Szczegółowe zasady nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.74.862

Akt utracił moc
Wersja od: 8 września 2000 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 29 sierpnia 2000 r.
w sprawie szczegółowych zasad nadzoru nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz nadzoru nad jakością działań ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.

Na podstawie art. 33o ust. 10 ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414, Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756, Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 20, poz. 170, Nr 79, poz. 885, Nr 90, poz. 1001 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 19, poz. 238) zarządza się, co następuje:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ośrodkach - należy przez to rozumieć ośrodki adopcyjno-opiekuńcze w rozumieniu ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej,
2)
placówkach - należy przez to rozumieć placówki opiekuńczo-wychowawcze w rozumieniu ustawy, o której mowa w pkt 1,
3)
osobach sprawujących nadzór - należy przez to rozumieć osoby, które z upoważnienia wojewody sprawują nadzór, określony w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy, o której mowa w pkt 1.
Osoby sprawujące nadzór, przystępując do czynności nadzoru, legitymują się upoważnieniem wystawionym przez wojewodę, stwierdzającym tożsamość osoby oraz jej uprawnienia.
Nadzór pedagogiczny w placówkach polega na badaniu:
1)
zasadności pobytu dziecka w placówce,
2)
przestrzegania standardów usług opiekuńczo-wychowawczych,
3)
przestrzegania w placówce praw dziecka,
4)
działania placówki na rzecz powrotu wychowanków do rodziny i utrzymywania przez nich kontaktów z rodzicami,
5)
przygotowania placówki do wypełniania specjalistycznych zadań określonych w regulaminie,
6)
przestrzegania zasady zatrudniania wyłącznie osób o kwalifikacjach określonych w odrębnych przepisach,
7)
sposobu wywiązywania się placówek i ośrodków z ich zadań ustalonych w ramach działania powiatowego systemu opieki nad dzieckiem i rodziną,
8)
przygotowania i stopnia realizacji programów naprawczych.
Osoby sprawujące nadzór pedagogiczny zapoznają się w placówce z:
1)
kartami pobytu wychowanków,
2)
indywidualnymi planami pracy z poszczególnymi wychowankami,
3)
planem pracy placówki,
4)
sprawozdaniami z posiedzeń stałego zespołu do oceny sytuacji wychowanków,
5)
inną dokumentacją znajdującą się w placówce.
Nadzór pedagogiczny nad jakością działań ośrodka obejmuje analizę i ocenę realizacji jego zadań w zakresie:
1)
przebiegu pozyskiwania i przygotowywania rodzin zamierzających przysposobić dziecko,
2)
zakresu i sposobu prowadzenia poradnictwa i terapii rodzinnej dla rodziców naturalnych i ich dzieci przebywających poza rodziną,
3)
sposobu pozyskiwania i promowania form rodzinnej opieki zastępczej, przeprowadzania szkoleń dla kandydatów zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej oraz wspierania rodzin zastępczych,
4)
współdziałania ośrodka z powiatowymi centrami pomocy rodzinie,
5)
współpracy ośrodka z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, ośrodkami pomocy społecznej, szkołami, organizacjami społecznymi celem umożliwienia wychowankom powrotu do rodziny lub ustanowienia dla nich rodzinnej opieki zastępczej lub przysposobienia.
Osoby sprawujące nadzór pedagogiczny nad jakością działania ośrodków sprawdzają w szczególności:
1)
zgodność działania ośrodka z przepisami,
2)
rzetelność prowadzonej dokumentacji,
3)
aktualizowanie danych przekazywanych do banku danych, przestrzeganie poufności w sprawach rodzinnych prowadzonych przez ośrodek.
1.
Osoby sprawujące nadzór pedagogiczny przygotowują roczny program działania, obejmujący określenie priorytetów kontroli, plan i organizację kontroli, harmonogram spotkań z placówkami i ośrodkami.
2.
Program działania powinien być przygotowany do końca listopada każdego roku poprzedzającego kontrolę i przedstawiony jednostkom kontrolowanym do końca roku kalendarzowego.
3.
Osoby sprawujące nadzór pedagogiczny przeprowadzają kontrolę co najmniej trzy razy w roku.
4.
Osoby sprawujące nadzór:
1)
prowadzą dokumentację działań związanych ze sprawowaniem przez siebie nadzoru, sporządzają protokoły kontroli,
2)
w przeprowadzonej kontroli oceniają sposób wypełniania w placówce specjalistycznych zadań,
3)
badają zgłaszane uwagi o działalności placówki lub ośrodka, pozyskane ze źródeł innych niż wyniki kontroli,
4)
sprawdzają kwalifikacje osób zatrudnionych w placówkach lub ośrodkach,
5)
analizują i oceniają nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora placówki lub ośrodka.
5.
Na podstawie przeprowadzonych kontroli osoby sprawujące nadzór sporządzają roczny raport o jakości funkcjonowania placówek i ośrodków w województwie.
Osoby sprawujące nadzór są zobowiązane do:
1)
udzielania pomocy w rozwiązywaniu bieżących problemów wynikających z działalności placówek i ośrodków,
2)
wspierania placówek i ośrodków w ich kontaktach z instytucjami działającymi w miejscowościach, w których mieszkają rodziny wychowanków,
3)
zapewniania dyrektorom bieżących informacji o aktualnych problemach opieki i wychowania oraz opieki zastępczej i obowiązujących przepisach,
4)
organizowania raz na kwartał spotkań dyrektorów placówek i ośrodków celem wymiany doświadczeń, promowania działań innowacyjnych oraz do doradztwa w zakresie realizacji standardów opieki i wychowania w placówkach, a także zadań ośrodków oraz sprawowania przez nich nadzoru pedagogicznego,
5)
inspirowania do podejmowania nowatorskich rozwiązań pedagogicznych i organizacyjnych w programie rozwoju placówki i ośrodka lub programie naprawczym.
1.
Dyrektor placówki lub ośrodka w ramach nadzoru:
1)
dokonuje oceny pracy opiekuńczo-wychowawczej pracowników,
2)
zapewnia bieżącą informację o obowiązujących przepisach prawa,
3)
udziela pracownikom pomocy w wykonywaniu przez nich obowiązków związanych z wychowaniem i opieką nad dziećmi,
4)
jest odpowiedzialny za podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników i udziela im pomocy w sprawach dokształcania,
5)
inspiruje pracowników do podejmowania działań innowacyjnych.
2.
Ocena pracy pracowników pedagogicznych zatrudnionych na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 162, poz. 1118 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239 i Nr 22, poz. 291) dokonywana jest na podstawie odrębnych przepisów.
Osoby sprawujące nadzór w toku prowadzenia czynności nadzorczych mogą korzystać z opinii ekspertów.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.