Rozdział 3 - Zasady i tryb opracowywania planów finansowych sądów - Szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki finansowej i działalności inwestycyjnej sądów powszechnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.247.1814

Akt utracił moc
Wersja od: 28 grudnia 2006 r.

Rozdział  3

Zasady i tryb opracowywania planów finansowych sądów

§  4.
Gospodarkę finansową sądów apelacyjnych i okręgowych prowadzą oraz ponoszą za nią odpowiedzialność dyrektorzy tych sądów, a w sądach rejonowych - kierownicy finansowi lub prezesi sądów, na podstawie projektów planów, a następnie planów finansowych opracowywanych w trybie określonym w art. 178 ustawy i ustalanych w trybie określonym w art. 125 i 128 ustawy o finansach publicznych oraz na podstawie przepisu wykonawczego, o którym mowa w § 2 pkt 3 lit. b-z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  5.
1.
Dysponent główny w terminie do dnia 20 kwietnia roku poprzedzającego rok budżetowy opracowuje i przekazuje dysponentom głównym części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji harmonogram, w którym określa zasady, tryb i terminy opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa w części odpowiadającej sądom, w tym:
1)
podstawowe założenia do projektu budżetu w zakresie zadań realizowanych z środków budżetowych;
2)
wskaźniki poziomu dochodów i wydatków budżetowych państwa;
3)
wzory formularzy.
2.
Określone w harmonogramie zasady opracowywania materiałów do projektu budżetu państwa, w tym wzory formularzy, powinny odpowiadać wymogom określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 5 ustawy o finansach publicznych.
3.
Określone w harmonogramie terminy muszą gwarantować dysponentowi głównemu możliwość przedstawienia projektu budżetu sądów ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w terminie określonym w § 6 ust. 3.
4.
Dysponent główny części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji na podstawie harmonogramu, o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie opracowuje i przekazuje podległym dysponentom drugiego stopnia harmonogram, w którym określa zasady, tryb i terminy opracowania materiałów do projektów budżetów sądów na obszarze apelacji.
5.
Dysponent drugiego stopnia po otrzymaniu harmonogramu, o którym mowa w ust. 4, na podstawie tego dokumentu niezwłocznie określa i przekazuje dysponentom trzeciego stopnia zasady, tryb i terminy opracowania materiałów do projektów budżetów sądów na obszarze okręgu.
§  6.
1.
Dysponenci główni części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji opracowują projekty planów finansowych na rok następny i przedkładają je wraz z uzasadnieniem Krajowej Radzie Sądownictwa oraz dysponentowi głównemu w terminie określonym w harmonogramie, o którym mowa w § 5 ust. 1, jednak nie później niż do dnia 30 czerwca.
2.
Krajowa Rada Sądownictwa, w terminie określonym w art. 178 § 3 ustawy, składa dysponentowi głównemu wniosek o opracowanie projektu planu dochodów i wydatków sądów na rok następny wraz ze swymi uwagami i zastrzeżeniami.
3.
Dysponent główny opracowuje i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych projekt dochodów i wydatków sądów na rok następny w terminie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, w celu włączenia go do projektu ustawy budżetowej.
4.
Dysponent główny przekazuje bezpośrednio podległym jednostkom - dysponentom głównym części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji - w terminie określonym w art. 125 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, informacje o kwotach dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń, oraz limitach zatrudnienia osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń przyjętych w projekcie ustawy budżetowej w szczegółowości:
1)
dochody - dział, rozdział, paragraf;
2)
wydatki - dział, rozdział, paragraf oraz według dodatkowej klasyfikacji dotyczącej obszarów kategorii i podkategorii wydatków strukturalnych.
5.
Dysponenci główni części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji na podstawie otrzymanych informacji opracowują projekty planów finansowych sądów na obszarze apelacji oraz sądu apelacyjnego i niezwłocznie przekazują podległym jednostkom ich projekty planów.
