Szczegółowe zasady przydziału, opróżniania i normy zaludnienia lokali mieszkalnych oraz przydziału i opróżniania tymczasowych kwater przeznaczonych dla policjantów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.131.1469

Akt utracił moc
Wersja od: 14 lipca 2004 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 17 października 2001 r.
w sprawie szczegółowych zasad przydziału, opróżniania i norm zaludnienia lokali mieszkalnych oraz przydziału i opróżniania tymczasowych kwater przeznaczonych dla policjantów.

Na podstawie art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2000 r. Nr 101, poz. 1092 oraz z 2001 r. Nr 41, poz. 465, Nr 81, poz. 877, Nr 100, poz. 1084, Nr 106, poz. 1149, Nr 110, poz. 1189, Nr 123, poz. 1353 i Nr 125, poz. 1367) zarządza się, co następuje:
1.
Lokal mieszkalny, o którym mowa w art. 90 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, przydziela się policjantowi przy wystąpieniu łącznie następujących okoliczności, z zastrzeżeniem ust. 2:
1)
braku mieszkania albo konieczności poprawy dotychczasowych warunków mieszkaniowych, z uwzględnieniem czasu oczekiwania na przydział lokalu mieszkalnego,
2) 1
(utracił moc).
2.
Przydział lokalu mieszkalnego może nastąpić bez względu na czas oczekiwania na przydział, jeżeli policjant zajmuje:
1)
tymczasową kwaterę w budynku przeznaczonym na cele służbowe lub znajdującym się na terenie obiektu zamkniętego,
2)
lokal mieszkalny w budynku stanowiącym własność osoby fizycznej.
1.
Lokal mieszkalny przydziela się policjantowi według norm zaludnienia:
1)
dla policjanta posiadającego rodzinę - po jednej normie zaludnienia dla policjanta i każdego członka jego rodziny, o których mowa w art. 89 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, z zastrzeżeniem pkt 3 i 4,
2)
dla policjanta samotnego - dwie normy zaludnienia, z zastrzeżeniem pkt 3,
3)
dla policjanta mianowanego na stanowisko służbowe zaszeregowane w grupie od 18 do 16 - trzy normy zaludnienia,
4)
dla policjanta mianowanego na stanowisko służbowe zaszeregowane w grupie od 15 do 11 - dwie normy zaludnienia.
2.
W razie zbiegu uprawnień policjanta i członków jego rodziny do norm zaludnienia z różnych tytułów, uwzględnia się normy zaludnienia przysługujące tylko z jednego tytułu.
Norma zaludnienia przysługująca policjantowi wynosi od 7 do 10 m2 powierzchni mieszkalnej, którą stanowi powierzchnia pokoi znajdujących się w lokalu mieszkalnym.
1.
Policjantowi przydziela się lokal mieszkalny o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej liczbie przysługujących mu norm zaludnienia, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Policjantowi, za jego pisemną zgodą lub na jego pisemny wniosek, może być przydzielony lokal o powierzchni mieszkalnej mniejszej od przysługującej zgodnie z normami zaludnienia. Przydział takiego lokalu nie pozbawia policjanta prawa do uzyskania lokalu o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej przysługującym normom zaludnienia.
3.
W przypadku szczególnie uzasadnionym organy, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 2-5, mogą przydzielić policjantowi za zgodą organu wyższego stopnia lokal o powierzchni mieszkalnej większej od przysługującej zgodnie z normami zaludnienia. Jeżeli zwiększenie powierzchni mieszkalnej jest niższe od dolnej granicy normy zaludnienia, zgoda organu wyższego stopnia nie jest wymagana.
Przydzielony lokal mieszkalny powinien znajdować się w należytym stanie technicznym i sanitarnym.
Lokal mieszkalny przydziela się policjantowi na jego pisemny wniosek. Wzór wniosku o przydział lokalu mieszkalnego określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
1.
Opróżnienie lokalu mieszkalnego następuje w przypadkach:
1)
podnajmowania lub oddawania do bezpłatnego używania tego lokalu mieszkalnego lub jego części,
