieć wpływ na ważność złożonych dokumentów lub podejmowanych czynności w celu terminowej realizacji należności tytułem udzielonych zabezpieczeń.
2. 
Informacje o zmianach mogących mieć wpływ na ważność złożonych dokumentów lub podejmowanych czynności, w tym o wszystkich zmianach dotyczących osób uprawnionych do podpisywania decyzji i zabezpieczeń finansowych, są przekazywane niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia wystąpienia takich zmian.
3. 
W ramach współpracy, o której mowa w ust. 1:
1)
Główny Inspektor Ochrony Środowiska dokonuje rozliczenia zabezpieczenia finansowego w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym je wniesiono, i przekazuje instytucji finansowej oraz Narodowemu Funduszowi:
a)
decyzje,
b)
wykaz osób uprawnionych do podpisywania decyzji, wraz z wzorami podpisów tych osób;
2)
Narodowy Fundusz przechowuje, złożone przez wprowadzającego sprzęt, dokumenty potwierdzające wniesienie zabezpieczenia finansowego i ewidencjonuje rozliczenia zabezpieczeń finansowych na podstawie decyzji, o których mowa w pkt 1 lit. a;
3)
instytucje finansowe:
a)
przesyłają jeden egzemplarz dokumentów, potwierdzających wniesienie zabezpieczenia finansowego, do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska,
b)
terminowo regulują zobowiązania na rzecz Narodowego Funduszu, wynikające z decyzji, w zakresie rozliczenia zabezpieczenia finansowego,
c)
zabezpieczają wszelkie dokumenty przekazane przez Narodowy Fundusz.
1. 
Szczegółowe warunki współpracy pomiędzy instytucją finansową a Narodowym Funduszem określa umowa zawarta pomiędzy tymi podmiotami.
2. 
Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać, w szczególności:
1)
zobowiązanie instytucji finansowej do:
a)
przekazywania Narodowemu Funduszowi listy osób upoważnionych do podpisywania dokumentów zabezpieczeń finansowych, ze wskazaniem imienia, nazwiska, numeru dowodu osobistego, stanowiska oraz wzoru podpisu osoby uprawnionej, oraz
b)
niezwłocznego informowania Narodowego Funduszu o wszystkich zmianach mogących mieć wpływ na ważność złożonych dokumentów, w tym o wszystkich zmianach dotyczących osób upoważnionych, o których mowa w lit. a - nie później niż w terminie 3 dni od dnia wystąpienia zmian;
2)
zobowiązanie Narodowego Funduszu do niezwłocznego informowania instytucji finansowej o nieprzyjęciu zabezpieczenia finansowego lub jego zmianie, a także o przyjęciu zmiany tego zabezpieczenia.
1. 
Wzór formularza zabezpieczenia finansowego w formie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wprowadzającego sprzęt za niewykonanie obowiązku zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Wzór formularza zabezpieczenia finansowego w formie gwarancji bankowej stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR FORMULARZA ZABEZPIECZENIA FINANSOWEGO W FORMIE UMOWY UBEZPIECZENIA

ODPOWIEDZIALNOŚCI CYWILNEJ WPROWADZAJĄCEGO SPRZĘT ZA NIEWYKONANIE OBOWIĄZKU

ZBIERANIA, PRZETWARZANIA, ODZYSKU, W TYM RECYKLINGU,

I UNIESZKODLIWIANIA ZUŻYTEGO SPRZĘTU

Formularz potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wprowadzającego

sprzęt za niewykonanie obowiązku zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zu-

żytego sprzętu.

Polisa seria: ....................... nr: ................................

Nazwa Zakładu Ubezpieczeń:

.................................................................................................................................................................................

Ubezpieczenie na okres roczny: ....................................

Ubezpieczenie nowe/wznowione*: .................................

Ubezpieczający (imię i nazwisko / nazwa): .............................................................................................................

.................................................................................................................................................................................

(kod, poczta, miejscowość, ulica, nr domu, nr lokalu)

REGON: ..................................................................................

NIP: .........................................................................................

Ubezpieczony (imię i nazwisko / nazwa): ...............................................................................................................

.................................................................................................................................................................................

(kod, poczta, miejscowość, ulica, nr domu, nr lokalu)

REGON: ..................................................................................

PESEL: ....................................................................................

NIP: .........................................................................................

Zakład Ubezpieczeń potwierdza zawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wprowadzającego

sprzęt za niewykonanie obowiązku zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zu-

żytego sprzętu. Do umowy ubezpieczenia ma zastosowanie ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie

elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495), rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 marca

2006 r. w sprawie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej wprowadzającego sprzęt za niewykonanie obo-

wiązku zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu elektryczne-

go i elektronicznego (Dz. U. Nr 46, poz. 332).

Powyższe ubezpieczenie OC wprowadzającego sprzęt, jako jedna z form zabezpieczenia finansowego, będzie

traktowane jako ubezpieczenie obowiązkowe w sytuacji, gdy wprowadzający sprzęt nie skorzysta z alternatyw-

nych form zabezpieczenia finansowego, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.

o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

W razie niewykonania przez ubezpieczonego (wprowadzającego sprzęt) obowiązku zbierania, przetwarzania,

odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu, odszkodowanie z tytułu przedmiotowej umo-

wy ubezpieczenia przysługuje Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na pod-

stawie ostatecznej decyzji Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.

