Szczegółowe zasady przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.69.633

Akt utracił moc
Wersja od: 7 czerwca 2002 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 6 maja 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej.

Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116, Nr 111, poz. 1194, Nr 128, poz. 1403 i Nr 154, poz. 1800) zarządza się, co następuje:
1. 
Okresowa ocena urzędnika służby cywilnej, zwana dalej "oceną", jest sporządzana na podstawie kryteriów obowiązkowych i kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego.
2. 
Wykaz kryteriów obowiązkowych i kryteriów do wyboru stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Bezpośredni przełożony, zwany dalej "oceniającym", wybiera z wykazu nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 kryteriów oceny, najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez urzędnika służby cywilnej.
4. 
Oceniający wybiera kryteria oceny, po uprzednim omówieniu z urzędnikiem służby cywilnej, zwanym dalej "ocenianym", sposobu realizacji obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy.
1. 
Oceniający wyznacza termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok.
2. 
Wybrane kryteria i informację o terminie sporządzenia oceny na piśmie oceniający wpisuje do arkusza okresowej oceny urzędnika służby cywilnej, zwanego dalej "arkuszem", którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 2, oceniający niezwłocznie przekazuje arkusz dyrektorowi generalnemu urzędu w celu zatwierdzenia wybranych kryteriów oceny.
4. 
Oceniający niezwłocznie przekazuje ocenianemu kopię arkusza z zatwierdzonymi kryteriami oceny.
Czynności, o których mowa w § 1 ust. 3 i 4 oraz § 2, oceniający dokonuje nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia mianowania urzędnika służby cywilnej, a w razie przeprowadzania kolejnej oceny - nie później niż w ciągu 30 dni od sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny.
1. 
Oceniający może w każdym czasie z własnej inicjatywy zmienić termin sporządzenia oceny na piśmie.
2. 
Oceniający wyznacza nowy termin sporządzenia oceny na piśmie w razie usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego, uniemożliwiającej przeprowadzenie okresowej oceny.
3. 
Sporządzenie oceny na piśmie następuje w terminie wcześniejszym niż ustalony zgodnie z § 2 ust. 1 w razie zmiany stanowiska pracy ocenianego lub zmiany zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy.
4. 
Oceniający niezwłocznie powiadamia ocenianego pisemnie o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza.
W razie zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego w trakcie okresu, w którym urzędnik podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów oceny.
Oceniający, nie wcześniej niż na 7 dni przed sporządzeniem oceny na piśmie, przeprowadza z ocenianym rozmowę, podczas której omawia z nim wykonywanie przez ocenianego jego obowiązków w okresie, w którym podlegał ocenie, trudności napotykane przez niego w trakcie realizacji zadań, spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny, a także kierunki dalszego rozwoju i potrzeby szkoleniowe ocenianego.
1. 
Sporządzenie oceny na piśmie polega na:
1)
wpisaniu do arkusza opinii dotyczącej wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał on ocenie,
2)
określeniu poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego (bardzo dobry, dobry, zadowalający lub niezadowalający),
3)
przyznaniu oceny pozytywnej, w razie bardzo dobrego, dobrego lub zadowalającego poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego, albo przyznaniu oceny negatywnej,
4)
wpisaniu do arkusza wniosków dotyczących indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego, na podstawie przeprowadzonej oceny i z uwzględnieniem jego przyszłych zadań.
2. 
W razie przyznania oceny pozytywnej oceniający może zamieścić w wyznaczonym miejscu arkusza umotywowany wniosek o przyznanie ocenianemu kolejnego stopnia służbowego.
Oceniający niezwłocznie doręcza ocenianemu ocenę sporządzoną na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia sprzeciwu do dyrektora generalnego urzędu w ciągu 7 dni od doręczenia oceny.
Niezwłocznie po sporządzeniu oceny na piśmie arkusz włącza się do akt osobowych ocenianego.
Czynności, o których mowa w § 1 ust. 3 i 4 oraz § 2, dla urzędników służby cywilnej mianowanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia dokonuje się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od tego dnia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ KRYTERIÓW OCENY

KRYTERIA OBOWIĄZKOWE
KryteriumOpis kryterium
1.RzetelnośćWnikliwe rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji.
2.TerminowośćDbałość o przestrzeganie terminów określonych przepisami, dotyczących wykonywanych zadań. Wywiązywanie się z zadań w wyznaczonym przez przełożonego terminie. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki.
3.Umiejętność stosowania odpowiednich przepisówZnajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin.
4.Planowanie i organizowanie pracyPlanowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych.
5.Postawa etycznaWykonywanie obowiązków w uczciwy sposób, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodne z etyką zawodową.

KRYTERIA DO WYBORU

KryteriumOpis kryterium
1.Wiedza specjalistycznaWiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań.
2.Umiejętność obsługi urządzeń technicznychOdpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych.
3.Znajomość języka obcegoZnajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:
- czytanie i rozumienie dokumentów,
- pisanie dokumentów,
- rozumienie innych,
- mówienie w języku obcym.
4.Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacjiZdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę.
5.Komunikacja werbalnaFormułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie, przez:
- wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,
- dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi

odpowiednio do słuchaczy,

- udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet

na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,

- wyrażanie poglądów w sposób przekonywający,
- posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju

załatwianych spraw/wykonywanej pracy.