2)
zajmowania przez policjanta zwolnionego ze służby lub członków rodziny uprawnionych do renty rodzinnej po policjancie, który w chwili śmierci spełniał warunki wymagane do uzyskania emerytury lub renty, lokalu mieszkalnego znajdującego się w budynku przeznaczonym na cele służbowe lub na terenie obiektu zamkniętego,
3)
gdy policjant otrzymał przydział lokalu mieszkalnego i nie zwolnił wcześniej przydzielonego lokalu,
4)
używania tego lokalu mieszkalnego niezgodnie z jego przeznaczeniem, w szczególności gdy policjant lub członkowie jego rodziny w sposób rażący lub uporczywy wykraczają przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu, czyniąc uciążliwym korzystanie z innych lokali,
5)
uzyskania przez policjanta lub jego małżonka w miejscu pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej innego lokalu mieszkalnego (domu) o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej co najmniej przysługującym policjantowi i członkom jego rodziny normom zaludnienia,
6)
jeżeli lokal mieszkalny nie jest zamieszkiwany przez policjanta przez okres dłuższy niż 6 miesięcy, chyba że zachodzą okoliczności uzasadniające czasowy pobyt policjanta poza miejscem stałego zamieszkania,
7)
zwłoki z zapłatą czynszu lub opłat za świadczenia związane z eksploatacją tego lokalu mieszkalnego przez co najmniej dwa pełne okresy płatności, pomimo uprzedzenia na piśmie o zamiarze wydania decyzji o opróżnieniu lokalu i wyznaczenia dodatkowego, miesięcznego terminu zapłaty zaległych i bieżących należności,
8)
zajmowania tego lokalu mieszkalnego przez policjanta lub członków jego rodziny albo inne osoby bez tytułu prawnego,
9)
zrzeczenia się uprawnień do zajmowanego lokalu mieszkalnego,
10)
zamiany tego lokalu mieszkalnego,
11)
zajmowania lokalu mieszkalnego przez:
a)
policjantów zwolnionych ze służby, którzy nie nabyli prawa do lokalu mieszkalnego na warunkach określonych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym,
b)
inne osoby zajmujące lokale mieszkalne przeznaczone dla Policji, do których zostały wprowadzone za zgodą dysponenta lokalu albo jako osoby uwzględnione w decyzji o przydziale lokalu,
12)
uzyskania przez policjanta pomocy finansowej w pełnej przysługującej wysokości.
2.
Decyzja o opróżnieniu lokalu mieszkalnego dotyczy wszystkich osób zamieszkałych w tym lokalu.
3.
W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 4, 6 i 8 może być przydzielony lokal mieszkalny o obniżonym wyposażeniu technicznym i o powierzchni mieszkalnej mniejszej od przysługującej zgodnie z normami zaludnienia, jednak nie mniej niż 5 m2 na osobę.
4.
W przypadku określonym w ust. 1 pkt 2 i 11 na przekwaterowanie przeznacza się lokal zamienny w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733) o powierzchni mieszkalnej:
1)
odpowiadającej normom zaludnienia określonym w decyzji o przydziale lokalu mieszkalnego, jeżeli nie zmieniła się liczba osób ujętych w tej decyzji i stale zamieszkujących w lokalu,
2)
odpowiadającej jednej normie zaludnienia, w przypadku innej niż wymieniona w pkt 1 osoby, wprowadzonej do lokalu mieszkalnego za zgodą dysponenta lokalu.
1.
Były małżonek policjanta rozwiedzionego zachowuje prawo do zamieszkiwania w przydzielonym lokalu mieszkalnym do czasu uzyskania (nabycia) przez niego innego lokalu mieszkalnego (domu).
2.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach rozwiedzionemu policjantowi przydziela się lokal mieszkalny inny niż dotychczas zajmowany, o powierzchni mieszkalnej odpowiadającej przysługującym mu normom zaludnienia.
Przepisy § 1-3, § 4 ust. 1-3 i § 5-7 stosuje się odpowiednio do lokali mieszkalnych zajmowanych przez osoby posiadające uprawnienia do tych lokali na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, z 1998 r. Nr 162, poz. 1118, z 1999 r. Nr 106, poz. 1215, z 2000 r. Nr 122, poz. 1313 oraz z 2001 r. Nr 27, poz. 298 i Nr 81, poz. 877).
