Szczegółowe zasady tworzenia oraz gospodarowania środkami centralnych funduszów na rozwój nauki i techniki.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1986.18.92

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1987 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 7 kwietnia 1986 r.
w sprawie szczegółowych zasad tworzenia oraz gospodarowania środkami centralnych funduszów na rozwój nauki i techniki.

Na podstawie art. 6 oraz art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 23 grudnia 1985 r. o centralnych funduszach rozwoju nauki i techniki (Dz. U. Nr 59, poz. 297) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne.

§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 23 grudnia 1985 r. o centralnych funduszach rozwoju nauki i techniki (Dz. U. Nr 59, poz. 297),
2)
programach - rozumie się przez to kompleksy zagadnień społecznych, przyrodniczych lub technicznych, wymagających rozwiązania w drodze prac badawczo-rozwojowych zmierzających do osiągnięcia określonego celu praktycznego lub poznawczego,
3)
działalności ogólnotechnicznej - rozumie się przez to prace dotyczące normalizacji, unifikacji i typizacji, wzornictwa przemysłowego, informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej, wynalazczości i ochrony własności przemysłowej, szkolenia i dokształcania kadr, oceny jakości, popularyzacji osiągnięć nauki i techniki oraz innych funkcji związanych z rozwojem nauki i techniki lub postępem organizacyjno-ekonomicznym,
4)
ministrach i ministerstwach - rozumie się przez to także kierowników urzędów centralnych i urzędy centralne oraz Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk,
5)
organie nadzorującym - rozumie się przez to organ administracji państwowej, któremu powierzono nadzór nad realizacją programu,
6)
generalnym wykonawcy - rozumie się przez to jednostkę organizacyjną, której powierzono koordynację całości prac związanych z wykonywaniem programu, w tym także jednostkę koordynującą centralny program badań podstawowych,
7)
umowie generalnej - rozumie się przez to umowę o realizację programu lub umowę o realizację zamówienia rządowego z zakresu rozwoju nauki i techniki,
8)
Komitecie - rozumie się przez to Komitet do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów,
9)
Urzędzie - rozumie się przez to Urząd Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń.

Centralny Fundusz Rozwoju Nauki i Techniki.

§  2.
1.
Przedsiębiorstwa państwowe dokonują wpłat, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy - w wysokości określanej w narodowych planach społeczno-gospodarczych oraz w centralnych planach rocznych - na posiadany przez Urząd rachunek Centralnego Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki. Wpłaty są dokonywane zaliczkowo w ratach kwartalnych w terminie do dnia 20 miesiąca rozpoczynającego kwartał, z tym że przy wpłatach zaliczkowych za II, III i IV kwartał dokonuje się równocześnie rozliczenia za kwartał ubiegły. Rozliczenia wpłat za IV kwartał są dokonywane w terminie przewidzianym do złożenia rocznego sprawozdania finansowego. Ewentualne rozliczenia wyrównawcze powinny nastąpić w ciągu 10 dni po dniu urzędowego stwierdzenia zweryfikowania rocznego sprawozdania finansowego.
2.
Na Fundusz są przekazywane dotacje z budżetu centralnego w wysokości określonej w ustawach budżetowych na kolejne lata, w trybie przewidzianym do wykonywania budżetu państwa.
§  3.
1.
Projekt podziału Centralnego Funduszu Rozwoju Nauki i Techniki na Centralny Fundusz Prac Badawczych i Rozwojowych oraz Centralny Fundusz Wspomagania Wdrożeń opracowuje Minister - Kierownik Urzędu w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz z innymi zainteresowanymi ministrami.
2.
Podziału środków Funduszu, o którym mowa w ust. 1, dokonuje Rada Ministrów w uchwale o centralnym planie rocznym.
§  4.
1.
Środki Funduszu są przekazywane sukcesywnie na posiadane przez Urząd odrębne rachunki bankowe:
1)
Centralnego Funduszu Prac Badawczych i Rozwojowych oraz
2)
Centralnego Funduszu Wspomagania Wdrożeń.
2.
Przekazywanie środków Funduszu na rachunki, o których mowa w ust. 1, następuje na podstawie dyspozycji wydawanych przez Ministra - Kierownika Urzędu.

Centralny Fundusz Prac Badawczych i Rozwojowych.

