Rozdział 1 - Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu, województwa i kraju - Szczegółowe zasady organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1999.111.1311
Akt utracił moc Wersja od: 8 listopada 2001 r.
Rozdział 1
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu, województwa i kraju
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu, województwa i kraju
§ 1.
1.
Krajowy system ratowniczo-gaśniczy, zwany dalej "systemem", jest zorganizowany na trzech poziomach:1)
powiatowym,2)
wojewódzkim,3)
krajowym.2.
Na poziomie powiatowym wykonuje się wszystkie podstawowe zadania systemu, związane z obszarem powiatu.3.
Poziomy wojewódzki i krajowy spełniają rolę wspomagającą i koordynacyjną w sytuacjach wymagających użycia sił i środków spoza obszaru danego powiatu lub województwa.§ 2.
1.
Na poziomie powiatowym system tworzą następujące podmioty systemu:1)
komenda powiatowa (miejska) Państwowej Straży Pożarnej,2)
jednostki ochrony przeciwpożarowej mające siedzibę na obszarze powiatu włączone do systemu,3)
powiatowy zespół do spraw ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa,4)
włączone do systemu inne służby, inspekcje, straże i instytucje, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351, z 1994 r. Nr 27, poz. 96 i Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 111, poz. 725 i Nr 121, poz. 770 oraz z 1998 r . Nr 106, poz. 668, Nr 162, poz. 1126), zwanej dalej "ustawą",5)
specjaliści w sprawach ratownictwa i inne podmioty, włączeni do systemu w drodze umowy cywilnoprawnej.2.
Na poziomie wojewódzkim system tworzą następujące podmioty systemu:1)
komenda wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej,2)
wydzielone siły i środki z poziomów powiatowych stanowiące wojewódzki odwód operacyjny,3)
ośrodki szkolenia Państwowej Straży Pożarnej,4)
wojewódzki zespół do spraw ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa,5)
krajowa baza sprzętu specjalistycznego Państwowej Straży Pożarnej,6)
podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, włączone do systemu na poziomie wojewódzkim.3.
Na poziomie krajowym system tworzą następujące podmioty systemu:1)
Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej,2)
wydzielone siły i środki z wojewódzkich odwodów operacyjnych stanowiące centralny odwód operacyjny,3)
szkoły Państwowej Straży Pożarnej,4)
krajowe bazy sprzętu specjalistycznego Państwowej Straży Pożarnej,5)
jednostki badawczo-rozwojowe ochrony przeciwpożarowej,6)
podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, włączone do systemu na poziomie krajowym.§ 3.
1.
Dobrowolne wspomaganie systemu przez instytucje, jednostki organizacyjne, osoby fizyczne i prawne odbywa się na każdym z trzech poziomów wymienionych w § 1 ust. 1.2.
Wspomaganie, o którym mowa w ust. 1, może być poprzedzone uzgodnieniem współdziałania na danym obszarze ze starostą, wojewodą lub Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej.§ 4.
1.
Komendanci: powiatowy (miejski) i wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, zwani dalej "komendantami powiatowym (miejskim) i wojewódzkim", opracowują plany ratownicze, zwane dalej "planami", odpowiednio dla obszarów powiatu i województwa.2.
Podstawowe elementy składowe planów określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.§ 5.
1.
Opracowanie planów, o których mowa w § 4, poprzedza się:1)
analizą zagrożeń występujących na danym obszarze, przy uwzględnieniu gęstości zaludnienia, warunków geograficzno-topograficznych, stanu infrastruktury oraz zagrożeń z obszarów sąsiadujących, w tym terenów objętych prawem górniczym, poligonów, wód przybrzeżnych oraz terenów państw ościennych,2)
analizą zabezpieczenia operacyjnego podległego obszaru, określającą siły i środki niezbędne do ratowania życia, zdrowia, mienia i środowiska oraz ograniczenia, likwidacji lub usuwania potencjalnych zagrożeń, przy uwzględnieniu sił i środków własnych systemu oraz współdziałających z systemem na poszczególnych poziomach jego funkcjonowania.2.
Analizy, o których mowa w ust. 1, poddaje się aktualizacji co najmniej raz w roku.3.
Na potrzeby prowadzenia analizy zagrożeń, o której mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje się zasady gromadzenia i przekazywania danych z ustaleń dokonanych w toku czynności kontrolno-rozpoznawczych, określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.4.
Analizy, o których mowa w ust. 1, są podstawą ewentualnych korekt sieci podmiotów systemu na jego poszczególnych poziomach funkcjonowania oraz planowania i rozmieszczania sprzętu specjalistycznego.§ 6.
1.
Plany sprawdza się w drodze ćwiczeń aplikacyjnych i praktycznych z udziałem podmiotów systemu oraz poddaje się aktualizacji co najmniej raz w roku.2.
Podmioty wchodzące w skład systemu na poszczególnych poziomach są obowiązane do przekazywania odpowiednio komendantowi powiatowemu (miejskiemu) i wojewódzkiemu niezbędnych informacji do sporządzenia oraz aktualizacji analizy i planów.3.
Komendant powiatowy (miejski) i wojewódzki uzgadnia plan z podmiotami systemu w części dotyczącej zakresu ich zadań.4.
Plany zatwierdzają, po zasięgnięciu opinii właściwych terenowo zespołów do spraw ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa:1)
starosta - dla obszaru powiatu,2)
wojewoda - dla obszaru województwa.