1.
Na tymczasowe kwatery dla policjantów przeznacza się lokale mieszkalne, pokoje gościnne, pokoje w hotelu lub w bursie albo pomieszczenia mieszkalne usytuowane w budynkach przeznaczonych na cele służbowe lub na terenie obiektu zamkniętego, o należytym stanie technicznym i sanitarnym.
2.
Tymczasową kwaterę przydziela się policjantowi na jego pisemny wniosek. Wzór wniosku o przydział tymczasowej kwatery określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Przydział tymczasowej kwatery w budynku jednostki organizacyjnej Policji przeznaczonym na cele służbowe lub znajdującym się na terenie obiektu zamkniętego może nastąpić tylko na okres pełnienia służby przez policjanta w tej jednostce.
Policjantowi w służbie przygotowawczej można przydzielić tymczasową kwaterę, jeżeli on sam lub członkowie jego rodziny nie mają tytułu prawnego do zajmowania lokalu mieszkalnego (domu) w miejscowości, w której policjant pełni służbę, lub w miejscowości pobliskiej.
Opróżnienie tymczasowej kwatery następuje w przypadku:
1)
zwolnienia policjanta ze służby albo przeniesienia do służby w innej miejscowości,
2)
upływu okresu, o którym mowa w § 11,
3)
wystąpienia okoliczności, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, 4-9.
1.
Decyzje w sprawach przydziału i opróżniania lokali mieszkalnych i tymczasowych kwater wydają będący dysponentami lokali:
1)
minister właściwy do spraw wewnętrznych - w stosunku do:
a)
Komendanta Głównego Policji,
b)
zastępców Komendanta Głównego Policji,
2)
Komendant Główny Policji - w stosunku do:
a)
policjantów pełniących służbę w Komendzie Głównej Policji,
b)
komendantów wojewódzkich Policji,
c)
Komendanta Wyższej Szkoły Policji oraz Komendanta Szkoły Policji w Pile, Komendanta Szkoły Policji w Słupsku, Komendanta Szkoły Policji w Katowicach i Komendanta Centrum Szkolenia Policji w Legionowie,
3)
komendanci wojewódzcy Policji - w stosunku do:
a)
komendantów powiatowych (miejskich) Policji,
b)
policjantów pełniących służbę w komendzie wojewódzkiej Policji,
4)
komendanci szkół, o których mowa w pkt 2 lit. c) - w stosunku do podległych im policjantów,
5)
komendanci powiatowi (miejscy) Policji - w stosunku do policjantów pełniących służbę w komendzie powiatowej (miejskiej) Policji, komisariatach Policji i innych podległych im jednostkach organizacyjnych Policji.
2.
W stosunku do osób, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, decyzje w sprawach opróżnienia lokali mieszkalnych wydaje kierownik jednostki organizacyjnej Policji, w dyspozycji którego pozostają te mieszkania.
3.
W stosunku do emerytów i rencistów policyjnych decyzje w sprawach przydziału lokali mieszkalnych wydają organy wymienione w ust. 1 właściwe ze względu na obecne miejsce zamieszkania emeryta lub rencisty.
4.
W stosunku do emerytów i rencistów policyjnych oraz członków rodziny uprawnionych do renty rodzinnej po funkcjonariuszach, którzy w chwili śmierci spełniali warunki wymagane do uzyskania emerytury lub renty, decyzje w sprawach opróżnienia zajmowanych przez nich lokali mieszkalnych wydają organy, o których mowa w ust. 1, będące dysponentami tych mieszkań.
5.
W stosunku do emerytów i rencistów policyjnych, których ostatnim miejscem pełnienia służby było Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, decyzje, o których mowa w ust. 1, wydaje Komendant Główny Policji.
1.
W sprawach wszczętych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia i niezakończonych ostatecznymi decyzjami stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
2.
Pozostają w mocy decyzje wydane na podstawie przepisów dotychczasowych.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WNIOSEK O PRZYDZIAŁ LOKALU MIESZKALNEGO

