Szczegółowe zasady ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1980.24.100

Akt utracił moc
Wersja od: 5 listopada 1980 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 października 1980 r.
w sprawie szczegółowych zasad ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów.

Na podstawie art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. Nr 3, poz. 6) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady ochrony lasów przed szkodliwymi wpływami gazów i pyłów, wydalanych w wyniku działalności gospodarczej prowadzonej przez jednostki organizacyjne i osoby fizyczne, oraz zasady współdziałania tych jednostek i osób z administracją lasów w celu ochrony lasów i likwidacji szkód w lasach, spowodowanych zanieczyszczeniem.
Przez szkodliwe oddziaływanie na lasy gazów i pyłów, wydalanych w wyniku działalności gospodarczej, rozumie się oddziaływanie powodujące:
1)
obniżenie produkcyjności drzewostanów,
2)
obniżenie lub utratę produkcyjności gruntu leśnego,
3)
konieczność przedwczesnego wyrębu drzewostanów,
4)
konieczność przebudowy drzewostanów polegającej na zmianie ich składu gatunkowego i struktury,
5)
obniżenie jakości technicznej drewna,
6)
ograniczenie możliwości pozyskania żywicy, wykorzystania owoców leśnych i płodów runa leśnego,
7)
ograniczenie funkcji ochronnych i socjalnych lasów,
8)
ograniczenie prowadzenia racjonalnej gospodarki łowieckiej.
1.
Wprowadza się obowiązek ustalania stref zagrożenia lasów na skutek wydalania gazów i pyłów oraz określania wysokości szkód w lasach, spowodowanych tymi zanieczyszczeniami, i kosztów przebudowy drzewostanów.
2.
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych ustalają strefy zagrożenia lasów na podstawie rejestracji zmian powstałych w drzewostanie na skutek szkodliwego oddziaływania gazów i pyłów, a w szczególności zmian w aparacie asymilacyjnym, w przyroście i żywotności drzew.
3.
Określanie wysokości szkód i kosztów przebudowy drzewostanów następuje od daty rozpoczęcia wydalania gazów i pyłów, jednak nie wcześniej niż od daty wykonania podstawowej inwentaryzacji stanu lasu przy opracowywaniu definitywnego urządzenia gospodarstwa leśnego.
4.
W strefie zagrożenia lasów należy prowadzić gospodarkę leśną w sposób uwzględniający zmiany w przyrodniczych warunkach produkcji leśnej, z zachowaniem ciągłości produkcji drewna oraz utrzymania funkcji ochronnych i socjalnych lasów.
5.
Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska określi sposób ustalania stref zagrożenia lasów, szacowania szkód i kosztów przebudowy drzewostanów oraz zagospodarowania lasów w strefach zagrożenia.
1.
Jednostki organizacyjne będące jednostkami gospodarki uspołecznionej, powodujące w wyniku swojej działalności gospodarczej wprowadzanie do powietrza atmosferycznego gazów i pyłów, oddziałujących szkodliwie na lasy, obowiązane są do:
1)
realizacji przedsięwzięć zmierzających do zmniejszenia szkodliwych emisji,
2)
świadczeń pieniężnych na rzecz ochrony lasów, a w szczególności na zagospodarowanie i naprawę szkód w lasach,
3)
zwrotu kosztów ustalenia stref zagrożenia lasów.
2.
Osoby fizyczne i jednostki organizacyjne nie będące jednostkami gospodarki uspołecznionej, powodujące w wyniku swojej działalności gospodarczej wprowadzanie do powietrza atmosferycznego gazów i pyłów, oddziałujących szkodliwie na lasy, obowiązane są do realizacji przedsięwzięć zmierzających do zmniejszenia szkodliwych emisji oraz do świadczeń pieniężnych na naprawę szkód w lasach.
3.
Zarządcy i właściciele lasów obowiązani są do wykonywania prac na rzecz ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów oraz do naprawy powstałych szkód.
1.
Jednostki wymienione w § 4 ust. 1 oraz zarządcy i właściciele lasów obowiązani są do zawierania umów ustalających obowiązki stron w zakresie ochrony lasów przed szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów, naprawy szkód oraz świadczeń pieniężnych na te cele.
2.
Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy:
1)
zarządców i właścicieli lasów, nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej,
2)
jednostek spółdzielczości mieszkaniowej, zakładów społecznych służby zdrowia oraz innych zakładów użyteczności publicznej,
3)
jednostek organizacyjnych Polskich Kolei Państwowych, z wyjątkiem przeładunkowych stacji kolejowych, na których dokonują przeładunku towarów sypkich ulegających rozpylaniu.
3.
Wymagalność roszczeń o wykonanie świadczeń, o których mowa w § 4 ust. 1, powstaje z upływem terminu, w których świadczenia zgodnie z umową mają być spełnione.
4.