6.
Dysponenci drugiego stopnia na podstawie informacji przekazanych przez dysponenta głównego części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji opracowują projekty planów finansowych sądów rejonowych na obszarze okręgu oraz sądu okręgowego i niezwłocznie przekazują tym jednostkom ich projekty planów.
7.
Dysponenci trzeciego stopnia na podstawie informacji przekazanych przez dysponenta drugiego stopnia opracowują projekty swoich planów finansowych.
8.
Projekty planów finansowych są sporządzane w szczegółowości część, dział, rozdział i paragraf.
9.
Projekty planów finansowych sądów zapewniające zgodność kwot dochodów i wydatków z projektem ustawy budżetowej, zatwierdzone odpowiednio przez dyrektorów sądów oraz kierowników finansowych sądów rejonowych lub prezesów sądów rejonowych, przekazywane są niezwłocznie dysponentom wyższego stopnia z zastrzeżeniem, że zapewni to dysponentowi głównemu części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji przekazanie projektu planu dysponentowi głównemu w terminie określonym w art. 125 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
10.
Dysponent główny weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem ustawy budżetowej. W przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu dyrektorów sądów apelacyjnych, nie później niż do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
11.
Dyrektorzy sądów apelacyjnych na podstawie zmian wprowadzonych przez dysponenta głównego weryfikują projekty planów finansowych sądów okręgowych na obszarze apelacji oraz sądu apelacyjnego i niezwłocznie informują dyrektorów podległych sądów okręgowych o wprowadzonych zmianach.
12.
Dyrektorzy sądów okręgowych na podstawie zmian wprowadzonych przez dyrektorów sądów apelacyjnych weryfikują projekty planów finansowych sądów rejonowych na obszarze okręgu oraz sądu okręgowego i informują niezwłocznie prezesów sądów rejonowych lub kierowników finansowych sądów rejonowych o wprowadzonych zmianach.
13.
Kierownicy finansowi sądów rejonowych lub prezesi sądów rejonowych na podstawie zmian wprowadzonych przez dyrektorów sądów okręgowych weryfikują projekty planów finansowych sądów rejonowych.
14.
Projekty planów finansowych sądów stanowią podstawę gospodarki finansowej sądów od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o kwotach dochodów i wydatków wynikających z ustawy budżetowej.
§  7.
1.
Dysponent główny, w terminie i szczegółowości określonej w art. 128 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych, przedstawia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych szczegółowy plan dochodów i wydatków części budżetowej odpowiadającej sądom, zwany dalej "układem wykonawczym".
2.
Dysponent główny w terminie, o którym mowa w ust. 1, przekazuje podległym dysponentom głównym części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji informacje o kwotach dochodów i wydatków, w tym wynagrodzeń, oraz limitach zatrudnienia osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń sądów na obszarze apelacji.
3.
Dysponenci główni części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji w terminie dwóch tygodni od daty otrzymania od dysponenta głównego informacji, o których mowa w ust. 2, przekazują je podległym dysponentom drugiego stopnia.
4.
Dysponenci drugiego stopnia w terminie dwóch tygodni od daty otrzymania od dysponenta głównego części budżetu odpowiadającej obszarowi apelacji informacji, o których mowa w ust. 3, przekazują je podległym dysponentom trzeciego stopnia.
5.
Dysponenci, o których mowa w ust. 3 i 4, sporządzają na podstawie otrzymanych informacji plany finansowe w celu zapewnienia ich zgodności z ustawą budżetową i po ich zatwierdzeniu przekazują 1 egzemplarz dysponentom wyższego stopnia w terminie 10 dni od dnia otrzymania informacji.
6.
Plany finansowe sądów z obszarów apelacji muszą być zgodne z układem wykonawczym, o którym mowa w ust. 1.
7.
Plany finansowe sądów okręgowych na obszarze apelacji i sądu apelacyjnego muszą być zgodne z planem finansowym obszaru apelacji.
8.
Plany finansowe sądów rejonowych na obszarze okręgu i sądu okręgowego muszą być zgodne z planem finansowym obszaru okręgu.