Rozdział 4 - Dokumentacja ubezpieczeń i koszty akwizycji - Szczegółowe zasady rachunkowości ubezpieczycieli.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1994.140.791

Akt utracił moc
Wersja od: 30 września 1995 r.

Rozdział  4

Dokumentacja ubezpieczeń i koszty akwizycji

§  22.
1.
W działalności ubezpieczeniowej w zakresie ubezpieczeń bezpośrednich składki dokumentowane są kopiami polis lub innych dokumentów potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia, a także aneksami do zawieranych umów ubezpieczenia zawierającymi obliczenie składki, zwanymi dalej "dokumentami ubezpieczeniowymi", określającymi co najmniej: strony stosunku ubezpieczeniowego, zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela, okres ubezpieczenia, wysokość sumy ubezpieczenia lub gwarancyjnej oraz wysokość należnej składki. Zestawienia zbiorcze dokumentów ubezpieczeniowych mogą mieć zastosowanie:
1)
w przypadku gdy dokument ubezpieczenia wydawany jest z chwilą opłacenia całej składki,
2)
w rozliczeniach z pośrednikami ubezpieczeniowymi - w odniesieniu do każdego pośrednika oddzielnie,
3)
w rozliczeniach z ubezpieczającymi z tytułu ubezpieczeń objętych umowami generalnymi - w odniesieniu do każdego ubezpieczającego oddzielnie.
2.
Zestawienia zbiorcze dokumentów ubezpieczenia sporządza się według grup i rodzajów ubezpieczeń.
§  23.
Jeżeli przewiduje to plan kont:
1)
w ubezpieczeniach majątkowych i osobowych koszty akwizycji w części przypadającej na przyszłe lata obrotowe od składek pobranych za więcej niż jeden rok obrotowy, zgodnie z indywidualnymi umowami, podlegają rozliczeniu w czasie, za jaki zapłacono składkę; rozliczeń tych dokonuje się według zasad obowiązujących dla rezerwy składek,
2)
w ubezpieczeniach na życie koszty akwizycji podlegają rozliczeniu w czasie wyłącznie przy zastosowaniu metod aktuarialnych.
§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995 r.