Okres ubezpieczenia:

od (dzień, miesiąc, rok) ............................................. do (dzień, miesiąc, rok) .......................................................

Suma ubezpieczenia: ..............................................................................................................................................

Składka

Płatna jednorazowo do dnia: .......................................

Potwierdza się przyjęcie składki w wysokości zł: ............................... (słownie złotych: .......................................

................................................................................................................................................................................)

........................................................................................................................................................................................
(miejscowość, data zawarcia umowy)(miejscowość, data wystawienia polisy)
........................................................................................................................................................................................
(pieczęć i podpis Ubezpieczającego)(pieczęć Zakładu Ubezpieczeń

i podpis osoby wystawiającej polisę)

____________

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR FORMULARZA ZABEZPIECZENIA FINANSOWEGO W FORMIE GWARANCJI BANKOWEJ

.........................................................

(miejsce i data wystawienia)

Gwarant:

....................................................

(nazwa gwaranta)

Adres:

...................................................................................................................................................................................

(siedziba gwaranta)

Wnioskodawca:

.......................................................................................................

(nazwa wnioskodawcy)

Numer z rejestru Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (o ile posiada): ..........................................................

Numer NIP: ......................................................................

Numer REGON: ...............................................................

Adres:

...................................................................................................................................................................................

(siedziba wnioskodawcy)

...................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................

Beneficjent:

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

ul. Konstruktorska 3a

02-673 Warszawa

Gwarancja nr ............................

Gwarant (nazwa gwaranta) udziela gwarancji zabezpieczającej sfinansowanie zbierania, przetwarzania, odzy-

sku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, powsta-

łego z tego samego rodzaju sprzętu, określonego w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym

sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495), który został wprowadzony przez Wniosko-

dawcę w ............................... r.

Maksymalna kwota gwarantowana: ......................................... zł (słownie: ........................................................

............................................................................................................................................................................. zł).

Termin ważności:

od dnia ............................................. r. do dnia rozliczenia zabezpieczenia finansowego przez Głównego Inspek-

tora Ochrony Środowiska, przypadającego nie później niż 90 dni od dnia przedłożenia przez Głównego Inspek-

tora Ochrony Środowiska Beneficjentowi decyzji ostatecznej, o której mowa w pkt 1 gwarancji.

1. W razie niewykonania obowiązku zbierania, przetwarzania, odzysku, w tym recyklingu, i unieszkodliwiania

zużytego sprzętu przez Wnioskodawcę, tj. ........................................., Gwarant (nazwa banku gwarantującego

z siedzibą) zobowiązuje się nieodwołalnie, bezwarunkowo i bezzwłocznie do uregulowania zobowiązań

Wnioskodawcy, na podstawie decyzji ostatecznej Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, na rzecz Na-

rodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w Warszawie (Beneficjenta) na

jego rachunek nr .........................................................................................................................................., pro-

wadzony w banku ........................................................................................, do maksymalnej wysokości kwoty

gwarantowanej, na pierwsze pisemne żądanie zawierające oświadczenie, że Wnioskodawca nie wywiązał

się ze swoich zobowiązań wynikających z ustawy powołanej na wstępie, której wykonanie zabezpiecza ni-

niejsza gwarancja.

2. Każde żądanie Beneficjenta będzie wystane na adres Gwaranta: (nazwa i adres Gwaranta).

3. Gwarant zobowiązuje się do zapłaty żądanej sumy w terminie 14 dni od dnia otrzymania przez Gwaranta

żądania zapłaty.

4. Gwarancja wygasa, gdy:

1) do czasu upływu terminu ważności Beneficjent nie zgłosił żądania zapłaty;

2) świadczenia Gwaranta osiągną maksymalną kwotę gwarantowaną;

3) z rozliczenia zabezpieczenia dokonanego przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska wynika, że nie

powstało zobowiązanie Wnioskodawcy do wpłacenia określonych kwot na rzecz Beneficjenta.

5. Gwarant podejmuje się powiadomić Głównego Inspektora Ochrony Środowiska oraz Beneficjenta, na pi-

śmie, o wszelkich zmianach adresu, w terminie 14 dni od nastąpienia takiej zmiany.

6. Gwarancja powinna być zwrócona Gwarantowi niezwłocznie po upływie terminu jej ważności, jednakże zo-

bowiązanie z tytułu gwarancji wygasa również z upływem terminu jej ważności, pomimo niezwrócenia jej

Gwarantowi.

7. Niniejsza gwarancja jest udzielona jedynie na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospo-

darki Wodnej i jest nieprzenoszalna.

8. Do niniejszej gwarancji stosuje się przepisy prawa polskiego.

9. Wszelkie spory z tytułu niniejszej gwarancji rozstrzygane będą przez sąd właściwy dla siedziby Narodowe-

go Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

..................................................................................

(data, podpis i pieczęć Gwaranta)