§  5.
1.
Dysponentami środków Centralnego Funduszu Prac Badawczych i Rozwojowych są:
1)
w odniesieniu do centralnych programów badań podstawowych - odpowiednio Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk oraz Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
2)
w odniesieniu do centralnych programów badawczo-rozwojowych - Minister - Kierownik Urzędu,
3)
w odniesieniu do pozostałych zadań - właściwi ministrowie.
2.
Minister - Kierownik Urzędu przekazuje sukcesywnie środki funduszu dysponentom do wysokości kwot określanych na dany rok przez Prezydium Komitetu.
§  6.
1.
Środki Centralnego Funduszu Prac Badawczych i Rozwojowych przeznacza się na:
1)
przedmiotowe finansowanie planowanych centralnie prac badawczych i rozwojowych o podstawowym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, a w szczególności prac objętych:
a)
centralnymi i resortowymi programami badań podstawowych,
b)
centralnymi i resortowymi programami badawczo-rozwojowymi,
c)
zamówieniami rządowymi z zakresu rozwoju nauki i techniki,
d)
działalnością ogólnotechniczną, z wyłączeniem prac, które zgodnie z odrębnymi przepisami są finansowane przez zamawiających z innych źródeł,
2)
finansowanie prac badawczych i rozwojowych realizowanych w ramach międzynarodowej współpracy naukowo-technicznej, objętych centralnymi programami,
3)
dofinansowywanie wybranych wydawnictw z zakresu nauki i techniki,
4)
dofinansowywanie przedsięwzięć postępu naukowo-technicznego, w tym także budowy instalacji doświadczalno-produkcyjnych, podejmowanych przez przedsiębiorstwa państwowe,
5)
finansowanie opracowania analiz, ocen, ekspertyz, prognoz i raportów dotyczących stanu i rozwoju określonej dziedziny nauki i techniki,
6)
finansowanie innych prac badawczych i rozwojowych, w tym także budowy instalacji doświadczalno-produkcyjnych, wykraczających poza możliwości finansowe poszczególnych jednostek gospodarki uspołecznionej.
2.
Środki funduszu przeznacza się także na finansowanie:
1)
nagród za szczególne osiągnięcia w dziedzinie nauki i wdrażania postępu naukowo-technicznego,
2)
stypendiów na rozwiązywanie zadań badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych o istotnym znaczeniu dla gospodarki narodowej oraz kosztów ich realizacji.
§  7.
Prace z zakresu działalności ogólnotechnicznej mogą być finansowane ze środków funduszu jako:
1)
zadania opracowywane w ramach innych tematów prac badawczych lub rozwojowych,
2)
odrębne tematy prac badawczych lub rozwojowych,
3)
stała działalność jednostki badawczo-rozwojowej lub placówki naukowej Polskiej Akademii Nauk.
§  8.
1.
Podstawą finansowania określonego programu jest umowa generalna.
2.
Środki funduszu na realizację programu są przyznawane sukcesywnie. Przyznanie środków na realizację kolejnego etapu programu następuje w zależności od oceny rezultatów prac i wykorzystania środków w etapach poprzednich.
§  9.
1.
Uruchamianie środków przeznaczonych na finansowanie określonego etapu programu następuje przez otwarcie generalnemu wykonawcy - na jego wniosek - rachunku wypłat w odpowiednim oddziale banku, na podstawie wydanego przez dysponenta środków funduszu upoważnienia do wykorzystywania środków określonych na dany etap.
2.
Przekazywanie upoważnień, o których mowa w ust. 1 - w odniesieniu do centralnych programów badawczo-rozwojowych - następuje na wniosek organu nadzorującego realizację centralnego programu.
3.
Bank realizuje płatności związane z wykonywanym etapem programu w ciężar rachunku, o którym mowa w ust. 1, do wysokości kwoty określonej na ten etap.
4.
Wypłaty z rachunku, o którym mowa w ust. 1, są refundowane przez bank ze środków zgromadzonych na rachunku dysponenta środków funduszu.
§  10.
Szczegółowe warunki dofinansowywania, o którym mowa w § 6 ust. 1 pkt 4, są określane w umowach zawieranych między dysponentem środków funduszu i zainteresowanym przedsiębiorstwem.
§  11.
1.
Podstawą finansowania poszczególnych prac badawczych i rozwojowych realizowanych zarówno w ramach programów, jak i nie objętych programami są umowy.
2.
Wydatkowanie środków funduszu, z wyjątkiem wypadków, o których mowa w § 10, następuje po wykonaniu i odbiorze prac, o których mowa w ust. 1.
3.
Wydatkowanie środków funduszu na zapłatę za wykonanie prac objętych umowami może następować również:
1)
za poszczególne części pracy wyodrębnione w umowie,
2)
okresowo, w uzgodnionych terminach i w granicach uzgodnionej ceny,
3)
łącznie, w odniesieniu do ogółu prac o charakterze jednorodnym i powtarzalnym wykonywanych w umówionym okresie kalendarzowym.
§  12.
1.
Ze środków funduszu, w ramach prac badawczych i rozwojowych, mogą być - bez względu na ich wartość - nabywane lub wytwarzane przedmioty majątkowe, ściśle związane z tematem pracy i niezbędne do jej zrealizowania, a w szczególności:
1)
specjalna aparatura naukowo-badawcza,
2)
prototypy doświadczalne nowych maszyn i urządzeń,
3)
instalacje doświadczalne,
4)
obiekty budownictwa doświadczalnego.

Dotyczy to także finansowania robót budowlano-montażowych związanych z zainstalowaniem tych przedmiotów.

