Rozdział 2 - Rachunki bankowe tworzące centralny rachunek bieżący budżetu państwa i szczegółowe zasady jego obsługi - Szczegółowe zasady obsługi centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, zakres informacji dotyczących wykonania budżetu państwa oraz terminy ich udostępniania w ramach obsługi centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.285.2855

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 2004 r.

Rozdział  2

Rachunki bankowe tworzące centralny rachunek bieżący budżetu państwa i szczegółowe zasady jego obsługi

§  3.
1.
Do obsługi centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa prowadzone są rachunki bankowe dla:
1)
budżetu państwa dla wpływów budżetowych, odrębnie dla każdego rodzaju dochodów, z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, od osób fizycznych, podatków pośrednich, podatku akcyzowego, dochodów pobranych przez państwowe jednostki budżetowe oraz pozostałych dochodów;
2)
budżetu państwa dla obciążeń budżetowych z tytułu przekazywania dysponentom części budżetowych środków na dokonywanie wydatków;
3)
budżetu państwa dla przychodów i rozchodów, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 i 4, art. 4 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, oraz przyjętych depozytów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych;
4)
budżetu państwa dla środków finansowych na wydatki, o których mowa w art. 102 ust. 5 ustawy o finansach publicznych;
5)
państwowych jednostek budżetowych, odrębne dla dochodów i wydatków, z wyłączeniem placówek;
6)
państwowych jednostek dla środków na prefinansowanie;
7)
urzędów skarbowych do gromadzenia dochodów budżetowych, z wyodrębnieniem rachunków dla: wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych, wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych, wpływów z podatków pośrednich oraz pozostałych dochodów;
8)
izb celnych do gromadzenia dochodów budżetowych z podatku akcyzowego.
2.
Podmiotem prowadzącym obsługę centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa jest Narodowy Bank Polski.
3.
Obsługa rachunków bankowych, o których mowa w ust. 1, prowadzona jest na podstawie umów rachunku bankowego i obowiązujących norm prawnych.
4.
Suma sald rachunków bankowych, o których mowa w ust. 1, stanowi stan środków budżetu państwa. Szczegółowe zasady ustalania stanu środków budżetu państwa określa porozumienie zawarte pomiędzy Narodowym Bankiem Polskim a Ministerstwem Finansów.
§  4.
Rachunki bankowe budżetu państwa, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-4, służą do:
1)
gromadzenia dochodów budżetu państwa pobieranych przez:
a)
urzędy skarbowe,
b)
państwowe jednostki budżetowe,
c)
urzędy celne i izby celne;
2)
przekazywania środków budżetu państwa na sfinansowanie wydatków budżetu państwa, ujętych w planach finansowych dysponentów głównych i podległych im dysponentów drugiego i trzeciego stopnia, oraz przyjmowania zwrotów środków budżetu państwa w danym roku budżetowym przez dysponentów głównych i podległych im dysponentów niższego stopnia;
3)
przeprowadzania operacji finansowych związanych z finansowaniem potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w zakresie:
a)
sprzedaży i wykupu papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa na rynku krajowym i zagranicznym,
b)
zaciągania i spłaty pożyczek oraz kredytów na rynku krajowym i zagranicznym,
c)
innych operacji związanych z zarządzaniem długiem Skarbu Państwa;
4)
obsługi niewygasających wydatków budżetu państwa, o których mowa w art. 102 ust. 5 ustawy o finansach publicznych;
5)
przyjmowania wpływów z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa;
6)
obsługi operacji związanych z udzielonymi z budżetu państwa oprocentowanymi pożyczkami krajowymi i zagranicznymi i ich spłatą, w zakresie ustalonym w ustawie budżetowej;
7)
przekazywania udziałów w dochodach budżetu państwa jednostkom samorządu terytorialnego, w terminach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
8)
przekazywania środków na rachunki urzędów skarbowych, izb celnych i państwowych jednostek budżetowych, na wniosek kierowników tych jednostek, w celu zapewnienia realizacji zwrotów wynikających z rozliczeń pobranych dochodów;
9)
obsługi operacji związanych z prefinansowaniem i z realizacją innych przychodów i rozchodów wynikających z ustawy budżetowej.
§  5.
1.
Rachunki bieżące urzędów skarbowych i izb celnych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 7 i 8, służą do gromadzenia wpływów budżetowych z tytułu podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych.
2.
Z rachunków bieżących, o których mowa w ust. 1, nie mogą być dokonywane wypłaty, z wyjątkiem:
1)
zwrotów nadpłat i oprocentowania tych nadpłat, na podstawie odrębnych przepisów;
2)
przekazywania pobieranych przez urzędy skarbowe dochodów jednostkom samorządu terytorialnego oraz należnych tym jednostkom udziałów w dochodach budżetu państwa, w terminach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