......................,dnia......

....................................

(stopień, imię i nazwisko, imię ojca)

....................................

(stanowisko służbowe/stopień wg etatu)

.....................................

(stosunek służbowy: policjant/emeryt/

rencista - telefon)

.....................................

(jednostka/ostatnie miejsce

pełnienia służby-emeryt)

.....................................

(data przyjęcia do służby/

data zwolnienia-emeryt)

.....................................

(data mianowania policjantem

w służbie stałej)

Do

.......................

.......................

1. Proszę o przydzielenie lokalu mieszkalnego, z uwzględnieniem

niżej wymienionych członków rodziny.

Lp.Nazwisko i imięStopień pokrewieństwaData urodzeniaStan cywilnyRok zawarcia związku małżeńskiegoMiejsce stałego zameldowania
rokadres
12345678
1Wnioskodawca
2
3
4
5

oraz norm zaludnienia z tytułu ................................

...............................................................

2. Miejsce pracy małżonka .....................................

(nazwa instytucji)

od roku ................. na stanowisku .......................

3. Dane o zajmowanym lokalu mieszkalnym

a) przez wnioskodawcę:

Adres lokalu ..................................................

Tytuł prawny do lokalu mieszkalnego (domu) posiada

...............................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

pozostałe osoby zameldowane w lokalu

...............................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

Mieszkanie (dom) jest: w dyspozycji jednostek Policji,

komunalne, zakładowe, spółdzielcze (lokatorskie, własnościowe),

stanowiące odrębną nieruchomość, inne (podać jakie)............

...............................................................

Powierzchnia pokoi: I ..........m2, II ............m2,

III ...........m2, IV ...........m2, pow. użyt. ..........m2,

piętro........................

Wyposażenie techniczne: pełne, brak następujących urządzeń*:

...............................................................

b) przez małżonka:

Adres lokalu ..................................................

Tytuł prawny do lokalu mieszkalnego (domu) posiada

...............................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

pozostałe osoby zameldowane w lokalu

...............................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

Mieszkanie (dom) jest: w dyspozycji jednostek Policji,

komunalne, zakładowe, spółdzielcze (lokatorskie, własnościowe),

stanowiące odrębną nieruchomość, inne (podać jakie)............

...............................................................

Powierzchnia pokoi: I ..........m2, II ............m2,

III ...........m2, IV ...........m2, pow. użyt. ..........m2,

piętro........................

Wyposażenie techniczne: pełne, brak następujących urządzeń*:

...............................................................

4. Do jakich innych lokali mieszkalnych (domów) wnioskodawca,

małżonek lub którykolwiek z członków rodziny zgłoszonych

do wspólnego zamieszkania posiada tytuł prawny?

...............................................................

...............................................................

5. Czy wnioskodawca, małżonek lub którykolwiek z członków

rodziny zgłoszonych do wspólnego zamieszkania posiadał tytuł

prawny do lokalu mieszkalnego (domu), który następnie

utracił lub którego się zrzekł?

...............................................................

...............................................................

6. Czy wnioskodawca lub jego małżonek korzystał z pomocy

finansowej na budownictwo mieszkaniowe w pełnej

przysługującej wysokości bądź był uwzględniony w decyzji

o jej przyznaniu?

...............................................................

...............................................................

7. Informacje dodatkowe (podać dodatkowe dane istotne dla

sprawy, niewymienione wyżej):

...............................................................

...............................................................

8. Uzasadnienie wniosku:

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

Prawdziwość powyższych danych potwierdzam własnoręcznym

podpisem pod rygorem odpowiedzialności karnej.

.............................

(podpis wnioskodawcy)

Adnotacje komórki kadrowej.

Pan(i) ........................... policjant w służbie stałej -

przygotowawczej* mianowany

dnia .......... pełniący(a) służbę w ..........................

zajmujący stanowisko przewidziane etatem dla...................

rozkazem personalnym nr ..............z dnia...................

został delegowany - przeniesiony* do ..........................

...............................................................

na okres od ..........................do ......................

..........................

(data, podpis)

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

WNIOSEK O PRZYDZIAŁ TYMCZASOWEJ KWATERY POLICJANTOWI W SŁUŻBIE PRZYGOTOWAWCZEJ - PRZENIESIONEMU SŁUŻBOWO - DELEGOWANEMU SŁUŻBOWO*

......................,dnia......

.............................

(stopień, imię i nazwisko)

..............................

(stanowisko służbowe/stopień

wg etatu)

..............................

(jednostka - telefon)

..............................

(data przyjęcia do służby)

Do

.......................

.......................