6.Komunikacja pisemnaFormułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie, przez:
- stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,
- przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,
- dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism,
- budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie.
7.KomunikatywnośćUmiejętność budowania kontaktu z inną osobą, przez:
- okazywanie poszanowania drugiej stronie,
- próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,
- okazanie zainteresowania jej opiniami,
- umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami.
8.Pozytywne Zaspokajanie potrzeb obywatela, przez:
podejście- zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy,
do obywatela- okazywanie szacunku,
- tworzenie przyjaznej atmosfery,
- umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji,
- służenie pomocą.
9.Umiejętność Realizacja zadań w zespole, przez:
pracy w zespole- pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,
- zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego

realizowania zadań,

- współpracę a nie rywalizację z pozostałymi członkami

zespołu,

- zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających

pracę zespołu,

- aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania.
10.Umiejętność negocjowaniaWypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych, dzięki:
- dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,
- przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w

celu wsparcia swojego stanowiska,

- przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub

zmiany stanowiska,

- rozpoznawaniu najlepszych propozycji,
- stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł

konfliktów,

- ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,
- tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań.
11.Zarządzanie informacją /dzieleniePozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, przez:
się informacjami- przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla

których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w

realizowanych przez nie zadaniach,

- uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których

mają one istotne znaczenie.

12.Zarządzanie zasobamiOdpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych i/lub innych, przez:
- określanie i pozyskiwanie zasobów,
- alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod

względem czasu i kosztów,

- kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do

efektywnego działania.

13.Zarządzanie personelemMotywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez:
- zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie

odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie

realnych terminów ich wykonania oraz określenie

oczekiwanego efektu działania,

- komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości

ich pracy,

- rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników,

wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,

- określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,
- traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób,

zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz

włączanie ich w proces podejmowania decyzji,

- ocenę osiągnięć pracowników,
- wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu

wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu

zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych

wyników,

- dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników

dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu,

- inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania

celów i zadań urzędu,

- stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia

kwalifikacji.

14.Zarządzanie jakością Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, przez:
realizowanych zadań- tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli

działania,

- sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,
- modyfikowanie planów w razie konieczności,
- ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,
- wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych

obowiązków.

15.Zarządzanie Wprowadzanie zmian w urzędzie przez:
wprowadzaniem- podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,
zmian- uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,
- określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,
- wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,
- podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do

wprowadzanych zmian,

- skupianie się na sprawach kluczowych związanych z

wprowadzanymi zmianami,

- przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane

zmiany,

- wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć

pozytywne rezultaty klientom urzędu.

16.Zorientowanie na rezultatyOsiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca, przez:
pracy- ustalanie priorytetów działania,
- identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie

trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie,

- określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań,
- przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji

zadań i wywiązywanie się z zobowiązań,

- zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz

kończenia podjętych działań.

17.Podejmowanie decyzjiUmiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, przez:
- rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego

przyczyn,

- podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych

informacji,

- rozważanie zarówno krótko- , jak i długoterminowych

skutków podejmowanych decyzji,

- podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym

ryzykiem sprawach,

- podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po

uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat.

18.Radzenie sobie w sytuacjachPokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów, przez:
kryzysowych- wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji

kryzysowych,

- szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,
- dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,
- wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i

zapobieganie ich skutkom,

- informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować

na kryzys,

- wyciąganie wniosków (nauki) z sytuacji kryzysowych tak,

żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych

sytuacji,

- skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych

lub wprowadzania zmian.

19.SamodzielnośćZdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania.
20.Inicjatywa- umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających

zmian i informowanie o nich,

- inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za

nie,

- mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich

powstania

21.KreatywnośćWykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy, przez:
- rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między

sytuacjami,

- wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu

tworzenia nowych,

- otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych

koncepcji i metod,

- inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub

sposobów działania,

- badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie

dostępnego wyposażenia technicznego,

- zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i

doskonalenia nowych rozwiązań.

22.Myślenie strategiczneTworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje, przez:
- ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych

informacji,

- zauważanie trendów i powiązań między różnymi

informacjami,

- identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i

generalnych kierunków działania,

- przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie czasu,
- przewidywanie długoterminowych skutków podjętych

działań i decyzji,

- planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania

przeszkód,

- ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków

działania,

- tworzenie strategii lub kierunków działania

zwiększających skuteczność,

- analizowanie okoliczności i zagrożeń.
23.Umiejętności analityczneUmiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:
- rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,
- dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów,
- interpretowanie danych pochodzących z dokumentów,

opracowań i raportów,

- stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania

danych odpowiadających stawianym problemom,

- prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z

przeprowadzonej analizy,

- stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii

(włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu

rozwiązania problemu /zadania.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

wzór