3)
przekazywania środków z tytułu potrąceń z dochodów, ustalonych na podstawie odrębnych przepisów.
§  6.
1.
Rachunkami bieżącymi państwowych jednostek budżetowych dysponują dysponenci środków budżetu państwa.
2.
Rachunki bieżące państwowych jednostek budżetowych służą do rozliczeń operacji finansowych związanych z realizacją dochodów i wydatków budżetu państwa.
§  7.
1.
Na rachunki bieżące dochodów państwowych jednostek budżetowych przyjmowane są:
1)
dochody budżetowe państwowych jednostek budżetowych, wpłaty nadwyżek środków obrotowych zakładów budżetowych, nadwyżek dochodów własnych państwowych jednostek budżetowych oraz części zysku gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych;
2)
wpływy z tytułu zwrotu wydatków, jeżeli zwrot następuje po upływie roku budżetowego, w którym wydatku dokonano;
3)
wpływy z tytułu oprocentowania środków zgromadzonych na rachunkach pomocniczych państwowych jednostek budżetowych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
2.
Z rachunków bieżących dochodów państwowych jednostek budżetowych dokonywane są:
1)
zwroty nadpłat i zwroty kwot nienależnie pobranych wraz z oprocentowaniem uregulowanym odrębnymi przepisami;
2)
przelewy zrealizowanych dochodów budżetowych na odpowiedni rachunek bankowy budżetu państwa.
§  8.
1.
Na rachunki bieżące wydatków państwowych jednostek budżetowych przyjmowane są:
1)
wpływy środków pieniężnych od dysponenta wyższego stopnia;
2)
zwrot środków pieniężnych z rachunków bieżących wydatków dysponenta niższego stopnia;
3)
wpływy z tytułu zwrotu wydatków dokonanych w tym samym roku, w którym poniesiono wydatki.
2.
Z rachunków bieżących wydatków państwowych jednostek budżetowych dokonywane są:
1)
wydatki bieżące i inwestycyjne;
2)
przekazania (przelewy) dotacji i subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego;
3)
przekazania (przelewy) pozostałych dotacji, ujętych w ustawie budżetowej;
4)
przelewy środków pieniężnych do dysponentów niższego stopnia;
5)
zwroty środków niewykorzystanych w danym roku budżetowym, na rachunek bieżący wydatków dysponenta wyższego stopnia;
6)
przekazania (przelewy) środków dla placówek oraz na opłacanie składek do organizacji międzynarodowych.
§  9.
1.
Kierownik państwowej jednostki, w porozumieniu z właściwym dysponentem części budżetowej, otwiera w Narodowym Banku Polskim rachunek bankowy, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 6, do prefinansowania zadań realizowanych z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej.
2.
Na rachunek, o którym mowa w ust. 1, przekazywane są z rachunku budżetu państwa środki finansowe, w trybie i terminach określonych w umowie pożyczki na prefinansowanie.
3.
Wykorzystanie środków, o których mowa w ust. 2, następuje z rachunku bankowego państwowej jednostki w wyniku dyspozycji właściciela rachunku bankowego lub jego pełnomocnika, ustanowionych zgodnie z umową rachunku bankowego na cele wskazane w umowie pożyczki.
4.
W przypadku występowania kosztów prowadzenia rachunku bankowego państwowe jednostki budżetowe finansują je ze środków na wydatki budżetowe, a pozostałe jednostki ze środków własnych, a uzyskane z tytułu prowadzenia tego rachunku dochody - odprowadzają na dochody budżetu państwa, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
5.
Polecenie przelewu środków finansowych z rachunku budżetu państwa na rachunek bankowy państwowej jednostki, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać w polu "tytułem" numer umowy pożyczki na prefinansowanie.
6.
Państwowe jednostki zobowiązane są do stosowania w polu "tytułem" polecenia przelewu, numeru umowy pożyczki na prefinansowanie przy zwrocie niewykorzystanych środków finansowych na rachunek budżetu państwa.
7.
Przepisów ust. 1-6 nie stosuje się do pożyczek na prefinansowanie zadań Wspólnej Polityki Rolnej.
§  10.
1.
Państwowe jednostki budżetowe mające siedzibę poza miastem, w którym Narodowy Bank Polski prowadzi obsługę kasową, mogą korzystać, po uzgodnieniu z Narodowym Bankiem Polskim, z zastępczej obsługi kasowej (wpłaty i wypłaty gotówkowe) w najbliżej położonych oddziałach innych banków.
2.
Realizacja wypłat gotówkowych następuje do wysokości środków zgromadzonych na rachunku bieżącym jednostki, o której mowa w ust. 1, na podstawie czeków podpisanych zgodnie z kartą wzorów podpisów potwierdzoną przez oddział Narodowego Banku Polskiego prowadzący rachunek bieżący tej jednostki.
3.
Dyspozycje rozliczeń bezgotówkowych jednostka, o której mowa w ust. 1, przesyła bezpośrednio do oddziału Narodowego Banku Polskiego prowadzącego jej rachunek bieżący.
4.
Urzędy skarbowe i urzędy celne mające siedzibę poza miastem, w którym Narodowy Bank Polski prowadzi obsługę kasową, mogą korzystać z zastępczej obsługi kasowej (wpłaty gotówkowe) w najbliżej położonych oddziałach innych banków w zakresie wpłat gotówkowych z tytułu wpływów podatkowych i niepodatkowych należności budżetowych, odpowiednio do kas urzędów skarbowych lub kas urzędów celnych.