2.
Podstawą do sfinansowania ze środków funduszu przedmiotów majątkowych, o których mowa w ust. 1, ich zagospodarowania po zakończeniu pracy i podziału przychodów w razie sprzedaży jest umowa między dysponentem środków funduszu i wykonawcą pracy.
§  13.
1. 1
(skreślony).
2.
Środki przeznaczone na nagrody przyznawane przez Prezydium Komitetu są wyodrębniane na rachunku środków funduszu będących w dyspozycji Ministra - Kierownika Urzędu.
3.
Środki przeznaczone na nagrody przyznawane przez ministrów są wyodrębniane na rachunkach środków funduszu będących w dyspozycji tych ministrów.
4.
Środki na stypendia, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 2, wyodrębnia się w ramach części środków funduszu pozostającej w dyspozycji Ministra - Kierownika Urzędu.
5.
Szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszu wydzielonymi na nagrody i stypendia zostaną uregulowane odrębnie.
§  14.
1.
Środki funduszu, w granicach dostosowanych do zakresu zadań, mogą być na podstawie umowy powierzane do rozliczenia imiennie określonym pracownikom nauki z przeznaczeniem na finansowanie prowadzonych przez nich lub pod ich kierunkiem prac badawczych i rozwojowych zmierzających do wyznaczonego celu praktycznego lub poznawczego. Pracownik nauki, któremu powierzono środki, przedstawia dysponentowi środków funduszu rezultaty wykonanych prac oraz rozlicza się z powierzonych środków zgodnie z warunkami ustalonymi w umowie.
2.
Na zasadach określonych w ust. 1 środki funduszu mogą być powierzane także twórcom wynalazków na finansowanie pod ich kierunkiem prac mających na celu przygotowanie ich wynalazków do praktycznego wykorzystania.

Centralny Fundusz Wspomagania Wdrożeń.

§  15.
1.
Środki Centralnego Funduszu Wspomagania Wdrożeń przeznacza się na zwrotną lub bezzwrotną pomoc finansową dla przedsiębiorstw państwowych, jednostek badawczo-rozwojowych, placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk oraz szkół wyższych, polegającą na dofinansowywaniu przedsięwzięć wdrożeniowych:
1)
związanych z realizacją zamówień rządowych z zakresu rozwoju nauki i techniki,
2)
dotyczących innych, szczególnie ważnych przedsięwzięć postępu naukowo-technicznego, w tym również prac związanych z wdrażaniem wynalazków.
2.
Środki funduszu zasilają odpowiednie fundusze jednostek, o których mowa w ust. 1.
3.
Wysokość pomocy finansowej oraz warunki jej udzielania w wypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, określają umowy generalne, a w wypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 - umowy między dysponentem środków funduszu a zainteresowanymi jednostkami.

Centralny Fundusz Dewizowy.

§  16.
1.
Wysokość Centralnego Funduszu Dewizowego jest określana w centralnych planach rocznych.
2.
Środki dewizowe funduszu przeznacza się na dofinansowanie, a w szczególnych wypadkach - na całkowite finansowanie importu związanego z programami, zamówieniami rządowymi lub innymi ważnymi przedsięwzięciami z zakresu rozwoju nauki i techniki w trybie ogólnie obowiązującym.
§  17.
1.
Minister - Kierownik Urzędu:
1)
sporządza projekty rocznych wydatków dewizowych na cele, o których mowa w § 16 ust. 2, i przedstawia je do zatwierdzenia Prezydium Komitetu,
2)
upoważnia do wykorzystywania środków dewizowych w określonej wysokości organy nadzorujące, generalnych wykonawców lub inne jednostki realizujące zadania, w ramach kwot zatwierdzonych przez Prezydium Komitetu,
3)
sporządza roczne informacje z gospodarki funduszem i przedstawia je Prezydium Komitetu.
2.
Komitet, na podstawie informacji przedstawionej przez Prezydium Komitetu, dokonuje oceny wykorzystania środków funduszu wraz z oceną wyników realizacji programów, zamówień rządowych i innych przedsięwzięć z zakresu rozwoju nauki i techniki.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  18.
Przedsiębiorstwa państwowe dokonują w 1986 r. wpłat na Centralny Fundusz Rozwoju Nauki i Techniki, o których mowa w § 2 ust. 1, za I i II kwartał w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia rozporządzenia.
§  19.
W sprawach nie uregulowanych rozporządzeniem stosuje się odpowiednio przepisy prawa budżetowego o gospodarowaniu funduszami celowymi.
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do tworzenia i gospodarowania środkami centralnych funduszów na rozwój nauki i techniki od dnia wejścia w życie ustawy.
1 § 13 ust. 1 skreślony przez § 27 rozporządzenia z dnia 19 czerwca 1987 r. w sprawie nagród za szczególne osiągnięcia w dziedzinie nauki i wdrażania postępu naukowo-technicznego oraz stypendiów na rozwiązywanie zadań badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych o istotnym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Dz.U.87.19.114) z dniem 1 lipca 1987 r.