Szczegółowe zasady oraz tryb refundacji, a także sposób przekazywania przez aptekę danych dotyczących obrotu lekami refundowanymi oraz ich zakres.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1997.124.797

Akt utracił moc
Wersja od: 13 października 1997 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 25 września 1997 r.
w sprawie szczegółowych zasad oraz trybu refundacji, a także sposobu przekazywania przez aptekę danych dotyczących obrotu lekami refundowanymi oraz ich zakresu.

Na podstawie art. 12a ust. 3 ustawy z dnia 27 września 1991 r. o zasadach odpłatności za leki i artykuły sanitarne (Dz. U Nr 94, poz. 422, z 1994 r. Nr 111, poz. 535, z 1995 r. Nr 138, poz. 684, z 1996 r. Nr 139, poz. 646 oraz z 1997 r. Nr 80, poz. 502 i Nr 104, poz. 661) zarządza się, co następuje:
1.
Refundacja ceny leku, artykułu sanitarnego, preparatu diagnostycznego lub sprzętu jednorazowego użytku, wydawanego z apteki na podstawie recepty - bezpłatnie, obejmuje:
1)
cenę detaliczną obowiązującą w dniu wydania - w przypadku, gdy nie został ustalony limit ceny,
2)
wysokość ustalonego limitu ceny - w przypadku, gdy został on ustalony.
2.
Refundacja ceny leku, artykułu sanitarnego, preparatu diagnostycznego lub sprzętu jednorazowego użytku, wydawanego z apteki na podstawie recepty za opłatą ryczałtową lub częściową odpłatnością, obejmuje różnicę pomiędzy ceną detaliczną obowiązującą w dniu wydania a odpłatnością wniesioną przez osobę uprawnioną, z uwzględnieniem ustalonego limitu ceny.
Refundacji, o której mowa w § 1, ze środków budżetowych dokonują:
1)
wojewoda - właściwy ze względu na siedzibę apteki,
2)
Ministrowie: Spraw Wewnętrznych i Administracji, Obrony Narodowej, Sprawiedliwości oraz Zarząd Przedsiębiorstwa Państwowego "Polskie Koleje Państwowe" - w odniesieniu do pacjentów uprawnionych do korzystania ze świadczeń publicznych zakładów opieki zdrowotnej im podległych.
1.
Refundacja, o której mowa w § 1, jest dokonywana na podstawie zbiorczego zestawienia recept zrealizowanych przez osoby uprawnione, opracowanego według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia, składanego przez aptekę za okres 15 dni.
2.
W przypadku gdy dysponentem środków budżetowych jest wojewoda, podmiot gospodarczy prowadzący aptekę, poza zbiorczym zestawieniem, o którym mowa w ust. 1, przedstawia jeden raz w miesiącu zbiorcze zestawienie recept zrealizowanych przez aptekę według podziału na województwa, w których osoba uprawniona jest zameldowana na pobyt stały, sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
Szczegółowe terminy przedstawienia dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2, ustalane są w umowie refundacyjnej zawieranej pomiędzy dysponentem środków budżetowych a podmiotem gospodarczym prowadzącym aptekę.
1.
Kwota należna z tytułu refundacji przekazywana jest przez dysponenta środków budżetowych na rachunek bankowy podmiotu gospodarczego prowadzącego aptekę, nie później niż w terminie 14 dni od dnia określonego w umowie, zgodnie z § 3 ust. 3.
2.
Dokonanie refundacji następuje w dniu uznania rachunku bankowego podmiotu gospodarczego prowadzącego aptekę.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do aptek zakładowych.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Zbiorcze zestawienie zrealizowanych recept podlegających refundacji w okresie od ... do ...

pieczątka podmiotu gospodarczego

prowadzącego aptekę

.........................

numer ewidencyjny apteki

Lp.Rodzaj receptLiczba receptWartość leków zrealizowanych na podstawie recept według cen detalicznychOpłata wniesiona przez pacjentaKwota podlegająca refundacji
123456
1MZPom-31 R
2MZPom-31 U3
3MZPom-31 U5
4MZPom-31 BZ
5MZPom-31 IW
6MZPom-31 LR
7MZPom-32 R
8MZPom-33 R
9MZPom-33 U3
10MZPom-33 U5
11MZPom-33 BZ
12MZPom-33 LR
13MZPom-34 R
14MZPom-34 U3
15MZPom-34 U5
16MZPom-34 BZ
17MZPom-35
Razem

Do zapłaty: .............. słownie ............................

Oświadczam, że ww. kwota wynika ze zrealizowanych przez aptekę

recept bezpłatnych i częściowo odpłatnych, podlegających

refundacji, które znajdują się w siedzibie apteki i zostaną

udostępnione do wglądu na żądanie dysponenta środków

budżetowych, z wyłączeniem recept MZPom-35.

........................ ...........................

data i czytelny podpis pieczątka i czytelny podpis

osoby sporządzającej właściciela lub osoby

zestawienie i numer reprezentującej podmiot

telefonu gospodarczy prowadzący

aptekę

W załączeniu:

1. Zrealizowane recepty MZPom-32 w liczbie ... sztuk.

2. Wszystkie zrealizowane recepty w liczbie ... sztuk

(gdy dysponentem środków jest Minister Obrony Narodowej

lub Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji).

Sprawdzono pod względem formalnym i rachunkowym

................................................

Zatwierdzam do wypłaty kwotę zł ................

słownie ........................................

................................................

..................

data pieczęć i podpis

osoby przyjmującej

Główny Księgowy Dyrektor

....................... .......................

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Zbiorcze zestawienie recept nr ... za okres od ..... do .... zrealizowanych przez osoby uprawnione według podziału na województwa, w których są zameldowane na pobyt stały

pieczątka podmiotu gospodarczego

prowadzącego aptekę

......................

numer ewidencyjny apteki

OgółemMZ/Pom-31MZ/Pom-32MZ/Pom-33MZ/Pom-34MZ/Pom-35Korekta
WojewództwoNumer koduliczba receptkwota podlegająca refundacji liczba receptkwota podlegająca refundacji liczba receptkwota podlegająca refundacji liczba receptkwota podlegająca refundacji liczba receptkwota podlegająca refundacji liczba receptkwota podlegająca refundacji liczba receptkwota podlegająca refundacji
12345678910111213141516
warszawskie01
bialskopodlaskie03
białostockie05
bielskie07
bydgoskie09
chełmskie11
ciechanowskie13
częstochowskie15
elbląskie17
gdańskie19
gorzowskie21
jeleniogórskie23
kaliskie25
katowickie27
kieleckie29
konińskie31
koszalińskie33
krakowskie35
krośnieńskie37
legnickie39
leszczyńskie41
lubelskie43
łomżyńskie45
łódzkie47
nowosądeckie49
olsztyńskie51
opolskie53
ostrołęckie55
pilskie57
piotrkowskie59
płockie61
poznańskie63
przemyskie65
radomskie67
rzeszowskie69
siedleckie71
sieradzkie73
skierniewickie75
słupskie77
suwalskie79
szczecińskie81
tarnobrzeskie83
tarnowskie85
toruńskie87
wałbrzyskie89
włocławskie91
wrocławskie93
zamojskie95
zielonogórskie97
Razem

.........................

miejscowość i data

.........................

czytelny podpis osoby

sporządzającej ......................

i numer telefonu pieczątka i czytelny

podpis właściciela

lub osoby reprezentującej

podmiot gospodarczy