1. Proszę o przydzielenie tymczasowej kwatery, z uwzględnieniem

niżej wymienionych członków rodziny.

Lp.Nazwisko i imięStopień pokrewieństwaData urodzeniaStan cywilnyRok zawarcia związku małżeńskiegoMiejsce stałego zameldowania
rokadres
12345678
1Wnioskodawca
2
3
4
5

oraz norm zaludnienia z tytułu ................................

...............................................................

2. Miejsce pracy małżonka .....................................

(nazwa instytucji)

od roku ................. na stanowisku .......................

3. Dane o zajmowanym lokalu mieszkalnym

a) przez wnioskodawcę:

Adres lokalu ..................................................

Tytuł prawny do lokalu mieszkalnego (domu) posiada

...............................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

pozostałe osoby zameldowane w lokalu

...............................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

Mieszkanie (dom) jest: w dyspozycji jednostek Policji,

komunalne, zakładowe, spółdzielcze (lokatorskie, własnościowe),

stanowiące odrębną nieruchomość, inne (podać jakie)............

...............................................................

Powierzchnia pokoi: I ..........m2, II ............m2,

III ...........m2, IV ...........m2, pow. użyt. ..........m2,

piętro........................

Wyposażenie techniczne: pełne, brak następujących urządzeń*:

...............................................................

b) przez małżonka:

Adres lokalu ..................................................

Tytuł prawny do lokalu mieszkalnego (domu) posiada

...............................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

pozostałe osoby zameldowane w lokalu

...............................................................

(imię, nazwisko, stopień pokrewieństwa)

Mieszkanie (dom) jest: w dyspozycji jednostek Policji,

komunalne, zakładowe, spółdzielcze (lokatorskie, własnościowe),

stanowiące odrębną nieruchomość, inne (podać jakie)............

...............................................................

Powierzchnia pokoi: I ..........m2, II ............m2,

III ...........m2, IV ...........m2, pow. użyt. ..........m2,

piętro........................

Wyposażenie techniczne: pełne, brak następujących urządzeń*:

...............................................................

4. Do jakich innych lokali mieszkalnych (domów) wnioskodawca,

małżonek lub którykolwiek z członków rodziny zgłoszonych

do wspólnego zamieszkania posiada tytuł prawny?

...............................................................

...............................................................

5. Czy wnioskodawca, małżonek lub którykolwiek z członków

rodziny zgłoszonych do wspólnego zamieszkania posiadał tytuł

prawny do lokalu mieszkalnego (domu), który następnie

utracił lub którego się zrzekł?

...............................................................

...............................................................

6. Czy wnioskodawca lub jego małżonek korzystał z pomocy

finansowej na budownictwo mieszkaniowe w pełnej

przysługującej wysokości bądź był uwzględniony w decyzji

o jej przyznaniu?

...............................................................

...............................................................

7. Informacje dodatkowe (podać dodatkowe dane istotne dla

sprawy, niewymienione wyżej):

...............................................................

...............................................................

8. Uzasadnienie wniosku:

...............................................................

...............................................................

...............................................................

...............................................................

9. W związku z delegowaniem otrzymuję - nie otrzymuję* zwrot

kosztów zakwaterowania (wypełnia tylko policjant

delegowany)

Prawdziwość powyższych danych potwierdzam własnoręcznym

podpisem pod rygorem odpowiedzialności karnej.

.............................

(podpis wnioskodawcy)

Adnotacje komórki kadrowej

Pan(i) ........................... policjant w służbie stałej -

przygotowawczej* mianowany dnia .......... pełniący służbę w

...............................................................

zajmujący stanowisko przewidziane etatem dla...................

rozkazem personalnym nr ..............z dnia...................

został delegowany - przeniesiony* do ..........................

...............................................................

na okres od ..........................do ......................

..........................

(data, podpis)

* Niepotrzebne skreślić.

1 § 1 ust. 1 pkt 2 został uznany za niezgodny z art. 88 ust. 1 i art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U.02.7.58), a przez to także z art. 92 ust. 1 zdanie pierwsze Konstytucji RP, wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 29 czerwca 2004 r. (Dz.U.04.160.1679). Zgodnie z tym wyrokiem wymieniony wyżej przepis traci moc z dniem 14 lipca 2004 r.