Rozdział 3 - Znaki rozpoznawcze oraz inne znaki i napisy na statkach powietrznych - Szczegółowe zasady prowadzenia rejestru cywilnych statków powietrznych oraz znaki i napisy na statkach powietrznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.109.1034

Akt utracił moc
Wersja od: 27 czerwca 2003 r.

Rozdział  3

Znaki rozpoznawcze oraz inne znaki i napisy na statkach powietrznych

§  8.
1.
Znak rozpoznawczy tworzy znak przynależności państwowej oraz znak rejestracyjny i składa się on z grupy liter lub cyfr albo liter i cyfr.
2.
Znakiem polskiej przynależności państwowej są litery SP.
3.
Znak przynależności państwowej umieszcza się przed znakiem rejestracyjnym. Oba znaki rozdziela się poziomą kreską.
4.
Samoloty, śmigłowce, balony i sterowce otrzymują znak rejestracyjny złożony z grupy trzech liter.
5.
Szybowce i motoszybowce otrzymują znak rejestracyjny złożony z grupy czterech cyfr.
6.
Spadochrony otrzymują znak rejestracyjny złożony z grupy pięciu cyfr.
§  9.
Znak rejestracyjny składający się z liter nie może zaczynać się od litery Q oraz tworzyć grupy liter sygnału niebezpieczeństwa SOS lub podobnych ważnych sygnałów, a w szczególności XXX, PAN i TTT, oraz zawierać następujących liter: J, Ł, Ą, Ę, Ń, Ó, Ż, Ź, Ć, Ś.
§  10.
1.
Na statku powietrznym niewpisanym do rejestru niedopuszczalne jest umieszczanie znaków i napisów, o których mowa w § 8 i 9, lub znaków i napisów podobnych do nich, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Na statku powietrznym mogą być umieszczone polskie znaki rozpoznawcze:
1)
zarezerwowane w rejestrze dla danego egzemplarza statku powietrznego - jeżeli ma on być wpisany do rejestru;
2)
przydzielone dla tego statku powietrznego - jeżeli jest on przeznaczony do lotów próbnych.
3.
W celu uzyskania znaków rozpoznawczych dla statku powietrznego przeznaczonego wyłącznie do lotów próbnych do rejestru zgłasza się dane zawierające:
1)
dane dotyczące tożsamości statku powietrznego, w tym jego:
a)
typ i seria,
b)
wytwórca,
c)
rok budowy,
d)
numer fabryczny;
2)
dane dotyczące właściciela i użytkownika statku powietrznego (jeżeli statek ma być użytkowany przez osobę inną niż właściciel):
a)
nazwisko lub nazwę (firmę),
b)
miejsce stałego pobytu (siedzibę) użytkownika statku powietrznego.
4.
Do danych, o których mowa w ust. 3, dołącza się:
1)
dowód skreślenia statku z obcego rejestru, jeżeli statek był uprzednio wpisany do jakiegokolwiek rejestru obcego, lub dokument potwierdzający, że nie był on dotychczas rejestrowany;
2)
dowód ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody wynikające z tytułu użytkowania statku powietrznego;
3)
ważne świadectwo oględzin;
4)
fotografię statku.
5.
W celu rezerwacji znaków rozpoznawczych statku powietrznego należy zgłosić w rejestrze typ, nr fabryczny i miejsce bazowania tego statku.
§  11.
Po wykreśleniu statku powietrznego z rejestru ze statku powietrznego usuwa się znaki rozpoznawcze, chyba że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zgodzi się na ich pozostawienie.