W umowie należy określić w szczególności:
1)
położenie lasów i ich powierzchnie w poszczególnych strefach zagrożenia,
2)
powierzchnie drzewostanów wymagających przebudowy,
3)
ilość i rodzaje zabiegów profilaktycznych, ochronnych, pielęgnacyjnych i innych koniecznych do naprawy szkód i zapobiegających obniżaniu się produkcyjności lasu,
4)
przedsięwzięcia zmierzające do zmniejszenia szkodliwych emisji, przewidywane przez jednostki organizacyjne do realizacji, a w szczególności stosowanie dodatkowych środków i urządzeń oraz zmian produkcyjnych i technologicznych ograniczających wydalanie do powietrza atmosferycznego gazów i pyłów,
5)
wielkość świadczeń pieniężnych przypadających na jednostkę organizacyjną,
6)
okres, za który została ustalona wysokość szkód.
5.
Wysokość świadczeń pieniężnych określa się wysokością szkód w lasach i kosztów przebudowy drzewostanów, spowodowanych szkodliwym oddziaływaniem gazów i pyłów, ustalonych według zasad określonych w § 3, oraz kosztów opracowania dokumentacji i ekspertyz.
6.
O zawarcie umowy do poszczególnych jednostek organizacyjnych występują zarządcy lasów.
7.
Umowa powinna być zawarta w terminie 30 dni od dnia wystąpienia o jej zawarcie.
8.
Zarządcy lasów przysługuje roszczenie o ustalenie obowiązku zawarcia umowy oraz o ustalenie jej treści.
9.
Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego określi wzór umowy.
1.
Jednostki organizacyjne powodujące w wyniku swojej działalności gospodarczej szkody w lasach nie stanowiących własności Państwa obowiązane są do uiszczania na fundusz leśny świadczeń pieniężnych na naprawę tych szkód w wysokości ustalonej przez jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, według zasad określonych w § 5 ust. 5.
2.
Nadleśniczy lub dyrektor parku narodowego wydaje decyzję o wykonaniu prac koniecznych w celu ochrony lasów i naprawy szkód w lasach nie stanowiących własności Państwa, powstałych w wyniku szkodliwego oddziaływania gazów i pyłów.
3.
Prace, o których mowa w ust. 2, finansowane są ze środków stanowiących świadczenia pieniężne wpływające na fundusz leśny z tytułu szkód w lasach nie stanowiących własności Państwa - według zasad ustalonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
1.
W wypadku działalności gospodarczej dwóch lub więcej jednostek organizacyjnych i osób fizycznych, powodującej szkodliwe oddziaływanie na ten sam obszar leśny, świadczenia pieniężne, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2 oraz w § 6 ust. 1, pokrywane są przez te jednostki i osoby w wysokości odpowiedniej do stopnia ich udziału w działalności powodującej wydalanie gazów i pyłów.
2.
Na wniosek zarządców lasów właściwe terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego ustalają, na zasadach określonych przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, wykaz jednostek organizacyjnych i osób fizycznych, których działalność gospodarcza powoduje szkodliwe oddziaływanie na określone obszary leśne.
1.
Podstawę do obliczenia wysokości udziału poszczególnych jednostek organizacyjnych i osób fizycznych w świadczeniach pieniężnych, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2 oraz § 6 ust. 1, stanowią w szczególności:
1)
wieloletnie dane meteorologiczne dla określonego obszaru, uzyskiwane przez zarządcę lasów z państwowej sieci stacji meteorologicznych,
2)
parametry źródeł emisji, skład i średnioroczne wielkości poszczególnych substancji zanieczyszczających, wynikające z pomiarów lub wyliczeń dla okresu obliczeniowego, o którym mowa w § 3 ust. 3, uzyskiwane przez zarządcę lasów od właściwych jednostek organizacyjnych i osób fizycznych.
2.
Jednostki organizacyjne i osoby fizyczne przekazują zarządcy lasów dane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, potwierdzone przez terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
3.
Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w porozumieniu z Ministrem Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska ustali na podstawie danych, o których mowa w ust. 1, zasady obliczania udziału działalności gospodarczej poszczególnych jednostek organizacyjnych i osób fizycznych w szkodliwym oddziaływaniu na lasy, a także takiego udziału jednostek, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 2 i 3, oraz emisji niezorganizowanej.
Świadczenia pieniężne jednostek organizacyjnych i osób fizycznych na rzecz ochrony lasów i naprawy szkód w lasach, spowodowanych wydalaniem w wyniku działalności gospodarczej tych jednostek i osób szkodliwych gazów i pyłów, stanowią dochody funduszu leśnego, które przeznacza się na przeciwdziałanie skutkom szkodliwego oddziaływania gazów i pyłów, określonym w § 2.
1.
Do spraw będących w dniu wejścia w życie rozporządzenia w toku postępowania arbitrażowego stosuje się przepisy dotychczasowe.
2.
Do czasu wydania przepisów przewidzianych w rozporządzeniu zachowują moc przepisy dotychczasowe.
Traci moc uchwała nr 18 Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 1970 r. w sprawie ochrony lasów przed ujemnymi wpływami szkodliwych pyłów i gazów wydzielanych przez zakłady przemysłowe (Monitor Polski Nr 4, poz. 33).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1981 r.