§ 3. - Szczegółowe zasady ustalania opłat za udostępnianie linii kolejowych przewoźnikom kolejowym.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.111.711

Akt utracił moc
Wersja od: 26 sierpnia 1998 r.
§  3.
1.
Podstawową jednostkę miary pracy eksploatacyjnej wykonanej przez przewoźnika kolejowego stanowi jeden pociągokilometr, oznaczający przemieszczenie pociągu na odległość jednego kilometra, przy czym pociąg rozumiany jest jako pojedynczy pojazd szynowy z napędem lub zespół pojazdów szynowych poruszający się po szynach.
2.
Zarząd kolei może stosować również następujące jednostki miary pracy eksploatacyjnej:
1)
pociągogodzinę, oznaczającą pracę pociągu w czasie jednej godziny,
2)
bruttotonokilometr, oznaczający przemieszczenie masy brutto pociągu wyrażonej w tonach na odległość jednego kilometra.
3.
Koszty utrzymania, prowadzenia ruchu i administrowania liniami kolejowymi ustala się na podstawie średnich wartości z roku poprzedniego, z uwzględnieniem wzrostu cen materiałów, energii elektrycznej i wynagrodzeń, jaki nastąpi w roku, w którym stawki jednostkowe opłaty są ustalane, przy czym normatywny zysk nie może przekroczyć 5% tych kosztów.