Szczegółowe zasady przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej.
Dz.U.2002.69.633
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 6 maja 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ KRYTERIÓW OCENY
WYKAZ KRYTERIÓW OCENY
Kryterium | Opis kryterium | |||
1. | Rzetelność | Wnikliwe rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji. | ||
2. | Terminowość | Dbałość o przestrzeganie terminów określonych przepisami, dotyczących wykonywanych zadań. Wywiązywanie się z zadań w wyznaczonym przez przełożonego terminie. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki. | ||
3. | Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów | Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin. | ||
4. | Planowanie i organizowanie pracy | Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych. | ||
5. | Postawa etyczna | Wykonywanie obowiązków w uczciwy sposób, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodne z etyką zawodową. |
KRYTERIA DO WYBORU
Kryterium | Opis kryterium | ||
1. | Wiedza specjalistyczna | Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań. | |
2. | Umiejętność obsługi urządzeń technicznych | Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych. | |
3. | Znajomość języka obcego | Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na: | |
- czytanie i rozumienie dokumentów, | |||
- pisanie dokumentów, | |||
- rozumienie innych, | |||
- mówienie w języku obcym. | |||
4. | Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji | Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę. | |
5. | Komunikacja werbalna | Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie, przez: | |
- wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny, | |||
- dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy, | |||
- udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty, | |||
- wyrażanie poglądów w sposób przekonywający, | |||
- posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy. | |||
6. | Komunikacja pisemna | Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie, przez: | |
- stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji, | |||
- przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły, | |||
- dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism, | |||
- budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie. | |||
7. | Komunikatywność | Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą, przez: | |
- okazywanie poszanowania drugiej stronie, | |||
- próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji, | |||
- okazanie zainteresowania jej opiniami, | |||
- umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami. | |||
8. | Pozytywne | Zaspokajanie potrzeb obywatela, przez: | |
podejście | - zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy, | ||
do obywatela | - okazywanie szacunku, | ||
- tworzenie przyjaznej atmosfery, | |||
- umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji, | |||
- służenie pomocą. | |||
9. | Umiejętność | Realizacja zadań w zespole, przez: | |
pracy w zespole | - pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby, | ||
- zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań, | |||
- współpracę a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu, | |||
- zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu, | |||
- aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania. | |||
10. | Umiejętność negocjowania | Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych, dzięki: | |
- dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób, | |||
- przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska, | |||
- przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska, | |||
- rozpoznawaniu najlepszych propozycji, | |||
- stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów, | |||
- ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej, | |||
- tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań. | |||
11. | Zarządzanie informacją /dzielenie | Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, przez: | |
się informacjami | - przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach, | ||
- uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie. | |||
12. | Zarządzanie zasobami | Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych i/lub innych, przez: | |
- określanie i pozyskiwanie zasobów, | |||
- alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu i kosztów, | |||
- kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania. | |||
13. | Zarządzanie personelem | Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez: | |
- zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania, | |||
- komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy, | |||
- rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy, | |||
- określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych, | |||
- traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji, | |||
- ocenę osiągnięć pracowników, | |||
- wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników, | |||
- dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu, | |||
- inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu, | |||
- stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. | |||
14. | Zarządzanie jakością | Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, przez: | |
realizowanych zadań | - tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania, | ||
- sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań, | |||
- modyfikowanie planów w razie konieczności, | |||
- ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników, | |||
- wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków. | |||
15. | Zarządzanie | Wprowadzanie zmian w urzędzie przez: | |
wprowadzaniem | - podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian, | ||
zmian | - uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian, | ||
- określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian, | |||
- wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian, | |||
- podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian, | |||
- skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami, | |||
- przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany, | |||
- wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu. | |||
16. | Zorientowanie na rezultaty | Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca, przez: | |
pracy | - ustalanie priorytetów działania, | ||
- identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie, | |||
- określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań, | |||
- przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań, | |||
- zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań. | |||
17. | Podejmowanie decyzji | Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, przez: | |
- rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn, | |||
- podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji, | |||
- rozważanie zarówno krótko- , jak i długoterminowych skutków podejmowanych decyzji, | |||
- podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach, | |||
- podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat. | |||
18. | Radzenie sobie w sytuacjach | Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów, przez: | |
kryzysowych | - wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych, | ||
- szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu, | |||
- dostosowywanie działania do zmieniających się warunków, | |||
- wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom, | |||
- informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys, | |||
- wyciąganie wniosków (nauki) z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji, | |||
- skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian. | |||
19. | Samodzielność | Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania. | |
20. | Inicjatywa | - umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich, | |
- inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie, | |||
- mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania | |||
21. | Kreatywność | Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy, przez: | |
- rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami, | |||
- wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych, | |||
- otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod, | |||
- inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania, | |||
- badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego, | |||
- zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań. | |||
22. | Myślenie strategiczne | Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje, przez: | |
- ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji, | |||
- zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami, | |||
- identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych kierunków działania, | |||
- przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie czasu, | |||
- przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji, | |||
- planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód, | |||
- ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania, | |||
- tworzenie strategii lub kierunków działania zwiększających skuteczność, | |||
- analizowanie okoliczności i zagrożeń. | |||
23. | Umiejętności analityczne | Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.: | |
- rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych, | |||
- dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów, | |||
- interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów, | |||
- stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom, | |||
- prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy, | |||
- stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu /zadania. |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »